Permalänk
Medlem

HX650W Smällde med en gnista

Hej, hjälpte precis min kompis att bygga ihop en dator, och när vi skulle starta upp den och se om den fungerade så gick det inte så bra...
Han tröck på strömbrytaren på nätaggreatet (inte chassit alltså), och då smällde det till högt som fan, kom en gul gnista ur utblåset på nätaggregatet, och säkringen i köket gick.
Vi drog ur sladden ur väggen och kopplade loss nätagget.
Strömbrytaren är nu fast i på-läget, trycker man på den så fjädrar den tillbaka automatiskt till på-läget.
Vi har skickat iväg ett mail till proshop och vi ska se vad de säger.

Alla delar var precis nya, och listan kommer här.
Chassi: Bitfenix Shinobi
Nätagg: Corsair HX650W
Moderkort: MSI Z77A-G43
CPU: Intel i5 2500k
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
RAM: Corsair 8GB
Grafikkort: ASUS HD7970 DCII TOP
HDD: Seagate 2TB 7200rpm
DVD: Asus nånting

När det smällde så var all hårdvara inkopplad, men inget utanför datorn, typ som mus, skärm etc.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Hej, hjälpte precis min kompis att bygga ihop en dator, och när vi skulle starta upp den och se om den fungerade så gick det inte så bra...
Han tröck på strömbrytaren på nätaggreatet (inte chassit alltså), och då smällde det till högt som fan, kom en gul gnista ur utblåset på nätaggregatet, och säkringen i köket gick.
Vi drog ur sladden ur väggen och kopplade loss nätagget.
Strömbrytaren är nu fast i på-läget, trycker man på den så fjädrar den tillbaka automatiskt till på-läget.
Vi har skickat iväg ett mail till proshop och vi ska se vad de säger.

Alla delar var precis nya, och listan kommer här.
Chassi: Bitfenix Shinobi
Nätagg: Corsair HX650W
Moderkort: MSI Z77A-G43
CPU: Intel i5 2500k
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
RAM: Corsair 8GB
Grafikkort: ASUS HD7970 DCII TOP
HDD: Seagate 2TB 7200rpm
DVD: Asus nånting

När det smällde så var all hårdvara inkopplad, men inget utanför datorn, typ som mus, skärm etc.

Är det redan måndag?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Är det redan måndag?

Mvh: Eric

Hehe, jo man kan ju hoppas på att det var ett måndagsexemplar...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

näää, jag tror INTE det ska vara så där. läste du vad jag skrev? det kom en gnista+att säkringen gick. Dessutom har jag byggt 5 datorer tidigare och ingen av de har blivit såhär. Så nej, jag tror inte det ska vara så, och jag kommer inte att stoppa in den i datorn igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

Det är inte normalt överhuvudtaget, det ska aldrig hända, då är nätagget defekt.

Permalänk
Medlem

Kolla så det verkligen är en strömbrytare och inte nån switch för amerikansk/europeisk volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kolla så det verkligen är en strömbrytare och inte nån switch för amerikansk/europeisk volt.

Skickades från m.sweclockers.com

det är en I och en O på, så det är en strömbrytare antar jag.
Du menar väl dom där röda brytarna som brukar vara på gamla nätagg?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kolla så det verkligen är en strömbrytare och inte nån switch för amerikansk/europeisk volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror 99% av dagens nytillverkade nätagg, sannolikt 100% av Corsairs, har en input range på 110-240V.
Samma sak har hänt en gång åt mitt TX650, det small till, kom en blågul gnista ur utblåset och proppen gick i lokalen, mitt funkar dock fortfarande prima två år efter incidenten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

nu har två sagt att det ska vara såhär. verkar fortfarande som att det är högst otroligt dock enligt mig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

väldigt märkligt och med tanke på att du byggt ett antal datorer förut så antar jag att du kopplat allt rätt till moderkortet osv.
så att du inte tryckt in en pci e 6+2 pin i moderkortet T ex

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Det ska inte vara så, antigen är dom troll eller så är dom inte riktigt klara i skallen...

kontakta Corsair direkt (precis som dom vill) så ska dom nog kunna lösa problemet

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

väldigt märkligt och med tanke på att du byggt ett antal datorer förut så antar jag att du kopplat allt rätt till moderkortet osv.
så att du inte tryckt in en pci e 6+2 pin i moderkortet T ex

nej i moderkortet sitter det 4+4 pin, 2st 6+2 pin sitter i grafikkortet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att det inte har grillat några andra komponenter...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

antingen så är det ett måndags ex eller så har ni kortslutit något, ni tappade inte ner någon skruv eller något i agget?
skaka på det och hör om något rassla. kan ju vara ett defekt uttag också men det borde ni ha koll på

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Bara hoppas att det inte har grillat några andra komponenter...

jo, det hopps vi verkligen på, det är ju inga billiga grejer...

Skrivet av Mr.Azum:

antingen så är det ett måndags ex eller så har ni kortslutit något, ni tappade inte ner någon skruv eller något i agget?
skaka på det och hör om något rassla. kan ju vara ett defekt uttag också men det borde ni ha koll på

någon skruv i nätagget tror jag inte det är, men kan höra med honom för säkerhets skull.
om det var defekt uttag vet jag faktiskt inte, det kan det ju också ha varit.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

antingen så är det ett måndags ex eller så har ni kortslutit något, ni tappade inte ner någon skruv eller något i agget?
skaka på det och hör om något rassla. kan ju vara ett defekt uttag också men det borde ni ha koll på

Japp, eluttaget fungerar, och det är inga skruvar i agget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Shit säkringen i nätagget borde ha tagit den där smällen nu låter det mera som om alla komponenterna fick smällen istället.

Jag trodde faktiskt bättre om corsairs nätagg...

Men berätta gärna vidare hur det går och om vad om något som nätagget tog med sej.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Shit säkringen i nätagget borde ha tagit den där smällen nu låter det mera som om alla komponenterna fick smällen istället.

Jag trodde faktiskt bättre om corsairs nätagg...

Men berätta gärna vidare hur det går och om vad om något som nätagget tog med sej.

Säg inte sådär blir ju nervös då... hoppas verkligen att det går på garantin om andra saker gått sönder

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nu har två sagt att det ska vara såhär. verkar fortfarande som att det är högst otroligt dock enligt mig.

Ber om ursäkt ifall du missförstod mig, menade såklart inte att det är normalt. Ett nätagg som smäller är allt annat än normalt i datorsammanhang.

Skrivet av Cyberhof:

Shit säkringen i nätagget borde ha tagit den där smällen nu låter det mera som om alla komponenterna fick smällen istället.

Jag trodde faktiskt bättre om corsairs nätagg...

Men berätta gärna vidare hur det går och om vad om något som nätagget tog med sej.

Smällen i mitt TX650W gjorde ingendera, både agget och komponenterna fungerar fortfarande felfritt. Även spänningarna ligger på normala nivåer.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke91:

Smällen i mitt TX650W gjorde ingendera, både agget och komponenterna fungerar fortfarande felfritt. Även spänningarna ligger på normala nivåer.

bra, då känns det bättre tror dock inte jag vågar stoppa in nätagget i datorn igen...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har ni testat om de andra komponenterna fungerar efter smällen?

Permalänk
Avstängd

Har byggt iaf 3 maskiner med Corsairs HX seriens agg, o det har nog ALDRIG gjort sådär...spooky shit

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_ww:

Har ni testat om de andra komponenterna fungerar efter smällen?

Nej, jag har ett nätagg över hemma som vi kan prova med sålänge, men vi måste vara 100% säkra på att det verkligen var nättaget som var felaktigt, så att vi inte bränner upp mitt extra-agg också ^^

har du nån idé om hur man kan prova om det verkligen var nätagget som var trasigt, eller är det redan 100% säkert?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nej, jag har ett nätagg över hemma som vi kan prova med sålänge, men vi måste vara 100% säkra på att det verkligen var nättaget som var felaktigt, så att vi inte bränner upp mitt extra-agg också ^^

har du nån idé om hur man kan prova om det verkligen var nätagget som var trasigt, eller är det redan 100% säkert?

Nej det är nog inte så bra det, jag har aldrig hört talas om att ett nätagg gör så. Det blir nog bara att skicka in nätagget och se vad som händer, det är tråkigt när sånt händer.

Permalänk
Medlem

Distanserna till moderkortet???? blir bra kortis om man skulle glömma dom. (nu tror jag väl inte det iom att du byggt flera datorer tidigare)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Testa sätta i nätagget i väggen och starta det?

Permalänk
Medlem

Ska inte hända.
Jag kan tänka mig att något fel i ingångsfiltret kan ge ljusbåge när det bränns upp vid första tillslag.
Nätagget bör kunna fungera bra efteråt, dock är det då utan ingångsfilter. Givetvis skall nätagget returneras, även om det fungerar. Ingångsfilter sitter inte där för skojs skull.

TS nätagg verkar ha ett fel i strömbrytaren, då den inte längre fungerar. Det är två små vippor i den, kan mycket väl vara en sådan som satt snett så att fas och nolla gick samman vid strömtillslag, och nu är svetsad i kortslutet läge. Därför kan strömbrytaren inte slås över till noll-läge. Man ska inte chansa med el. Nätagget skall bytas.

De som föreslår distanserna... skärpning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

LOL! Roligaste jag läst idag i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ska inte hända.
Jag kan tänka mig att något fel i ingångsfiltret kan ge ljusbåge när det bränns upp vid första tillslag.
Nätagget bör kunna fungera bra efteråt, dock är det då utan ingångsfilter. Givetvis skall nätagget returneras, även om det fungerar. Ingångsfilter sitter inte där för skojs skull.

TS nätagg verkar ha ett fel i strömbrytaren, då den inte längre fungerar. Det är två små vippor i den, kan mycket väl vara en sådan som satt snett så att fas och nolla gick samman vid strömtillslag, och nu är svetsad i kortslutet läge. Därför kan strömbrytaren inte slås över till noll-läge. Man ska inte chansa med el. Nätagget skall bytas.

De som föreslår distanserna... skärpning.

Vettigaste förklaringen av alla, lyssna på killen!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul