Något fel på min dator: Datorn hänger sig, skärmen slockar när jag spelar

Permalänk
Medlem

Något fel på min dator: Datorn hänger sig, skärmen slockar när jag spelar

Hej!

För ett tag sen gjorde jag den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1112350-gigabyte...

Det som händer är, som det står där, att ibland när man spelar så hänger sig datorn. Skärmen slocknar som om datorn inte var på. Fläktarna i datorn fortsätter att gå, men ingenting händer om man väntar. Man måste starta om den med ON-knappen. Detta har bara hänt när man spelar spel eller benchmarkar grafikkortet. Så jag trodde det var grafikkortet det var fel på, och jag skickade tillbaka det och ska få ett nytt. Under tiden så spelar jag med mitt gamla grafikkort, som har funkat i 5 år. Men nu så händer samma sak igen, med mitt gamla beprövade grafikkort. Vad kan vara fel?

Jag har haft datorn i ca. en månad nu, och det har bara hänt när jag spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tufflax:

Hej!

För ett tag sen gjorde jag den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1112350-gigabyte...

Det som händer är, som det står där, att ibland när man spelar så hänger sig datorn. Skärmen slocknar som om datorn inte var på. Fläktarna i datorn fortsätter att gå, men ingenting händer om man väntar. Man måste starta om den med ON-knappen. Detta har bara hänt när man spelar spel eller benchmarkar grafikkortet. Så jag trodde det var grafikkortet det var fel på, och jag skickade tillbaka det och ska få ett nytt. Under tiden så spelar jag med mitt gamla grafikkort, som har funkat i 5 år. Men nu så händer samma sak igen, med mitt gamla beprövade grafikkort. Vad kan vara fel?

Jag har haft datorn i ca. en månad nu, och det har bara hänt när jag spelar.

Temperaturer när detta händer? Cpu och GPU.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Testa din ram-minnen. Om de inte ger utslag i memyest86 så misstänk ditt agg. Skumma den andra tråden snabbt men såg inte någon komponentlist där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Temperaturer när detta händer? Cpu och GPU.

Jag vet inte, det hände nyss och jag kollade inte temperaturen då. Det är inte jättevanligt, så det kan va lite tidskrävande att kolla upp det. Jag skulle kunna kolla temperaturen när jag spelar bara, det lär som högst vara några graders skillnad på vanligt spelande och när felet uppstår. Återkommer senare med info om detta, och med memtestresultat. Pust...

Btw, det enda jag ser i windows "event viewer" är detta: "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly." Men det kan ju vara när jag trycker på ON-knappen, inte när felet först uppstår. Men för övrigt syns inget fel där.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

GPU temp reported by the graphics driver: 81 c
GPU temp reported by the ADT7473 sensor: 75 c
PCB temp: 66 c

Jag har ingen CPU-temp men jag skulle bli väldigt förvånad om det har med CPU:n att göra. Förut körde jag ett "burn-in test" som maxade CPUerna. Dessutom har det som sagt bara hänt när man spelar.

En annan grej jag kanske inte nämnt: förut så skedde det några gånger när jag körde 3dmark benchmark på exakt samma ställe i testet, precis i början av test 3.

Och de två sista gångerna har inte felet uppstått på exakt samma sätt. Skärmen stängs inte av som förut, utan nu bara fryser det, och det som var på skärmen när det fryser är kvar där, fast man kan inte göra nått. Jäkligt skumt.

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Hej igen!

GPU temp reported by the graphics driver: 81 c
GPU temp reported by the ADT7473 sensor: 75 c
PCB temp: 66 c

Jag har ingen CPU-temp men jag skulle bli väldigt förvånad om det har med CPU:n att göra. Förut körde jag ett "burn-in test" som maxade CPUerna. Dessutom har det som sagt bara hänt när man spelar.

En annan grej jag kanske inte nämnt: förut så skedde det några gånger när jag körde 3dmark benchmark på exakt samma ställe i testet, precis i början av test 3.

Och de två sista gångerna har inte felet uppstått på exakt samma sätt. Skärmen stängs inte av som förut, utan nu bara fryser det, och det som var på skärmen när det fryser är kvar där, fast man kan inte göra nått. Jäkligt skumt.

Testat att byta grafikdrivrutiner? Såg att du hade provat byta grafikkortet men jag vet ju inte om dom båda är av samma märke.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Även om det är grafikkort av samma märke rekommenderas det att avinstallera och installera de nyaste grafikdrivrutinerna.. Detta gjort när du bytte kort?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har testat att byta drivrutiner. Jag har en kompis som köpte exakt likadana delar, och han har inga problem. Han använder samma drivrutiner också.

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Testa din ram-minnen. Om de inte ger utslag i memyest86 så misstänk ditt agg. Skumma den andra tråden snabbt men såg inte någon komponentlist där.

Hade det varit agget så hade ju inte datorn startat.
Tror det är processorn eller ramminne.

Permalänk
Medlem

Jag har en teori. Om det fanns någon sensor på moderkortet, eller inställning i bios eller nått, som säger att grafikkortet måste stängas av om det blir för varmt, så passar ju symptomen in. För båda grafikkorten har exakt samma fel, och ju mer krävande spel, desto mer frekvent uppstår problem.

Finns det någon termometer på moderkortet som kollar grafikkortet, eller någon inställning någonstans som kan göra detta? Jag tror som sagt inte på att det är fel på grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hade det varit agget så hade ju inte datorn startat.
Tror det är processorn eller ramminne.

Fel, ett nätagg kan vara lite trasigt bara. Vilket gör att datorn upplevs instabil. Något som jag personligen råkat ut för.

Hade du testat datorn med Memtest86? Sensor i bios gällande grafikortsavstängning finns inte. Orsaken till att datorn
får svart skärm och kraschar är ju att något är fel i en hårdvara. Hade det varit mjukvara hade nog byte
av drivrutiner eller ominstallation hjälpt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem