Kan AMD Grafikkort passa till Intel?

Permalänk
Medlem

Kan AMD Grafikkort passa till Intel?

Hei.
Undrar om Redon grafikkort kan passa till Intel saker.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du undrar om du kan ha Radeon Kort tillsammans med Intel Mobo/CPU?

Isåfall är svaret: ja.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Så klart, annars skulle det var jobbigt för intel och nVidia, om nVidias grafikkort bara fungerade med deras futtiga ARM-processorer och Intel bara fick använda Intelgrafik.

Det går att kombinera märken på grafikkortstillverkare och CPU-tillverkare fritt.

Permalänk
Medlem

Ganska kul var det när det fanns Nvidia chipset till AMD mobos:) Detta innan AMD köpte upp ATI.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ganska kul var det när det fanns Nvidia chipset till AMD mobos:) Detta innan AMD köpte upp ATI.

nForce 570 sli till gamla burken som jag har kvar i sign. ^^

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

nForce 570 sli till gamla burken som jag har kvar i sign. ^^

Alla hade stabila datorer förutom Lydia, hon hade chipset från Nvidia:)
Du heter möjligtvis inte Lydia?:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Alla hade stabila datorer förutom Lydia, hon hade chipset från Nvidia:)
Du heter möjligtvis inte Lydia?:)

Inga kommentarer Men ett 4850 var kanske inte det bästa valet i den kombon. Blev inga oc-rekord direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
99:e percentilen

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

är inte ens logiskt att nvidia bara skulle passa med intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

Nej? Vad har du fått det från?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av combatzone:

är inte ens logiskt att nvidia bara skulle passa med intel

Det sa jag inte. Jag menade att man oftast parade ihop det så av prestanda- eller stabilitetsskäl. (Jag vet inte vilket, för jag var inte så gammal då och kunde inte mycket om datorer.)

Skrivet av Yrch:

Nej? Vad har du fått det från?

Jag vill minnas att det var så (inte att det inte gick att göra annorlunda, utan att det blev bäst om man gjorde så).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

För ett antal år sen trodde man att jorden var universums centrum.

OT nej spelar ingen roll vad du har för märke av CPU och GPU. Passar GPUn moderkortet så är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Commander:

OT nej spelar ingen roll vad du har för märke av CPU och GPU. Passar GPUn moderkortet så är det bara att tuta och köra.

Jag vet det. Jag har en 2600K och ett 7970. Men jag vill verkligen minnas att det var så man gjorde när jag var liten/mindre. Om det hade med prestanda, stabilitet eller fanboyism att göra vet jag inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det sa jag inte. Jag menade att man oftast parade ihop det så av prestanda- eller stabilitetsskäl. (Jag vet inte vilket, för jag var inte så gammal då och kunde inte mycket om datorer.)

Jag vill minnas att det var så (inte att det inte gick att göra annorlunda, utan att det blev bäst om man gjorde så).

Kan inte minnas detta (och jag börjar bli till åren nu )

Så som jag minns det, innan AMD köpte ATI var det ingen egentlig sammankoppling mellan de bolagen alls... Det "ryktas" ju också att AMD egentligen var ute efter Nvidia först men att Nvidias VD satte stopp för de planerna och så blev det ATI de köpte istället Tänk vad annorlunda allt kunde varit!

Har en gammal AMD-dator här hemma med Nvida chipset och så hade jag ett Nvidia grafikkort till det så nog fanns den kombinationen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Jag vet det. Jag har en 2600K och ett 7970. Men jag vill verkligen minnas att det var så man gjorde när jag var liten/mindre. Om det hade med prestanda, stabilitet eller fanboyism att göra vet jag inte.

I det fallet var det definitivt brist på kunskap och fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

Nvidia chipset och ATI grafikkort har inte alltid lirat superbra ihop. I övrigt så gick det väl bra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nvidia chipset och ATI grafikkort har inte alltid lirat superbra ihop. I övrigt så gick det väl bra.

Så man kan hya så här http://www.inet.se/kundvagn/visa/2257096/bland?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yrch:

Kan inte minnas detta (och jag börjar bli till åren nu )

Så som jag minns det, innan AMD köpte ATI var det ingen egentlig sammankoppling mellan de bolagen alls... Det "ryktas" ju också att AMD egentligen var ute efter Nvidia först men att Nvidias VD satte stopp för de planerna och så blev det ATI de köpte istället Tänk vad annorlunda allt kunde varit!

Har en gammal AMD-dator här hemma med Nvida chipset och så hade jag ett Nvidia grafikkort till det så nog fanns den kombinationen

Skrivet av anon99339:

I det fallet var det definitivt brist på kunskap och fanboyism.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Tarasus:

Nvidia chipset och ATI grafikkort har inte alltid lirat superbra ihop. I övrigt så gick det väl bra.

