Blivit lurad, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Blivit lurad, vad gör jag?

Som titeln säger så misstänker jag skarpt att jag har blivit lurad

Jag såg en annons på blocket för några veckor sedan áng. några datorkomponenter och la ett bud, säljaren tyckte det var för lågt och gav ett motbud 800 kr inkl. frakt för endast moderkortet men jag ville ha ett par ramminnen också så jag sa då 900 kr inkl. frakt. Säljaren gick med på detta och jag fick hans kontoinfo och satte in summan på 900 kr, ingen enorm summa men är student så har inte obegr. med cash :/.
Han hade tagit bort annonsen och sa att han skulle skicka paketet efter jobbet, detta var i slutet på veckan så jag räknade inte med att få det innan helgen.

I tisdags så började jag bli lite fundersam men tänkte att det skulle komma när som helst.
Paketet har fortfarande inte kommit så igår skickade jag ett mejl och frågade om han hade skickat det osv, inget svar.
Efter ett par "googlingar" så spårade jag hans ip-adress, från vilken han skickat alla mejlen, till vad som ser ut som en flygplats i U.S.A...

Vad ska jag göra?! Finns det något sätt att få tillbaka pengarna?

Permalänk
Avstängd

ip adressen lär väll vara googles eftersom det är en gmail och alltså missvisande

Permalänk
Medlem

IP är inget att lita på, kan vara vpn, proxy eller vad som helst, hotmails ip.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Annars kan ju 30-40 pers härifrån sätta in samma belopp på personens konto och anmäla honom så han kanske... kanske åker dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

IP är inget att lita på, kan vara vpn, proxy eller vad som helst, hotmails ip.

jag håller med

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murvald:

Annars kan ju 30-40 pers härifrån sätta in samma belopp på personens konto och anmäla honom så han kanske... kanske åker dit

Krävs mycket innan de åker dit är jag rädd.
Bättre hade varit att sätta in pengar på TS konto istället för att kasta bort dem. Hade skickat över några hundra om jag hade haft det över just nu.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Svindlare kommer alltid att gå hand i hand med blåögda människor.....

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Administrativ avgift

Att folk aldrig lär sig.... Köp inte datordelar på blocket om du inte kan träffa dom IRL en på sweclockers med bra rep kör jag endast på eller om jag kan möta o göra deal. För då har han rätten att om jag inte testar delarna så är det fortf mitt fel...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Alt. Ta kontakt med banken och försök att få tillbaka dom där.
Har funkat för mig i vissa ärenden, dock handlade det inte om just detta.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Mitt tips:

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Alt. Ta kontakt med banken och försök att få tillbaka dom där.
Har funkat för mig i vissa ärenden, dock handlade det inte om just detta.

Ska prova detta, tack för tipset!

Skrivet av trisse23:

Att folk aldrig lär sig.... Köp inte datordelar på blocket om du inte kan träffa dom IRL en på sweclockers med bra rep kör jag endast på eller om jag kan möta o göra deal. För då har han rätten att om jag inte testar delarna så är det fortf mitt fel...

Behöver inga moralnissar som talar om för mig vad jag bordegjort, för det känns lite för sent i nuläget!

Skrivet av ObiMikeKenobi:

Svindlare kommer alltid att gå hand i hand med blåögda människor.....

Är brunögd men det gör väl ingen större skillnad antar jag...

Skrivet av Demonoidz:

Krävs mycket innan de åker dit är jag rädd.
Bättre hade varit att sätta in pengar på TS konto istället för att kasta bort dem. Hade skickat över några hundra om jag hade haft det över just nu.

Tack för omtanken men håll du i dina pengar sålänge, :/ ska prova Tommys tips och se hur det går

Permalänk
Medlem

Du kan polisanmäla honom, men det blir svårt om du inte har mer saker som identifierar honom. Fast med bankkonto information osv så kan du ju spåra honom.
(Obs: polisanmäl inte förens du är absolut säker på att du blivit lurad - pröva alltid mail/telefonkontakt först för att se om du kan få någon förklaring ur gubben först - kan ju ha blivit fel under transport eller liknande)

Jag råkade själv ut för en liknande grej när jag var tonåring och då polisanmälde jag. Efter ett år så fick jag information från polisen att de hade haffat honom och satt honom i fängelse för att ha bedragit tusentals. Han var skyldig mer pengar än han någonsin kunde betala tillbaks och därför kunde jag tyvärr inte få mina pengar tillbaks.
Det kändes dock rätt så skönt att man hjälpt till att sätta dit den jäveln.

Se detta som en lärdom, mer än så lär det inte bli.

Mer info från blocket.se angående detta: http://www.blocket.se/handla_tryggt.htm?ca=15

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Håller med Kr. Anmäl honom! Det är kanske många som råkat ut för honom. Ju fler som anmäler ju större chans är det att polisen tar tag i det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte, men ring till din bank och säg att du råkat sätta in pengar på fel konto? Om inte han kan bevisa att det är hans pengar så borde banken kunna ta tillbaka dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Så det har gått en vecka och du väljer att publicera kontonummer och namn (om det nu är rätt) på ett publikt forum?

Jag förstår att man är arg om man blir lurad men ta det lite lugnare med häxjakten.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tysonayt:

Så det har gått en vecka och du väljer att publicera kontonummer och namn (om det nu är rätt) på ett publikt forum?

Jag förstår att man är arg om man blir lurad men ta det lite lugnare med häxjakten.

Håller med, räknas som förtal (straffbart).

TS: Redigera ditt inlägg och plocka bort den personliga infon (annars kommer nån moderator göra det). Vill någon ha mer info kan ni ta det via PM.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv vänta i åtminstone en vecka till innan jag lade ut personligt identifierade uppgifter på ett publikt forum, tycker inte att en vecka är tillräckligt för att 100% anta att man blivit lurad. Då detta kan ses som något kränkande och bevisen brister något så måste jag hänvisa till http://www.pul.nu/lagtext.html Jag tänker själv inte säga om det bryter mot lagen eller inte då det verkar ligga på gränsen.

Skrivet av Nimrood:

Vet inte, men ring till din bank och säg att du råkat sätta in pengar på fel konto? Om inte han kan bevisa att det är hans pengar så borde banken kunna ta tillbaka dem?

Han får tillbaka pengarna sedan kommer paketet och sändaren undrar vartfan hans pengar tog vägen sedan ser han att hans information ligger på ett publikt forum? Right, där skulle inte han få värst mycket bevis.

Säger så klart inte att du inte har blivit lurad, säger att det är för tidigt att anta det bara en vecka efter paketet har blivit skickat, och en dag utan svar på mejl är inte så värst konstigt, 3 dagar uppåt med upprepade försök till kommunikation utan svar så kan man börja fundera.

Dock så är det bara vad jag tycker och tror, har ofta fel i dessa saker =P

Permalänk
Medlem

Om du polisanmäler honom så har jag för mig att du har rätt att kräva dina pengar tillbaka av din bank eftersom du har blivit bestulen på dina pengar.. är dock inte säker men du kommer mycket längre med det hela om du polisanmäler honom , blev bestulen på 700 kr på tradera för inte ett så långt tag sen tbx :/

Visa signatur

Dator: AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz | 8 GB DDR3 Ram | 40GB Intel SSD | 2TB Western Digital |NZXT Vulcano | 650W Corsair PSU | Nvidia Geforce GTX 560 Ti 1 GB |

Konsoler: NES | SNES | N64 | Gamecube | GBA MICRO | Wii | PSOne | PS2 | PS3 | XBOX | XBOX360 |

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter här. Bland annat för att det kan drabba oskyldiga som har fått sin identitet stulen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0diii:

Om du polisanmäler honom så har jag för mig att du har rätt att kräva dina pengar tillbaka av din bank eftersom du har blivit bestulen på dina pengar.. är dock inte säker men du kommer mycket längre med det hela om du polisanmäler honom , blev bestulen på 700 kr på tradera för inte ett så långt tag sen tbx :/

Svar nej, det är inte bankens ansvar att deras kunder är "korkade" i sitt förfarande med sina egna pengar.
Banken ansvarar däremot om de brister i sin säkerhet.

Vissa försäkringar kan täcka det, men vanligen brukar de ha begränsningar i summor och att man inte får ha blivit av med pengarna genom att ha blivit lurad. Men om man tappar plånboken eller liknande ersätts pengar ibland, på vissa bolag.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Svar nej, det är inte bankens ansvar att deras kunder är "korkade" i sitt förfarande med sina egna pengar.
Banken ansvarar däremot om de brister i sin säkerhet.

Vissa försäkringar kan täcka det, men vanligen brukar de ha begränsningar i summor och att man inte får ha blivit av med pengarna genom att ha blivit lurad. Men om man tappar plånboken eller liknande ersätts pengar ibland, på vissa bolag.

Med undantag om du betalar via kredit, du kan du göra samma krav gällande mot bolaget som mot mottagaren.

Mitt tips är att polisanmäla. Kommer nog inte hända så mycket men i teorin borde man kunna spåra via kontonumret.

Permalänk
Medlem

Var det samma nisse som lurat många fler här på SweC? Han gav samma kontonummer till flera av oss när han hade saker ute på Tradera.

Citat:

"Clearnr: 83279
Kontonr: 9048832662
Meddelande till mottagare: 3965421964"

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Att folk aldrig lär sig.... Köp inte datordelar på blocket om du inte kan träffa dom IRL en på sweclockers med bra rep kör jag endast på eller om jag kan möta o göra deal. För då har han rätten att om jag inte testar delarna så är det fortf mitt fel...

Kunde fan inte sagt det bättre själv gång på gång kommer dessa trådar upp fast det varit uppe på tapeten 1000000000000 ggr..

En annan skulle aldrig skylta med att jag blivit blåst efter alla dessa trådar om just JAG HAR BLIVIT BLÅST PÅ BLOCKET.
Liksom tänk längre än vad näsan räcker det var lågt pris men tänk dig 100 personer som ger 800kr per person go figure.
Bedragaren sitter o gnider sina händer med all deg som strömmar in..

Och nej du lär inte få tillbaka dina pengar då dessa personer är utan jobb utan inkomst och gör bedrägerier till sin inkomst.
dom blir dömda till att betala tillbaka om ens dom åker dit om ens polisen orkar ta tag i detta men i alla fall så har dom inga medel att betala tillbaka med PUNKT!

Permalänk
Medlem

Farsan har snackat med några "kontakter" på banken. Det som sas va att eftersom jag inte har någon realtion till personen i fråga så kan jag säga att jag la in pengarna på fel konto och begära att få dom tillbaka, om detta inte sker så är han skyldig till stöld och då kommer jag polisanmäla osv...

Rätta mig gärna om detta inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Farsan har snackat med några "kontakter" på banken. Det som sas va att eftersom jag inte har någon realtion till personen i fråga så kan jag säga att jag la in pengarna på fel konto och begära att få dom tillbaka, om detta inte sker så är han skyldig till stöld och då kommer jag polisanmäla osv...

Rätta mig gärna om detta inte stämmer.

Du har fel
Om du kommer med påstående om att du satt dem fel, så det enda banken kan göra är att be kontohavaren betala tillbaka. Han får själv välja fritt om han gör det eller inte.
Det du talar om kallas för condictio indebiti, vilket är att den som får ett felaktigt belopp utbetalt är skyldig att återställa det.
Nej, det är inte stöld om han inte betalar tillbaka. Du får väcka talan i domstol civilrättsligt.

Däremot är det ett större brott du pysslar med, du anklagar honom faktiskt för ett brott. Att han obehörigen innehar pengar han inte borde ha.
Att du anmält honom för bedrägeri minskar inte det du pysslar med.

Låt det vara, låt polisen göra sitt.
Att lägga sig i en pågående förundersökning/anmält brott ser inte bra ut, om du dessutom drar en lögn själv.

Oavsett vilket, om han anses ansvarig för bedrägeriet eller om han anses handlat i ond tro med felinsatta pengar så är det i slutändan du som får kräva honom på pengar. (förutom risken att åka på falsk tillvitelse)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Farsan har snackat med några "kontakter" på banken. Det som sas va att eftersom jag inte har någon realtion till personen i fråga så kan jag säga att jag la in pengarna på fel konto och begära att få dom tillbaka, om detta inte sker så är han skyldig till stöld och då kommer jag polisanmäla osv...

Rätta mig gärna om detta inte stämmer.

Jag kan absolut ingenting om det här men man borde väll kunna anmäla för att ha lagt in på fel konto även om man har en relation till personen?

Permalänk
Medlem

Har hänt liknande för mig, köpte ett graffikkort för några år sedan. Han svarade inte på ett bra tag och jag hann bli lite orolig, men efter ett tag fick jag ett långt mail med en massa förlåt i då han tydligen inte haft tillgång till dator osv.. Fick mitt grafikkort till slut så jag rekommenderar att vänta i någon dag till innan man dömer för bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Låt det vara, låt polisen göra sitt.
Att lägga sig i en pågående förundersökning/anmält brott ser inte bra ut, om du dessutom drar en lögn själv.

Jag har inte anmält honom än om du tror det? :/

Permalänk
Medlem

Det finns en annan kille som verkar ha råkat ut för samma snubbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxo96:

Jag har inte anmält honom än om du tror det? :/

Jag trodde det
Såg nu att tråden va ganska färsk, oavsett det så är det ett brott du begår om du anmäler honom oredligt förfarande/olovligt förfogande (inte stöld).

Ska du anmäla så bör du nog göra det på det sättet brottet har begåtts.

Ett exempel
Du anmäler för oredligt förfarande/olovligt förfogande (du har satt pengar fel)
20 andra anmäler för bedrägeri
Polisen kontaktar alla som satt in pengar där för att spåra de som råkat ut för honom, de upptäcker dig och börjar fundera.

Rätt onödigt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!