Köpte demoex från komplett (Evga 670gtx FTW), VARMT (OC)

Permalänk
Medlem

Köpte demoex från komplett (Evga 670gtx FTW), VARMT (OC)

Hej,

Köpte ett GTX 670 EVGA ftw Demo exemplar som jag skrev i titeln, kan inte klaga på förpackningen men fick en liten grej som man kanske kan klaga eller tacka för. Kortet har jag kört i en vecka eller två, har vart varmare än alla reviews men jag har ett lite speciellt psu så jag antog att den tog värme därifrån. Dock har jag verkligen krossat i alla benchmarks jag kört, och kortet köptes för att jag bytte till 120hz skärm så jag ville komma närmare 120fps, där har det verkligen inte gjort mig besviken.

Dock så snurrade kortet upp i 100% fan i förrgår, vilket för en gammal nvidiafan för mig att man alt-f4ar allt och börjar gräva efter överhettningsproblem. Slet upp chassisidan och kände den härliga doften av skitvarmt-grafikkort osa ut. 101 grader enligt HWmonitor : /.

Drog in msi afterburner och satte igång on screen monitor och ställde mig och loungade i en stad i GW2.

1250mhz coreclock? What the fuuuu...?
Någon har överklockat gossen minsann.

Mitt dilemma är nu om jag ska köra 50-70% fanspeed för att den stackars referenskylaren ska orka med, köpa extrafläkt under graffet för att kyla bättre, köpa tredjepartskylning för graffet så det håller sig kallt och klocka mer eller om jag borde skicka tillbaka och få ett nytt.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Hej,

Köpte ett GTX 670 EVGA ftw Demo exemplar som jag skrev i titeln, kan inte klaga på förpackningen men fick en liten grej som man kanske kan klaga eller tacka för. Kortet har jag kört i en vecka eller två, har vart varmare än alla reviews men jag har ett lite speciellt psu så jag antog att den tog värme därifrån. Dock har jag verkligen krossat i alla benchmarks jag kört, och kortet köptes för att jag bytte till 120hz skärm så jag ville komma närmare 120fps, där har det verkligen inte gjort mig besviken.

Dock så snurrade kortet upp i 100% fan i förrgår, vilket för en gammal nvidiafan för mig att man alt-f4ar allt och börjar gräva efter överhettningsproblem. Slet upp chassisidan och kände den härliga doften av skitvarmt-grafikkort osa ut. 101 grader enligt HWmonitor : /.

Drog in msi afterburner och satte igång on screen monitor och ställde mig och loungade i en stad i GW2.

1250mhz coreclock? What the fuuuu...?
Någon har överklockat gossen minsann.

Mitt dilemma är nu om jag ska köra 50-70% fanspeed för att den stackars referenskylaren ska orka med, köpa extrafläkt under graffet för att kyla bättre, köpa tredjepartskylning för graffet så det håller sig kallt och klocka mer eller om jag borde skicka tillbaka och få ett nytt.

Vad hade ni gjort?

Klocka ned igen?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Håller med. Klocka ned lite eller skaffa en eftermarknadskylare. Referenskylarna är oftast där för syns skull. Man bör inte överklocka med dessa

Permalänk
Medlem

Kontakta komplett förstås! Berätta om problemet och fråga vad som händer med framtida garantiärenden osv.

Permalänk
Medlem

Även om kortet skulle vart överklockat tidigare så SKA inte den klockningen kunna ligga kvar i kortet..
enda sättet att få den kvar är att modda bioset i kortet..

all annan överklockning som är gjord i datorn stannar där, den följer ej kortet.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Håller med. Klocka ned lite eller skaffa en eftermarknadskylare. Referenskylarna är oftast där för syns skull. Man bör inte överklocka med dessa

Tycker jag inte stämmer, iofs inte testat 670's men är man ok med ljudet från dem (om man t.ex. som jag kör med typ slutet headset hela tiden) så brukar ref kylarna vara helt ok, jag håller mitt 7970 med ref kylare under 73grader med 80-85% fan speed och en OC på 1200, visst fan låter det som ett jetplan om jag tar av mig lurarna men det gör jag ju inte när jag spelar
Så de kyler inte dåligt, de låter bara en jävla massa och skulle gissa att nvidia är samma

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sjävklart är det moddade bios det gäller, man kan inte ta ett kort som stock ligger på 915 mhz till 1250 utan voltmoddning vilket jag tror är låst på dom här korten.

Jag pratade med komplett, som vanligt jordens bästa service. Han sa att dom inte hade några eftermarknadskylare och att han inte kunde rekommendera det eftersom det bryter garantin men att garantin kvarstår.

Nu sitter jag hemma också, i furmark så går den inte över 1006mhz, är det här bara ett GW2 problem? Är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem

Jag hade passat mig.
GTX 670 har låst volt, så någon måste har varit inne på BIOS och haft sig.
När/om kortet väl går sönder så är det möjligt att Komplett vägrar reklamera/ta på sig garantin på kortet.

Över 100 grader är i vilket fall jävligt varmt, mitt GTX 670 går aldrig över ~80*c, och det med 60% fanspeed. (referens)
Jag hade funderat på om det inte är mer värt det att ångra köpet och få tillbaks pengarna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Satte mej och screenade lite i GW2 och Furmark nu... verkar som om printscreenknappen gör att grafikkortet ändrar sig lite ibland.

Screen 1 furmark, 1006mhz 1,012V.
Screen 2 furmark, 1200mhz 1,175V.

Gw hoppar mellan 500mhz och 1250mhz, antar att den bottnar nånstans runt 1,2v då. Bios är enligt lite googlande standard. Furmark verkar låst i 1006mhz (förutom vid screenshots), GW2 bottnar i 1250mhz enligt spelandet igår men det är typ 85C vid orginalkylning, aldrig upp i 101C som var skräcktillfället, måste vart uppe i otroliga hastigheter då.

Allt i min kropp säger "skicka tillbaka" men herre jävlar vilket kort det är. Det är ju min bebis :(, jag vill inte ha en ny bebis.

Permalänk
Medlem

Ja du har antagligen ett av världens snabbaste referens GTX 670, frågan är väl snarare om det är värt det eventuella besväret när kortet väl lägger av.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tycker jag inte stämmer, iofs inte testat 670's men är man ok med ljudet från dem (om man t.ex. som jag kör med typ slutet headset hela tiden) så brukar ref kylarna vara helt ok, jag håller mitt 7970 med ref kylare under 73grader med 80-85% fan speed och en OC på 1200, visst fan låter det som ett jetplan om jag tar av mig lurarna men det gör jag ju inte när jag spelar
Så de kyler inte dåligt, de låter bara en jävla massa och skulle gissa att nvidia är samma

Kan ju jämnföra med mitt gigabyte 670 windforce. Blir som varmast 50 grader. Ofta bara 45. Fläktarna på 40-50%. Överklockat rejält med.1280 mhz gpu, minnen i 7200 mhz. Efter 4-5 timmars konstant spelande Så visst är det rätt enorm skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Mitt Gigabyte GTX 670 går upp i 1215MHz med kepler boost från fabrik, det är inget direkt konstigt.
Enligt vad jag har läst på diverse forum så är kepler boosten olika på alla kort, vissa går knappt upp i 1050 medans andra närmar sig 1300MHz.

Permalänk
Medlem

Sista jag sa till komplett va "ja men då ställer jag väl ner till orginalkylning igen, går det ändå bra att skicka tillbaka eftersom jag fick det så?" och då sa han ja... så jag antar att retur inte kommer vara några problem.

Tror det får bli en fläkt under graffet som blåser upp in i grafikkortet, borde bli lite svalare då, så får jag vänja mig vid 60-70% fanspeed och det får tjejen också nöja sig med (en hårfön kan vara jobbig att sova med).

Permalänk
Medlem

Om det är som ni skriver att boosten kan ta upp till 1300mhz... då borde väl referenskylaren tåla det kan man väl tycka? :S 100C är inte okej i min värld och på forumen går EVGA FTW modellen väldigt svalt.

Kör ett GTX 670 gigabyte windforce i tjejens burk och ja, windforce kylaren är mycket mycket mycket bättre, inga 50c men då är burken helt tyst också (kör silverstone sugo Sg07 HTPC chassi : >).

Kör välventilerat R3 chassi själv med extra noctuafläktar i fram... borde vara svalare om det här är som det ska vara : /.

Permalänk

Värt att nämna är att furmark inte går att lita på längre med 6XX-generationen från Nvidia och 7XXX-generationen från AMD då dessa satt in begränsningar i drivrutinerna som ställer ned klockfrekvensen vid övertung belastning.

Permalänk
Medlem

1185 MHz går mitt kort upp i, och då är kärnan överklockad med 100 MHz.
1300 MHz på ett referenskort låter väldigt högt i mina ögon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det här är vad afterburner visar för mig med stock settings:

och det här är överklockat med +182MHz Core, +702Mhz Memory:

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan ju jämnföra med mitt gigabyte 670 windforce. Blir som varmast 50 grader. Ofta bara 45. Fläktarna på 40-50%. Överklockat rejält med.1280 mhz gpu, minnen i 7200 mhz. Efter 4-5 timmars konstant spelande Så visst är det rätt enorm skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, den kylaren är ju riktigt bra tillsammans med hyffsad chassikylning.
Men med tanke på din temperatur så måste du ha riktigt bra kylning.

Kör själv med det kortet i ett Corsair 600T med öppen sidopanel och där blev det 66 grader med 1350/7000 Mhz i 3dMark 11.
Blir en aning svalare i BF3 har jag för mig men körde nog standard OC när jag testade det.
Är ju dock riktigt kass kylning i mitt chassi, funderar på att sätta i en lågvarvig Noctua som jag har liggandes och stänga sidan och kolla tempen

Permalänk
Medlem

OffT:
Får man bara som fanboy gå in och undra om dom här 1390mhz GTX670s gått benchmarks mot AMD nån gång? Kan inte se hur ett 900mhz 7950, hur överklockat det än är, kan konkurera med kort som blåser iväg i 1390mhz?

Köper ett Corsair Obsidian 550D vid lön, sätter in extralfäktarna från mitt R3 framför PSU så dom blåser rakt in i kylaren. Det borde lösa alla värmeproblem. Kan ändå inte komma ifrån tanken på att jag borde köpt ett Gigabyte 670 windforce istället.. blev lite utforskare eftersom vi redan hade ett så jag ville jämföra EVGA modellen...

Aja, är ju 680 PCB på grejset så tredjepartskylning finns ju, kanske skulle satsa på vattenkylning och SLIa om jag nånsin får lite deg till övers. Låter pumparna mer än 120mm fläktar vanligtvis gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Jo, den kylaren är ju riktigt bra tillsammans med hyffsad chassikylning.
Men med tanke på din temperatur så måste du ha riktigt bra kylning.

Kör själv med det kortet i ett Corsair 600T med öppen sidopanel och där blev det 66 grader med 1350/7000 Mhz i 3dMark 11.
Blir en aning svalare i BF3 har jag för mig men körde nog standard OC när jag testade det.
Är ju dock riktigt kass kylning i mitt chassi, funderar på att sätta i en lågvarvig Noctua som jag har liggandes och stänga sidan och kolla tempen

Har ett Raven rv02.. så har ju 3x180mm fläktar i botten som går i 50%.. Så visst är det svalt och gott där inne Brukar spela rätt många timmar i sträck och känner jag på utluften ur chassit så är den aldrig varm.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

OffT:
Får man bara som fanboy gå in och undra om dom här 1390mhz GTX670s gått benchmarks mot AMD nån gång? Kan inte se hur ett 900mhz 7950, hur överklockat det än är, kan konkurera med kort som blåser iväg i 1390mhz?

Köper ett Corsair Obsidian 550D vid lön, sätter in extralfäktarna från mitt R3 framför PSU så dom blåser rakt in i kylaren. Det borde lösa alla värmeproblem. Kan ändå inte komma ifrån tanken på att jag borde köpt ett Gigabyte 670 windforce istället.. blev lite utforskare eftersom vi redan hade ett så jag ville jämföra EVGA modellen...

Aja, är ju 680 PCB på grejset så tredjepartskylning finns ju, kanske skulle satsa på vattenkylning och SLIa om jag nånsin får lite deg till övers. Låter pumparna mer än 120mm fläktar vanligtvis gör?

Rätta mig gärna om jag har fel men ett 7950 kan inte konkurrera med ett 670. Verkligen inte mot ett överklockat 670!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Rätta mig gärna om jag har fel men ett 7950 kan inte konkurrera med ett 670. Verkligen inte mot ett överklockat 670!

Nej ett 7950 hänger inte med ett 670, i stockhastigheter skiljer det ca 15% till 670s fördel enligt sweclockers prestandaindex

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Sjävklart är det moddade bios det gäller, man kan inte ta ett kort som stock ligger på 915 mhz till 1250 utan voltmoddning vilket jag tror är låst på dom här korten.

Jag pratade med komplett, som vanligt jordens bästa service. Han sa att dom inte hade några eftermarknadskylare och att han inte kunde rekommendera det eftersom det bryter garantin men att garantin kvarstår.

Nu sitter jag hemma också, i furmark så går den inte över 1006mhz, är det här bara ett GW2 problem? Är det ens möjligt?

Kan möjligtvis ha fel, men har för mig att Evga är dom ända som har garanti som täcker ett byte av just kylaren på grafikkorten.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Kan ju jämnföra med mitt gigabyte 670 windforce. Blir som varmast 50 grader. Ofta bara 45. Fläktarna på 40-50%. Överklockat rejält med.1280 mhz gpu, minnen i 7200 mhz. Efter 4-5 timmars konstant spelande Så visst är det rätt enorm skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Du måste ha ett guldkort. Windforce kylarna ska ju inte funka så bra i ravenlådorna på grund utav hur heatpipesen är designade
Är 50 verkligen maxtemp med ditt kort ? även i ett stresstest?
Vill själv ha en ravenlåda men har svårt o välja grafikkort till det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p_stman:

Även om kortet skulle vart överklockat tidigare så SKA inte den klockningen kunna ligga kvar i kortet..
enda sättet att få den kvar är att modda bioset i kortet..

all annan överklockning som är gjord i datorn stannar där, den följer ej kortet.

Sant! Överklockningen stannar inte kvar! Om man inte har överklockat med Bios byte som du nämner!.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Stämmer att man får lov att byta till eftermarknadskylare enligt EVGAs garantivillkor så det är bara att slänga på en men tänk på att spara originalkylaren dock då du måste montera på den igen ifall något krånglar med kortet så att du kan behöva skicka in till EVGA.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

alltså, skicka tillbaka kortet.. det kommer ju brinna upp inom ett år med referenskylaren! eller gå in och flasha in stock bios från EVGA's hemsida!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför rma skulle vara några problem som vissa förespråkar i tråden. Även om kortet är moddat med nytt bios så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Kan ju jämnföra med mitt gigabyte 670 windforce. Blir som varmast 50 grader. Ofta bara 45. Fläktarna på 40-50%. Överklockat rejält med.1280 mhz gpu, minnen i 7200 mhz. Efter 4-5 timmars konstant spelande Så visst är det rätt enorm skillnad.

Mitt ligger på 65 grader vid samma klock o fläkthastighet efter nån timma bf3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heskeytime:

Mitt ligger på 65 grader vid samma klock o fläkthastighet efter nån timma bf3

Skickades från m.sweclockers.com

hur många fläktar har du i fronten av din arclåda?