Permalänk
Medlem

ersätta GTX 460 sli med?

jag har problem med mina 460 sli, det ena kortet får för lite luft och fläkten går på högvarv, trots det är ena kortet ca 15 grader varmare än det andra kortet under load... så jag funderar på att byta ut dom, men till vad ?

har kikat på GTX 560 ti, är det ett bra val eller finns det någon Radeon kort som ger bättre prestanda för pengarna?

budgeten är väl runt 2k, kanske lite mer....

övriga burken är en i7, socket 1366, så jag kan inte ha dom nya PCI 3.0 korten...

köpa nytt moderkort med bättre spacing mellan PCI slottarna är också uteslutet pga att det inte finns några =/

lådan är ett coolermaster HAF så det är svårt att kyla korten på ett bättre sätt, om man inte kikar på vatten då, men det är jag inte riktigt sugen på, ett nytt grafikkort känns som en bättre investering.

alla tips är välkomna!

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

övriga burken är en i7, socket 1366, så jag kan inte ha dom nya PCI 3.0 korten...

Fel, det går utmärkt med dagens kort, inget att bekymra sig över med bara ett kort.

2K kan nog bli lite snålt för att hitta en vettig uppgradering för 460SLI, det blir väl i bästa fall ett steg åt sidan.

10-15 grader skillnad gör ju inget så länge det inte överhettas

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

7870 @ 2000:- är nog att rekommendera för din del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Fel, det går utmärkt med dagens kort, inget att bekymra sig över med bara ett kort.

2K kan nog bli lite snålt för att hitta en vettig uppgradering för 460SLI, det blir väl i bästa fall ett steg åt sidan.

10-15 grader skillnad gör ju inget så länge det inte överhettas

menar du att jag kan köpa ett sprillans nytt 600 serie kort och det kommer lira ? ingen prestandaförlust om man inte kör SLI ?

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jymden:

jag har problem med mina 460 sli, det ena kortet får för lite luft och fläkten går på högvarv, trots det är ena kortet ca 15 grader varmare än det andra kortet under load... så jag funderar på att byta ut dom, men till vad ?

har kikat på GTX 560 ti, är det ett bra val eller finns det någon Radeon kort som ger bättre prestanda för pengarna?

budgeten är väl runt 2k, kanske lite mer....

övriga burken är en i7, socket 1366, så jag kan inte ha dom nya PCI 3.0 korten...

köpa nytt moderkort med bättre spacing mellan PCI slottarna är också uteslutet pga att det inte finns några =/

lådan är ett coolermaster HAF så det är svårt att kyla korten på ett bättre sätt, om man inte kikar på vatten då, men det är jag inte riktigt sugen på, ett nytt grafikkort känns som en bättre investering.

alla tips är välkomna!

Du får nog ingen uppgradering så att säga av 2000. Vänta tills nästa serie och spara ihop slantarna!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jymden:

menar du att jag kan köpa ett sprillans nytt 600 serie kort och det kommer lira ? ingen prestandaförlust om man inte kör SLI ?

Japp, så länge du inte dunkar in två eller flera 680 räcker bandbredden till

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivybridge:

7870 @ 2000:- är nog att rekommendera för din del!

Som sagd, ett steg åt sidan
(eller lite snett uppåt, om det känns bättre)

460sli ligger nära 570 som ligger nära 7870, så utöver vinsten med att ha bara ett kort är det ingen uppgradering att snacka om

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Köp ett 660ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Som sagd, ett steg åt sidan
(eller lite snett uppåt, om det känns bättre)

460sli ligger nära 570 som ligger nära 7870, så utöver vinsten med att ha bara ett kort är det ingen uppgradering att snacka om

460sli ligger nära 580 till och med. Förutom om du behöver mer minne såklart.

edit:
Och för TS: Kan du behålla dina 460gtx så är det klokt, då du inte får någon rejäl prestanda boost med att uppgradera dig för 2000kr. Alternativt kanske ett 580gtx begagnat? För att slippa nackdelarna med sli.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

att jag kan överhuvudaget titta på dom den nya generationen kort är trevligt, en 660ti är ju bara någon hundrig dyrare än 560ti som jag hade tänkt köpa...

som sagt, jag byter ut mina grafikkort för att komma bort ifrån strulet med dom, den höga ljudnivån och att dom faktiskt kraschar i D3 pga överhettning =/

igen, tack för alla svar, ska kolla in 660ti

/J

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem

GTX 460SLI presterar nästan som ett GTX580 i dom allra flesta spel, enbart vid höga upplösningar som GTX580 är lite snabbare dels för att 1GB minnet tar slut på GTX460korten.

GTX560ti som du tänkte på är endel slöare, ca 25%.

För 2000:- får du ingen uppgradering alls, det enda du slipper är 2st kort.

För 2000:- får du tex ett Radeon 7870 som presterar likadant som dina GTX460kort gör,alt ett beggat GTX580 som är några % snabbare.

Skulle du lägga ut lite mer (ca 2500:-) får du ett GTX660ti som presterar ca 10% bättre än vad du har nu.

Om du ska tjäna någon prestanda och inte vill använda 2st kort bör du inte köpa något kort svagare än Radeon 7950, hellst GTX670 eller över.
Om du vill använda 2st kort och vill köpa beggat kan du hitta 2st GTX570 för runt 2000:- vilket ger dig ca 50% bättre prestanda.

Du kan använda alla dagens senaste kort även om ditt moderkort stöder Pci-e 2.0 som högst då alla 3.0 kort är bakåtkompitabla,
ska man märka någon skillnade mellan 2.0 och 3.0 måste man ha dom snabbaste korten som finns i SLI/CF, tex GTX690 SLI eller 7970 3way CF, då kan man tjäna några%.

Permalänk
Medlem

1366 har väl tillräckligt med banor för att köra PCIE 2.0 16x/16x SLI/CF så bandbredd borde inte vara något problem ens med high-end kort.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

GTX 670, 660 ti / Radeon HD 7950 går det att hitta deals på lite då och då.

I slutet på månaden brukar CDON ha en 15% rabatt på vissa utvalda datorkomponenter, Går att plocka upp ett av dessa korten väldigt billigt då. Komplett har fina priser på 7950 ibland om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem

Jättesnällt av er alla att komma med så många förslag, dock verkar många hänga upp sig på att jag inte kommer att få bibehållen prestanda, men grejen är den att jag idag tvingas stänga av SLI i de flesta spelen för att ena kortet överhettar eller låter så mycket att barnen sover oroligt.

det borde inte vara omöjligt att hitta finanser till ett 660ti kort

än en gång, tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...

köp den i slutet av månaden med sweclockers rabattkod, jag har tänkt köpa den snart iaf! bra tips

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mixter81:

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...

köp den i slutet av månaden med sweclockers rabattkod, jag har tänkt köpa den snart iaf! bra tips

Hur vet du att just det grafikkortet är med i cdons 15% rea?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Jymden:

tack för alla svar!

att jag kan överhuvudaget titta på dom den nya generationen kort är trevligt, en 660ti är ju bara någon hundrig dyrare än 560ti som jag hade tänkt köpa...

som sagt, jag byter ut mina grafikkort för att komma bort ifrån strulet med dom, den höga ljudnivån och att dom faktiskt kraschar i D3 pga överhettning =/

igen, tack för alla svar, ska kolla in 660ti

/J

Jag har en i7 920 (1366) och jag bytte i veckan från 460 SLI till 660ti, inte mycket prestandavinst men datorn är betydligt svalare och väldigt mycket tystare. Jag är nöjd med mitt köp iaf.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixter81:

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...

köp den i slutet av månaden med sweclockers rabattkod, jag har tänkt köpa den snart iaf! bra tips

Om vi får rabatten så, ja skitbra... men köp det i alla fall.

Mums.