Permalänk
Medlem

Zitius - Bredbandsleverantör, peering

Vi har här i veckan fått fiber installerat i vårt hus. Så det är liten julafton här!

De leverantörer som finns att välja mellan är: Alltele, Bahnhof, Tele2, Bredband2, T3, Tyfon och Universal Telecom. (exklusive ett par tv-leverantörer)
Jag har sökt en massa, läst här på sweclockers och kollat på ripe.net, http://bgp.he.net/, http://as-rank.caida.org/ samt https://www.peeringdb.com/. Det jag har kommit fram till är denna fallande ordning för bästa nät/peeringavtal (förstås så är det många faktorer jag inte kan ta reda på som säkert påverkar listan en hel del.):

  1. Tele2, as1257

  2. Alltele, as44581 (nfm's post angående Alltele vs Bahnhof)

  3. Bahnhof, as8473

  4. Bredband2, as29518

  5. T3, as28908

  6. Tyfon, as21250 (har flest hopp till de största tier1-näten)

  7. Universal Telecom (hittar inget as-nummer utan de verkar använda Bahnhof?)

De jag funderar mellan är top-3, så skriv gärna en kommentar:
Hur ser ni på den här indelningen? Avspeglar den läget i praktiken?
Finns det några pågågående intriger mellan leverantörer? (till exempel runt 2010 då Bahnhof/Bredband2 ströp hastigheten till Telia)

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju inte om peering. Ibland kan det ju tom vara en fördel med att ha en riktigt bra transit som i sin tur har bra peering då det är mer troligt att en större transitleverantör har bättre pipor på sina peeringar, fast då har dom ju mer trafik där också. Men det känns som du förmodligen har koll på det med.

Permalänk
Medlem

Haft de 4 översta, och kan ju ge min personliga åsikt.

Tele2, noway, vart bara krångel med downtime osv.

Alltele, hade en server hostad med alltele, inge märkbar downtime (6mån innan flytt), fick inte full kräm på linan, ping/peering vart de inte märkbart heller.

Bahnhof, flyter på bra i min mening, bra hastigheter super ping/peering åt vissa håll.

Bredband2, detta är nog de bolag jag är mest nöjd med överlag (även om jag är Telia fiber fanboy). Billigt, inge bidningstid, strålande support som inte är blyga på att hålla betalningar osv. Peering/ping, bra allround, hastighet alltid on-point.

Alla bedömningar är gjorda under fiber förhållanden, har nog inte haft adsl på över 10år. Ang "ingen bidningstid" bara kriga med bredband2 så slipper du bindningstid, kanske kostar dig någon krona extra i månaden, men lätt värt de enligt min mening..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Bahnhof hade jag kört på.

EDIT: AllTele verkar vara en del som klagar på, så jag hade skippat dom.
EDIT2: Tele2 har jag upplevt ha sämre routing eller liknande, alltid högre latency än vad andra ISPer har.
EDIT3: Hastighet från Bahnhof/Bredband2 till Telia verkar fungera relativt bra nu.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Tele2 har överlägset bäst peering av de operatörer du listar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Tele2 har överlägset bäst peering av de operatörer du listar.

Tele2 peerar inte ens med alla svenska operatörer så vad är det som är fantastiskt med dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Allt handlar ju inte om peering. Ibland kan det ju tom vara en fördel med att ha en riktigt bra transit som i sin tur har bra peering då det är mer troligt att en större transitleverantör har bättre pipor på sina peeringar, fast då har dom ju mer trafik där också. Men det känns som du förmodligen har koll på det med.

Det är just detta jag är intresserad av att veta! För jag har inte riktigt hittat något om shaping/transit i övrigt. Tele2 måste ju ändå räknas som en av de största med sitt SWIPNet? Men det är ju sant som du säger att volymerna också fylls snabbare med en stor bredbandsleverantör.
Jag är väl allmänt lite intresserad, men koll skulle jag inte säga att jag har.

Skrivet av TEEH:

Haft de 4 översta, och kan ju ge min personliga åsikt.

Tele2, noway, vart bara krångel med downtime osv.

Alltele, hade en server hostad med alltele, inge märkbar downtime (6mån innan flytt), fick inte full kräm på linan, ping/peering vart de inte märkbart heller.

Bahnhof, flyter på bra i min mening, bra hastigheter super ping/peering åt vissa håll.

Bredband2, detta är nog de bolag jag är mest nöjd med överlag (även om jag är Telia fiber fanboy). Billigt, inge bidningstid, strålande support som inte är blyga på att hålla betalningar osv. Peering/ping, bra allround, hastighet alltid on-point.

Alla bedömningar är gjorda under fiber förhållanden, har nog inte haft adsl på över 10år. Ang "ingen bidningstid" bara kriga med bredband2 så slipper du bindningstid, kanske kostar dig någon krona extra i månaden, men lätt värt de enligt min mening..

Tack för din input! Jag har ju inte haft någon av leverantörerna själv så jag vet ju inte mer än vad jag läst. Det är ju väldigt blandad kompott måste jag säga, vissa tycker den ena är bra och andra håller inte med och vice versa. Jag antar att det handlar om var man befinner sig geografiskt, vilka som står för nätdriften samt konsumenten själv i mångt och mycket.
Telia är ju tyvärr inte möjligt i det här fallet, jag är väldigt nöjd med deras adsl tjänst som vi har haft nu i ett antal år!
Bredband2 är ju lite intressanta tycker jag, för de peerar ju direkt med Tinet. Om det är en nackdel eller fördel jämfört med Bahnhof som peerar med Telia vill jag gärna veta.

Skrivet av matte56:

Bahnhof hade jag kört på.

EDIT: AllTele verkar vara en del som klagar på, så jag hade skippat dom.
EDIT2: Tele2 har jag upplevt ha sämre routing eller liknande, alltid högre latency än vad andra ISPer har.
EDIT3: Hastighet från Bahnhof/Bredband2 till Telia verkar fungera relativt bra nu.

Jag har varit inne mycket på bahnhof, men gled ifrån de lite för jag fick känslan av att de har fått någon integritetspionjärskänsla och att de levt mycket på det?

Skrivet av bamsefar:

Tele2 har överlägset bäst peering av de operatörer du listar.

Ja ok, men är det en bra tjänst i övrigt? (traffic shaping?)

Skrivet av Fredrik.:

Tele2 peerar inte ens med alla svenska operatörer så vad är det som är fantastiskt med dom?

Men sticker de ut ur mångden med detta? Om vi vänder på frågan: vilka svenska operatörer är det som inte peerar med tele2? (Det måste ju ändå vara de som är mer angelägda att peera med en av sveriges största än tvärt om?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Men sticker de ut ur mångden med detta? Om vi vänder på frågan: vilka svenska operatörer är det som inte peerar med tele2? (Det måste ju ändå vara de som är mer angelägda att peera med en av sveriges största än tvärt om?)

Dom peerar t.ex. inte med Comhem som väl får anses som riktigt stora i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Dom peerar t.ex. inte med Comhem som väl får anses som riktigt stora i sverige.

Är det endast tele2 av de större som inte peerar med comhem? Men om jag förstår det rätt peerar båda med teliasonera och peerar därigenom med varandra, så klart inte optimalt men hur stort problem är detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Är det endast tele2 av de större som inte peerar med comhem? Men om jag förstår det rätt peerar båda med teliasonera och peerar därigenom med varandra, så klart inte optimalt men hur stort problem är detta?

Dvs dom har ingen bra peering. Varför ska trafik från Comhem inom en tredjepart för att nå Tele2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Tele2 peerar inte ens med alla svenska operatörer så vad är det som är fantastiskt med dom?

Tele2 når hela europa via peers...

Varför ska de peera med massa små operatörer när de redan peerar med deras upstreams?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Tele2 når hela europa via peers...

Varför ska de peera med massa små operatörer när de redan peerar med deras upstreams?

Det gör väl alla dom små operatörerna som köper transit av Telia International Carrier, Cogent, Level3, Tinet osv också?

Om inte Tele2 peerar med svenska operatörer kan du väl inte påstå att deras peering i sverige är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Det gör väl alla dom små operatörerna som köper transit av Telia International Carrier, Cogent, Level3, Tinet osv också?

Om inte Tele2 peerar med svenska operatörer kan du väl inte påstå att deras peering i sverige är bra?

De peerar ju med Telia International carrier, Cogent, Level 3, Tinet osv i sverige. Hur är inte det bra peering i Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

De peerar ju med Telia International carrier, Cogent, Level 3, Tinet osv i sverige. Hur är inte det bra peering i Sverige?

Nu är det rena spekulationer från min sida men borde det inte bli billigare plus bättre att ha en anslutning som går direkt till comhem än en som går via en dyrare tier1 operatör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Nu är det rena spekulationer från min sida men borde det inte bli billigare plus bättre att ha en anslutning som går direkt till comhem än en som går via en dyrare tier1 operatör?

Tele2 betalar ju inget för att skicka trafiken till comhem via telia, varför ska de peera med comhem då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Tele2 betalar ju inget för att skicka trafiken till comhem via telia, varför ska de peera med comhem då?

Ja om de inte betalar något för det kan jag förstå det. Men tjänsten till comhem borde bli bättre om man skippar mellanhanden tycker jag.

Har du haft Tele2? Är det något du rekommenderar i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Tele2 betalar ju inget för att skicka trafiken till comhem via telia, varför ska de peera med comhem då?

Sluta var fanboy nu och se på detta. Här är en trace från Comhem till Tele2. Trafiken går från Sverige till Hamburg över till London ner Amsterdam upp till Göteborg för att slutligen landa i Kista.

1. 10.0.1.1
2. xxx-doc-2-bu50.comhem.se
3. ???
4. lim-bb-r-01-to-ld-bb-r-01.comhem.se
5. lib-pr-r-01-to-lim-bb-r-01.comhem.se
6. TenGigabitEthernet1-4.ar3.HAM1.gblx.net
7. tele2-1.ar4.LON3.gblx.net
8. lon30-core-2.tengigabiteth0-0.tele2.net
9. ams-core-1.pos0-7-2-0.tele2.net
10. gbg-core-2.bundle-pos1.tele2.net
11. gbg-core-1.bundle-ether5.tele2.net
12. bck-core-1.bundle-ether2.tele2.net
13. kst5-core-1.bundle-ether4.tele2.net
14. kst5-spe-1.tengigabiteth3-4.tele2.net
15. 193.12.93.143

Tycker du detta är bra peering?

Bra peering innebär i min värld att man utbyter trafik med andra operatörer. Att Tele2 är jättecoola och har snöre runt om i Europa hjälper ju inte ett dugg i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Sluta var fanboy nu och se på detta. Här är en trace från Comhem till Tele2. Trafiken går från Sverige till Hamburg över till London ner Amsterdam upp till Göteborg för att slutligen landa i Kista.

1. 10.0.1.1
2. xxx-doc-2-bu50.comhem.se
3. ???
4. lim-bb-r-01-to-ld-bb-r-01.comhem.se
5. lib-pr-r-01-to-lim-bb-r-01.comhem.se
6. TenGigabitEthernet1-4.ar3.HAM1.gblx.net
7. tele2-1.ar4.LON3.gblx.net
8. lon30-core-2.tengigabiteth0-0.tele2.net
9. ams-core-1.pos0-7-2-0.tele2.net
10. gbg-core-2.bundle-pos1.tele2.net
11. gbg-core-1.bundle-ether5.tele2.net
12. bck-core-1.bundle-ether2.tele2.net
13. kst5-core-1.bundle-ether4.tele2.net
14. kst5-spe-1.tengigabiteth3-4.tele2.net
15. 193.12.93.143

Tycker du detta är bra peering?

Bra peering innebär i min värld att man utbyter trafik med andra operatörer. Att Tele2 är jättecoola och har snöre runt om i Europa hjälper ju inte ett dugg i detta fallet.

Och här är samma trace för mig (sthlm).

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. 192.168.0.1 0.0% 4 0.2 0.2 0.2 0.3 0.1 2. OM-DOC-1-Bu30.comhem.se 0.0% 4 32.2 17.3 7.9 32.2 11.0 3. 213-200-190-170.comhem.se 0.0% 3 10.9 16.3 10.9 22.2 5.7 4. mtc-pr-r-01-to-mx-bb-r-01.comhem.se 0.0% 3 11.9 11.1 9.2 12.3 1.7 5. 162.97.118.229 0.0% 3 15.7 11.2 8.0 15.7 4.0 6. tele2-1.ar2.arn3.gblx.net 0.0% 3 36.8 19.1 9.1 36.8 15.4 7. avk-core-1.bundle-ether3.tele2.net 0.0% 3 10.4 18.1 10.4 32.1 12.2 8. kst7-pe-2.tengigabiteth8-2.tele2.net 0.0% 3 12.2 55.8 12.2 132.3 66.5 9. kst5-spe-2.tengigabiteth3-4.tele2.net 0.0% 3 45.5 25.2 10.8 45.5 18.1 10. 193.12.93.143 0.0% 3 7.4 8.0 7.4 8.9 0.8

Inte jättebra men "ok".

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Och här är samma trace för mig (sthlm).

Host Loss% Snt Last Avg Best Wrst StDev 1. 192.168.0.1 0.0% 4 0.2 0.2 0.2 0.3 0.1 2. OM-DOC-1-Bu30.comhem.se 0.0% 4 32.2 17.3 7.9 32.2 11.0 3. 213-200-190-170.comhem.se 0.0% 3 10.9 16.3 10.9 22.2 5.7 4. mtc-pr-r-01-to-mx-bb-r-01.comhem.se 0.0% 3 11.9 11.1 9.2 12.3 1.7 5. 162.97.118.229 0.0% 3 15.7 11.2 8.0 15.7 4.0 6. tele2-1.ar2.arn3.gblx.net 0.0% 3 36.8 19.1 9.1 36.8 15.4 7. avk-core-1.bundle-ether3.tele2.net 0.0% 3 10.4 18.1 10.4 32.1 12.2 8. kst7-pe-2.tengigabiteth8-2.tele2.net 0.0% 3 12.2 55.8 12.2 132.3 66.5 9. kst5-spe-2.tengigabiteth3-4.tele2.net 0.0% 3 45.5 25.2 10.8 45.5 18.1 10. 193.12.93.143 0.0% 3 7.4 8.0 7.4 8.9 0.8

Inte jättebra men "ok".

Jo den var bättre men det är fortfarande inne och snurrar hos en tredje part helt utan anledning (globalcrossing). Fortfarande ostigt att Tele2 och Comhem inte peerar direkt med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Jo den var bättre men det är fortfarande inne och snurrar hos en tredje part helt utan anledning (globalcrossing). Fortfarande ostigt att Tele2 och Comhem inte peerar direkt med varandra.

Ska alla isper peera med varandra? Det är ju helt galet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Ska alla isper peera med varandra? Det är ju helt galet.

Ja det verkar helt korkat. Det här med Netnod är också överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik.:

Sluta var fanboy nu och se på detta. Här är en trace från Comhem till Tele2. Trafiken går från Sverige till Hamburg över till London ner Amsterdam upp till Göteborg för att slutligen landa i Kista.

1. 10.0.1.1
2. xxx-doc-2-bu50.comhem.se
3. ???
4. lim-bb-r-01-to-ld-bb-r-01.comhem.se
5. lib-pr-r-01-to-lim-bb-r-01.comhem.se
6. TenGigabitEthernet1-4.ar3.HAM1.gblx.net
7. tele2-1.ar4.LON3.gblx.net
8. lon30-core-2.tengigabiteth0-0.tele2.net
9. ams-core-1.pos0-7-2-0.tele2.net
10. gbg-core-2.bundle-pos1.tele2.net
11. gbg-core-1.bundle-ether5.tele2.net
12. bck-core-1.bundle-ether2.tele2.net
13. kst5-core-1.bundle-ether4.tele2.net
14. kst5-spe-1.tengigabiteth3-4.tele2.net
15. 193.12.93.143

Tycker du detta är bra peering?

Bra peering innebär i min värld att man utbyter trafik med andra operatörer. Att Tele2 är jättecoola och har snöre runt om i Europa hjälper ju inte ett dugg i detta fallet.

Det där är ju inte Tele2s fel, de peerar med Level3 (gblx) i Stockholm och i London, att comhem/gblx skickar trafikgen genom tyskland kan du ju knappast klandra någon annan för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spännande tråd! Ska följas… Tyvärr har jag inte något vettigt att säga förutom att jag sitter på Tele2s fiberlan och är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamsefar:

Det där är ju inte Tele2s fel, de peerar med Level3 (gblx) i Stockholm och i London, att comhem/gblx skickar trafikgen genom tyskland kan du ju knappast klandra någon annan för.

Problemet är att Tele2 inte peerar med många av dom svenska ISP'erna därav att det inte går att säga dom har "överlägset bäst peering".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bamsefar:

Det där är ju inte Tele2s fel, de peerar med Level3 (gblx) i Stockholm och i London, att comhem/gblx skickar trafikgen genom tyskland kan du ju knappast klandra någon annan för.

Du verkar vara en riktig Tele2 fanboy...

Jag är själv Tele2 kund och är inte nöjd med hastigheten mot många av de andra svenska ISP:erna. Hastigheter som blir lidande av den simpla anledning att Tele2 vägrar peera med dem. Orsaken till att de vägrar är ju också helt uppenbar, girighet, de anser att det inte finns något för dem att tjäna på det trots att deras kunder blir lidande!!

Om jag haft möjlighet att byta bort Tele2 hade jag gjort det, får hoppas att det blir öppet stadsnät i framtiden.
Hade Tele2's 1000/100 tjänst ett tag, vilket funkade bra i starten men blev fullständigt överbokat efter några månader och Tele2's enda lösning var att nedgradera min hastighet....

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Du verkar vara en riktig Tele2 fanboy...

Jag är själv Tele2 kund och är inte nöjd med hastigheten mot många av de andra svenska ISP:erna. Hastigheter som blir lidande av den simpla anledning att Tele2 vägrar peera med dem. Orsaken till att de vägrar är ju också helt uppenbar, girighet, de anser att det inte finns något för dem att tjäna på det trots att deras kunder blir lidande!!

Om jag haft möjlighet att byta bort Tele2 hade jag gjort det, får hoppas att det blir öppet stadsnät i framtiden.
Hade Tele2's 1000/100 tjänst ett tag, vilket funkade bra i starten men blev fullständigt överbokat efter några månader och Tele2's enda lösning var att nedgradera min hastighet....

Vi är väldigt mycket inne på Tele2, mycket på grund av deras TriplePlay-paket som är svinbilligt. Men det här låter ju inte alls bra. Vilka operatörer är det som inte har peering direkt med tele2, förutom comhem?
Anser du att Alltele, Bahnhof och Bredband2 är bättre på den här fronten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WetWilly:

Du verkar vara en riktig Tele2 fanboy...

Jag är själv Tele2 kund och är inte nöjd med hastigheten mot många av de andra svenska ISP:erna. Hastigheter som blir lidande av den simpla anledning att Tele2 vägrar peera med dem. Orsaken till att de vägrar är ju också helt uppenbar, girighet, de anser att det inte finns något för dem att tjäna på det trots att deras kunder blir lidande!!

Om jag haft möjlighet att byta bort Tele2 hade jag gjort det, får hoppas att det blir öppet stadsnät i framtiden.
Hade Tele2's 1000/100 tjänst ett tag, vilket funkade bra i starten men blev fullständigt överbokat efter några månader och Tele2's enda lösning var att nedgradera min hastighet....

Uhm, har du några belägg för det du påstår? Vilka vägrar de peera med, och hur vet du detta?

Det här är oerhört komplext.
Comhem skulle ju kunna köpa transit av alla svenska operatörer, dvs betala för trafikvolymen, men detta blir förmodligen alldeles för dyrt.
Vem ska man skylla på? It's a two way street.

För övrigt sitter väl Tele2 i de flesta netnod-siterna, även om de förmodligen inte peerar med alla där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Vi är väldigt mycket inne på Tele2, mycket på grund av deras TriplePlay-paket som är svinbilligt. Men det här låter ju inte alls bra. Vilka operatörer är det som inte har peering direkt med tele2, förutom comhem?
Anser du att Alltele, Bahnhof och Bredband2 är bättre på den här fronten?

Det är ju klart att operatörer som Alltele, Bahnhof och Bredband2 som utbyter trafik i samtliga netnod-knutpunkter i landet (och har säkerligen PNI i andra stora städer med) har bättre svarstid är tele2 som i bästa fall utbyter sin trafik i stockholm då dom så gott som enbart har ett trafikbyte med stora internaltionalla nätverk.

Det är med säkerhet en avvägning tele2 gjort att de förmodligen tjänar mer pengar på sin carrier verksamhet än att vara en en slutkunds operatör, för en carrier som peerar vitt och brett är inte lika attraktivt för en mindre operatör att använda som just carrier då många inte kommer vilja byta trafik direkt med dig när man redan gör det med din carrier.

Tvärt om är det som slutkund och har mycket trafik inom landet, då har ofta bättre svarstider genom en medelstor operatör.

Sammanfattningsvis kan man väl saga att tele2 generellt sett inte är något bra val ur ett slutkundsperskeptiv men fördmoligen ett billigt och bra alternativ för en mindre operatör att använda som uppströmsconnektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Det är ju klart att operatörer som Alltele, Bahnhof och Bredband2 som utbyter trafik i samtliga netnod-knutpunkter i landet (och har säkerligen PNI i andra stora städer med) har bättre svarstid är tele2 som i bästa fall utbyter sin trafik i stockholm då dom så gott som enbart har ett trafikbyte med stora internaltionalla nätverk.

Det är med säkerhet en avvägning tele2 gjort att de förmodligen tjänar mer pengar på sin carrier verksamhet än att vara en en slutkunds operatör, för en carrier som peerar vitt och brett är inte lika attraktivt för en mindre operatör att använda som just carrier då många inte kommer vilja byta trafik direkt med dig när man redan gör det med din carrier.

Tvärt om är det som slutkund och har mycket trafik inom landet, då har ofta bättre svarstider genom en medelstor operatör.

Sammanfattningsvis kan man väl saga att tele2 generellt sett inte är något bra val ur ett slutkundsperskeptiv men fördmoligen ett billigt och bra alternativ för en mindre operatör att använda som uppströmsconnektivitet.

Tack så mycket! Då har man fått det förklarat för sig.
Håller du fortfarande Alltele högst av de ovan nämnda?
Hur ser du på en ISP som Tyfon, är de sämre för att de använder port80 som gateway till tier1 nätet? (Vi får gratis internet från tyfon under en längre tid på grund av förseningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kygen:

Håller du fortfarande Alltele högst av de ovan nämnda?

AllTele kanske har bäst nät på pappret, men verkar vara en del som klagar på annat.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold