GUIDE: Hur du ghostar/kopierar din hårddisk till en ny hårddisk utan ominstallation

Permalänk
Medlem

En fråga till er experter. Om jag har en hårddisk närmare bestämt WD black 750gb som på något sätt är trasig eller rättare sagt datorn bootar inte igång OS för den hittar inte hårddisken, och innan det så hände det att allting frös och hårddisken stod och tickade. Just nu vibrerar den som om den vore igång men datorn hittar den inte... Vad händer om jag köper en likadan hårddisk och gör en klon skulle det fungera?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Boota upp på Ubuntu Live-CD.
Kör DD från en disk till annan (eller fil).
Gå och ta en fika eller titta på en film/sov lite.
Klart.

och så säger dom att Linux är svårare än Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

En fråga till er experter. Om jag har en hårddisk närmare bestämt WD black 750gb som på något sätt är trasig eller rättare sagt datorn bootar inte igång OS för den hittar inte hårddisken, och innan det så hände det att allting frös och hårddisken stod och tickade. Just nu vibrerar den som om den vore igång men datorn hittar den inte... Vad händer om jag köper en likadan hårddisk och gör en klon skulle det fungera?

Man kan inte imagekopiera partitioner från diskar som inte "syns" eller är trasiga. Man imagekopierar INNAN skiten går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Man kan inte imagekopiera partitioner från diskar som inte "syns" eller är trasiga. Man imagekopierar INNAN skiten går sönder.

Helt rätt. Man ska ju göra backuper innan hårddiskarna går sönder. Det är det som är yrkeshemligheten! Men jag skulle ha gjort ett försök iaf. Du kan inte skada din nya hårddisk med trasiga filer. Antingen så går det eller så går det inte.

Jag lagade en kompis dator igår. Den hade ett trasigt block som gjorde att windows inte kunde starta. Windows fixade (delar) av problemet själv via CHKDSK. Sedan skickade jag över skiten på en ny HDD. Om detta kommer fungera för dig är svårt att säga. Lycka till!

Rushdie har gjort en bra guide som kan hjälpa dig att återfå information (om du har tur). http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/892463-guide-aters...

Permalänk
Medlem

Läste igenom denna guiden, hittade dock inte lösningen på mitt problem. Jag har ett antal datorer som behöver installeras. Det jag vill göra är att bara installera en maskin och ta en "image" på den som jag lägger på en skiva. Sen ska en mindre kunnig person göra resten av maskinerna. Alltså, jag vill göra en CD/DVD som går att stoppa i datorn sen ska den lägga in den image jag gjorde, alla maskinerna är likadana. Någon som kan hjälpa mig med detta? OBS, måste göras med ett gratis program. Kommunens regler :/

/Pete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Läste igenom denna guiden, hittade dock inte lösningen på mitt problem. Jag har ett antal datorer som behöver installeras. Det jag vill göra är att bara installera en maskin och ta en "image" på den som jag lägger på en skiva. Sen ska en mindre kunnig person göra resten av maskinerna. Alltså, jag vill göra en CD/DVD som går att stoppa i datorn sen ska den lägga in den image jag gjorde, alla maskinerna är likadana. Någon som kan hjälpa mig med detta? OBS, måste göras med ett gratis program. Kommunens regler :/

/Pete

Du kan ladda ner vlite och modifiera installationsskivan. Det som du pratar om går också att göra. Men jag vet inte vilket program du ska använda. Jag har testat Acronis True Image. Det fungerar bra men kostar också en liten slant.

Det man gör då är att man har en dator som du arbetar utifrån. Vi kan kalla den för HDD1. Där lägger du programmet och arbetar utifrån. Du kopplar ur HDD1 och kopplar i HDD2. Installerar windows som vanligt och ställer in allt som det ska vara. Nu kopplar du in HDD1 igen och startar dess operativsystem. Öppnar programmet och sparar HDD2:s image på HDD1. Sedan kopplar du in HDD3, HDD4 osv. och lägger över imagen till dem.

Har extrem huvudvärk så min text är inte helt genomtänkt. Men du förstår kanske grunden iaf :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryp:

Kanske något irrelevant, men visst är det väl inte speciellt bra att ställa disken på högkant? Gör säkert ingen större skada under så kort tid som det tar att utföra ghostningen (brukar själv göra det i sådana lägen), men kanske inte så bra att uppmana till det?

Rätta mig gärna om jag har fel!

Det är väll inge farligt? Min mamma köpte en HP dator för 6 år sedan. Disken var monterad på "fram väggen".
Den funkar fortfarande efter 6år så det ska väll inte vara farligt..

Permalänk

Hej,

Jag har testat denna guide och den fungerade utmärkt för mig när jag kört med en hdd-> hdd i samma storlekar.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d...

Men nu vill jag göra samma procedur - fast lite annorlunda.
1. Det är en hdd-->ssd överföring
2. Det är 80gb partition(26 gb använt) -> 40gb ssd

Jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag kan lösa det! Vad jag har förstått är det lite skillnad när man ska föra över till ssd. Man måste hålla på med alignment och massa sånt innan man för över.

Och sedan rör det sig om en större partion (80gb) (som inte går att "krympa" mer med diskhanteraren). Hur löser man detta?

Jag har också skaffat Acronis True Image 2010, om det inte skulle fungera med paragon..

Finns det någon som gjort detta och kan förklara hur de gjort, eller hur jag ska göra?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Hej,

Jag har testat denna guide och den fungerade utmärkt för mig när jag kört med en hdd-> hdd i samma storlekar.
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/894986-guide-hur-d...

Men nu vill jag göra samma procedur - fast lite annorlunda.
1. Det är en hdd-->ssd överföring
2. Det är 80gb partition(26 gb använt) -> 40gb ssd

Jag skulle vilja ha lite hjälp hur jag kan lösa det! Vad jag har förstått är det lite skillnad när man ska föra över till ssd. Man måste hålla på med alignment och massa sånt innan man för över.

Och sedan rör det sig om en större partion (80gb) (som inte går att "krympa" mer med diskhanteraren). Hur löser man detta?

Jag har också skaffat Acronis True Image 2010, om det inte skulle fungera med paragon..

Finns det någon som gjort detta och kan förklara hur de gjort, eller hur jag ska göra?

Jag kan inte SSD-biten. Men när jag försökt skicka över en större partition till en mindre så har jag fått krympa den först. Det måste man göra med ett bra partitionsprogram. Självklart måste du se till så att 80GB disken (i ditt falll) inte har mer inlagt än 40GB innan du kan krympa den.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Jag kan inte SSD-biten. Men när jag försökt skicka över en större partition till en mindre så har jag fått krympa den först. Det måste man göra med ett bra partitionsprogram. Självklart måste du se till så att 80GB disken (i ditt falll) inte har mer inlagt än 40GB innan du kan krympa den.

Vad finns det för program då som man kan göra det? Paragon kostar det pengar i - och Acronis true home verkar inte ha den funktionen...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Finns massor av partitionsprogram. Har inte koll på vilka som kostar och vilka som är bra. Har faktiskt glömt vilket det var jag använde. Men det är bara att söka runt lite. Du är inte den första som behöver den här funktionen :). Sök på "partition manager" och liknande.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Finns massor av partitionsprogram. Har inte koll på vilka som kostar och vilka som är bra. Har faktiskt glömt vilket det var jag använde. Men det är bara att söka runt lite. Du är inte den första som behöver den här funktionen :). Sök på "partition manager" och liknande.

Jag hade en ubuntu live-skiva. Så jag drog bara igång den och körde Gparted. Krånglade lite - men fick till det

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide som hjälpte mig klona från en crashande disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Vilka av dessa program fungerar till att lagra en hel image till en annan dator på nätverket? (alltså spara en fil till '\\mindator\backup\, typ?)

Så att man kan lagra undan imagen och blåsa tillbaka den när man stoppat i en SSD i laptopen och inte har nånstans att koppla in den gamla hårddisken. Lite onödigt att köpa externt hårddiskchassi för usb, usbminnen rymmer ju knappast en hel image.

Skulle gärna ha ett sånt program, som dessutom fungerar om nya hårddisken skulle vara större/mindre (men rymmer originalfilerna). Tips?

dd

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag ska installera en annan version av Windows 7 så jag ska skapa en partition av hårddisken och flytta över allt utom os till en annan partition och sedan avinstallera och installera os på den ursprungliga partitionen. Ska jag då ta "migrate to a new disk" med allting utom os?

Permalänk

Gillade Clonezilla, gjorde sitt jobb med bravur. Så nu har jag exakt samma setup i laptopen fast med SSD. Rekommenderas!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jycken:

Så du menar på fullaste allvar att jag inte ska skriva "ghosta" bara för att det nu inte finns med i paragons produktnamn som det gör i norton? Paragon gör exakt samma sak (till 100%) som vad norton ghost gör. Så visst sjutton "ghostar" man då.

"Disk cloning is the process of copying the contents of one computer hard disk to another disk or to an "image" file (Sometimes referred to as Ghost Imaging). Often, the contents of the first disk are written to an image file as an intermediate step, and the second disk is loaded with the contents of the image. This procedure is also useful when moving to a larger capacity disk."

