Hur hitta rätt i skattelagstiftningen?

Permalänk
Medlem

Hur hitta rätt i skattelagstiftningen?

Hej

Ska nu till hösten börja läsa beskattningsrätt på högskolan och då tänkte jag lära mig hitta rätt och snabbt i skattelagstiftningen innan kursen börjar (nu på fredag). Har nu plöjt genom boken i 2 timmar men verkar sjukt omöjligt. I den vanliga lagboken så går det iaf att söka i registret eller med hjälp av kapitelhänvisningen.

Hur ska man göra för att hitta bättre i skattelagstiftningen?

Permalänk
Medlem

Har inte läst just beskattningsrätt dock lite förvaltnings och miljörätt. Min erfarenhet är att hitta lär man sig under kursens gång. Det gäller att hitta den inbyggda logiken i just det området man håller på med och sedan applicera detta.

Vad jag brukar försöka sikta på är att lära mig några "roliga" saker eller någon kuriosa om specifika delar av området och sedan utfrån dessa söka finna den inneboende logiken. Enklast blir det såklart om du faktiskt har några praktiska och/eller teoretiska exempel att utgå ifrån. När jag läste miljörätt (bara en liten introkurs bör sägas) så grävde jag ner mig i delarna om små lantgårdar, eftersom mina föräldrar har en, och letade mig vidare till alla lagrum som berörde situationen. Därifrån kunde jag sedan applicera liknande sökmönster baserat på andra exempel och på den vägen gick det.

Hoppas det ger något i varje fall

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Ah, tack för svaret.

Har ju läst handelsrätt I och II och den vanliga lagboken är mycket enklare att navigera igenom känns det som. Får väl sätta mig in i skattelagstiftningen en eller två dagar för att förstå hur den är uppbyggd.

Tack!

Permalänk
Medlem

Just skattelagstiftningen är rätt snårigt jämfört med många andra rättsområden - undervisning kommer underlätta rejält för dig. Sitt lugnt i båten och lär dig under kursens gång. Se till att ha lite roligt innan allvaret börjar istället helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KristoferO:

Just skattelagstiftningen är rätt snårigt jämfört med många andra rättsområden - undervisning kommer underlätta rejält för dig. Sitt lugnt i båten och lär dig under kursens gång. Se till att ha lite roligt innan allvaret börjar istället helt enkelt.

Saken är den att jag läser hemma, går inte på föreläsningarna utan endast gör tentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLayer:

Saken är den att jag läser hemma, går inte på föreläsningarna utan endast gör tentan.

Aight, det komplicerar ju saken en aning är klart. Har ni ingen vettig kurslitteratur som guidar dig in i ämnet på ett pedagogiskt sätt? Det är, liksom du själv säger, ett ämne där det är svårt att bara gå in och läsa lagtext för att förstå helheten. Så hitta någon någorlunda aktuell bok som tar det lite steg för steg är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Vilken bok har du? När jag läste kursen hade jag skattelagstiftningen av Gunnar Rabe utgiven av Norstedts. I den finns en innehållsförteckning av inkomstskattelagen.
Får ni anteckna i den? Vi fick inte det, med däremot använda markeringspenna. Läs kurslitteraturen, jämför hela tiden med inkomstskattelagen och markera det du anser extra viktigt.

Permalänk
Medlem

IL är väl rätt logiskt uppbyggd ändå? Inkomstslagen betas av var för sig, vad som skall tas upp respektive dras av. Dessförinnan har du ju skattskyldighet etc. Det som kan vara lite jobbigt är att rättsområdet har olika författningar som gäller samtidigt. Men, förståelse för den metodiken får du ju genom att läsa kompletterande kurslitteratur. Du har väl ändå inte tänkt att studera skatterätt genom att endast plöja alla gällande författningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Hej

Har nu skaffat böckerna Inkomstskatt 1 & 2 av Lodin, ska börja ta det seriöst imorgon och markera samtidigt i boken. Borde väl funka antar jag.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag går juristprogrammet och läste skatterätt förra hösten. Ett av de allra roligaste rättsområdena, tycker jag. Hur som helst skulle jag säga att det hela nog sätter sig rätt bra om man läser i kurslitteraturen och gör övningsuppgifter. Det mesta framstår väl som svåröverskådligt innan man satt sig in i det och fått en bättre överblick.

Det verkar som att du använder samma huvudböcker som jag hade. De böckerna tyckte jag var trevliga, även om kapitelordningen ibland kunde framstå som lite ologisk. Jag hoppas att ni har bra övningsuppgifter också, för det känns som att det ger rätt mycket att arbeta med sådana när det gäller skatterätten. Det är synd att du inte går på föreläsningar och liknande, men jag hoppas att det ska gå bra för dig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag går juristprogrammet och läste skatterätt förra hösten. Ett av de allra roligaste rättsområdena, tycker jag. Hur som helst skulle jag säga att det hela nog sätter sig rätt bra om man läser i kurslitteraturen och gör övningsuppgifter. Det mesta framstår väl som svåröverskådligt innan man satt sig in i det och fått en bättre överblick.

Det verkar som att du använder samma huvudböcker som jag hade. De böckerna tyckte jag var trevliga, även om kapitelordningen ibland kunde framstå som lite ologisk. Jag hoppas att ni har bra övningsuppgifter också, för det känns som att det ger rätt mycket att arbeta med sådana när det gäller skatterätten. Det är synd att du inte går på föreläsningar och liknande, men jag hoppas att det ska gå bra för dig ändå.

Tja

Har även en övningsbok med skatteuppgifter

Tack!