Ev. att CPU:n går varmt, hur gör jag? [HJÄLP]

Permalänk
Medlem

Ev. att CPU:n går varmt, hur gör jag? [HJÄLP]

Tjenare!

Som topicen lyder så tror jag att min cpu går för varmt. När jag sitter och spelar diverse olika spel som HoN, CS:GO eller annat liknande så får jag fryslagg/datorn hänger sig och måste då starta om datorn.

Har laddat ner CPU-z men hur ser jag i programmet om t.ex. cpun går varmt eller kan det vara något annat fel?

Namn på CPU:n : AMD PHENOM II X4 965.

Behöver stor hjälp

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Medlem

re-montera kylare. Med ny pasta. Så ska ni se att det löser sig.
Ananrs köpa en ny kylare. ex Cooler Master Hyper 212 EVO. Som sägs vara mycket prisvärd.
/Erik
P.S Ladda ned Core Temp också och titta processor temp, är den över över 63 C så är överhettad. Då phenom säger ifrån vid de graderna.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

#1 tacksam för svar , "med ny pasta" vad menas?:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evident:

Tjenare!

Som topicen lyder så tror jag att min cpu går för varmt. När jag sitter och spelar diverse olika spel som HoN, CS:GO eller annat liknande så får jag fryslagg/datorn hänger sig och måste då starta om datorn.

Har laddat ner CPU-z men hur ser jag i programmet om t.ex. cpun går varmt eller kan det vara något annat fel?

Namn på CPU:n : AMD PHENOM II X4 965.

Behöver stor hjälp

Tack på förhand!

MVH

Skrivet av Tawen:

re-montera kylare. Med ny pasta. Så ska ni se att det löser sig.
Ananrs köpa en ny kylare. ex Cooler Master Hyper 212 EVO. Som sägs vara mycket prisvärd.
/Erik

Chilla nu.

Ladda ned HWINFO32 och se temperaturena där. Att det hela fryser ihop låter konstigt, om du inte sitter på 100+, för Phenom2 klockar ned sig efter 62c (skall göra det, iallafall), så det skall inte frysa fast.
Rapportera temperaturerna efter att du har gjort detta.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Chilla nu.

Ladda ned HWINFO32 och se temperaturena där. Att det hela fryser ihop låter konstigt, om du inte sitter på 100+, för Phenom2 klockar ned sig efter 62c (skall göra det, iallafall), så det skall inte frysa fast.
Rapportera temperaturerna efter att du har gjort detta.

lol XD skrev precis detta i min redigeringen XD Tummen upp.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evident:

#1 tacksam för svar , "med ny pasta" vad menas?:)

Kyl pasta. Det är en massa som man lägger på processor så att den får bättre kontakt med kylaren, för att värmen skall kunna färdas ut i kylaren bättre.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evident:

Klicka ned första rutan, och klicka på sensor i själva programmet.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Evident:

Om det var temperaturen du vill visa så släck det aktiva fönstret och tryck på sensors. Beskär istället bilden för att kladda över privat information (med en halvt genomskinlig pensel)

Permalänk
Medlem

cpu 0 och cpu där är av intresse, men som du ser ligger bägge på ca 30 grader, vilket är helt ok.

du kanske har fler sensorer som är relaterade till cpu'n om du scrollar ner en bit i programmet.

starta ett spel medans du har hwinfo på i bakgrunden, sedan avslutar du spelet efter ett tag och noterar temperaturen som står i "MAX" fältet.

kylpasta är en smet man har mellan cpu och cpu kylare, eftersom ytorna på dessa är lite ojämna behöves något som fyller alla små luftfickor, för att förbättra värmeöverföring.

http://www.youtube.com/watch?v=fRRWbQUqW1Y#t=3m35s

varje gång du avlägsnar din cpu kylare måste du torka av den gamla kylpastan och för att sedan applicera ny.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ny kylning skulle vara fantastiskt i ditt fall. jag köpte en Corsair H60, riktigt nöjd. den håller min phenom II 955 x4 som är överklockad till 4ghz i 50-52 grader i 100% load!!

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Printception.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Testat haft igång ett spel nu och efteråt samt i spelets gång så hamnade cpu:n på 48.9 grader "och då kollar jag under MAX".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evident:

Testat haft igång ett spel nu och efteråt samt i spelets gång så hamnade cpu:n på 48.9 grader "och då kollar jag under MAX".

49 grader är helt OK. Vad har du för temp på grafikortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det beror helt klart inte på temperaturfel.
Har du en SSD? Testa isf att uppdatera firmware på den.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har inte en SSD disk, funderar dock på införskaffa en. Kör nu på en SAMSUNG HD502HJ som primär. Formaterade dock datorn igår ihopp på att få bort att det skulle hänga sig, men icket. Börjar tröttna på detta nu.

Permalänk
Skrivet av Evident:

Har inte en SSD disk, funderar dock på införskaffa en. Kör nu på en SAMSUNG HD502HJ som primär. Formaterade dock datorn igår ihopp på att få bort att det skulle hänga sig, men icket. Börjar tröttna på detta nu.

Det behöver inte vara problem med processorn för att det hänger sig. Du kan ju kolla minnet med memtest (ladda ned iso-filen och bränn till CD, starta sedan om datorn med CD'n i, då skall testet automatstarta. Testet bryts om det finns fel på minnet). Kolla även över vad du har för temperaturer på grafikkortet, med t.ex. MSI Afterburner. Kontrollera i enhetshanteraren så att alla drivrutiner är installerade.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Rekordmedlem

Det bör inte vara problem med cpun, den klockar ner sig till 800Mhz för att kyla sig i stället för att låsa sig, om du har det extremt varmt i lådan så kanske den kan låsa sig, men det är inte normalt att den stannar om du kör den med originalinställnigar, har du klockat så kan det kanske hända, men jag har aldrig sett ett sånt cpu betende om det inte är oerhört varmt i lådan så den inte kan kyla av sig med nerklockningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som WrongTarget säger.

Du kan även kontrollera att alla kablar sitter säkert,
och tex prova byta SATA-kabel till disken, osv.

Gör dock bara en sak i taget, så att du vet vad problemet var.(Ifall det löste sig)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

vad är det för chassie du har om du har det stängt och nätagget sitter i toppen så kan det vara så att den tar all luft från cpu kylaren och då slår den ifrån lite (hände mig igår kväll tror dock det var pga min överklockning som är stabil lite till och från )

fast nätagget i min burk var ganska varmt pga att cpu kylaren sitter med fläkten så den blåser uppåt och inte åt sidan som T ex hyper 212 gör... (tror inte jag kan vända på det heller)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mini-z1994:

vad är det för chassie du har om du har det stängt och nätagget sitter i toppen så kan det vara så att den tar all luft från cpu kylaren och då slår den ifrån lite (hände mig igår kväll tror dock det var pga min överklockning som är stabil lite till och från )

fast nätagget i min burk var ganska varmt pga att cpu kylaren sitter med fläkten så den blåser uppåt och inte åt sidan som T ex hyper 212 gör... (tror inte jag kan vända på det heller)

Om du har nätagget i toppen så kommer det snarare att förbättra kylningen runt cpun, det fungerar som en extra lådfläkt och det som blir varmare är nätdelen, inte cpun, den får ett ökat luftflöde runt sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.