Intel ser inte mobiltelefoner och surfplattor som ersättare till persondatorer

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Ja och alla som jobbar med datorn på jobbet, CAD, affärssystem, simuleringar, programmering och så vidare - de flesta sitter inte kladdar på en skärm på jobbet..

Simuleringar kanske inte är det bästa för en platta (än) men det övriga håller jag på med i jobbet och det skulle gå utmärkt utan ett stort modermodem på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

En heatpipe kylare är inte vattenkylning just precist eftersom den arbetar med förangning och kondensering av ett medium och inte med pump.

Asetek/coolit kloner ÄR RIKTIGA vattenkylnings system: precis som att en Skoda är en RIKTIG bil.

"telefoner är "datorer" på samma sätt som din elektroniks klocka" En elektronisk klocka är ASIC baserad eller liknande; det vill säga att den har ett specifikt syfte och man kan inte ändra funktionaliteten on-the-fly. Visst. Visst den (eller mediaspelaren) kan kanske programmeras med FPGA/ROM eller liknande men det gör den inte till en dator.

Sa vad är definitionen av en "riktig" dator?
"A computer is a general purpose device that can be programmed to carry out a finite set of arithmetic or logical operations. Since a sequence of operations can be readily changed, the computer can solve more than one kind of problem." http://en.wikipedia.org/wiki/Computer

En smartphone kan programmeras med programvaror och uppfyller definitionen av en dator... och en surfplatta lika sa... dom är precis lika mycket dator som en x86-64 baserad PC.

Så tänk lite innan du ska snacka skit.

sade aldrig att skoda är ingen bil, men skulle inte säga att gokart är riktig bil, den har ju fyra hjul, motor, ratt, man kör med den och kan ta andra med sig, men egentligen det är ingen riktig bil

och ingen snackar här om definitioner för numera är allt så mycket blandat med så många funktioner så allt kan kallas för allt
vanlig kylare med heatpipe kan kallas för LC för den använder vätska för att kyla komponent, den använder bara en annan teknik, jag säger bara att jetmotor är en motor liksom de som sitter i bilar typ, säger inte att det är exakt samma sak och därför kallar inte asetek för riktiga LC system, de är LC men egentligen så fel/billig konstruerad så kallar jag de för en bra PR snack, de duger liksom intels/amd stock kylare

angående datorer, här har du en http://www.samsung.com/in/promotions/galaxycamera/ men jag skulle inte kalla den som "riktig" dator trots att enligt definition det är en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Ja och alla som jobbar med datorn på jobbet, CAD, affärssystem, simuleringar, programmering och så vidare - de flesta sitter inte kladdar på en skärm på jobbet..

Men 99% av de som använder datorer på jobbet sitter i någon tunn klient på en gammal Intel P4-dator, eftersom de bara behöver ordebehandling, internet och åtkomst till företagets interna system. I den meningen är det inte en levande marknad. De flesta datorerna på banker, kontor, butiker, osv är 5-10 år gamla. Det är liksom en dead-end för persondatorn.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av widL:

Många av dessa skapande-processer som behöver en "riktig dator" kan ju även göras på en långsammare apparat (t ex mobil eller surfplatta) så länge rätt inmatningsverktyg går att koppla till.

För väldigt många hade det t ex räckt med kraften från en modern surfplatta. Koppla sedan denna till en skärm och koppla in tangentbord och mus - vips har du en "riktig" dator som duger för väldigt många.

Fast nyckelordet är långsammare. De som skapar betalar idag mycket pengar för snabba datorer, inte för att det är kul, utan för att de behöver hastigheten. Samma sak som att en snickare inte behöver en skruvdragare men om du betalar snickarens lön ser du nog hellre att han sätter upp gipsskivor med skruvdragare än drar dem för hand med skuvmejsel.

Sen finns det andra tekniska aspekter som kalibrerbarhet, EEC, skärmyta och så vidare och så vidare som idag gör mobila plattformar direkt olämpliga för mycket professionellt bruk. En del saker kommer inte fixas inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast nyckelordet är långsammare. De som skapar betalar idag mycket pengar för snabba datorer, inte för att det är kul, utan för att de behöver hastigheten. Samma sak som att en snickare inte behöver en skruvdragare men om du betalar snickarens lön ser du nog hellre att han sätter upp gipsskivor med skruvdragare än drar dem för hand med skuvmejsel.

Sen finns det andra tekniska aspekter som kalibrerbarhet, EEC, skärmyta och så vidare och så vidare som idag gör mobila plattformar direkt olämpliga för mycket professionellt bruk. En del saker kommer inte fixas inom en överskådlig framtid.

Det du nämner är ju extreeemt nischat. Workstations kommer alltid finnas kvar, men här diskuteras ju persondatorn.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Riktigt så är det inte för att man kan välja flera alternativ. Alltså, den som har en stationär dator kan även fylla att han/hon har t.ex. en smartphone också.

Oj, helvete vad korkad jag är. Märkligt val av Sweclockers dock, att slå ut alla alternativ till 100 %. Det vanliga är ju att presentera valen för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tatus_se:

sade aldrig att skoda är ingen bil, men skulle inte säga att gokart är riktig bil, den har ju fyra hjul, motor, ratt, man kör med den och kan ta andra med sig, men egentligen det är ingen riktig bil

Du menar med "riktig bil" en personbil och dom definieras av vägverket. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/

Skrivet av tatus_se:

och ingen snackar här om definitioner för numera är allt så mycket blandat med så många funktioner så allt kan kallas för allt

Precis anledningen till att man ska vara nogran med definitioner. Och om det finns en plats där defitioner och nogrannhet spelar roll sa borde det väll vara pa en entusiast forum? Jag kan förlata min mormor för att säga att en tablet inte är en riktig dator... men inte VDn för Intel.

Skrivet av tatus_se:

angående datorer, här har du en http://www.samsung.com/in/promotions/galaxycamera/ men jag skulle inte kalla den som "riktig" dator trots att enligt definition det är en dator

Aterigen. Din defintion av dator är en persondator: men det stämmer inte överens med övriga världen

Anledningen till att han säger att dom inte är riktiga datorer är för att fa dom att lata sämre. Det är ett marknadsföringsknep som hör hemma i sandladan mellan tre-aringar och inte hos VDn för ett globalt och marknadsledande företag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cindori:

Det du nämner är ju extreeemt nischat. Workstations kommer alltid finnas kvar, men här diskuteras ju persondatorn.

Det som nämndes i nyheten var folk som skapar material. De behöver hastighet och en större stationär plattform kommer alltid kunna erbjuda mer hastighet än en liten mobil plattform. Sen hade jag verkligen inte velat designa powerpointpresentationer eller sitta och pilla i excel på en surfplatta för att de är för små för att det ska bli överskådligt. Det är uppgifter man helst inte ens vill göra på en för liten laptop. Det är kanske möjligt att enklare businesslaptopar ersätts med plattor i kombination med dockningsstationer och externa skärmar så man får en mus, ett tangentbord och en ordentlig skärm att jobba med. Fast även där har vi nog begränsningar i hur långt man kan gå med en platta. Du skulle bli förvånad över hur tunga saker folk använder Excel till. En kompis designade till exempel modeleringsmjukvara för simulering av energiförbrukning i Göteborg beroende på vädret för att på så sätt kunna förutse hur mycket värme som måste tillföras fjärrvärmenätet. Excel får också hantera väldigt mycket stora databaser runt omkring på företag, något som ofta kräver både mer utrymme och mer processorkraft än vi lär se i surfplattor på ett tag. Vidare finns det ofta ingen anledning att ersätta en del datorer med plattor då de ändå bara står på samma plats hela tiden.

Men visst, mobilitet kommer bli viktigare och viktigare och medelsvensson kommer i större utsträckning slänga ut stationära datorer och bara köra laptop och senare bara surfplatta med tangentbordsdocka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Här på jobbet med 6000 anställda börjar redan surfplattor ersätta Ultraportabla datorer, gissar att våra användare inte ens kommer kunna beställa Ultraportabla datorer inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur kan det bara vara runt 25 % här på Sweclockers som äger en stationär dator?

Vad som faktiskt visas är att 25% av alla enheter som folk äger på sweclockers är stationära datorer.

Om alla har i snitt 4 enheter var kan fortfarande 100% ha stationära datorer trotts 25% visas

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur kan det bara vara runt 25 % här på Sweclockers som äger en stationär dator?

Det är ett statistik fel, man kan lägga flera röster men det finns bara totalt 100%. jag äger allting på listan förutom surfplatta.

antagligen röstade nästan alla på PC men också på de andra sakerna.

edit: citerade fel.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

Helt underbart att man kommer på sig själv med att kryssa i alla boxar Kanske dags att ta semester och leva några veckor i skogen som nån form av avgiftning ^^

Permalänk

Jag har inte en stationär maskin men runt 10 servrar.. Tycker nog att servrar också bör finnas med att välja på

Permalänk
Medlem

Har redan ersatt mycket användning rörande Facebook med smartphones och plattor... använder knappt stationär dator hemma längre, ligger hellre i soffan och surfar, men även fjärrstyr stationära datorn (inkl wake on lan, så slipper jag trycka på den)

Permalänk
Medlem

Den dagen en mobil eller surfplatta kan ersätta en staitonär eller bärbar dator är nog väldigt långt bort och det kommer aldrig bli helt ersatta skulle jag tro.

Själv har jag en av alla prylar i listan. Knappt jag håller räkning på alla.
Har 3 moderna stationära datorer, 2 bärbara, 3 surfplattor, 4 moderna smartphones, 2 mediaspelare, PS3 och Wii. Fick en liten tankeställa om hur mycket jäkla elektronikprylar man har.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skulle du kunna tänka dig att streama BF3 från en smartphone till en stor skärm? Det är troligtvis på det här sättet som smartphones kommer ersätta PCn i framtiden. Du synkar mus, tangentbord och skärm mot telefonen och vips så har du en PC. Detta är något som redan går idag, men telefonerna är inte tillräckligt utvecklade för att kunna ersätta en PC. Smartphones hotar spelkonsoler, och har i stort sätt redan slagit ut bärbara spelkonsoler, så det är bara en tidsfråga innan PCn stöter på samma hot.

Det är precis så jag tänker mig framtiden också. Att man helt enkelt dockar sin telefon, så som man dockar en bärbar dator idag.
Man använder prestandan från sin telefon, men med annan skärm och inmatnings-enheter.

Permalänk
Medlem

Den stationära datorn är döende, inte konstigt med det, det finns bara en anledning att ha en stationär dator, prestanda. Och det är inte långt bort att vilken mobil enhet som helst duger till vad majoriteten av användarna använder sin dator till. De flesta icke datornördar jag känner har ingen stationär dator eller så är deras stationär 5+ år gammal.

Självklart är en stor skärm och mus tangentbord en stor fördel för en del uppgifter men med ett vettig sätt att docka in den portabla enheten så finns det ju inget behov av själva stationäradatorn. Ställ upp lagom antal skärmar med tangentbord och mus hemma och sen pluggar du bara i din "enhet" när du behöver.

Vist kommer det finnas en nisch där man behöver all beräkningskraft man kan få tag i men den krymper för varje generation processorer. Så inte konstigt att det blir mindre viktigt med ren prestanda och viktigare med hur många timmar batteriet räcker.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Vad som faktiskt visas är att 25% av alla enheter som folk äger på sweclockers är stationära datorer.

Om alla har i snitt 4 enheter var kan fortfarande 100% ha stationära datorer trotts 25% visas

Jo, jag missade detta, läs mitt svar på FudgieCars inlägg. Detta blir ju tyvärr missvisande då folk, till exempel jag, kan ha fler enheter av samma typ hemma.

Permalänk
Medlem

Stationära datorn är knappast döende. Däremot kan jag se att den krymper och blir mer mini-ITX eller liknande former. Inget mig emot, om kylningen funkar så är det en bra lösning! Däremot kan man givetvis inte köra SLI/Crossfire.
Har dessutom inget emot att ett Atx-chassi står under skrivbordet, det är tyst och bra luftflöde. Allt har sin plats och funktion.

Permalänk
Medlem

En mobiltelefon kommer aldrig kunna uppfylla mina krav på prestanda och funktionalitet och jag vet att flera känner som jag. Datorn kommer leva kvar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Mobila enheter är inte ens nära att prestera som en stationär dator. Förstår inte varför folk tror det.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Du menar med "riktig bil" en personbil och dom definieras av vägverket. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/

Precis anledningen till att man ska vara nogran med definitioner. Och om det finns en plats där defitioner och nogrannhet spelar roll sa borde det väll vara pa en entusiast forum? Jag kan förlata min mormor för att säga att en tablet inte är en riktig dator... men inte VDn för Intel.

Aterigen. Din defintion av dator är en persondator: men det stämmer inte överens med övriga världen

Anledningen till att han säger att dom inte är riktiga datorer är för att fa dom att lata sämre. Det är ett marknadsföringsknep som hör hemma i sandladan mellan tre-aringar och inte hos VDn för ett globalt och marknadsledande företag.

ok, så om vi tar din väg och blir petiga så kan man inte säga att surfplattor eller smarta mobiler kommer döda datorer, hur kan de göra det om de är själva datorer, så alla som påstår att det är så och inom kort tid blir det ingen plats för datorer så har den helt fel om de säger att det är pga utveckling och expansion av mobila enheter, hur kan man säga att en dator som ersätter en annan dödar datorer?
därför förekommer de "riktiga" namn, så att det enklare att förklara till en vanlig svenson.

teoretisk har du rätt men inte praktisk och det är det jag försöker förklara dig
om mobilen är en dator (vilket den är) och den är ju personlig, den är mer personlig än PC på din databord, så är den en personlig dator, för en svenson en "riktig" persondator är en PC, mobilen är mobilen och inte dator, tänk att de hade konferens för vanliga folk och branschen och ej för wikipedia

nästa exempel, så stor företag har ju jättestor andel på servar och det är riktig kolossala datorer men jättekraft, men ingen vanlig svensson kallar de för datorer, de är servrar, samma sak med superdatorer, de är ju datorer men ingen skulle kala de "riktig" dator

ända problemet är att du är sur över hans ordval, och trots att alla i hela världen förstår honom så finns det många troll som du som vill påpeka ett och annat

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cindori:

Men 99% av de som använder datorer på jobbet sitter i någon tunn klient på en gammal Intel P4-dator, eftersom de bara behöver ordebehandling, internet och åtkomst till företagets interna system. I den meningen är det inte en levande marknad. De flesta datorerna på banker, kontor, butiker, osv är 5-10 år gamla. Det är liksom en dead-end för persondatorn.

Det normala på alla de företag jag kommit i kontakt med är att man aldrig använder en dator som man inte har supportavtal på. I de flesta fall står PC-leverantören för dessa supportavtal och de är inte dummare än att prissättning är sådan att det är oftast billigast och bäst att byta dator ungefär vart 3-5 år då man får rabatter på supportavtalet under de första åren på en ny dator (inte helt orimligt då sannolikheten att dator strular ökar med åldern).

Alla som skriker "PC-marknaden är död" verkar missa att PC-marknaden inte alls krymper, vad som har hänt är att marknaden inte längre växer med >10% per år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan någon moderator svara på detta för jag tycker omröstningen är direkt felaktig. Det verkar som att den påstår att 25% av Swecs medlemar äger en stationär dator, men haken är att varje person som röstar får upp till 6 röster.

Alternativ 1 för att fixa detta är att lägga till statestik på hur många röster som lämnats per person, men det skulle bli rörigt
Alternativ 2 är att varje persons röst räknas som en röst, oavsett hur många val han/hon gjort. Då kommer resultaten visa hur många procent som faktiskt äger en PC. Och inte hur många procent delat på hur många average alternativ som väljs.

On topic så tycker jag det är helt rätt att Stationära datorer verkligen inte kommer att försvinna. De kommer dock med största sannolikhet tappa marknadsandelar då många klarar sig på en bärbar eller till och med en surfplatta. Hur mycket beror dock på om folk kommer luta mer åt att ha många olika datorer för olika situationer i vardagen eller om man kommer välja ut vilken typ av dator man behöver, vilket kommer vara ytterst personligt val.

Permalänk
Medlem

Om vi antar att stationära datorer, och även laptopar, har fått längre livslängd - och kanske kan fortsätta få det, så kommer ju marknaden att minska även om lika många (eller några fler) faktiskt använder "vanliga" datorer. Jag har jobbat som låglönekonsult på många företag, det står mängder med PC-burkar där, och fortfarande är det ofta stationära som installeras - även om de kanske används som klienter. Plattor och telefoner är bara ett komplement - men dessa köps ju nu in i större volymer.

Jag kan gissa att man i ett hem i framtiden klarar sig med 1 "datorburk" (med lagring, internet, whatever) och sedan kopplar man bara in (trådlösa) tangentbord, skärmar, TV-apparater, allt efter behov. Telefoner och kanske även plattor kommer dock att fortsätta vara personliga - och bytas ut rätt ofta då de dels slits mer, dels inte är lika "mogna" än.

Även om jag tycker illla om när "journalister" dödförklarar PCn/stationära datorer så är det nog så att försäljningsvärdet kommer att minska. Likaså kommer färre datorer att levereras med diskreta grafikkort - precis som de flesta datorer idag har inbyggt ljudkort, nätverkskort etc kommer inbyggda grafikkort att dominera ännu mer än idag. Mina föräldrars 6 år gamla AMD-harv klarar med lätthet Windows 7 med inbyggda grafikkortet, men jag kompletterade med ett gammalt 8400 för att de ska kunna redigera/spela AVCHD-filmer på den smidigt. Dagens inbyggda grafik är nog tillräckligt bra för alla som inte spelar i någon större omfattning.

Kanske ska man vända på hela diskussionen, att det är stationära datorer som kommer att vara ett komplement till bärbara (inräknat surfplattor), inte tvärtom.

Tillägg: För egen del känns det helkonstigt att hellre sitta på laptop eller surfplatta när man är hemma, man slösurfar fan så mycket mer effektivt med 21" skärm och riktigt tangentbord + mus

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exzu:

Men oavsett vad så kommer amazonen aldrig ha mer kraft än ferrarin.

really?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=djguAx...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Skulle inte direkt vilja spela Bf3 på en 3.8" telefon..

Jag skulle inte kunna tänka mig göra en hel långfilm på en < 4" skärm.

Jag skulle inte heller kunna tänka mig göra något avancerat på en < 4" skärm

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Mobila enheter är inte ens nära att prestera som en stationär dator. Förstår inte varför folk tror det.

Det är ingen som tror.
Däremot presterar mobila enheter ofta tillräckligt bra.

Du behöver inte en överklockad i7 och 680 sli för att kolla mail, betala räkningarna, läsa nyheterna, lyssna på musik eller se på film.
Vilket är vad majoriteten av alla konsumenter gör.

Mobila enheter börjar närma sig konsollkvalite på spelen dessutom, och för många är det tillräckligt bra för att spela på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

50% av de normala användarna idag skulle klara sig bra på en surfplatta. då pratar jag om personer som bara surfar ser på youtube och face bookar, och det är bra många. spel gör de flesta på konsoll istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tatus_se:

äntligen ngn säger ngt klok, all skitsnack om att PC är över, det är ju helt PR snack som ska driva vanlig svenson till köp av surfplatta eller bättre mobilen, det är sant att de flesta klarar sig med bärbar eller surfplatta, men de som gör ngt mer med dator än att läsa aftonbladet eller kolla FB kommer behöva PC, den är mest flexibel vad som gäller anpassning till användaren och ger stor möjligheten att välja prestanda och andra viktiga delar för användare

Tag min mor som ett exempel. Hon är nyss fyllda 70år, läser mest om blommor och kolonilotter, betalar räkningar och läser mail. Var är bäst för henne?

Personligen har jag en regel som säger att kan jag inte rent praktiskt motivera varför jag ska ha något så köper jag det inte även om jag jag har råd, pengarna trivs bättre på banken tills det är dags för pension, så jag har ännu ingen surfplatta. Men till mor min köpte vi en i stället för en ny porta och det var ett lyckat inköp. Bara appen som gör att hon kan fota en insekt och få det identifierad direkt gjorde henne extremt populär på kolonilotten, finns även appar som identifierar blommor har jag hört.

Nej surfplattor kommer inte ersätta PC:n för alla men för vissa personer som normalt sätt skulle köpa en skit porta kan i många fall klara sig med en surfplatta och som min mor till och mer få ut mer av den. Men man måste som alltid se till vilket behov användaren har och det är inte alltid en själv som är slutanvändaren.