Konsoll till 6-åring! Vad?

Permalänk
Medlem

Konsoll till 6-åring! Vad?

6-åringen kanske är redo för sin första konsoll. Själv är jag helt vilse på konsollmarknaden... Senaste konsollen jag hade var en nintendo 8-bitar på 80-talet.

Wii eller xbox360 (m. kinect kanske?) .... Kan nån reda ut fördelarna och nackdelarna så jag får lite lättare att välja...Tack!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Wii är väll lämpligast. Billigast också. Fördelarna är väll de många spel som är mer inriktade för yngre. Nintendo har alltid gjort spel som passar alla, med andra ord utan våld, blod osv.

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att det finns bättre spel till ett Wii för yngre barn såsom ditt. Vänta dock tills någon kommer med en bättre och mer utförlig kommentar!

Permalänk
Skrivet av pi:

6-åringen kanske är redo för sin första konsoll. Själv är jag helt vilse på konsollmarknaden... Senaste konsollen jag hade var en nintendo 8-bitar på 80-talet.

Wii eller xbox360 (m. kinect kanske?) .... Kan nån reda ut fördelarna och nackdelarna så jag får lite lättare att välja...Tack!

Du skrev det själv, Nintendo 8-bitars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pi:

6-åringen kanske är redo för sin första konsoll. Själv är jag helt vilse på konsollmarknaden... Senaste konsollen jag hade var en nintendo 8-bitar på 80-talet.

Wii eller xbox360 (m. kinect kanske?) .... Kan nån reda ut fördelarna och nackdelarna så jag får lite lättare att välja...Tack!

Wii har ett ofantligt stort utrymme av barnvänliga spel och har trevliga rörelsekontroller. väldigt bra med multiplayer spel om man bjuder hem kompisar.
xbox med kinect lär dock vara riktigt roligt med tanke på att det är utan kontroller alls, problemet är bara utbudet av spel. De enda bra spelen jag själv sett på kinect är dans-spel. resten utnyttjar knappt det kinect klarar av, vilket är synd då den har enorm potential.

Jag röstar för ett wii då spela med kompisar i samma soffa är nog det som var roligast i min barndom.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Gamecube med typ Super Smash Bros är ju en odödlig klassiker, men fortfarande inte så gammalt att yngre barn tappar intresset för det. Det tror jag kan bli succé. Alternativt Wii, fast det beror på hur stort svängrum du har vid TVn

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

Håller med Genelec, du skrev ju Nintendo 8-bitars, det växte jag också upp med och det är grymt! Sen så är ju nintendo 64 en grym konsol med, som han kan börja spela senare?

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Wii U ska ju släppas i slutet av året. Den ska kunna spela både wii och wii u spel. Det kanske är något?

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Nintendo 8Bitars

Det finns nog att hitta på retrospelbutiken

http://www.retrospelbutiken.se/store/main.php

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Känns lite dumt att satsa på ett Wii nu kanske, då den lite nyare konsolen WiiU snart släpps. Sedan beror det också lite på hur mycket pengar du vill lägga på konsol och om du vill kunna spela lite nyare spel etc:
http://www.nintendo.se/wiiu/wiiu

Permalänk
Medlem

fotboll annars skulle jag ta dom lite äldre (90-tals, tidigt 2000). 6 åring behöver inte ha 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

fotboll annars skulle jag ta dom lite äldre (90-tals, tidigt 2000). 6 åring behöver inte ha 360

Sant, det får vara nog med alla 6-12 åringar som spelar Cod och tror dom är coola för det.

Permalänk
Medlem

Nintendo 3DS / XL ?

Annars kan jag tänka mig att gamecube eller liknande är perfekt

Permalänk
Medlem

Nintendo 64, gamecube!

Visa signatur

Nej.

Permalänk

8-Bitars

Komihåg när jag fick min, nötade En jävla massa spel, Snes är också the shit! Zelda a Link to Past är nog ett av mina favoriter än idag!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Wii är ju även bakåtkompatibel med Gamecube, samt har mängder med gamla klassiker från Nintendo och övriga man kan ladda ned på deras "Wii Shop Channel" :]
Nackdelen är dock att med alla tillbehör man blir tvungen att köpa till är konsollen inte så billig som den ser ut.
...och kör med HDMI-sladd. Bilden blir mycket bättre än med den medkommande sladden (båda mina bröder har varsin, så jag har jämfört hos dem).

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Wii... Super Mario galaxy, galaxy 2 etc. Vill du visa han hur du växte upp, så gå in på shop channel och köp lite NES, SNES spel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Spelar ju roll hur din 6-åring är och vad ekonomin har för betydelse etc.

Wii kommer att ersättas av Wii U inom sex månader, handkontroller skall vara kompatibla. Gamla Wii handkontroller utan Motion+ är ganska värdelösa. Ingen HD-bild förrän Wii U. Många bra barnspel, såväl med rörelse-kontroll som klassisk styrning. Bra lokal multiplayer, värdelös online. Sparsmakat utbud av bra nedladdningsbara spel men det inbyggda minnet är ändå pyttelitet.

Playstation 3 har en del högkvalitativa spel för barn. En aning komplicerad men kan fungera som mediaspelare och blu-rayspelare av mycket hög klass. En hel del nedladdningsbara titlar. Playstation Move är trots sin höga precision dessvärre en flopp. Playstation 4 kommer tidigast Julen 2013. Hyffsade onlinespelsfunktioner, hyffsad utbud av spel för lokal multiplayer.

Xbox 360 har mycket få spel för barn, undantaget är Kinect som är mycket barnvänligt men kräver ordentligt med plats framför TV'n. Bra mediaspelare med inbyggd Windows Media Center Extender. Ingen Blu Ray. Nästa generation Xbox kommer senast Julen 2013. Handkontrollerna är en aning stora för barn. Bäst utbud av spel att köpa för nedladdning, bäst möjligheter för onlinespelande, en hel del bra titlar för lokal multiplayer.

iPad/iPod mycket barnvänligt och har mest utvecklingspotential, dvs lärande spel. Fåtal titlar för onlinespelande. Fåtal titlar för lokal Multiplayer (Airhockey exempelvis). Bra mediespelare antingen genom iTunes eller från exempelvis TVersity medieserver. Mängder med gratisspel, inga kostsamma tillbehör. Nya varianter kan komma att lanseras i september men kompatibiltet genom OS minst 2 år.

Nintendo DS/3DS klart inriktad mot barn även om det kan vara svårt att hitta titlar på svenska så är det betydligt fler än till andra konsoller. Många lärande spel, inte mycket till multiplayer vare sig online eller lokalt även om det finns. Precis som med iOS finns det kamera och appar för den. Senaste 3DS XL är väl mest riktad till vuxna som tycker 3DS är för liten.

Jag skulle personligen om det fanns ekonomi invänta Wii U eftersom den ger både Nintendo och "padda" i ett, men det beror ju på hur intresserad din sexåring är av att leka med de vuxnas smartphones och vad som "gäller" i hens kompiskrets.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar... nu återstår det bara att bestämma sig.. lutar åt att vänta till wiiU ...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Varför vänta med sånt där, uppfyll en gammal dröm istället bygg en egen arkad maskin med en gammal dator tv osv.

Med en 4-5000 spel med emulator å riktig 2-joystick !!!

fast kanske då sitter bara du där, el så spelar ni tillsammans

Permalänk

Vi skaffade Xbox360 med kinect när min son var tre. Det har varit 100-tals timmar av glädje. Snart fyller han fem och Skylanders Giants står överst på önskelistan.

Permalänk
Medlem

Min grabb är 6år och har tillgång till Wii, Xbox och Nintendo 3DS.
Tanken som slår mig när du frågar är att han spelar alla tre med lika stor glädje - spelar inte såå stor roll vilken platform det är.
Köp en beggad Wii - det blir nog bara dyrt att vänta på U, och chippen din lär inte bry sig...

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

Utan NES - ingen barndom.

Dessutom kommer grabben inte lära sig att hantera motgångar om du ger honom en newgen-konsol där man curlas genom alla spel med återgenererande hälsa och liknande.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Ge ungen ett NES, Ghost n Goblins sedan får ungen ingen veckopeng eller godis förrens han/hon klarat ut det.

I min värld var det Castlevania jag fick av farsan som jag skulle klara ut för att vinna tillbaka veckopengen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

En ipad? Finns mängder med bra spel, och en hel del pedagogiska lek och lär mm.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

hade jag varit sex år så vore nog ett wii bäst, min uppväxt med nintendo 64, mario och zelda, det har gett många fina minnen. fast samtidigt så har xbox mycket att ge också. ett 360, och ett wii?.... eller så kickar du det old school och köper ett nintendo 64 med mario kart, mario 64, ocarina of time, jet force gemini och golden eye. det kan INTE slå fel. de andra ungarna borde vara gröna av avundsjuka då. men det är ju bara min åsikt... köp något äldre, för snart nog så är wii U och nya xbox åh ps ute, och då kommer han vara gammal nog för att fatta att han vill ha något nytt och coolt. DÅ kan du köpa något av dem

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

om det är för en 6 åring håller jag med alla ovanstående wii eller vänta på wii u

tjejen har en lillebror som är 8 år nu och han gillar wii mer än xbox 360 i nuläget då svärfar har ett hemma

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på NES & SNES

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Har wii, ps3 och xbox360..
Min 7åring kör bara xbox360, allt från gta4 till legospel.. Mest lego dock, vilket är bra tycker jag.
Wii spelade han i max 10min och tyckte det var skit, ps3 hade dålig handkontroll och spelen tog en evighet att ladda tyckte han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Köp helst en riktig konsol som PS3 eller Xbox360, wii skräpet växer man ifrån på 10 minuter.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -