Inget HD-ljud med förstärkare

Permalänk
Medlem

Inget HD-ljud med förstärkare

Hej!

Jag har kopplat in mitt 670-kort i förstärkaren med HDMI och sen därefter i tvn även denna gången med HDMI. Problemet jag har med NVIDIA är att jag inte kan få upp i ljud(kontrollpanelen) formaten DTS 5.1, DD 5.1, DTS-HD med mera. Istället visas endast att det går att välja Dolby digital och andra 2-kanaliga val.

När jag därefter kopplar bort tvn och endast använder datorn så kommer surround-formaten upp igen. Hur skall man kringgå att nvidia-kortet skall tro att det är tvn man skickar ljudet till (2.0) och istället till förstärkaren. Har aldrig för stött på något sådant här dumt att jag inte enkelt kan manuellt lägga till stöd utan istället går nvidia programmet direkt efter EDID på tvn.

Hade även inte problem med detta innan jag formaterade HDD tidigare idag, dock hade jag förut ett Radeon kort installerat. I alla fall testat att köra surround testet i kontrollpanelen/ljud och det fungerar utan problem.

Så hur går man förbi det här idiotiska EDID som går efter tvn istället för förstärkaren?

Permalänk
Medlem

Två timmar senare och jag är inte närmare ett svar.

Verkar definitivt vara EDID-koden från TVn som ställer till det. När Nvidia grafikkortet känner av vad tvn har för upplösning och ljudkanaler så skickar den tillbaka det till windows som ställer sig efter det. Går ej att själv lägga till ljud-format vilket gör att det är omöjligt att få ut HD-ljud från ett Nvidia-kort när man har en tv med i bilden.

Men så här sjukt kan det ju inte vara egentligen, tycker att jag borde ha hört talas om detta fenomenet från 100-tals arga personer som inte kan få ut HD-ljud när en tv är med i bilden. Så är det någon här som vet hur man löser detta? Hade inga alls problem med mitt AMD-kort, och inte heller när jag installerade in mitt 670-kort. Problemet kom nu efter jag formaterade hddn.

Har även tagit bort från receivern att skicka vidare HDMI-ljud till tvn.

Permalänk
Medlem

Bumping

Skrivet av dino1980:

Två timmar senare och jag är inte närmare ett svar.

Verkar definitivt vara EDID-koden från TVn som ställer till det. När Nvidia grafikkortet känner av vad tvn har för upplösning och ljudkanaler så skickar den tillbaka det till windows som ställer sig efter det. Går ej att själv lägga till ljud-format vilket gör att det är omöjligt att få ut HD-ljud från ett Nvidia-kort när man har en tv med i bilden.

Men så här sjukt kan det ju inte vara egentligen, tycker att jag borde ha hört talas om detta fenomenet från 100-tals arga personer som inte kan få ut HD-ljud när en tv är med i bilden. Så är det någon här som vet hur man löser detta? Hade inga alls problem med mitt AMD-kort, och inte heller när jag installerade in mitt 670-kort. Problemet kom nu efter jag formaterade hddn.

Har även tagit bort från receivern att skicka vidare HDMI-ljud till tvn.

Bumping är otillåtet.Går det inte att koppla förstärkaren till datorn och sen grafikortet till skärmen? Jag skulle använda en monitor istället för en tv.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Var ingen avsiktlig bumpning om det nu framstår så.

Datorn står i ett annat rum och är kopplad till mitt biosystem (dyrt ljudsystem + en 60" tv) så jag vill gärna utnyttja det när man inte spelar FPS-spel.

Permalänk
Medlem

avaktivera alla ev CEC-funktioner i TVn och förstärkaren kanske funkar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

avaktivera alla ev CEC-funktioner i TVn och förstärkaren kanske funkar.

Ska testa det i morgon, nu är det lite väl sent :/ Men jag tror inte det där kommer att fungera. Det handlar om EDID signalen och inte CEC-funktioner som är om att kontrollera flera olika elektronikprodukter tillsammans (exempel stänga av alla på standby med mera).

Men som sagt jag ska testa i morgon och se om det löser problemet.