Permalänk
Medlem

Varför är CPU-pinsen så sköra?

Hej,
Om det nu är så otroligt lätt att böja till pinnarna i CPU-sockeln och det blir så mycket RMA besvär hit och dit med merkostnader för båda parter i slutändan skulle jag tro, varför kan de inte göra pinnarna lite styvare? Allvarligt, varför? Det verkar ju vara motiverat.

Permalänk

Då blir det ju dyrare för oss som inte är klantiga....

Har faktiskt böjt pinnar på en 6000+ själv en gång i tidernas begynnelse , fast de gick att böja tillbaka med ett rakblad

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Jag har böjt tillbax pins på en gammal AMD-processor... Även jag med ett rakblad!
Visst går det att böja tillbaka dem, och man får vara rejält j***a klantig om man böjer dem!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats böja någon hitills. Känner mig dock lyckligt lottad, för när jag bytt cpu-kylare så har jag alltid lyckats slita ut processorn i samma veva, utan att lyfta upp den där haken som spärrar. Känns ju som att något borde skadas, men nej då.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Dem är gjorda utav koppar vad jag förstår? Koppar leder ström bra, men är också en mjuk metall. Tror inte man kan göra CPU pins utav järn, tyvärr

Permalänk
Medlem

Det som oroar mig mest är väl att det de där LGA-socklarna förmodligen bara tål si och så många monteringar/demonteringar av proppen innan pinsen blir plastiskt deformerade, förutsatt förstås att de inte kommit på någon superlegering eller bimetallvariant som tål det i längden, vilket de knappast har gjort.

När proppen är monterad så sitter de ju rätt väl skyddade från mekanisk åverkan från klantiga användare i alla fall. Dock ska det sägas att mitt senaste moderkort kom med tillknyckt pinne från fabrik. Förvisso var den knyckt rakt uppåt så den gick till sig fint när jag stoppade i proppen, men man kan ju tycka att det inte är någon vidare bra lösning när sådant kan hända redan i distributionsledet eller tidigare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Dem är gjorda utav koppar vad jag förstår? Koppar leder ström bra, men är också en mjuk metall. Tror inte man kan göra CPU pins utav järn, tyvärr

är väl ingen som sagt heller?

tjockare koppar skulle vara bättre, det håller jag med om.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Om det nu är så otroligt lätt att böja till pinnarna i CPU-sockeln och det blir så mycket RMA besvär hit och dit med merkostnader för båda parter i slutändan skulle jag tro, varför kan de inte göra pinnarna lite styvare? Allvarligt, varför? Det verkar ju vara motiverat.

mer material, mer störningar, annat material sämre kontakt, etc.

LGA är en annan lösning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är väl ingen som sagt heller?

tjockare koppar skulle vara bättre, det håller jag med om.

Nej, bara menade på det att järn är en hårdare metall men värdelös i elektronik. Med andra ord, vi får leva med sköra CPU pins framöver

Permalänk
Medlem

Alla som har monterat en hyffsat modern CPU kan försöka komma ihåg att det krävs ett ganska högt tryck för att kunna trycka ner monteringsarmen och fixera densamma och då brukar det oftast knaka en del och man tror nästan att moderkortet eller CPUns PCB är på väg att knäckas.

Tänk då om tillverkarna av moderkortet skulle ha monterat en sockel med 1,5 gånger så styva pinnar eller hemska tanke dubbelt så styva pinnar, då om inte förr så skulle säkert moderkort eller CPU brytas sönder vid monteringen och en hel del blodspillan skulle säkert komma ifråga vid nedtryckandet av monteringsarmen...

Permalänk

Finns säkert goda anledningar till att det ser ut som det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Finns säkert goda anledningar till att det ser ut som det gör.

Det finns i alla fall en god orsak till det - det är med all säkerhet billigare att tillverka än andra varianter, och därmed kan man öka marginalerna på försäljningen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Finns säkert goda anledningar till att det ser ut som det gör.

Priset, ju mindre material dom använder ju mer tjänar tillverkaren/aktieägarna.

Permalänk

Jag andvänder en AMD phenom X4965 oklockad. jag råkade böja pinsen där när jag bytte kylare ca20 st pinns böjdes och jag rätade till dom med en blyerts penna men tunna stift det fungerade bra. jag märke dock senare att en fortfarande var böjd men jag märkte inte några fel varken innan eller efter jag fixat till det. Jag kommer då aldrig glömma att för värma cpu pastan igen!!

Permalänk
Skrivet av eriksson_:

Jag andvänder en AMD phenom X4965 oklockad. jag råkade böja pinsen där när jag bytte kylare ca20 st pinns böjdes och jag rätade till dom med en blyerts penna men tunna stift det fungerade bra. jag märke dock senare att en fortfarande var böjd men jag märkte inte några fel varken innan eller efter jag fixat till det. Jag kommer då aldrig glömma att för värma cpu pastan igen!!

Förvärma pastan? Det var något nytt för mig

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

för att dom är tunna, små och för att dom ska så lite plats som möjligt. och det är väldigt viktigt att dom inte böjs. och om dom böjs så måste man byta ut socket eller köpa ny moderkort.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Arkebuzer:

Förvärma pastan? Det var något nytt för mig

Jag antar att han menar att han värmer pastan innan demontering så att kylaren inte klibbar fast i processorn när man drar i kylaren.

Det är ett smart sätt, men man bör aldrig dra kylaren rakt ut från moderkortet. Vrid den i sidleds istället.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Kan allvarligt talat inte förstå hur man lyckas böja pinnar i sockeln när du använder intels monteringsanordning som dem haft sedan s775. Enda gången jag vet någon som lyckats med det konststycket är i samband med LN2 eller DICE när montering anordningen monterats bort. Om man lyckats böja pinnarna på en AMD cpu har man nog tummen mitt i handen

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Jag tappade plastskyddet som ska skydda sockeln på pinsen, men datorn funkar fint än i dag. Kanske hade turen att inga pins blev böjda.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har också klantat till det och lyckats böja pinnar på cpu:n. Jag tryckte på en ESD-ledande skumplast över CPU-pinnarna och kopplade en ESD-avledare mellan skumplasten och mig för att avleda potentialskillnader. Med en liten mejsel rätade jag upp pinnarna, *puh*, och när jag jag ploppade i cpu:n isockeln så fungerade allt igen. Happy end.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Om det nu är så otroligt lätt att böja till pinnarna i CPU-sockeln och det blir så mycket RMA besvär hit och dit med merkostnader för båda parter i slutändan skulle jag tro, varför kan de inte göra pinnarna lite styvare? Allvarligt, varför? Det verkar ju vara motiverat.

Jag skulle tro att alla alternativ som skulle bli dyrare att tillverka är ointressanta, detta just eftersom majoriteten av tillverkning går rakt till jättarna: Dell, HP, Apple, Acer, Lenovo, allt vad de nu heter... och jag tror inte DE har några problem att hantera detta.

Kostnader som härrör från att det är några tomtar som bygger datorer hemma och klantar till det på just exakt det här viset är nog försumbara i relation till i princip vilken liten kostnadsökning som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Blev väldigt förvånad när jag insåg att min CPU inte hade några CPU pins alls häromdan när jag byggde min nya dator!, men det var en Intel 3570 med 1150 socket. Var bara att lättsamt lägga i processorn i socketten och spänna fast den.

Väldigt smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Alla som har monterat en hyffsat modern CPU kan försöka komma ihåg att det krävs ett ganska högt tryck för att kunna trycka ner monteringsarmen och fixera densamma och då brukar det oftast knaka en del och man tror nästan att moderkortet eller CPUns PCB är på väg att knäckas.

Tänk då om tillverkarna av moderkortet skulle ha monterat en sockel med 1,5 gånger så styva pinnar eller hemska tanke dubbelt så styva pinnar, då om inte förr så skulle säkert moderkort eller CPU brytas sönder vid monteringen och en hel del blodspillan skulle säkert komma ifråga vid nedtryckandet av monteringsarmen...

Jo tänkte med på det skulle ju smälla och knacka som bara den, garenterat ngt som skulle gå sönder.

Men alvarligt vet inte hur man lyckas böja pinnarna får ju vara ngt klantigt då.

De var andra tider då pinnarna satt på cpun betydligt lättare hänt då, troligtvis därför de ändra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimes:

Blev väldigt förvånad när jag insåg att min CPU inte hade några CPU pins alls häromdan när jag byggde min nya dator!, men det var en Intel 3570 med 1150 socket. Var bara att lättsamt lägga i processorn i socketten och spänna fast den.

Väldigt smidigt.

Pinsen sitter istället i socketen