Permalänk
Medlem

GTX670 SLI

Hej!
Jag har hyfsat nyss byggt en ny dator med MoBon: ASUS RoG Maximus V Gene, och grafiken: ZOTAC GTX670 AMP! Edition.
Jag vill nu köra dubbla 670:s i SLI. Problemet är, att grafiken jag har nus kylning+fläktar är extremt tjocka, så tjocka att dom täcker för mitt moderkorts andra PCI-E port.
Kan jag göra någonting för att minska på tjockleken och få in ett till grafikkort där i?

Svar tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

köra vattenkylning istället. Tror inte du kan bara ta bort en massa bara för att få inte ett till kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

köra vattenkylning istället. Tror inte du kan bara ta bort en massa bara för att få inte ett till kort.

Hur kör jag vattenkylning? Kan du länka youtube klipp + det jag behöver inskaffa?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Testpilot

Är kortet som Asus DCII med 3 slots, då är det bara att byta kylare (vattenkylning??) eller skaffa annat kort!

alt. sätt ett GTX 670 2 slot i den övre PCIe porten och 3 slot GTX 670 i den undre PCIe porten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Du får nog ta och gå över till vattenkylning som m4gnify skrev, eller byta moderkort helt. Det skulle gå att köpa två GTX670 grafikkort med referenskylare också men möjligtvis hög temperatur och ljudnivå då korten då kommer att ligga väldigt tätt.

Vilket alternativ du än väljer så blir det att lägga ut en större slant för att det ska fungera. Eller varför inte bara sälja ditt GTX670 och köpa GTX690 istället?

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Är kortet som Asus DCII med 3 slots, då är det bara att byta kylare (vattenkylning??) eller skaffa annat kort!

alt. sätt ett GTX 670 2 slot i den övre PCIe porten och 3 slot GTX 670 i den undre PCIe porten.

Moderkort: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://pantiptoday.com/wp-...

Grafikkort: http://www.google.se/imgres?um=1&hl=sv&safe=off&sa=N&rlz=1C1A...

Så ser dom ut. Vad behöver jag köpa för att kunna köra vattenkylning? Då behöver man väl köra vattenkylning till Processorn med, där sitter redan en CoolerMaster Hyper 212 EVO? Hur ska jag göra?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Du får nog ta och gå över till vattenkylning som m4gnify skrev, eller byta moderkort helt. Det skulle gå att köpa två GTX670 grafikkort med referenskylare också men möjligtvis hög temperatur och ljudnivå då korten då kommer att ligga väldigt tätt.

Vilket alternativ du än väljer så blir det att lägga ut en större slant för att det ska fungera. Eller varför inte bara sälja ditt GTX670 och köpa GTX690 istället?

Om det är dom alternativen du nämner som finns, så vill jag köra vattenkylning. Vad behöver jag köpa? Behöver jag köra vattenkylning till CPU:n också?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Kan du inte sätta 3slots Zotac kortet längst ner då? och en 2slots högst upp? beror iof på hur stort dit chassi är

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan du inte sätta 3slots Zotac kortet längst ner då? och en 2slots högst upp? beror iof på hur stort dit chassi är

Där sa du något, det skulle kanske funka? Kan du ge tips på något bra 2 slots 670?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Om det är dom alternativen du nämner som finns, så vill jag köra vattenkylning. Vad behöver jag köpa? Behöver jag köra vattenkylning till CPU:n också?

Det är inget jag skulle rekommendera om du inte är beredd på att lägga ner en massa tid på detta "projekt". Du behöver inte vattenkylning till både CPU och GPU utan kan välja antingen eller. Jag kan dock tänka mig att du slipper problem med utrymme i chassit om du väljer att kyla båda.

Du behöver:

Radiator
Pump
Reservoir
Slangar
Nipplar
Fläktar
GPU-block (GTX680 Referens block till ditt ZOTAC kort)

Den listan tror jag är komplett, men personligen är jag inte så insatt i custom loopar så någon annan på forumet får gärna rätta mig och ge dig exakta detaljer på produkter som passar för ditt ändamål

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Kan du inte sätta 3slots Zotac kortet längst ner då? och en 2slots högst upp? beror iof på hur stort dit chassi är

Håller med!

Sätt ditt nuvarande kort i den lägre sloten och köp ett kort som är tunnare som du sätter i den övre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Håller med!