Nu kommer nog aldrig någon tro på något jag skriver längre. Men jag vill iallafall be om ursäkt. Jag trodde det var så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bass_eee:

jajemän, det enda man måste tänka på som passar ihop är processor och moderkort (vilket processorsocket de använder). sen kan du som alla redan sagt i tråden stoppa i vilket grafikkort du vill oavsett radeon eller geforce

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det var faktiskt så för x antal år sedan att man i princip bara parade ihop AMD + ATI och Intel + Nvidia, har jag för mig.

AMD och nVidia var värsta bundisar innan AMD köpte ATi. De sammarbetade mycket och nVidia var ledande chipsetlevantören till AMD-system.

Anledningen att man kanske parade ihop Intel och nVidia är att Intel var störst och nVidia var störst. De levde på sina namn, därmed fanboyism. Men innan AMD köpte ATi så var båda de bolagen det lite billigare alternativet för de prismedvetna, lite som det är än idag. Men då var AMD också mycket snabbare än Intel, och ATi hade några riktiga glansdagar då de ägde upp nVidia duktigt. Men även om AMD och ATi hade ledningen då så var det "Pentium" och "Geforce-grafik" som företag använde för att sälja för det var där kända säljande produktnamn fanns.

Genom att sälja namnet GeForce som alternativet till inbyggt så trodde folk att det var enda snabba alternativet. Precis som att alla visste att Pentium var snabbare än Celeron, så då var Pentium det snabba alternativet i folks huvuden. Om Radeon eller Athlon var snabbare hade man ingen aning om, men Pentium och Geforce det var snabba alternativ, det sa reklamen. Än idag kan man se att laptops och datorer säljs med "Geforce-grafik" som argument, då vet kunden att den klarar spel, "Radeon-grafik" är inte lika ofta ett argument.

Kunniga människor körde väldigt mycket AMD och Radeon även på den tiden.

EDIT: Får inte glömma att media var mycket mer vinklat på den tiden, även om det är lite vinklat idag också. Minns hur sveriges största datortidning gick ut med att Intel var först till 1GHz, även om AMD inte bara släppte sin processor innan, utan även kunde leverera den i kvantitet många månader innan Intel. När AMD gick över till "kopparteknologin" med Thunderbird så sa tidningen att Intel var först med sin Coppermine även fast intel inte fick kopparkopplingar i sina chip förrän långt senare. Att AMD vann benchmark efter benchmark var något man lyckades missa ofta också. Och eftersom GeForce var den "första GPUn" så var det naturligt att folk trodde att Pentium och Geforce var bäst, därför kombinerades de ofta i datorbutikers system.

Permalänk
Medlem

Skulle http://www.inet.se/kundvagn/visa/2257096/bland denna datorn klara BF3 på hög grafik och skulle den ha hög fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bass_eee:

Skulle http://www.inet.se/kundvagn/visa/2257096/bland denna datorn klara BF3 på hög grafik och skulle den ha hög fps?

skulle tippa på medium med 60+ fps eller high med runt 40-50 fps

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bass_eee:

Skulle http://www.inet.se/kundvagn/visa/2257096/bland denna datorn klara BF3 på hög grafik och skulle den ha hög fps?

Ta en 3570k istället!

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ta en 3570k istället!

Och ett moderkort med z77 chipset isåfall, annars försvinner vitsen med en k-märkt processor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Ta en 3570k istället!

Vad skulle den ta i grafik o i inspelning(Fraps) med restan av grejerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Och ett moderkort med z77 chipset isåfall, annars försvinner vitsen med en k-märkt processor.

Eller uppdatera bioset.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Eller uppdatera bioset.

Vad menar du? Har b75 fått stöd för överklockning? Trevligt isåfall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Inga kommentarer Men ett 4850 var kanske inte det bästa valet i den kombon. Blev inga oc-rekord direkt.

Jag hade ett 4850, som tur var slog åskan ner ett par månader efter så att jag kunde skicka tillbaka det och säga att det var trasigt. Lägga på några hundralappar för ett gtx260.

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDiscokiss:

Jag hade ett 4850, som tur var slog åskan ner ett par månader efter så att jag kunde skicka tillbaka det och säga att det var trasigt. Lägga på några hundralappar för ett gtx260.

Vilket grafikkort ska jag satsa på som klara bf3 på ultra med inspelning eller in spelning typ high?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bass_eee:

Vad skulle den ta i grafik o i inspelning(Fraps) med restan av grejerna?

om du väljer en processor som slutar på k så är den upplåst för överklockning. då behöver du ett moderkort som heter z77, istället för det du tittat på som heter b75. fraps kräver en del processorkraft, men även hårddiskhastighet, vilket kan sänka prestandan i spel som bf3. i övrigt får du inte mycket mer prestanda i spel idag då de är främst beroende av bra grafikkort, däremot så kan du överklocka så att processorn inte behöver bytas lika fort om något år

Skrivet av Bass_eee:

Vilket grafikkort ska jag satsa på som klara bf3 på ultra med inspelning eller in spelning typ high?

Skickades från m.sweclockers.com

snäppet högre skulle jag tippa, radeon 7950 eller geforce 660ti för att klara high i bf3 med bra fps (bf3 är sjukligt krävande)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII