The Pirate Bay-grundaren Gottfrid Svartholm Warg gripen i Kambodja

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidolw:

Och de avgör du bättre än en domstol?

Det gjorde han uppenbarligen då de inte blev fällda för brott utan medhjälp till medhjälp till brott.
Med andra ord DE utförde INTE något brott, men de gjorde de lättare för andra att utföra dem...

Permalänk
Medlem

Sikken ärkefjant. Ta ditt straff som en man och gå vidare. Inse att man inte ska bråka med mediamaffian för då åker man på spö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Det gjorde han uppenbarligen då de inte blev fällda för brott utan medhjälp till medhjälp till brott.
Med andra ord DE utförde INTE något brott, men de gjorde de lättare för andra att utföra dem...

Fast ska man vara noga så är det ju även ett brott att hjälpa till att underlätta ett brott
T.ex. ser du en galen man på stan som skriker efter en annan person att "jag ska skjuta dig din jävel!" och sen går du fram till mannen och säger, "jag hörde att du ville skjuta personen där framme, här.. jag har en pistol åt dig, glöm inte att lämna tillbaka den bara" Då utför ju du ett brott i och med att du lånar ut pistolen som möjligen mördar en annan människa. Hade du inte lånat ut pistolen så kanske den personen hade överlevt osv. D.v.s. du åker troligen in i fängelse som du förtjänar.

Dock så håller jag inte med om att det är ett brott att skapa en sida som har torrentfiler på sig som i sin tur pekar på tusentals datorer som kanske har upphovsrättsskyddat material på sig varav inget av materialet har de ansvarat för, eller hostat på något vis, men tydligen tycker ju domarna i detta land det och i och med att fildelning är ett britt så blir detta också ett brott tyvärr.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xake:

För det hade liksom förhindrat spridningen av de bilderna exakt hur? Det sjuka är att folk laddade ner det.
Och att, som Insynsutredningen som undersökte saken sa: "domstolen med nuvarande regler hade kunnat låta bli att lämna ut bilderna på de döda barnen. Man kan ifrågasätta utlämnandet av bilderna, både från förundersökningen och från domstolen. Det finns ingen skyldighet att lämna ut dem"

Så frågan är om vi ska skylla detta på Piratebay som media som vinklade det som om att det var Piratebay som gjorde fel när de publicerade saker som aldrig borde kunnat hamna hos dem till att börja med.

Det är ungefär att skylla på tidningarna över att de publicerar bevis på obekvämheter i vårt samhälle.

Det hade inte förhindrat spridningen, jag vet, och jag vet att det är offentliga handlingar. Tidningar ska få skriva vad dom vill, jag tycker att yttrandefrihet och tryckfrihet är viktiga grundpelare.

Det som jag tycker är fel är tpb-råttornas sviniga agerande och brist på empati i det här aktuella fallet. Därför tycker jag att den här snubben som just nu inte har en särskilt trevlig detox i Kambodja faktiskt får skylla sig lite själv. Kalla det karma, eller vad du vill.

Permalänk
Inaktiv

Som av en ren slump...

Sweden’s 400 million kronor ($59 million) donation to Cambodia for ‘social aid’ has now been officially verified by the Chinese news agency xinhuanet.com. The deal was signed on Wednesday by Anne Hogland, Sweden’s ambassador to Cambodia just days after Gottfrid’s arrest and prior to his expected deportation from Cambodia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Som av en ren slump...

Sweden’s 400 million kronor ($59 million) donation to Cambodia for ‘social aid’ has now been officially verified by the Chinese news agency xinhuanet.com. The deal was signed on Wednesday by Anne Hogland, Sweden’s ambassador to Cambodia just days after Gottfrid’s arrest and prior to his expected deportation from Cambodia.

Hade inte Gottfrid blivit arresterad hade detta gått dig spårlöst förbi, men...
Från Sida.se
Sveriges bistånd till Kambodja inleddes 1979. Humanitära insatser har stegvis ersatts av långsiktigt samarbete. I den nuvarande samarbetsstrategin (2008-2010) fokuseras samarbetet till stöd till reformer för decentralisering och demokratisering, mänskliga rättigheter genom stöd till det civila samhället och till utbildning.

Några exempel, allt finns på sidas hemsida om du vill läsa mer detaljerat.
2011 spenderade sida 184 miljoner i Kambodja.
2008, 108 miljoner
2004, 166 miljoner
2002, 141 miljoner
2001, 174 miljoner
2000, 154 miljoner

400 miljoner 2012-2013 är ingen större förändring vad som varit under senaste 10 åren. 174 miljoner 2001 måste vara mer än 200 miljoner räknat med inflation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hade inte Gottfrid blivit arresterad hade detta gått dig spårlöst förbi, men...
Från Sida.se
Sveriges bistånd till Kambodja inleddes 1979. Humanitära insatser har stegvis ersatts av långsiktigt samarbete. I den nuvarande samarbetsstrategin (2008-2010) fokuseras samarbetet till stöd till reformer för decentralisering och demokratisering, mänskliga rättigheter genom stöd till det civila samhället och till utbildning.

Några exempel, allt finns på sidas hemsida om du vill läsa mer detaljerat.
2011 spenderade sida 184 miljoner i Kambodja.
2008, 108 miljoner
2004, 166 miljoner
2002, 141 miljoner
2001, 174 miljoner
2000, 154 miljoner

400 miljoner 2012-2013 är ingen större förändring vad som varit under senaste 10 åren. 174 miljoner 2001 måste vara mer än 200 miljoner räknat med inflation.

Hur räka du nu... Du bara måste hjälp mig med att löneförhandla för mig nästa gång...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Ikväll sätts han på ett flyg med destination Sverige...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15416900.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Mycket enklare att tro på lögnerna istället för att ställa jobbiga frågor. Han blev gripen under ett fylleslagsmål på en sjaskig krog, sen av en händelse råkade de se att han var lyst via interpol. Alla vet ju att varenda krog-buse kollas mot det registret, jajamään. Dessutom är han naturligtvis en ansvarslös knarkare, det vet ju alla. Tänk inte på all lag som det bröts mot, att din egen ambassadör gör allt för att ifrånta en medborgare hans rättigheter osv. Det är fult att ifrågasätta makten, bry inte era söta huvuden om det.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Akta:

Visst maten kan vara okej som jag förstår det men tycker sällan skolmaten verkar vara speciellt dålig heller, men det är iofs möjligt att jag är mindre petig med maten än gensomsnittet. Den naturliga frågan för en mer konkret discussion blir dock: Hur dålig tycker du att maten på anstalterna ska vara?

Jag tycker att det alltid ska vara minst lika bra i skolor och i alla svenska hem som på anstalterna, men faktum är att lever du på existensminimum så äter du inte lika bra som en intagen gör, rätt eller fel?

Skrivet av _Akta:

Samma med betaltgrejen, hur tänker du dig att man ska få de intagna att arbeta utan någon form av ersättning alls om man inte ska ha straffarbete?

Du missar poängen totalt, läs vad jag citerar istället för att svara idiotiskt!

Skrivet av _Akta:

Och om man inte ger dem fickpengar på detta sätt, som ändå bara kan användas på anstalten så kan man ju inte ta betalt för telefonsamtal, frimärken etc heller. Speciellt eftersom man så vitt jag vet inte får använda pengar som kommer "utifrån" på Svenska anstalter.

Man "ger" ingenting, dom ska få jobba för att få förmåner, precis som vi hederliga medborgare får göra för att ha råd med att unna oss saker utöver det mes basala som mat, kläder och transport till/från jobb (för dom som har ett jobb)

Skrivet av _Akta:

Jag fattar inte heller vad du menar med möjlighet att vistas ute. De intagna lär ju i regel ta sig ut utan hemtjänstpersonal osv så förstår inte jämförelsen. Sen kan jag tycka att det är tråkigt att så många äldre behandlas ovärdigt men majoriteten av skattebetalarna anser uppenbarligen att det duger bra som det är, så det är väl bara att acceptera det demokratiska läget.

Inte riktigt, det krävs personal även där för att dessa personer har rätt att vara ute en timme per dag, går inte att neka p.g.a personalbrist etc etc vilket det går alldeles utmärkt att göra inom äldreomsorgen. De flesta skattebetalare är nog lyckligt lottade att dom inte inser vilken skillnad det är faktiskt, tror inte majoriteten håller dömda brottslingar högre än dom personer som har slitit hårt hela sitt liv för att bygga vårt samhälle!

Skrivet av _Akta:

Avslutningsvis så undrar jag så klart hur du skulle göra för att de ska komma ut som bättre i stället för sämre personer. Jag är medveten om att många kommer ut som sämre medborgare än innan och det är en otroligt viktig fråga.

Enkelt, sluta dalta och satsa seriöst på dom som visar att dom vill förbättra sig. Idag har intagna en jäkla massa rättigheter och det finns många kryphål i FäL som dom kan utnyttja för att ha roligt på kriminalvårdens och även andra intagnas bekostnad.
T.ex, det är inte ens olagligt att rymma i detta land........ OK?!

Skrivet av _Akta:

För att återgå mer till ämnet så lär han väl vara ute till nästa sommar om utlämningen går fort, så tycker inte fängelsestraffet framstår inte som speciellt hemsk i jämförelse med skadeståndsbeloppet.

Inte som det ser ut nu va

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Intresserade SweClockers läsare kommer kanske att finna åtminstone en delförklaring till spelet bakom Svartholm Wargs plötsliga avresa från Kambodia i Justine Drennans artikel i dagens Asia Times. Det blir spännande att se om han flyttas direkt till en fängelsecell här i Swedalen eller om han har flera åtal - och/eller intervjuer med tuffa typer från CIA - att vänta vid hemkomsten. Vi får hoppas att han inte omedelbart får resa ut ur landet igen i en flygplan med ett obskyrt registreringnummer med uppklippta kläder, en huva på huvudet, bensodiazipener i ändtarmen och världens trevligaste medpassagerare....

Henri