Sätt ditt nuvarande kort i den lägre sloten och köp ett kort som är tunnare som du sätter i den övre.

Då TS har valt ett m-ATX moderkort så antar jag bara att han valde ett mindre chassi. Vilket kommer att resultera i att ZOTAC kortet kommer att ta i/ligga otroligt nära nätagget. Får avvakta med TS svar på vilket chassi som används

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Då TS har valt ett m-ATX moderkort så antar jag bara att han valde ett mindre chassi. Vilket kommer att resultera i att ZOTAC kortet kommer att ta i/ligga otroligt nära nätagget. Får avvakta med TS svar på vilket chassi som används

Jag har ett NZXT Phantom 410 Mid-Tower. Funkar det?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Håller med!

Sätt ditt nuvarande kort i den lägre sloten och köp ett kort som är tunnare som du sätter i den övre.

Kan du nämna något bra tunt kort?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Japp du har gått om utrymme i ett Phantom 410, Ett bra 2slots kort är Asus DCII 670, KFA2 670 och MSI 670, samt referenskorten

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Japp du har gått om utrymme i ett Phantom 410, Ett bra 2slots kort är Asus DCII 670, KFA2 670 och MSI 670, samt referenskorten

Och det funkar att köra olika märken i SLI? Jag är väldigt orutinerad i SLI branchen...

Vilket av de korten skulle du rekommendera med tanke på prisen?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Skrivet av Casper:

Och det funkar att köra olika märken i SLI? Jag är väldigt orutinerad i SLI branchen...

Vilket av de korten skulle du rekommendera med tanke på prisen?

Jadå, så länge det är två 670 är det bara att tuta o köra! Du har gigabyte också med 2slotkylare. Själv skulle jag överväga ett kort av referensmodell alternativt EVGAs överklockade variant ovanför ditt nuvarande Zotac kort som flera tidigare nämnt. Om jag minns rätt har EVGAs överklockade kort samma kylningsprincip som referensmodellerna fast då naturligt vis med bättre komponenter och förhoppningsvis något bättre kylning. Det får du ta och kolla upp lite noggrannare själv.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsakPromKing:

Jadå, så länge det är två 670 är det bara att tuta o köra! Du har gigabyte också med 2slotkylare. Själv skulle jag överväga ett kort av referensmodell alternativt EVGAs överklockade variant ovanför ditt nuvarande Zotac kort som flera tidigare nämnt. Om jag minns rätt har EVGAs överklockade kort samma kylningsprincip som referensmodellerna fast då naturligt vis med bättre komponenter och förhoppningsvis något bättre kylning. Det får du ta och kolla upp lite noggrannare själv.

Jag stängde ner mitt system för att testa och köra mitt nuvarande kort i nedre PCI-E porten..... och nej. Det går inte.
Kylaren krockar med Reset o Power kablarna från chassit o går in i moderkortet. Fan, jag skulle kollat upp det här med 3slots kylning.....

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Ah det var tråkigt, billigaste lösningen då är att sälja ditt moderkort och köp ett nytt som inte är m-ATX. Vattenkylning blir dyrare och bökigare

Nu tänkte jag låna tråden lite om det går bra. Jag planerar på att köpa 2st Asus DCII 670 och köra SLI, ska jag köra på 2gb eller 4gb varianten? 4gb känns mera säkert i framtiden, speciellt med 2 kort, men sedan så spelar jag bara i 1080p... ??

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ah det var tråkigt, billigaste lösningen då är att sälja ditt moderkort och köp ett nytt som inte är m-ATX. Vattenkylning blir dyrare och bökigare

Nu tänkte jag låna tråden lite om det går bra. Jag planerar på att köpa 2st Asus DCII 670 och köra SLI, ska jag köra på 2gb eller 4gb varianten? 4gb känns mera säkert i framtiden, speciellt med 2 kort, men sedan så spelar jag bara i 1080p... ??

En sista fråga bara, hur mycket tjänar jag egentligen på att köra dubbla 670:s i SLI?
Jag menar, jag klarar BF3 på Ultra Singeplayer (jag har inte fixat multiplayer, är nåt strul), stabilt runt 70 FPS. Behöver jag mer kraft i mitt system? Jag tog upp den här tråden för jag känner att jag har lust att bygga lite, hihi. Men som sagt, hur mycket tjänar jag på att köra dubbla 670:s i SLI jämfört med hur bra mitt system är idag?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

En sista fråga bara, hur mycket tjänar jag egentligen på att köra dubbla 670:s i SLI?
Jag menar, jag klarar BF3 på Ultra Singeplayer (jag har inte fixat multiplayer, är nåt strul), stabilt runt 70 FPS. Behöver jag mer kraft i mitt system? Jag tog upp den här tråden för jag känner att jag har lust att bygga lite, hihi. Men som sagt, hur mycket tjänar jag på att köra dubbla 670:s i SLI jämfört med hur bra mitt system är idag?

Ett 670 är ju bra nog idag, men visst blir du lite framtidssäkrare + att du kan lira det mesta på absolut högsta inställningarna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag stängde ner mitt system för att testa och köra mitt nuvarande kort i nedre PCI-E porten..... och nej. Det går inte.
Kylaren krockar med Reset o Power kablarna från chassit o går in i moderkortet. Fan, jag skulle kollat upp det här med 3slots kylning.....

Gjorde samma när jag körde SLI med mina 580 förra veckan. Hade ett Asus med den feta 3 slots kylaren, fick böjja lite reset pins och sånt på moderkortet för att det skulle få plats
Dock Inget som jag rekommenderar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Gjorde samma när jag körde SLI med mina 580 förra veckan. Hade ett Asus med den feta 3 slots kylaren, fick böjja lite reset pins och sånt på moderkortet för att det skulle få plats
Dock Inget som jag rekommenderar.

Går dom att böja utan att de slutar fungera? Hur gör man det?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ett 670 är ju bra nog idag, men visst blir du lite framtidssäkrare + att du kan lira det mesta på absolut högsta inställningarna

Det du snackar om framtiden, borde jag inte tjäna mer på att köpa 2 stk 770 2slot när de lanseras om 1 år?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Det du snackar om framtiden, borde jag inte tjäna mer på att köpa 2 stk 770 2slot när de lanseras om 1 år?

Möjligt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag kör på det, nu när allt blev så krångligt med denna förbannade 3slots kylning, tack alla som var med och gav mig råd!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Casper:

En sista fråga bara, hur mycket tjänar jag egentligen på att köra dubbla 670:s i SLI?
Jag menar, jag klarar BF3 på Ultra Singeplayer (jag har inte fixat multiplayer, är nåt strul), stabilt runt 70 FPS. Behöver jag mer kraft i mitt system? Jag tog upp den här tråden för jag känner att jag har lust att bygga lite, hihi. Men som sagt, hur mycket tjänar jag på att köra dubbla 670:s i SLI jämfört med hur bra mitt system är idag?

Du får, oftast, runt 85-90% högre framerate vid samma grafikinställningar. För att få full nytta av en 120 Hz-skärm är det mer eller mindre ett krav med SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Casper:

Jag stängde ner mitt system för att testa och köra mitt nuvarande kort i nedre PCI-E porten..... och nej. Det går inte.
Kylaren krockar med Reset o Power kablarna från chassit o går in i moderkortet. Fan, jag skulle kollat upp det här med 3slots kylning.....

Tror inte det är hela världen att bocka dem lite. Men om budgeten tillåter ett vattenkylt system är det en mycket bra lösning. Då får du tyst på skiten också.

Visa signatur

O2 + ODAC ~ Sennheiser HD 650 ~ Swans M1 ~ BOSE 901 MKIII ~ McIntosh XR14 ~ Luxman L550 ~ Technics SL1210MK2 ~ 1080 TI ~ 7700K@5.0 ~ Noctua D14 ~ AX850 ~ ACER PREDATOR 165Hz ~ Texas Instruments TI82 ~ HHKB Professional 2 ~ WhiteFox ~ Topre Realforce

Permalänk
Medlem

Hmm, skulle inte rekommendera SLi, om du inte kör med referens.
Här är en kille som kör med 2 st Asus GTX 670 Direct CU.
Han kommenterar: I ran heaven 3.0 for about 2hrs and the top and bottom cards were hitting 96-83*C
Då kör han ett ganska ventilerat chassi, inga hälsosamma temperaturer för det övre grafikkortet tycker jag..

Om du absolut vill ha SLi på ett sådant tight mobo skulle jag sikta på ett GTX 690 utan tvekan.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch