Dell-skärm, tillbaka till ÅF eller Dell direkt?

Permalänk

Dell-skärm, tillbaka till ÅF eller Dell direkt?

Tjenare,

Har en snabb fråga som jag är ganska säker på att jag vet svaret på, men vill ändå dubbelkolla först.

Visst ska jag väl ändå ta min skärm till ÅF när det gäller ett garantiärende? Dom yrkar på att jag skall kontakta Dell direkt.

Tyvärr handlade jag i en butik som jag visste att det fanns inkompetenta tomtar i då de faktiskt hade ett bra pris på skärmen just då. Tänkte ju
inte på att man kanske skulle behöva sätta sin fot där igen.

Det jag är osäker på är om det skulle vara speciella undantag för just skärmar? Har själv jobbat i butik och då hänvisade man fan aldrig en kund till tillverkaren vid garantiärenden.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

För garantiärenden kan de mycket väl hänvisa till tillverkaren, däremot är de själva skyldiga att ta emot en reklamation om du gör en sådan.
Nackdelen med att gå till tillverkaren är att man hamnar i ett sämre läge rent konsumenträttsligt, medan det ibland kan gå både snabbare och smidigare att gå den vägen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

För garantiärenden kan de mycket väl hänvisa till tillverkaren, däremot är de själva skyldiga att ta emot en reklamation om du gör en sådan.
Nackdelen med att gå till tillverkaren är att man hamnar i ett sämre läge rent konsumenträttsligt, medan det ibland kan gå både snabbare och smidigare att gå den vägen.

Det knepiga är att Dell vill ha något slags produktnummer som jag inte hittar någonstans. Känns bara drygt att behöva gå till butiken då jag avskyr den och personalen inuti.

Usch.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Det knepiga är att Dell vill ha något slags produktnummer som jag inte hittar någonstans. Känns bara drygt att behöva gå till butiken då jag avskyr den och personalen inuti.

Usch.

Det är väl serienummer de efterfrågar?
Finns väl baktill på skärmen.

Permalänk
Medlem

Är det värt risken att behöva kämpa ett halvår för att spara in två dagars frakt?
Ditt svar på den frågan är var du skickar in skärmen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dysenteri:

Det knepiga är att Dell vill ha något slags produktnummer som jag inte hittar någonstans. Känns bara drygt att behöva gå till butiken då jag avskyr den och personalen inuti.

Usch.

Produktnumret står både på kvittot och på baksidan eller undersidan av skärmen. Dell skickar ut en ny via DHL, och de hämtar upp den gamla samtidigt eller någon dag senare.

Nästan alla skärmar och TV-apparater hanteras med hämtning/lämning vid dörren då risken för skador vid frakt är för stora.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Produktnumret står både på kvittot och på baksidan eller undersidan av skärmen. Dell skickar ut en ny via DHL, och de hämtar upp den gamla samtidigt eller någon dag senare.

Nästan alla skärmar och TV-apparater hanteras med hämtning/lämning vid dörren då risken för skador vid frakt är för stora.

Får ta mig en bättre titt när jag kommer hem då. Vill minnas att jag sökte över hela skärmen efter något slags nummer utan framgång.

Tack för svaren!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Hej

Jeg er rigtig ked af at høre, at du har problemer med din skærm, og vil meget gerne tage et kig på sagen.

Nu skriver du ikke hvilken skærm det drejer sig om, men alle skærme på min. 27" har et servicetag. Dette servicetag skulle kunne findes på et klistermærke bag på skærmen, og et 7 cifre bestående af både tal og bogstaver. Nogle gange har mindre skærme også et servicetag.

Hvis du kan finde dette servicetag, må du meget gerne sende det til mig i en privat besked, samt detaljer omkring problemet.

Har din skærm ikke et servicetag, skal jeg beklageligvis bruge et Dell ordrenummer, og dette skulle butikken kunne give dig.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Jag har en service tag bak på min U3011 så det borde finnas om din är 27+ tum som DELL säger.
Proffsig support att DELL söker på forum och skriver svar, är riktigt imponerad av er DELL, bra!

Permalänk

Nu är det en skärm på 22", modellen kan jag kolla upp men jag hittar verkligen inget nummer någonstans. På mitt kvitto från butiken står heller inget nummer jag kan använda mig utav.

Får väl ha ytterligare en "rolig" mailkonversation med herrarna i den där skitbutiken.

Kul att ni har koll på forum också, plus i kanten för det!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Nu är det en skärm på 22", modellen kan jag kolla upp men jag hittar verkligen inget nummer någonstans. På mitt kvitto från butiken står heller inget nummer jag kan använda mig utav.

Får väl ha ytterligare en "rolig" mailkonversation med herrarna i den där skitbutiken.

Kul att ni har koll på forum också, plus i kanten för det!

På min Dell 2209WA finns det en utdragbar fyrkantig plastskiva/lucka på vänster sida om skärmen vid USB-portarna, där står mitt service-tag nummer och massa annan info också. Så titta om du kan hitta en utdragbar plastskiva på din skärm.

Edit: Så här ser det ut på min
http://sydney.edu.au/finance/procure_to_pay/images/dell_stand...

Permalänk
Medlem

I väldigt många fall så skickar återförsäljare enbart vidare produkterna (inte minst när det gäller skärmar) till tillverkaren. Detta innebär att gå via återförsäljare gör enbart att du förlänger din servicetid. Frakten ska du få betald av återförsäljaren om inte tillverkaren står för detta, spara kvitton.

Mina tips & tankar..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Antielefant
Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

I väldigt många fall så skickar återförsäljare enbart vidare produkterna (inte minst när det gäller skärmar) till tillverkaren. Detta innebär att gå via återförsäljare gör enbart att du förlänger din servicetid. Frakten ska du få betald av återförsäljaren om inte tillverkaren står för detta, spara kvitton.

Mina tips & tankar..

Det är inte bara guld och gröna skogar att gå runt återförsäljaren eftersom du då kan tappa garantier i nästa steg. Vidare har många företag rent ut sagt usel hantering av garantiärenden mot privatpersoner. Så det är inte enbart att förlänga servicetiden utan generellt garanterar det att du slipper trassel i nästa steg. Var ju en tråd här nyligen om någon som skickat skärmen direkt till Dell varpå även utbytesskärmen krånglade. Då ville varken Dell eller återförsäljaren lösa problemet för ingen hade egentligen någon skyldighet att göra det. Inte kul att hamna i en sådan sits bara för att man inte följde det enkla rådet att alltid alltid alltid skicka reklamationsärenden och garantiärenden via återförsäljaren. Det är nämligen med återförsäljaren du har avtalen, inte med tillverkaren. Att det skulle korta servicetiden är inte heller säkert då de kan hamna via helt olika kanaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sålänge du informerar företaget du har garantin hos så skall du inte på något vis tappa någon garanti i ett andra steg. Ifall någon råkat ut för något annat innebär inte det att det är så det ska funka. Det innebär att han hade kontakt med ett företag med dåliga rutiner.

Gällande hanteringstiden så gäller ju detta de fall där man VET att sakerna skickas vidare. Där, jo, servicetiden förlängs, samtidigt som man, i mina ögon, inte tjänar någonting alls på ett sådant förfarande. Det finns ingen väg runt det.

I mina ögon så verkar dessa typer av fall inte alltför sällan bero på gnälliga kunder som inte vill anpassa sig, även när det hjälper dem i slutändan. "Men jag har gjort ett avtal med er, ni ska ta hand om skiten!" - "Ja, men du tjänar på.." - "INGA MEN! WAAH!" Typiska människor går sällan att argumentera med. Självfallet har de då rätt att lämna in den till återförsäljaren, men det drabbar folk i alla led. Köparen, företaget, helt i onödan.

Skrivet av Zotamedu:

alltid skicka reklamationsärenden och garantiärenden via återförsäljaren. Det är nämligen med återförsäljaren du har avtalen, inte med tillverkaren.

Ursäkta onelinern, men.. Och? På vilket vis har detta någon relevans överhuvudtaget?

Skrivet av Zotamedu:

Att det skulle korta servicetiden är inte heller säkert då de kan hamna via helt olika kanaler.

Det går ju rätt lätt att ta reda på vilka fall detta stämmer eller ej. Återförsäljaren har inga magiska egna serviceverkstäder, utan använder samma som du blir hänvisad till. Med andra ord - saker som skickas vidare på service, jo, du tjänar på det.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

Sålänge du informerar företaget du har garantin hos så skall du inte på något vis tappa någon garanti i ett andra steg. Ifall någon råkat ut för något annat innebär inte det att det är så det ska funka. Det innebär att han hade kontakt med ett företag med dåliga rutiner.

Gällande hanteringstiden så gäller ju detta de fall där man VET att sakerna skickas vidare. Där, jo, servicetiden förlängs, samtidigt som man, i mina ögon, inte tjänar någonting alls på ett sådant förfarande. Det finns ingen väg runt det.

I mina ögon så verkar dessa typer av fall inte alltför sällan bero på gnälliga kunder som inte vill anpassa sig, även när det hjälper dem i slutändan. "Men jag har gjort ett avtal med er, ni ska ta hand om skiten!" - "Ja, men du tjänar på.." - "INGA MEN! WAAH!" Typiska människor går sällan att argumentera med. Självfallet har de då rätt att lämna in den till återförsäljaren, men det drabbar folk i alla led. Köparen, företaget, helt i onödan.

Ursäkta onelinern, men.. Och? På vilket vis har detta någon relevans överhuvudtaget?

Det går ju rätt lätt att ta reda på vilka fall detta stämmer eller ej. Återförsäljaren har inga magiska egna serviceverkstäder, utan använder samma som du blir hänvisad till. Med andra ord - saker som skickas vidare på service, jo, du tjänar på det.

Jodå, i det specifika fallet fick personen en annan skärm i ersättning via tillverkaren som också krånglade. Varför skulle återförsäljaren ge garantier på en vara som denne inte sålt? Avtal innebär rättigheter och skyldigheter. Går du runt dem kan det bli trassel och det ska man vara medveten om.

Fast dina ögon missar allt extra trassel som kan bli om man skiter i att gå rätta vägen.

Nej men tillverkarna har magiska distributionskanaler som brukar gå smidigare. Ditt alternativ är posten och då får du stå för porto och emballage som du sedan kanske får tillbaks pengar för, något som för övrigt inte alls är säkert att du kan få om det är ett garantiärende. Vidare har många företag episkt värdelösa rutiner för att hantera garantiärenden då de i sin tur använder sig av en extern verkstad. Skickar du varan till tillverkaren kan den fastna på ett kontor innan den också skickas till exakt samma verkstad som återförsäljaren skickat den till.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jodå, i det specifika fallet fick personen en annan skärm i ersättning via tillverkaren som också krånglade. Varför skulle återförsäljaren ge garantier på en vara som denne inte sålt? Avtal innebär rättigheter och skyldigheter. Går du runt dem kan det bli trassel och det ska man vara medveten om.

Återförsäljarens garanti avser även utbytesskärmen. Något annat är direkt felaktigt. Inte tusan blir man av med sin garanti för att man får en NY på garanti!

Skrivet av Zotamedu:

Fast dina ögon missar allt extra trassel som kan bli om man skiter i att gå rätta vägen.

Trassel som inte kan uppstå hos återförsäljaren? Paket som blir liggandes?

Skrivet av Zotamedu:

Nej men tillverkarna har magiska distributionskanaler som brukar gå smidigare. Ditt alternativ är posten och då får du stå för porto och emballage som du sedan kanske får tillbaks pengar för, något som för övrigt inte alls är säkert att du kan få om det är ett garantiärende.

Många återförsäljare använder sig av... Posten. Spara kvitto så FÅR du tillbaka pengarna sålänge du inte doppat din produkt i hallonsylt. Du vet väl själv om hurvida det är ett garantiärende eller ej?

Skrivet av Zotamedu:

Vidare har många företag episkt värdelösa rutiner för att hantera garantiärenden då de i sin tur använder sig av en extern verkstad. Skickar du varan till tillverkaren kan den fastna på ett kontor innan den också skickas till exakt samma verkstad som återförsäljaren skickat den till.

Ja, precis.. Du sköter ju argumentationen för mig! Tackar! Det är ju därför man INTE vill skicka/lämna till återförsäljaren? Det finns dåliga rutiner DÄR, det finns fördröjt hantering. Ärendena ligger staplade på hög, i turordning. Bara för att din ska vidare på service så går den inte alltid före kön. PGA dessa dåliga rutiner så går jag gärna förbi mellanhanden och skickar direkt istället. Med samma postgång som återförsäljaren använder sig av.

Men som sagt. Du får jättegärna göra på ditt vis, så gör jag på mitt. I slutändan sitter vi antagligen med ett par reparerade produkter ändå. Någon av oss gör det bara lite snabbare än den andre.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Trassel som inte kan uppstå hos återförsäljaren? Paket som blir liggandes?

Kan ta ett eget exempel som hände för ett par år sedan.
Köpte en skärm från ett av de mer hyllade företagen på denna site. Tyvärr hade jag otur och det var en defekt på skärmen.
Kontaktade företaget jag köpt skärmen hos och de sa att jag skulle ta direkt kontakt med Anovo vilket jag gjorde.
Efter ett tag fick jag en utbytesskärm tillbaka, dock var det en vara som kostade ca 30% av de jag lagt på den helt nya.
Kontaktade Anovo igen, och fick då åter igen fel skärm. Nya samtal och de skickade även denna gång "fel" skärm, dock kostade denna "endast" 30% mindre.
Ringde dem och frågade då varför jag inte får rätt skärm, de svarade att tillverkaren hade en tabell där de kunde byta fritt.
Skrev efter den röran här och fick då en skärm från företaget där jag köpt skärmen till inköpspris. Hela historien tog dock 3 månader.

Vill man inte vara med om något som ovan så skickar man in varan dit man köpt den, vill man ta chansen att få uppleva samma sak som jag så skickar man den direkt till servicestället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan ta ett eget exempel som hände för ett par år sedan.
Köpte en skärm från ett av de mer hyllade företagen på denna site. Tyvärr hade jag otur och det var en defekt på skärmen.
Kontaktade företaget jag köpt skärmen hos och de sa att jag skulle ta direkt kontakt med Anovo vilket jag gjorde.
Efter ett tag fick jag en utbytesskärm tillbaka, dock var det en vara som kostade ca 30% av de jag lagt på den helt nya.
Kontaktade Anovo igen, och fick då åter igen fel skärm. Nya samtal och de skickade även denna gång "fel" skärm, dock kostade denna "endast" 30% mindre.
Ringde dem och frågade då varför jag inte får rätt skärm, de svarade att tillverkaren hade en tabell där de kunde byta fritt.
Skrev efter den röran här och fick då en skärm från företaget där jag köpt skärmen till inköpspris. Hela historien tog dock 3 månader.

Vill man inte vara med om något som ovan så skickar man in varan dit man köpt den, vill man ta chansen att få uppleva samma sak som jag så skickar man den direkt till servicestället.

Tråkigt. Detta förfarande hade dock kunnat se likadant ut även om din ÅF skickat skärmen till Anovo själva.
Det finns en rejäl uppsjö av ärenden där Anovo handlat uselt, men man får komma ihåg de stora mängder servicar de utför med..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tråkigt. Detta förfarande hade dock kunnat se likadant ut även om din ÅF skickat skärmen till Anovo själva.
Det finns en rejäl uppsjö av ärenden där Anovo handlat uselt, men man får komma ihåg de stora mängder servicar de utför med..

Kan definitivt krångla ändå, men då slipper du som kund ringa och bråka med Anovo hela tiden, utan det är affären där jag köpt varan som får göra det.
Skulle dessutom gissa att konsumentköplagen går in så du kan bryta köpet om det tar 3 månader att fixa fram en ny skärm. Tar du direkt kontakt med Anovo så är avtalet mellan dig och dem istället för dig och affären du köpt varan, och det är då alltså inte säkert att du får tillbaka samma vara som du köpt utan de kan ge dig något billigare enligt tillverkarens "utbytestabeller".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Kan definitivt krångla ändå, men då slipper du som kund ringa och bråka med Anovo hela tiden, utan det är affären där jag köpt varan som får göra det.
Skulle dessutom gissa att konsumentköplagen går in så du kan bryta köpet om det tar 3 månader att fixa fram en ny skärm. Tar du direkt kontakt med Anovo så är avtalet mellan dig och dem istället för dig och affären du köpt varan, och det är då alltså inte säkert att du får tillbaka samma vara som du köpt utan de kan ge dig något billigare enligt tillverkarens "utbytestabeller".

Skulle direkt vilja säga emot. Om din affär hänvisar dig till Anovo eller liknande, och du följer deras råd, så innebär det inte att det är du själv som tvunget ska sköta kontakten med Anovo, eller att du måste stå ut med dålig behandling därifrån. Avtalet är INTE mellan dig och Anovo. Avtalet är mellan återförsäljaren och Anovo, det enda du gör är att skicka dit produkten å återförsäljarens räkning. Du kan fortsatt kräva att affären sköter kontakten vid eventuella strul, statusfrågor, eller liknande. Notera att jag alltid föreslår en kontakt med din återförsäljare först, för att sedan (oftast) följa deras råd gällande vart du ska vända dig.

Gällande utbytestabellerna; det finns regler för vad du som köpare ska behöva acceptera eller inte. Produkten ska vara likvärdig, detta står i lagen. Ifall något annat än en likvärdig produkt returneras så har du rätt att tacka nej. Då skulle jag personligen ta kontakt med återförsäljaren, eftersom avtalet är med dem och t.ex Anovo, så är det deras ansvar att lösa det. Produkt-tabeller kan vara ouppdaterade, det är bara att själv kontrollera om man är nöjd med eventuell utbytesvara eller ej. Detta kan likväl ske om kontakten går direkt med återförsäljaren.

Förstår inte varför folk tror att man på något vis tar över ansvar, tappar garanti på utbytesprodukter, slipper risken med att serviceverkstaden gör fel eller herrejösses-vet-vad..

//Monkey

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8