Disk cloning - Wikipedia, the free encyclopedia

Så vad du ogillar och vad som är fakta ser jag inte som ett tillskott till denna guide.

Undanber mig vänligt dumma kommentarer tack!

OT:
Tar på mig glasögonen och tänkte sprida lite immaterialrätt.
Troligen har ordet "ghost" blivit ett generiskt varumärke, ungefär som rollerblades först var ett företags varumärke men sedan blev benämningen på en produkttyp. Troligen har kloning med Norton Ghost varit så populärt att man dumpat ordet kloning och kör direkt på ordet ghost. Men så långt sträcker sig inte mina teknikhistoriska kunskaper.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

OT:
Tar på mig glasögonen och tänkte sprida lite immaterialrätt.
Troligen har ordet "ghost" blivit ett generiskt varumärke, ungefär som rollerblades först var ett företags varumärke men sedan blev benämningen på en produkttyp. Troligen har kloning med Norton Ghost varit så populärt att man dumpat ordet kloning och kör direkt på ordet ghost. Men så långt sträcker sig inte mina teknikhistoriska kunskaper.

är likadant med Frigolit, som annars heter expanderad polystyren se wiki (Frigolit - Wikipedia). I Usa så säger de Xerox istället för "skrivare", xerox hette företaget som tillverkade den första skrivaren. Eller om det var själva skrivaren som hette så.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Avstängd

tja!

så det går att göra en HD klon från en större partition till en HD med mindre utrymme?
vilket gratisprogram fixar så man kan krympa partitionen innan man ghostar?

i mit fall så ligger det till så här
jag har en gammal sunkig Samsung IDE System disk på 160GB med Win7 64 Ultimate på
använt utrymme är 90GB
70GB ledigt

jag tänkte köpa en Vertex2 series SSD på 120GB
kan jag klona samsung disken till SSDn så att det får rum då eller?

funkar det alltså att krympa partitionen på 160GB -> 120GB ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

i mit fall så ligger det till så här
jag har en gammal sunkig Samsung IDE System disk på 160GB med Win7 64 Ultimate på
använt utrymme är 90GB
70GB ledigt

jag tänkte köpa en Vertex2 series SSD på 120GB
kan jag klona samsung disken till SSDn så att det får rum då eller?

funkar det alltså att krympa partitionen på 160GB -> 120GB ?

Nja, tänk på att du kommer behöva göra den mindre än 120gb eftersom du förlorar lite storlek när du partionerar SSD disken, jag skulle göra den så liten jag kan(1-2gb ledigt) ghosta över den på ssdn, och sen öka storleken på partionen på SSD till önskad storlek.

Permalänk
Medlem

Kommer detta funka om jag har flera olika partioner på min hårddisk?
Jag dualbootar Ubuntu 10.10 och Windows 7, kommer det gå?

Permalänk
Medlem

Jag följde den utmärkta guiden för att rädda min hårddisk som jag har operativsystemet på till min mediadator. Tyvärr fungerade det inte med att bara sätta in den nya hårddisken.
Dels gjorde jag så att jag valde att fylla tomma kluster i alternativen och det kanske var dumt, sen tog det 3 timmar att kopiera 15 GB, sen hette inte den nya HD E utan D men det kanske beror på att inte har någon spelare/brännare installerad. Nu håller jag på och gör en RAW copy få se om det fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag valde att använde mig av gamingburken för att klona en disk från en annan dator som använde sig av SDD.
Sen tog jag en större sata disk (vanlig 5400rpm) som jag ville klona över från SSD disken.
Allt var frid och fröjd fram till rebooten av denna guid... då blev det epic failure.... nu står jag här utan gamingburken vill starta windows, utan denna bild kommer fram direkt efter bios laddat klar skulle BEHÖVA hjälp nu..

.

Jag letate med ljus och lykta över en floppydrive, tillslut hittade jag en av min bror, sen åkte jag iväg för att köpa disketter och skapade mig en startdiskett i windows7 från htpc:n, men allt detta förgäves... fungerade iaf inte...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en 40gb SSD och har köpt en 120gb SSD. Har använt mig av XXCLONE för att klona systemdisken (40gb) till min nya 120gb. Allt gick felfritt. Alla filer finns med. (detta var innan jag hittade denna tråden...)

Men nu måste jag göra den till systemdisk för att kunna boota från den (120gb). Har testat att ändra enhetsbeteckning i "regedit"(till /C: ) men går fortfarande inte att boota från den nya 120gb för att den inte är systemdisk. Hur gör jag den till systemdisk? Eller har jag gjort något fel? I guiden så fattar jag det som att det var så lätt som att ändra enhetsbeteckning. Eller missuppfattade jag det?

Hjälp snälla!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400A RGB | Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | CPU: Intel i7 7700K 4.4Ghz | CPU-kylare: Corsair H80I V2 | RAM: Corsair 16GB | SSD: 500GB | Grafikkort: GTX 1080 | PSU: Corsair 750W | Skärm: ACER XB273U 165Hz

Permalänk
Medlem

tänker också göra som Lantz326 har gjort, har sitter på en 60GB OCZ o ska köpa en 120GBare, ghostingen ska väll göras utan större problem med denna guide, men saker o ting får ju inte bli fel.
sitter just nu på 1st 60GB SSD som OS-disk och 1st 1 TB som lagring.
så jag ghostar 60 -> 120, byter plats på dem o kör 120GBarn som OS disk o formaterar om 60GBarn, är det allt som behövs? eller är det något speciellt jag behöver tänka på mellan dessa?
har ett antal spel som har ProgramData filer i SSDn men som ligger i HDD, kommer dessa hittas korrekt efter bytet??

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk

Jag vill i princip göra detta men med några komplikationer. Jag har SSD i laptopen och stationära, Intel i stationära och Verbatim i laptopen. Jag vill testa laptopen med Intel-SSD:n då Verbatimen verkar fungera som skit. Jag vill spara installationen på Intel-disken (vet, disk är fel men whatever), installera om allt på laptopen och se om det fungerar bättre och sedan sätta in Intel:n i stationära igen och lägga tillbaka installationen, som om inget hänt. Går detta? Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Splinter Snake:
Det låter som du är en av dom som alltid trycker nästa och avbryt utan att läsa meddelandena som dyker upp på skärmen. Använd DVD skivorna som din märkes dator tjatade på dig upprepade gånger i meddelandena att du skulle bränna för tex när du hamnar i såna här situaitoner.

Har du ännu inte bränt dom så finns dator tillverkarens verktyg i en mapp med deras namn på under start / alla program. Vet du inte vilken så startar du en i taget och läser vad den gör tills du hittar rätt. Blanda INTE ihop det är med Microsoft/Windows eget som inte är lika fullständig för dator tillverkarens verktyg är bättre och återställer så att allt blir precis som när du köpte.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Splinter Snake:
Det låter som du är en av dom som alltid trycker nästa och avbryt utan att läsa meddelandena som dyker upp på skärmen. Använd DVD skivorna som din märkes dator tjatade på dig upprepade gånger i meddelandena att du skulle bränna för tex när du hamnar i såna här situaitoner.

Har du ännu inte bränt dom så finns dator tillverkarens verktyg i en mapp med deras namn på under start / alla program. Vet du inte vilken så startar du en i taget och läser vad den gör tills du hittar rätt. Blanda INTE ihop det är med Microsoft/Windows eget som inte är lika fullständig för dator tillverkarens verktyg är bättre och återställer så att allt blir precis som när du köpte.

Datorn fick jag av en vän och anledningen till att jag köpte en SSD var att den saknade lagringmedium över huvud taget när jag fick den. Sedan är jag inte intresserad av att ta en backup på en bloatad installation, inte ens om det skulle stoppa världshungern.

I dag gick jag till Webhallen och fick ett tillgodokvitto då produkten utgått. Tur!

Permalänk
Skrivet av jycken:

*GUIDE: Hur du ghostar/kopierar din hårddisk till en ny hårddisk utan ominstallation*

Jättebra guide, måste dock fråga några saker innan jag börjar själv. Vore ju väldigt tråkigt att förlora hela de åtta-nio senaste årens bilder, filmer och dokument som alla ligger på en mycket gammal och gaggig XP-dator. Därför skulle jag vilja veta hur stora riskerna är med att ghosta/klona, hur stor chansen är att något går snett eller så. Jag tänkte avända HD Clone som du också föreslog, eftersom den är gratis (=gott ).

Jag väljer att ghosta/klona enbart för backup och inte för att jag vill byta ut hårddisken i datorn. Kommer jag alltså kunna fortsätta använda disken som redan sitter där som vanligt, och om den kraschar, bara stoppa in den andra som jag ghostat till tidigare? Kan man på något sätt "uppdatera" sin ghostning/kloning allteftersom det kommer in mer data på huvuddisken, utan att varje gång behöva skriva över den gamla ghostningen/kloningen och göra en ny? Kan man göra en ghostning/kloning mellan två externa hårddiskar?

Sist det här praktiska med byglarna. Min huvuddisk är byglad som master, men det går ingen sladd till de åtta stift bland vilka bygeln sitter. Ska det vara så?

Tack på förhand!

Visa signatur