Moderkortet sönder. Vad göra för att få till en likvärdig dator?

Permalänk
Medlem

Moderkortet sönder. Vad göra för att få till en likvärdig dator?

Mitt moderkort pajjade nyss. Nu vill jag få ihop en minst likvärdig dator för så lite pengar som möjligt. Hur ska jag göra.
Köpa nytt moderkort med gammal 1156 socket?
Köpa nytt moderkort och prosessor?
Förslag?

Jag har nu:
Intel Core i5 750, 2.66GHz
ASUS P7P55D-E PRO
Radeon HD 5770 1GB GDDR5
HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

Permalänk
Medlem

Bytt till en ny processor så behöver du inte göra det sen. Nog för att jag också har en i5 750 oc 4,0ghz , en 750 overcklockad klara sig gott i dagens läge men eftersom ditt moderkort gått sönder är det lika bra att köpa en ny processor också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem

Vilken processor bör jag minst ha för att det inte ska bli en försämring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klister:

Vilken processor bör jag minst ha för att det inte ska bli en försämring?

I5 3750 k sedan kan du vänta ca 3 år innan du byter igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-Elias

Permalänk
Medlem

Med processor- och moderkortsbyte så kan det också vara en bra idé att slänga in lite mer RAM så du får minst 4GB. 2GB är lite i underkant i dagsläget.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thompaam:

Med processor- och moderkortsbyte så kan det också vara en bra idé att slänga in lite mer RAM så du får minst 4GB. 2GB är lite i underkant i dagsläget.

Jag skulle säga minst 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag skulle säga minst 8 GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ser 8GB som en så kallad "sweet spot" men 4GB klarar man sig rätt bra på men 8GB är helt klart att föredra, särskilt när RAM är relativt billigt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Allt beror ju på vad du ska ha datorn till. 10% av mina bekanta skulle känna att det var värt att uppgradera från en i5 750... Men för 90% av dom så räcker den i 3 år till.

Nu är tyvärr utbudet på 1156-moderkort väldigt skralt i butik, samtidigt känns det dumt att inte använda en så pass bra processor. För den är faktiskt fortfarande en väldigt duglig processor till väldigt mycket.

Jag skulle i.a.f köpt ett moderkort till den.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/111503-asrock-socket_...

Är ett m-ATX-moderkort som dessutom är skitbilligt. Glöm överklockning och håll tummarna för att det inte krånglar bara Men värt ett försök tycker jag iaf. Du kan ju alltid använda det till en framtida server med möjlighet för 4 st hdd's...

Finns andra kort men jag hittar inga i de butiker jag brukar handla i. Prisjakt listar några lite mer seriösa moderkort i några för mig okända butiker. Oavsett så bör du investera i mer ramminne! 2 Gb är på tok för lite. 4 är minimum idag - 8 lite overkill men standard nu för tiden då det är så pass billigt.

Annars är det som dom säger ovan. Nytt moderkort och CPU tillsammans med ram.

Ska du inte överklocka så funkar denna: http://www.inet.se/produkt/5310023/intel-core-i5-3450-3-1ghz-...
Den billigaste fyrkärniga i5:an. En motsvarande Sandybridge funkar också (modellnr som börjar på 2xxx) om du får den några hundra billigare.
Vill du ha möjlighet att överklocka i framtiden skall du ha, som nämnt ovan, en 3570K, eller en 2500K, alt. 2600K, om du hittar dom billigare.

Moderkort till dessa bör ha ett med Z77-chipset, typ:
http://www.inet.se/produkt/1902199/msi-z77a-gd55-atx
Eller
http://www.inet.se/produkt/1902227/asrock-z77-pro4

Kolla i andra butiker också och överväg att välja ett m-ATX moderkort om du bara skall ha ett grafikkort i det och inte mycket mer.
Moderkort är väldigt personligt och måste väljas efter ens egna behov.

Lycka till!

Edit: Darn vilket långt inlägg det blev...
Edit2: http://www.inet.se/produkt/1902244/asrock-z75-pro3-atx är ett kort med z-75 chipset. Ända som skiljer, rätta mig om jag har fel, är att du inte kan använda SSD-cashing... vilket är en funktion som alla kan leva utan

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.

Tror nog jag kör på kortet (eller liknande) som heatm länkade till med socket 1156.
Känns inte som jag kännt mig begränsad av pocessorn än, och jag har inte riktigt tid eller ork att knåpa ihopa något nytt just nu.
Så jag kör nog på det mAtx kortet, och passar på att köpa en fractal design core1000 också, sen får det hänga med tills jag känner behov för något bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klister:

Tackar för svaren.

Tror nog jag kör på kortet (eller liknande) som heatm länkade till med socket 1156.
Känns inte som jag kännt mig begränsad av pocessorn än, och jag har inte riktigt tid eller ork att knåpa ihopa något nytt just nu.
Så jag kör nog på det mAtx kortet, och passar på att köpa en fractal design core1000 också, sen får det hänga med tills jag känner behov för något bättre.

Glöm inte att köpa lite minnen bara Vi har en skräp-surfdator hemma, den har 2GB minne. Din förtjänar 4, men gärna 8. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Glöm inte att köpa lite minnen bara Vi har en skräp-surfdator hemma, den har 2GB minne. Din förtjänar 4, men gärna 8. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Nädå, såg att minne kostar inte mycket, så det blir 8gb med

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaswww:

I5 3750 k sedan kan du vänta ca 3 år innan du byter igen

Skickades från m.sweclockers.com

den finns inte till hans socket .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klister:

Tackar för svaren.

Tror nog jag kör på kortet (eller liknande) som heatm länkade till med socket 1156.
Känns inte som jag kännt mig begränsad av pocessorn än, och jag har inte riktigt tid eller ork att knåpa ihopa något nytt just nu.
Så jag kör nog på det mAtx kortet, och passar på att köpa en fractal design core1000 också, sen får det hänga med tills jag känner behov för något bättre.

Hoppas det går bra!

Jag byggde ihop en dator med samma processor åt en kompis för något år sedan och han är svinnöjd. Han använder den till Cad, foto och filmredigering och nog fasen duger den så det räcker och blir över. Finns en tendens på SweClockers att ha en övertro på CPU-kraft. Jag kan säga att samma kompis köpte en Intel 320 SSD (på rekommendation av mig) och då ska du ha hört honom! Där kan man snacka om värd uppgradering, spec. om du skall öppna tunga cad-filer med många xrefs (länkar till andra cad-filer). Från att det kunde ta 10-20 sek till att det tog knappt 1 sek!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag får lov att hålla med heatm, nytt moderkort och lite mer minne, sedan kan du ha burken i några år till.
Sitter själv på en i5 760 och kan trots att "vill ha känslan" finns när det gäller SB/IB, så kan jag inte motivera det för mig själv ens, eftersom jag aldrig känt att min överklockade i5 760 är en begränsning.

Kanske blir det Haswell för min del, men det får man se då.....

Visa signatur

~Pelle~