Permalänk
Medlem

Asus DC II vs DC II top

Tjenare.
Finns där någon mer skillnad mellan korten mer än att den top är fabriksöverklockad? Tycker jag har sett folk prata om att DC II har låst volt, stämmer det? Har också för mig att jag sett folk skriva att man kan visst pilla på volet på DC II varianten. Hur är det med detta egentligen? Någon med koll?

Permalänk

Bara 7970 DCII non-top som har det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Jag hade ett 7970 DCII Top som var voltlåst! Kunde inte ändra spänningen på något vis
Borde väl vara så på standard varianten också? Ingen aning om det är så på 7950 också.
Men tror att TOP varitanten är bara fabriksöverklockat. Vet inte om det sitter nå bättre komponenter i Top modellerna. Det får någon annan svara på

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på GTX 670 / 680 korten?

Permalänk
Medlem

Volt låsningen på 79xx serien har med överhettning av pcbn att göra.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

GPU:erna på TOP-korten är så kallat "binnade", alltså att ASUS testar varje GPU för sig och väljer dem som överklockar mest för sina TOP-kort och kastar in de andra i vanliga DCII-kort.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Volt låsningen på 79xx serien har med överhettning av pcbn att göra.

Okej, så bara Asus 79XX kort som har låste volt?

Skrivet av Thompaam:

GPU:erna på TOP-korten är så kallat "binnade", alltså att ASUS testar varje GPU för sig och väljer dem som överklockar mest för sina TOP-kort och kastar in de andra i vanliga DCII-kort.

Så om det är någon volt spärr beror det inte på top / utan top utan på vilken serie de valt att spärra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Okej, så bara Asus 79XX kort som har låste volt?

Så om det är någon volt spärr beror det inte på top / utan top utan på vilken serie de valt att spärra?

Mitt GTX 670 DCII TOP har inte låst volt.
Kan inte tala för non-TOP

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Okej, så bara Asus 79XX kort som har låste volt?

Så om det är någon volt spärr beror det inte på top / utan top utan på vilken serie de valt att spärra?

Ska vara så ja. Är till 99% säker. Inget kort ut HD 6xxx, HD 78xx, HD 77xx, GTX 5xx eller GTX 6xx ska det vara på vad jag vet iallafall. Jag har dock haft ett 7950 dcii utan att volten var låst. Dock krascha kortet vid spänningar runt 1,2v (problemet jag pratade om)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Någon som har koll på GTX 670 / 680 korten?

Mitt GTX680 DCII som är non-top har inte någon låst volt. Skillnaden mellan top och non-top är att top modellens GPU är "handplockad" av ASUS själva, är mer klockad från fabrik, och enligt ASUS så klockar dom bättre än non-top modellerna.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P8Z77-V Pro | CPU: 3570K @ 4.5Ghz | Kylare: Noctua NH-D14 | Chassi: CM Storm Stryker |
GPU: ASUS GTX680DC2 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | PSU: NZXT HALE90 750W 80+ Gold |
HDD: Corsair Force 3 180GB + 4TB WD 7200RPM | Skärm: 2x Samsung S23A700D 120Hz |

Permalänk
Skrivet av Raekon:

Mitt GTX680 DCII som är non-top har inte någon låst volt. Skillnaden mellan top och non-top är att top modellens GPU är "handplockad" av ASUS själva, är mer klockad från fabrik, och enligt ASUS så klockar dom bättre än non-top modellerna.

Ja, mitt 7970 DCII non-top har 66,5% asic kvalitet, och jag kommer upp +75 MHz innan det slocknar.
fatta vad segt...

Visa signatur

Insert funny joke here