Permalänk

Köpa 660ti

Har kollat på olika modeller av GTX 660TI det lutar åt EVGA kortet men vissa säger köp inte ett kort med referenskylare så ska man försöka undvika just det?

Referenskylaren borde väl kunna hålla kortet på bra temperaturer ändå ?

Har även kollat på gigabyte gtx 670 oc men det enda jag kommer spela är wow (mist of pandarian) så känns lite overkill så det blir nog ett 660ti.

Permalänk
Medlem

Problemet med referensmodellen är att den låter en del. Tycker du ska satsa på något med eftermarknadskylare.

Detta kunde kanske vara något? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660ti_oc_2g...

Ange swec1209 så får du 5% rabatt

Permalänk
Medlem

Temperaturerna är ingen fara alls på en referensmodell. Fördelen med referens är att den blåser ut all luft direkt ur chassit, vilket kan vara att föredra vid ett sämre ventilerat chassi samt vid SLI.

Nackdelen är att de låter mer och inte har lika stor överklockningspotential.

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Temperaturerna är ingen fara alls på en referensmodell. Fördelen med referens är att den blåser ut all luft direkt ur chassit, vilket kan vara att föredra vid ett sämre ventilerat chassi samt vid SLI.

Nackdelen är att de låter mer och inte har lika stor överklockningspotential.

jaha tack då kör jag nog på en sån modell tänke mig evga 660ti men finns ju 2 av dem, för 50kr mer så får man med OC som är det bättre valet?

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Temperaturerna är ingen fara alls på en referensmodell. Fördelen med referens är att den blåser ut all luft direkt ur chassit, vilket kan vara att föredra vid ett sämre ventilerat chassi samt vid SLI.

Nackdelen är att de låter mer och inte har lika stor överklockningspotential.

Skrivet av mylife:

Problemet med referensmodellen är att den låter en del. Tycker du ska satsa på något med eftermarknadskylare.

Detta kunde kanske vara något? http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_660ti_oc_2g...

Ange swec1209 så får du 5% rabatt

tackar då jag har fastnat just för EVGA kortet så blir det nog det, ljudnivån spelar inte så stor roll för mig endå är jag dum nu ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ballwaterboy:

tackar då jag har fastnat just för EVGA kortet så blir det nog det, ljudnivån spelar inte så stor roll för mig endå är jag dum nu ?

Ja, det är du om du ogillar oljud men om du inte gör det och tänker köra SLI i framtiden så är referenskort att föredra.
Dock så ska nog EVGA's kylare vara den referenskylaren som GTX 680 har tror jag och den är nog lite tystare (Så är det iaf på EVGA GTX 670 men på GTX 660 Ti vet jag inte)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss 2st EVGA OC 660Ti och kör i SLI och jämfört med mitt GTX 480 så är dessa ultra tysta i full load :). Samt att temperaturerna inte kommer i närheten av vad GTX 480 hade. Så jag säger go for it!

*Edit*
Och prestandan de levererar för 5000:- är helt underbar:)

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ja, det är du om du ogillar oljud men om du inte gör det och tänker köra SLI i framtiden så är referenskort att föredra.
Dock så ska nog EVGA's kylare vara den referenskylaren som GTX 680 har tror jag och den är nog lite tystare (Så är det iaf på EVGA GTX 670 men på GTX 660 Ti vet jag inte)

Tackar för snabbt svar igen köper jag ett 660ti kort nu så kommer det bli ett till vid en senare tidpunkt, av det jag har sett så är det nog samma referenskylaren som på GTX 680.

bland alla tillverkarna som gör korten så har dem alla nästan identiskt prestanda ? fall dem inte har blivit OC av fabriken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ballwaterboy:

bland alla tillverkarna som gör korten så har dem alla nästan identiskt prestanda ? fall dem inte har blivit OC av fabriken

Japp, ingen skillnad på frekvenserna alls på referenskorten
Dock så har ju EVGA två extra GTX 660 Ti'n som har en fabriksöverklockning men man kan ändå lätt klocka upp till dom frekvenserna själv.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Japp, ingen skillnad på frekvenserna alls på referenskorten
Dock så har ju EVGA två extra GTX 660 Ti'n som har en fabriksöverklockning men man kan ändå lätt klocka upp till dom frekvenserna själv.

Awesome kör på det som är överklockat från fabrik för 50 kr mer.

Permalänk
Skrivet av Zentix:

Jag köpte nyss 2st EVGA OC 660Ti och kör i SLI och jämfört med mitt GTX 480 så är dessa ultra tysta i full load :). Samt att temperaturerna inte kommer i närheten av vad GTX 480 hade. Så jag säger go for it!

*Edit*
Och prestandan de levererar för 5000:- är helt underbar:)

Sounds awesome kör på det

Permalänk

Blev ett EVGA 660ti det som var fabriksöverklockat var slut. men det skiljer väl nästan ingenting och som nån sa att det inte var så svårt och klocka det själv till samma frekvens själv fall man vill?:)

Så fall jag skulle vilja överklocka det så kan jag bara klocka det till samma frekvenser som det kortet som är OC från fabrik utan problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballwaterboy:

Blev ett EVGA 660ti det som var fabriksöverklockat var slut. men det skiljer väl nästan ingenting och som nån sa att det inte var så svårt och klocka det själv till samma frekvens själv fall man vill?:)

Så fall jag skulle vilja överklocka det så kan jag bara klocka det till samma frekvenser som det kortet som är OC från fabrik utan problem ?

Hur är ljudnivån i idle?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Skrivet av aanders0n:

Blev ett EVGA 660ti det som var fabriksöverklockat var slut. men det skiljer väl nästan ingenting och som nån sa att det inte var så svårt och klocka det själv till samma frekvens själv fall man vill?:)

Så fall jag skulle vilja överklocka det så kan jag bara klocka det till samma frekvenser som det kortet som är OC från fabrik utan problem ?

någon ?

Permalänk
Medlem

Inte säkert, det skiljer sig från gpu till gpu. Bara att testa sig fram!

Permalänk
Skrivet av Maljo:

Inte säkert, det skiljer sig från gpu till gpu. Bara att testa sig fram!

Jaha hade jag ingen aning om men det är samma kort bara att det andra är klockat från fabrik?

Ett kort som är klockat och ett som inte är från fabrik, Presterar väl inte sämre fall jag då skulle klocka mitt 660ti utan oc eller iaf försöka till samma frekvens ?

Permalänk
Medlem

Precis, får du upp ditt kort i samma frekvens eller högre än det fabriksöverklockade kommer det prestera lika bra eller bättre. Så känner du att behovet finns är det bara att börja laborera med olika frekvenser och spänning, i förslagsvis MSI Afterburner (och ja, det fungerar till alla kort, inte bara MSI)

Tänk på att sålänge du inte ökar spänningen behöver du inte vara orolig för temperaturen, men utan spänningshöjning kan du å andra sidan inte höja frekvensen speciellt mycket. Men innan du gör någonting så sök på forumet, det finns massvis med trådar om överklockning av grafikkort, det är bara onödigt att jag ska gå igenom det här igen