Battlefield 3: Armored Kill i ny trailer

Permalänk

Ja, det är förstås en helt annan sak. Jag talar dock om BF3 och andra liknande fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Vulture:

Öh, visste inte att någon visste vem jag var. Uppskattar givetvis berömmen men försök gärna vara lite med ödmjuk i den här debatten. Level Design, oavsett för MP eller SP är svårt och tar inte en vecka att färdigställa. Jag har svårt att tro att ens heightmappen, terrängen, för en bana blev klar på den tiden. Att balansera en bana är svårt som fan eftersom man som designer måste ha sjukt många scenarion i åtanke när så många spelare som 64 pers kör samtidigt.

Du gör ju endast Singleplayer banor av det jag förstått, och det tar ju längre tid än Multiplayer där du inte behöver fippla med just AI eller annat. Men BF3 banorna verkar inte direkt behöva ha någon balans, då all action ändå trattas till X cap point. Eller är det deras form av Balansering? Tror du verkligen DICE sitter och letar bra height maps? Att göra terrängen tar ju inte särskilt lång tid, det handlar om att ha någon form av fantasi, och därefter arbetar man, har man fantasi så går det snabbt. Och om man vill ta en titt på vad som är möjligt på en vecka så kan man väl ta en titt på crydev(tidigare crymod) eller valfri annan spel sida.

Och det är ju endast med en person, och använder du endast de assets som finns i motorn så går det ju hutlöst snabbt att göra en fin bana. Vilket DICE gör för det mesta. (Tom vissa byggnader är ju från BC2)
Och då du är själv och har gjort Hongzhou själv med väldigt liten tid dedikerad till det, så är nog en multiplayer bana där du har 100% tid rätt enkel att göra och därmed snabbt. Speciellt om du har 2-10 andra personer som sitter och samarbetar på det, typ som DICE.

Och kan inte säga att DICEs terränger ser särskilt avancerade eller inspirerande ut, med tanke på att de banor som faktiskt har en terräng är i stort sett platta med undantag för ett off-map berg. Banorna som Bazaar, Paris, Metro och Tehran verkar inte ha särskilt mycket av terräng utan allting man springer på verkar mestadels vara "solids" t.ex. som man gör för det mesta i UDK. Som gears, ut3 m.m.

Folk betalar dock mer pengar för mindre för det fulla spelet än vad de gjorde för t.ex. BF2 som hade 12st vid release. BF3 har 9 varav 4 räknas bort då de är i stort sett TDM/COD Banor (paris, bazaar, tehran och metro)

Permalänk

Jag har ingen aning vilket workflow DICE använder för skapandet av deras banor/terränger. Antagligen använder de ett tredjeparts-program i stil med World Machine för att göra terrängen, kanske på ett liknande sett som detta. Jag menar, det är en process som tar lite tid, och A å O i spelutveckling handlar om att iterera, dvs testa vad som fungerar och gå tillbaka för att göra ändringar. Sällan hafsar man ihop något och nöjer sig med det. Och även fast man gör något väldigt noggrant första gången betyder det inte att det hamnar i spelet.

Jag tycker i alla fall terrängen här är väldigt snyggt gjord. Även bakgrunden är något som måste byggas för att ge spelarna the sense of scale, så att säga.

Jag skulle tippa att en bana som den i videon byggs på 3-5 månader, kanske ännu längre. Det beror nog mest på när utvecklingen av AK inleddes. Men vad vet jag, det är olika hos alla företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Då kanske du ska undvika krigsspel

Det tycker nu? Jag kan nämna flertal krigsspel som är bättre och mer balanserade än stirr-spelet Battlefield 3. Tycker du det är kul när man blir beskjuten var man än går och det flyger granater och raketer överallt? Nej! Battlefield 3 baseras inte på skill. Det baseras väldigt mycket på tur, det finns ingen taktik i spelet. Särskilt inte när squadsystemet ser ut som det gör. Alla spawnar överallt, mitt hos varandra. Du kan aldrig ha ryggen säker på BF3 därför påminer detta mer om Quake än Battlefield i mina ögon. Close quarters gjorde inte saken bättre heller.

Flera balanseringsproblem ligger i följande:
- Man kan ha för många raketeter, hela sju stycken. Även på close quarters banorna kan man ha RPG fastän det inte finns några fordon.
- Squadsystemet gör att tempot höjs fruktansvärt, även revivesystemet spär på det galna kriget där lagen står mot varandra och slänger granater åt höger och vänster.
- Banorna är anpassade för konsoll 24 spelare. Förmodligen gäller detsamma för Armored Kill.
- De har slängt massor med vapen utan att tänka på konsekvenserna när det gäller balansering.
- Att man måste låsa upp gripen är löjligt för innan dess är ditt vapen sämre än andras. Varför? Gripen gör ditt vapen bättre, det handlar inte om valmöjligheter.

Hur som helst kommer jag att prova Armored Kill. Jag har inte höga förhoppningar men man kan alltid hoppas det är kul.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Folk verkar inte förstå det här med DLCer riktigt. När spelet släpps är det ett fullt spel som släpps, så argumentet att "jag vill ha hela spelet för en prislapp" fungerar inte riktigt. Om utvecklingen av spelet fortsätter efter release innebär det ytterligare utvecklingskostnader och löner som skall delas ut. Detta betalas hjälp av inkomsterna från allt nedladdningsbart material som expansioner och map packs. Folk verkar ju helt seriöst tro att spel görs med en "Make game"-knapp, och inte av hundratals människor som ska betala räkningarna som alla andra... Hur i helvete kan folk egentligen förvänta sig att DLCs ska vara gratis? Vad har ni för argument?

Dessutom är Premium en bra deal där priset för hela paketet är mindre än alla fem expansionerna tillsammans.

Från någon som förhoppningsvis ska börja jobba i industrin vore det trevligt om folk sätter sig in lite bättre i detta innan de börjar bröla om hur giriga alla spelföretag är.

Hur många exemplar har de sålt? Minst 8 miljoner? De bör finansiera en expansion

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD