Permalänk
Medlem

Processoranvändning mycket hög

Har senaste två dagarna haft stora problem med min dator. Processoranvändningen blir skyhög när jag startar datorn, efter ett tag lugnar den ner sig men jag kan inte ens titta på en video i webbläsaren. Videon och ljudet hackar fram och användningen skjuter i taket. Ligger normalt runt 5-10% när jag bara har ett fåtal program igång men nu hoppar mätaren upp och ner okontrollerat. Skulle uppskatta hjälp om någon kunnig skulle vilja vara snäll!

Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8200 @ 2.33 GHz
AMD Radeon HD 6900
P45 Neo-F (MS-7519)

Permalänk
Medlem

Kolla i aktivitetshanteraren vad det är som spökar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är inget specifikt program, utan det känns som att processorn inte "orkar" med. Som t ex när jag startar chrome hoppar användningen upp till 90% direkt och allt går mycket trögt. Datorn fryser också fast efter ett antal minuter och jag måste stänga av den med strömbrytarknappen. Tycker det är mycket konstigt då den funkat som en klocka tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Det är inget specifikt program, utan det känns som att processorn inte "orkar" med. Som t ex när jag startar chrome hoppar användningen upp till 90% direkt och allt går mycket trögt. Datorn fryser också fast efter ett antal minuter och jag måste stänga av den med strömbrytarknappen. Tycker det är mycket konstigt då den funkat som en klocka tidigare.

har du kollat tempen på den? då den klockar ner sig vid för höga temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Det är inget specifikt program, utan det känns som att processorn inte "orkar" med. Som t ex när jag startar chrome hoppar användningen upp till 90% direkt och allt går mycket trögt. Datorn fryser också fast efter ett antal minuter och jag måste stänga av den med strömbrytarknappen. Tycker det är mycket konstigt då den funkat som en klocka tidigare.

Kolla värme!
Kanske klockar ned sig?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Ni hade rätt! Tack för hjälpen. Bytte kylpasta förut men det hjälpte visst inte.

Permalänk
Medlem

Har nu fixat temperaturproblemen, men felet kvarstår. Temperaturerna ligger runt 40 grader. Dock är allt fortfarande sjukt segt och kan ej använda stora program. Datorn krashar också ibland efter ett tag. Uppskattar tips ev hjälp!

Permalänk

Processorn kanske börjar lägga av? :/

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Du har inte 2 antivirusprogram installerade? Typ Avast och Microsoft Security Essentials? MSE kan man installera via Win Update om jag inte misstar mig och då kan dom bråka lite med varandra. Testa i.s.f. att avinstallera ett virusprogram... (inte MSE då det är bäst

Det låter som ett minnesproblem, och sådana kan uppkomma av bl.a. två antivirusprogram som vill kela med samma filer eller en drös andra saker.

Får du samma problem om du startar i "felsäkert läge"?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Startade i felsäkert läge, då gick det lite fortare. Dock fick jag bluescreen där det stod: BAD_POOL_HEADER. Redan testat bytt antivirusprogram, testar att ta bort Kaspersky. Tack!

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande verkar det som om både antivirusprogram samt dåliga minnesstickor kan orsaka BAD_POOL_HEADER BSOD. Har du två minnesstickor så testa att rycka ut en, starta datorn och se om problemet försvinner. Om inte, stoppa i stickan och ryck ut den andra. Kolla i moderkortsmanualen om det krävs att du måste stoppa stickan i en viss minnesslot också.

Du kan ju även testa att avinstallera allt vad antivirus heter samt allt vad drivrutiner heter, och ominstallera dessa på nytt. Alternativt ominstallera windows helt och hållet.

Återkom gärna med feedback om du hittar lösningen!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Lämnade in datorn för felsökning men de hade det heller inte lätt! Fick till slut reda på att det var moderkortet som inte fungerade ordentligt. Så bytte ut det och nu fungerar allt prima!