Windows 7 populärare än Windows XP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osten87:

jag känner igen alla förutom Pike v7.8 på deras lista, vad är det för OS?

Kan det gälla opera mini? Pike är ett (Linköpingsutvecklat!) programeringsspråk som tydligen skall användas där (och 7.8 verkar vara den aktuella versionen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

du vet att du kan välja old scool versionen ?
eller är det fortfarande skillnad?

Ja det är helt annat layout, såvida jag inte har missat något(ändrade bara till små ikoner och klassisk vy eller vad det heter).

Permalänk
Medlem

Lustigt att W8 som inte ens är släppt officiellt och som "alla" hatar redan har nästan lika många anhängare som Linux som funnits sedan hedenhös. Och detta på ett entusiastforum dessutom.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Englund!:

Ja det är helt annat layout, såvida jag inte har missat något(ändrade bara till små ikoner och klassisk vy eller vad det heter).

Så stor skillnad är det väl ändå inte? Den moderna varianten har fler ikoner (och känns kanske mera oöverskådlig), men de alternativ man faktiskt använder finns väl i båda och ser ungefär likadana ut. Och så kan man ju söka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så stor skillnad är det väl ändå inte? Den moderna varianten har fler ikoner (och känns kanske mera oöverskådlig), men de alternativ man faktiskt använder finns väl i båda och ser ungefär likadana ut. Och så kan man ju söka.

Kanske tog i lite väl, men för mig vanliga saker som "add hardware" & "add software", och att man gjorde om nätverksdelen så det man numera måste klicka sig vidare till "network adapters" istället för det tramset som dyker upp under nätverk.
Bildskärmsegenskaperna är omgjorda(kanske skedde redan med xp), saknar att kunna ändra både upplösning, skärminställningar, bild i samma fönster(åtminstone föredrog jag den gamla metoden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Lustigt att W8 som inte ens är släppt officiellt och som "alla" hatar redan har nästan lika många anhängare som Linux som funnits sedan hedenhös. Och detta på ett entusiastforum dessutom.

Man måste inte vara Linuxfan för att vara entusiast.

Mina negativa gissningar om framtiden för Microsoft:
Windows 8 kommer aldrig att komma i närheten av att bli så populärt som Windows 7 är. Microsoft kommer misslyckas att slå sig in på mobilmarknaden. Ballmer får gå när aktien dyker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag får inte ihop denna undersökningen/artikeln. Det står att bland annat företag/kommuner/landsting inte är lika snabba på att fasa ut äldre operativsystem, vilket enligt min erfarenhet stämmer.
Det står ingenstans om hur denna undersökning är utförd, om den är gjort via omröstningar eller om det sker via automatik/undersök via websidebesök.
Oavsett hur undersökningen är gjord så omfattas väl "internetanvändare" av alla. En person som hemma sitter med W7, men på jobbet är det XP. Om denne person då surfar på arbetstid så får ju "XP en pinne i protokollet".

Statcounter visar helt annan statestik i frågan http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-201108-201208 och ifall du intresserar dig i frågan så kan du läsa vad statcounter anser om Net Applications här: http://gs.statcounter.com/press/open-letter-ms

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, windows xp var anledningen till extremt mycket virus spridning en lång tid, låt det dö ut. Föredrar Ubuntu men windows 7 är ett måste när jag spelar spel.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Och jag gillar OS X bäst! *duckar*

Men Windows 7 är helt okej. Första Windows jag trivs någorlunda bra i, men kör det bara när när det är speldags.
Ska bli intressant med 8:an ändå. Blev imponerad av hur snabbt det kändes (i grafiken framförallt) när betan testades, trots att det var på en halvtaskig Dell-laptop.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Kommer förmodligen att hålla mig fast vid XP ett tag till , så länge inte programutbudet blir för dåligt.

Permalänk
Medlem

Vad folklig jag känner mig, jag som just bytt upp mig från XP. Bytte dock till 8, men överväger att köpa 7 istället. Har utvärderat 8 några månader nu, och det känns som en mellanversion, som Vista. Vissa saker (som filkopiering!) är mycket bättre, men det är tyvärr sant som alla säger att 8 är gjort för läsplattor, inte stationära datorer.

Permalänk
Medlem

Har lovat mig själv att prova Windows 8 i alla fall två månader.
Två veckor in i processen, tror också att det är för anpassat till läsplattor för att det ska fungera bra på stationära datorer.
Har dock börjat gilla det tack vare en massa andra må funktioner men jag saknar start menyn när man trycker på Windows knappen.
Anser att det är värt att prova.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ena är en kernel andra är en Distro/OS

Det vet jag, och Ubuntus kärna är Linux.

Visa signatur

ASUS PRIME X570, Ryzen 5900x, 32GB 3200MHz, RTX 3080, Corsair SF600, Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk

Mycket prat om Mac OS X och Linux i en tråd om Windows 7. Visst detta får man ta men Win 7 är enligt mig ett OS som faktiskt fungerar för gemene man. Vista hm, hm, hm.. Nyare version av ME anser jag. 8:an testade jag i 30 min så jag kanske missat massor av bra saker i den. Anledningen till att jag inte fortsatte med 8:an var att jag inte fattade hur det fungerade. Vill ha en dator, en smartphone eller tablet inte allt i ett. Sån är jag.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

windows 3.11

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Det var på tiden, windows xp var anledningen till extremt mycket virus spridning en lång tid, låt det dö ut. Föredrar Ubuntu men windows 7 är ett måste när jag spelar spel.

Faktiskt det enda argumentet mot XP (jag kör x64) som jag köper. XP är ett utmärkt och säkert OS, problemet är att kunskaperna hos gemene man inte matchar den överlag för högt givna system accessen man får efter installation. Eftersom alla OS och appar verkar ge mindre utrymme för användaren att muttra med grejjerna kan man bara dra slutsatsen an folk i allmänhet blir mer och mer korkade. Win8 är ju ett utmärkt exempel på en produkt där du verkligen får brotta dig ur en gränssnitt med färdigkonfade jätteikoner som styr dig mot en specifik funktion.

Permalänk
Medlem

Det är ju fantastiskt vad snabbt utvecklingen går. Ett ynka drygt decennium för ett OS att bli föråldrat.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

windows 3.11

Surfade ju på det en gång i tiden, med någon beta av Netscape och Mozilla om jag inte minns fel. Tror inte det skulle fungera så bra på dagens sidor däremot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.