Permalänk
Medlem

53 Grader i IDLE?!

Mitt grafikkort sitter på 53 grader i IDLE, innan har det alltid legat på ca 37 grader men bara nu på sistone har den ökat, den har varit överklockad innan men var tyvärr inte värt ljudet. Jag har provat att rensa kylflänsen och bytt kyl pasta två gånger, kanske nån som vet vad problemet är? vet inte hur jag ska gå till väga nu...

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Kan du på något sätt ha mixtrat med fläktkurvan? Bytt till några suspekta drivare eller liknande?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Mitt grafikkort sitter på 53 grader i IDLE, innan har det alltid legat på ca 37 grader men bara nu på sistone har den ökat, den har varit överklockad innan men var tyvärr inte värt ljudet. Jag har provat att rensa kylflänsen och bytt kyl pasta två gånger, kanske nån som vet vad problemet är? vet inte hur jag ska gå till väga nu...

Varmt i rummet kanske? Spelar inte så stor roll bara den inte går för högt i load...

Permalänk

har du 2 eller 3 skärmar kopplade till grafik kortet ? då 2 skärmar gör att kortet får jobba lite extra i idle för att mata it information, mitt 690 ligger på 55 grader i ren idle med default fan curve då jag har 2 skärmar offtast igång och ibland även min tv då jobbar tyvärr kortet lite hårdare även i idle

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Mitt grafikkort sitter på 53 grader i IDLE, innan har det alltid legat på ca 37 grader men bara nu på sistone har den ökat, den har varit överklockad innan men var tyvärr inte värt ljudet. Jag har provat att rensa kylflänsen och bytt kyl pasta två gånger, kanske nån som vet vad problemet är? vet inte hur jag ska gå till väga nu...

Och i load?

Permalänk
Medlem

Har samma problem efter uppdatering, antingen nya drivrutinerna eller flashplayer... hm?

Kortet klockar inte ner sig.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk

Låter inte så farligt! Mina 6950 brukar idla runt 60 och i load uppåt 90-100 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Låter inte så farligt! Mina 6950 brukar idla runt 60 och i load uppåt 90-100 grader.

Dina låter däremot inte så bra!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Mitt grafikkort sitter på 53 grader i IDLE, innan har det alltid legat på ca 37 grader men bara nu på sistone har den ökat, den har varit överklockad innan men var tyvärr inte värt ljudet. Jag har provat att rensa kylflänsen och bytt kyl pasta två gånger, kanske nån som vet vad problemet är? vet inte hur jag ska gå till väga nu...

Om du har två eller fler skärmar, kolla så att dom är inställda på samma Hz. Samma sak gäller med upplösning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag antar att det är min sekundära skärm som gör att kortet jobbar lite extra ^^ Inte mycket att göra åt det om jag vill behålla 2 skärmar, eller hur?

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Om du har två eller fler skärmar, kolla så att dom är inställda på samma Hz. Samma sak gäller med upplösning.

Tack! detta fixade mitt problem jag hade med Windows Aero Effects, min andra skärm låg tydligen på 30Hz, haha

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Mitt grafikkort sitter på 53 grader i IDLE, innan har det alltid legat på ca 37 grader men bara nu på sistone har den ökat, den har varit överklockad innan men var tyvärr inte värt ljudet. Jag har provat att rensa kylflänsen och bytt kyl pasta två gånger, kanske nån som vet vad problemet är? vet inte hur jag ska gå till väga nu...

Varför byter man kyl när det är problem med grafikkortet?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Varför byter man kyl när det är problem med grafikkortet?

Kylen kanske inte funka så gårdagens överblivna pasta han hade i det blev dålig?

...märker att det är sovdags för mig nu med den här klassen på skämten

Permalänk
Skrivet av emilgf:

Dina låter däremot inte så bra!

Nej, men det är ju också två stycken och med fyra skärmar inkopplade. Och så lite tveksam luftcirkulation i chassit Men har funkat bra hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Nej, men det är ju också två stycken och med fyra skärmar inkopplade. Och så lite tveksam luftcirkulation i chassit Men har funkat bra hittills.

Tror inte det är skillnad mellan 2+ skärmar. Men du borde verkligen se över din kylning! Det där kan gå väldigt fel annars.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar