Gigabyte GTX670 låter som en rymdfarkost vid boot

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX670 låter som en rymdfarkost vid boot

Tjena!

Köpte precis ett GTX670 från gigabyte.(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040)

Fungerade jättebra igår, installerade drivrutiner och allt.
Tråkigt bara när man startar datorn, så går fläkten amok och det låter som hela burken ska lyfta och flyga iväg.
Den lugnar bara ner sig när man väl varit inne på skrivbordet i ungefär 2 minuter, så den går verkligen på fullvarv i kanske 3-4 minuter vilket är skitjobbigt att uppleva.

Ingen aning på hur jag skall gå tillväga. Har ett MSI P35-Neo moderkort med en 2.0 pci-e slot, och kortet är 3.0, men tydligen skulle detta inte spela någon roll.

Har försökt kika i andra trådar, men problemen som diskuterades där var helt andra än detta

Tack för mig!

Permalänk
Inaktiv

Detta märkte jag också första gången jag startade upp datorn efter grafikkortsbyte(dock hade jag bytt mer delar än bara grafikkortet, men något lät ganska så högt iaf). Dock slutar min att låta när skrivbordet visas och går aldrig upp så högt igen under gaming. Kan vara så att det försvann när jag väl installerade drivrutinerna från nvidia, en chansning men kan det ha med drivrutiner att göra? Jag har dom senaste installerade, och allt är på default.

Testa det iaf och se om det gör någon skillnad.

Någon som vet varför en dator gör såhär? Någon säkerhetsgrej att alla fläktar ska gå på max vid uppstart eller bara så att Windows/drivrutiner tar över och reglerar hastigheten?

Permalänk
Medlem

de e drivrutinerna som drar ner fläktarna i win, inget fel på kortet. Installera en ssd så startar datorn fortare och du blir av med bekymret mitt gör lika dant. testa å ta bort drivrutinerna då går den på fulla spetor.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av ylonen:

Tjena!

Köpte precis ett GTX670 från gigabyte.(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751040)

Fungerade jättebra igår, installerade drivrutiner och allt.
Tråkigt bara när man startar datorn, så går fläkten amok och det låter som hela burken ska lyfta och flyga iväg.
Den lugnar bara ner sig när man väl varit inne på skrivbordet i ungefär 2 minuter, så den går verkligen på fullvarv i kanske 3-4 minuter vilket är skitjobbigt att uppleva.

Ingen aning på hur jag skall gå tillväga. Har ett MSI P35-Neo moderkort med en 2.0 pci-e slot, och kortet är 3.0, men tydligen skulle detta inte spela någon roll.

Har försökt kika i andra trådar, men problemen som diskuterades där var helt andra än detta

Tack för mig!

But this IS rocket science!

Om problemet kvarstår, testa att installera evga precision-x (ett program för att monitorera/klocka grafikkort). Där kan du se temperatur och fläkthastighet m.m. Hittar du något konstigt där så är det kanske läge att kolla på bios-uppdatering/drivrutiner och i sista hand reklamera kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Aresz;

Drivisarna är up to date, glömde dock att ta bort de gamla innan jag installerade de nya- skit samma!

Som piercing säger så har jag förstått att man måste komma in i windows för att drivrutinerna skall svara med kortet, funderar nu på att skaffa en SSD =D

daolo, jag använder MSI Afterburner för att se temperatur och fläkthastighet etc. Det går väl lika bra?
Använde Speccy innan för att se temp, men kunde bara se temp. på mitt gamla 570 kort. Nu står det ingenting alls, men men!!

Aja, tack för svar i alla fall! Jag får väl leva med det, och kanske skaffa en SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ylonen:

Aresz;

Drivisarna är up to date, glömde dock att ta bort de gamla innan jag installerade de nya- skit samma!

Som piercing säger så har jag förstått att man måste komma in i windows för att drivrutinerna skall svara med kortet, funderar nu på att skaffa en SSD =D

daolo, jag använder MSI Afterburner för att se temperatur och fläkthastighet etc. Det går väl lika bra?
Använde Speccy innan för att se temp, men kunde bara se temp. på mitt gamla 570 kort. Nu står det ingenting alls, men men!!

Aja, tack för svar i alla fall! Jag får väl leva med det, och kanske skaffa en SSD

Många kort tillverkar låter ju fläktarna medvetet köra 100% under uppstart för att blåsa bort damm?
Mitt maxas också i kanske 10-15s innan windows börjar bootas

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haha ja, men jobbigt när det håller på i kanske 4-5 minuter . Man kan ju tro att den skall lyfta och flyga iväg Sjukt jobbigt.

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att ändra i grafikkortets BIOS i alla fall!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Åh så det är grafikkortet som låter som fan :D.
Alltid trott det var typ fläktarna till CPUn!

Skickades från m.sweclockers.com