Hjälp mig hitta schysta delar till ett uppgraderingspaket

Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta schysta delar till ett uppgraderingspaket

Tjenare!
Förr så höll jag mig konstant uppdaterad om vad som var bra dåligt och nytt men dom senaste åren har jag halkat efter lite så jag tänkte ta till lite hjälp av er användare här på Swec.
Det är så att mitt nuvarande system är ett AM2+ system bestående av ett asus moderkort M2N-SLi Deluxe som har en AMD Phenom 9500 Quadcore och 8GB DDR2 Ram och grafikkortet är ett ATI HD 6450 med 1GB GDDR5 Ram.
Om vi börjar så kommer jag inte ha något mer behov av bättre grafikprestanda då jag inte utför något som kräver mer grafikprestanda än vad jag redan har.
Det som jag märkt på sista tiden är att ramet börjar bli för lite så tänkte sattsa på iaf 16GB Ram på det nya systemet.
Eftersom jag har mer än 10st hårddiskar i datorn så behöver jag främst ett moderkort med iaf 7 eller 8 sata-portar, desto fler ju bättre.
Jag har kikat på AMD's FM1 serie som har inbygd grafik i processorn som tom. är bättre än mitt nuvarande grafikkort.
Men vad tycker ni? Ska jag köra AM3+ eller FM1 systemet?
Har haft samma rigg nu sedan 2008 så uppgraderar jag mitt nuvarande system så kommer jag vilja ha det i minst lika många år till innan jag behöver uppgradera.
Dom delarna jag har kollat på är:
ASUS F1A75-V EVO DDR3 S-FM1 ATX = 990kr
AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BOX = 890kr
CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X8GB) = 790kr

Vad tror ni om detta? Ge mig tips och förslag om FM1 är rätta serien för mig eller om jag ska lägga några hundringar till och ta ett AM3+ system. Kör jag FM1 serien så slipper jag använda mig av ett grafikkort öht då moderkortet redan har HDMI DVI och VGA utgång.

MVH radimax

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk

Vänta på FM2 moderkorten istället med Trinity processorer..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vänta på FM2 moderkorten istället med Trinity processorer..

Håller med. Vänta på FM2/Trinity hellre än att satsa på FM1.

Vad använder du datorn till? I vilka situationer tar minnet slut?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Håller med. Vänta på FM2/Trinity hellre än att satsa på FM1.

Vad använder du datorn till? I vilka situationer tar minnet slut?

När kommer FM2 serien ut då? Har jag väntat såhär länge så kan jag nog vänta lite till, men vill nog inte vänta mer än någon månad.
Vad jag använder datorn till, egentligen är det en hårddiskserver men eftersom jag gärna vill ha access till diskarna då och då så använder jag den som workstatioin också.
Just nu har jag 18st hårddiskar i burken så ju mer sataplattser desto bättre. Jag surfar, blir jävligt mycket minne när jag har femtioelva tabbar i Firefox, kanske skulle byta till IE9... Jag lyssnar på mycket musik, ibland kollar jag på 720p filmer från datorn > TV via HDMI. Jag spelar inga spel öht, inte ens i närheten av spel. Dom processerna som tar mest ram är AirDC++ brukar väl ta 1,5-2GB som värst och Firefox brukar vara 1-1,5GB som värst.

Så om det inte är någon ide att satsa på FM1 är det bättre att satsa på AM3+ då eller? Eller kommer det bli AM4 etc. eller kommer AMD endast börja köra FM-series.
En av dom stora fördelarna med FM1 för mig är att eftersom jag inte spelar eller gör grafiska krävande saker så behöver jag egentligen inget grafikkort utan det räcker med det kortet som är inbyggt i CPU'n, Just nu har jag ett ATI HD6450 och med den processorn jag tänkte köpa är det ju tom. ett bättre grafikkort, dvs. HD6550 om jag inte mins fel. Dock undrar jag, grafikminne, tas det från datorns RAM-minne eller är det inbyggt grafikminne i processorn också?

Tackar för alla svar hittills och önskar mer feedback!

//R

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av radimax:

När kommer FM2 serien ut då? Har jag väntat såhär länge så kan jag nog vänta lite till, men vill nog inte vänta mer än någon månad.

//R

FM2 verkar komma i oktober någon gång, annars är ju Llano med FM1 fortfarande bra prestanda till billigt pris om man har mer bråttom och inte tror att man kommer uppgradera bara CPU nästa gång utan byta även moderkort igen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX