Permalänk
Medlem

3570k, en kärna varmare än andra!

Tjena!

Har precis installerat mitt nya system, första Intelburken f.ö.

Körde först upp och kollade så allt lirade, endast med medföljande fläkt. Redan där la jag märke till något högre temp på en kärna.
Tog bort originalfläkten, rengjorde CPU och tryckte dit min nyinförskaffade H100. Samma sak fortfarande.

Nu när jag sitter och "idlar" i windows ligger just denna ena kärna på dubbla tempen jämfört mot övriga (ca 25-30c jämfört mot övriga på ~15c)

Vad kan detta bero på? Har jag missat något?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hur är det med kylpastan?

Permalänk
Medlem

Felaktiga sensorer, gå på den med högst temp.
(du kan aldrig ha en cpu på 15C, det är kallare än vad du borde ha i rummet=fysiskt omöjligt)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

nej det är inget farligt men går den över 70c medans alla andra ligger50- lär det va nåt skevt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem nu när jag har satt dit vattenkylningen, sensorerna funkade perfekt innan... skulle gissa på att jag måste vålda lite mer på skruvarna då slangarna är rätt styva.

Här är en bild på hur det ser ut för mig.

edit.. nu när jag verkligen har läst ditt problem så kan det nog mycket väl va sensorerna då du har samma fel på båda kylarna.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Felaktiga sensorer, gå på den med högst temp.
(du kan aldrig ha en cpu på 15C, det är kallare än vad du borde ha i rummet=fysiskt omöjligt)

Detta +1.
Såvida du inte bor i en frys.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Felaktiga sensorer, gå på den med högst temp.
(du kan aldrig ha en cpu på 15C, det är kallare än vad du borde ha i rummet=fysiskt omöjligt)

Aldrig var ett stort ord, men som du säger, omöjligt att ha det kallare än i rummet iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Efter en del Googlande verkar ju detta problem rätt vanligt på dessa processorer.
Fortfarande dock ingen lösning.

Permalänk
Avstängd

Jag har också skillnad i temperatur på de olika kärnorna, har kollat en del screenshoots och liknande, ingen kärna är exakt lika varm som den andra och det kan skilja några grader mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Jag har också skillnad i temperatur på de olika kärnorna, har kollat en del screenshoots och liknande, ingen kärna är exakt lika varm som den andra och det kan skilja några grader mellan dem.

De allra flesta (alla?) har temperaturskillnader på kärnorna, men TS har 15 graders skillnad och 3 kärnor ligger under rumstemperatur och det skiljer sig från de flesta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd

Ja exakt, men jag skulle inte vara orlig så länge det fungerar kanske någon sensor som läser av fel då 15C är på tok för lite. Jag syftade dock till "normala" fall där det kanske skiljer 3-5C.

Permalänk
Medlem

Ska försöka få en skärmdump när jag kommer hem, inte för att det hjälper något mer. Men man brukar kunna få lite "aha" upplevelser om man faktiskt ser en bild på problemet

Jag ska ta ner kylaren igen och rengöra grundligt och dra på lite artic pasta, tror knappast boven ligger där dock.

Permalänk
Avstängd

Det beror på, jag har själv testat att spänna vattenblocket etc på min processorer, det blev inge skillnad i temperatur. Om du känner att detta är ett stort problem, reklamera :).

Permalänk
Medlem

Sorry om jag bumpar.. hittar inget bättre ställe.

Har också detta problem med tempraturskillnad på kärnorna. Dock kör jag 3570k och det är min fjärde kärna som är varmast. Det ligger runt 6-7 graders skillnad men har inte kollat riktigt i load hur tempsen ser ut då. Något jag märkt är att den varmaste kärnan går på högre MHz än de andra, så det kan kanske vara förklaringen till tempskillnaden. Processorn kanske har nån automatisk grej som boostar lite när det behövs? Är ingen expert direkt..

Har iaf en screenshot på hur det ser ut.. kan ju vara samma problem för dig
Ni andra kan väl säga något om vad jag tror så jag slipper tänka mer på det.

http://data.korkad.nu/f/temp.jpg

Visa signatur

asd