Permalänk
Medlem

Topre vs. Filco

Bakgrund
Jag försöker bestämma mig för ett nytt tangentbord, och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig. Just nu har jag ett Steelkeys 6G v1, som jag haft i 6-7 år, men känner att det skulle vara trevligt att testa något nytt. När jag köpte det så fanns det inte så mycket att välja på här i Sverige, så då blev det svarta brytare.

Jag beställde nyligen ett Filco Ninja TKL med bruna brytare från Webhallen, men de skickade ett med röda brytare istället. Nu säger de att de inte har några med bruna brytare i lager varken hos dem eller hos deras leverantör, så det blir att lämna tillbaka det och kolla på andra ställen istället.

Jag har som sagt svarta brytare just nu, men känner att det skulle vara trevligare med lite lättare brytare. Eftersom Webhallen skickade fel till mig så fick jag möjlighet att prova röda brytare, men de känns lite för lätta för min smak känner jag. Jag skulle även vilja ha lite mer feedback när jag trycker ner tangenterna. Blå brytare låter lite för mycket, och jag tror att jag skulle störa mig lite på att aktiveringspunkten är annorlunda än resetpunkten. Så då återstår bruna.

Om jag ska köpa ett med bruna brytare så blir det i så fall ett Filco från keyboardco. Jag gillade känslan i tangenbordet, det känns på något sätt mer solitt än mitt 6G. Men om jag ändå ska köpa från keyboardco så kommer plötsligt Topre också in i bilden med Realforce 88UB. I verkligheten så kostar det 50% mer (med frakten inräknad), men det spelar egentligen inte så stor roll eftersom jag räknar med att använda det i många år. I mina ögon kostar det ändå ungefär lika mycket, vilket är: "Du betalade hur mycket för ett tangentbord???".

Det bästa vore förstås att kunna testa dem i butik, men tyvärr så är det ju ingen som säljer dem i Sverige. Webhallen säljer förvisso Filco, men har inga i lager. Eventuellt så kan man kanske hitta någon butik med andra tangentbord som har bruna brytare, men det skulle ju inte hjälpa att jämföra dem mot Topre-brytare.

Fråga
Vad skulle ni rekommendera, ett Filco med bruna brytare eller ett Topre Realforce 88UB med 45g Topre-brytare? Det största användningsområdet är programmering, men det blir även en del spelande. Jag spelar allt möjligt, men är inte på något sätt en tävlingsmänniska när det gäller datorspel, så det jag är ute efter är bara ett tangentbord som är så skönt att skriva på som möjligt. Så om du har testat båda typerna av brytare, vilka föredrar du och varför? Förhoppningsvis så har någon något intressant att tillföra, annars blir det nog att singla slant

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av perost:

Bakgrund
Jag försöker bestämma mig för ett nytt tangentbord, och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig. Just nu har jag ett Steelkeys 6G v1, som jag haft i 6-7 år, men känner att det skulle vara trevligt att testa något nytt. När jag köpte det så fanns det inte så mycket att välja på här i Sverige, så då blev det svarta brytare.

Jag beställde nyligen ett Filco Ninja TKL med bruna brytare från Webhallen, men de skickade ett med röda brytare istället. Nu säger de att de inte har några med bruna brytare i lager varken hos dem eller hos deras leverantör, så det blir att lämna tillbaka det och kolla på andra ställen istället.

Jag har som sagt svarta brytare just nu, men känner att det skulle vara trevligare med lite lättare brytare. Eftersom Webhallen skickade fel till mig så fick jag möjlighet att prova röda brytare, men de känns lite för lätta för min smak känner jag. Jag skulle även vilja ha lite mer feedback när jag trycker ner tangenterna. Blå brytare låter lite för mycket, och jag tror att jag skulle störa mig lite på att aktiveringspunkten är annorlunda än resetpunkten. Så då återstår bruna.

Om jag ska köpa ett med bruna brytare så blir det i så fall ett Filco från keyboardco. Jag gillade känslan i tangenbordet, det känns på något sätt mer solitt än mitt 6G. Men om jag ändå ska köpa från keyboardco så kommer plötsligt Topre också in i bilden med Realforce 88UB. I verkligheten så kostar det 50% mer (med frakten inräknad), men det spelar egentligen inte så stor roll eftersom jag räknar med att använda det i många år. I mina ögon kostar det ändå ungefär lika mycket, vilket är: "Du betalade hur mycket för ett tangentbord???".

Det bästa vore förstås att kunna testa dem i butik, men tyvärr så är det ju ingen som säljer dem i Sverige. Webhallen säljer förvisso Filco, men har inga i lager. Eventuellt så kan man kanske hitta någon butik med andra tangentbord som har bruna brytare, men det skulle ju inte hjälpa att jämföra dem mot Topre-brytare.

Fråga
Vad skulle ni rekommendera, ett Filco med bruna brytare eller ett Topre Realforce 88UB med 45g Topre-brytare? Det största användningsområdet är programmering, men det blir även en del spelande. Jag spelar allt möjligt, men är inte på något sätt en tävlingsmänniska när det gäller datorspel, så det jag är ute efter är bara ett tangentbord som är så skönt att skriva på som möjligt. Så om du har testat båda typerna av brytare, vilka föredrar du och varför? Förhoppningsvis så har någon något intressant att tillföra, annars blir det nog att singla slant

Jag har haft båda tangentborden och gillar egentligen inte något av dom direkt.
Topret tycker jag har konstig profil på tangenterna, så det blir en ganska brant lutning på det, jag klarade inte av det men det är väl en vanesak, jag håller på och hoppar så mkt mellan tangentbord så jag han aldrig bli direkt van med topret.

Själva Topre switchen är ju som en mjukare rubberdome, personligen tycker jag det är mycket skönare än bruna switchar från cherry, men jag tycker å andra sidan röda switchar från Cherry är skönare att skriva med än båda alternativen du har lagt upp. Röda är lite som blå utan klickljudet.

Men måste jag välja mellan Filco med bruna eller Topre så skulle jag ta Topre måste jag säga.
Skulle jag få välja helt själv skulle jag ta Filco med röda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har haft båda tangentborden och gillar egentligen inte något av dom direkt.
Topret tycker jag har konstig profil på tangenterna, så det blir en ganska brant lutning på det, jag klarade inte av det men det är väl en vanesak, jag håller på och hoppar så mkt mellan tangentbord så jag han aldrig bli direkt van med topret.

Jag har läst att det kan ta ett tag att nöta in Topre-brytarna, och att de flesta som testat det inte tyckte det var så speciellt förrän de använt det ett par veckor.

Skrivet av huttala:

Själva Topre switchen är ju som en mjukare rubberdome, personligen tycker jag det är mycket skönare än bruna switchar från cherry, men jag tycker å andra sidan röda switchar från Cherry är skönare att skriva med än båda alternativen du har lagt upp. Röda är lite som blå utan klickljudet.

Men måste jag välja mellan Filco med bruna eller Topre så skulle jag ta Topre måste jag säga.
Skulle jag få välja helt själv skulle jag ta Filco med röda.

Jag har som sagt testat röda, men tycker att de är för mjuka. Då föredrar jag nog hellre mina svarta. Men tack för din input, det lutar nog åt ett Topre just nu. Skulle jag inte gilla det så kan man ju alltid sälja det och köpa ett Filco istället

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av perost:

Jag har läst att det kan ta ett tag att nöta in Topre-brytarna, och att de flesta som testat det inte tyckte det var så speciellt förrän de använt det ett par veckor.

Jag har som sagt testat röda, men tycker att de är för mjuka. Då föredrar jag nog hellre mina svarta. Men tack för din input, det lutar nog åt ett Topre just nu. Skulle jag inte gilla det så kan man ju alltid sälja det och köpa ett Filco istället

Precis, det var exakt det jag gjorde, bara det att jag köpte topre två gånger för att jag var så osäker på om jag gilla dom eller inte. Men de är inte direkt svårsålda, men räkna med att gå på förlust iaf.

Permalänk
Medlem

Måste det vara just cherry heller topre brytare?
Det finns ju även dom klassiska IBM Bucklingspring brytarna som sitter i stridsvagnen model m.
Nu har jag inte knappat något direkt på andra mekaniska brytare så kan inte göra några direkta jämförelser med känsla,hårdet,etc.
Vad jag tyckte vid snabb test i butik så var svarta brytare hårdare än vad buckling springs är och känslan,kvaliteten var inte i närheten varken på tangenterna heller tangentbordet i övrigt (har för mig att det var ett steelseries 6 jag provade).

Model m finns ju att hitta lite varstans på företag,skolor,komuner,etc där dom ligger och skräpar då dom bytts ut till nytt skit enbart för att dom var gamla.
Annars finns det att köpa nytt från unicomp som köpte patenten från lexmark och lexmark fick med sig patenten från IBM när dom skiljdes i olika bolag.
Äldre modeller finns det ingen win knapp på men dom nytillverkade så finns den med på (går att beställa utan) och sen finns det lite olika versioner att välja på.
Classic är exakt samma (+win tangent) som dom gamla ibm,lexmark model m dvs ganska stora mått och en del överhäng på sidor och överdel.
Ultra classic är exakt samma fast med ett mindre skal utan överhänget (dvs alla knappar,etc sitter exakt likadant och med samma avstånd från varandra osv).

Och det finns med åäö och en riktig enter knapp bara att gå till Custom keyboards och välja färg (svarta är ju snyggast),språk (finland svenska heter det så svenska finns inte under s),chassi (jag föredrar ju det lite mindre ultra classic) och sen vilken sladd du vill ha usb heller ps2.
Sen finns även B/S och QT att välja mellan vid kabelvalet B/S = Buckling springs QT = Quiet Touch (vilket är rubber dome) och det finns ingen som helst anledning att ta QT då dessa saknar den där fina känslan (dock kan jag tänka mig att dom är ljusår bättre än andra billiga skit rubber domes) som buckling springs har.

Sen när du beställer så kommer tangentbordet att tillverkas samma dag,dagen efter (mitt var dagen efter men andra har fått ett tillverkat samma dag) och skickas nån dag efter (det står även Model-M på ettiketen på baksidan).
Jag beställde mitt 12/21/2011 det tillverkades 22 skickades 23 och jag hade det hemma 28 heller om det var 29 vilket är otroligt bra över jul tycker jag. (bästa julklapp jag någonsin fått,lite tråkigt att det var från mig själv )
Skickade även lite frågor och fick oftas svar inom nån timme och det var BRA svar då det var nån som visste vad dom gjorde och ingen indier som enbart har knapprat på ett billigt rubberdome hela sitt liv dvs direkt från fabriksgolvet kändes det nästan som.

Jag är väldigt nöjd och har nu ett tangentbord som kommer hålla dom närmsta 20-30 åren minst (det finns ju många modelm kvar ute hos industrier där dom har hållit sedan dom började tillverkas på åttiotalet).
Det kommer i alla fall att hålla längre än cherry,topre brytarna och sen är ju övriga bordet i en annan klass med.
http://www.clickykeyboards.com/ så finns mycket info om buckling spring och model m samt en hel del aldre model m till salu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, men buckling spring är nog inte något alternativ för mig. De låter helt enkelt alldeles för mycket, värre än blå cherry-brytare, och jag tror inte heller att jag vill ha så taktila brytare. Jag är inte heller särskilt oroad över hållbarheten på andra brytare. Mitt Steelkeys 6G har jag haft i 6-7 år nu, och förutom att tangenterna blivit lite blanka så är det fortfarande som nytt.

Jag har faktiskt börjat få lite idéer om att bygga om mitt 6G till bruna brytare, eller kanske bruna med svarta fjädrar. Varför kan vi inte ha ett tangentbords-monopol? Allt skulle bli så mycket enklare då. Det kommer ju sluta med att jag sitter med hela skrivbordet fullt med tangentbord

Permalänk
Medlem

Har du funderat något på HHKB? Det ska väl ha toprebrytare och väldigt många programmerare är ju glada i det pga layouten.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Topre helt klart! Själva tangentbordet håller MYCKET högre kvalité. Mycket tyngre, mycket bättre plats i tangenterna, mycket stabilare tangenter. Jag är då helt kär i mitt topre och saknar inte alls mitt filco(blå brytare). Kollar man på mätningar på olika brytare så ser man att Topre är mycket "Lenare" i karaktären än motståndarna, vilket är något jag uppskattat rejält hos det, då det nu nästan känns som det är grus i mitt filco. Filcot är rätt mycket högre än topret, och lutar mer än topret. Oavsett vilket tangentbord du köper så rekommenderar jag verkligen ett handledsstöd. Jag kör med filcos 10keyless handledsstöd till båda tangentbord och är väldigt nöjd med det.

Får bara hålla tummarna på att det tar LÅNG tid innan gummit börjar torka i Topret.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har du funderat något på HHKB? Det ska väl ha toprebrytare och väldigt många programmerare är ju glada i det pga layouten.

Nja, jag föredrar nog en traditionell layout då jag använder fler än en dator. Att växla mellan layouter är nog ingen höjdare.

Skrivet av Breddas:

Topre helt klart! Själva tangentbordet håller MYCKET högre kvalité. Mycket tyngre, mycket bättre plats i tangenterna, mycket stabilare tangenter. Jag är då helt kär i mitt topre och saknar inte alls mitt filco(blå brytare). Kollar man på mätningar på olika brytare så ser man att Topre är mycket "Lenare" i karaktären än motståndarna, vilket är något jag uppskattat rejält hos det, då det nu nästan känns som det är grus i mitt filco. Filcot är rätt mycket högre än topret, och lutar mer än topret. Oavsett vilket tangentbord du köper så rekommenderar jag verkligen ett handledsstöd. Jag kör med filcos 10keyless handledsstöd till båda tangentbord och är väldigt nöjd med det.

Får bara hålla tummarna på att det tar LÅNG tid innan gummit börjar torka i Topret.

Ok, Topre låter ju väldigt bra. Det enda jag är lite tveksam till är om 45G-tangenter är för lätta för mig. Det verkar som att det endast är 45G eller variabel vikt som går att få tag på med ISO-layout vad jag kan hitta. Vad har du för vikt på dina tangenter, och vad tycker du om det?

Just handledstödet är faktiskt orsaken till att jag funderar på att modda mitt 6G, då jag verkligen älskar handledstödet som följer med. Det är i plast och knakar så fort man flyttar händerna minsta lilla, men passar mig verkligen perfekt. Jag köpte ett Ducky 10keyless handledsstöd som jag hade tänkt ha till mitt Filco, men det känns bara helt fel. Mina händer känns ansträngda efter bara någon minut, och stödet känns faktiskt bekvämare upp-och-ner. Jag tror det har att göra med att det är helt platt och inte lutat, så Filcos handledstöd kanske är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, Topre låter ju väldigt bra. Det enda jag är lite tveksam till är om 45G-tangenter är för lätta för mig. Det verkar som att det endast är 45G eller variabel vikt som går att få tag på med ISO-layout vad jag kan hitta. Vad har du för vikt på dina tangenter, och vad tycker du om det?

Just handledstödet är faktiskt orsaken till att jag funderar på att modda mitt 6G, då jag verkligen älskar handledstödet som följer med. Det är i plast och knakar så fort man flyttar händerna minsta lilla, men passar mig verkligen perfekt. Jag köpte ett Ducky 10keyless handledsstöd som jag hade tänkt ha till mitt Filco, men det känns bara helt fel. Mina händer känns ansträngda efter bara någon minut, och stödet känns faktiskt bekvämare upp-och-ner. Jag tror det har att göra med att det är helt platt och inte lutat, så Filcos handledstöd kanske är bättre.

Jag har tenkeyless versionen med 45grams knappar över hela tangentbordet. Jag tycker att det är bra, de är märkbart lättare än mina MX-blues, och jag har aldrig fått kramp i händerna vilket jag fick av MX-Black. Jag vet inte om de är förlätta för dig eller om de inte är taktila nog, men jag förstår dem som tycker att topre kan kännas svampigt efter att ha kommit från tangentbord som inte är lika lena i karaktären. Finns mätningar någonstans på geekhack som visar flera brytare hur de beteer sig vid nertryckning där man klart kan se att topre är väldigt mjuka i den taktila kurvan mot andra brytare. Men med tanke på att du kommit från MX Black så lär det inte vara några större problem, man märker det nog tydligare om man kommer från tangentbord som har mx-blues/browns eller bucklingspring. Aja, det är en chansning man får göra, och det blir inte alltid rätt

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HugSeal:

Har du funderat något på HHKB? Det ska väl ha toprebrytare och väldigt många programmerare är ju glada i det pga layouten.

Värt att notera är dock att det är HHKB2 som har topre brytare, HHKB(1) har vanliga rubberdomes.
Men annars är det ett fint tangentbord.

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett topre med 55g hade varit perfekt för dig, 45g är hyfsat lätta. Verkar dock inte finnas 55g med svensk layout nånstans. Hade ju varit om man beställde ett med amerikansk layout på elitekeyboards om det inte spelar nån roll med smal enterknapp osv.

Om du inte gillar röda cherry switchar har jag faktiskt svårt att tro att du skulle gilla bruna, bruna switcharna känns som en trasig röd switch eller en röd med sand i enligt mig. Det taktila "bumpet" känns mer som att nått är ivägen halvvägs ner.

Första gången jag använde mitt topre trodde jag att jag hade blivit blåst eller nånting, kändes ungefär som ett rubberdome. Efter att ha använt topret i ett par veckor gick jag tillbaka till mitt filco för att prova och helt plötsligt kändes det som ett billigt skitbord, keycapsen var blanka och äckliga och det var inte alls skönt att skriva på, kommer aldrig kunna ha ett tangentbord med abs caps igen. När jag sedan gick tillbaka till topret insåg jag att det här är bordet jag kommer att stanna vid.

Ska man tävla i skrivtävlingar och vill kunna skriva så fort man bara kan så skulle nog filcot passa, men ska man skriva i sin egen takt och skriva med komfort så ska man ta topre. Tänk dig filcot som en gokart utan fjädring och topret som en fet mercedes med sköna säten, mjuk fjädring och grym kvalitetskänsla, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Låter ju som ett topre med 55g hade varit perfekt för dig, 45g är hyfsat lätta. Verkar dock inte finnas 55g med svensk layout nånstans. Hade ju varit om man beställde ett med amerikansk layout på elitekeyboards om det inte spelar nån roll med smal enterknapp osv.

Som du säger så kanske 55g skulle vara bäst, men det går ju inte att få tag på med ISO-layout verkar det som. Helst skulle jag vilja ha ett vitt också, tycker de ser riktigt snygga ut och är inte riktigt såld på svarta knappar med svart text, men alla vita som jag kan hitta har variabelt motstånd på knapparna.

Men nu har jag i alla fall beställt ett Realforce 88UB med 45g-brytare, baserat på att jag gillar ljudet på knapparna Jag börjar bli så himla trött på att inte kunna bestämma mig, så till slut så bestämde jag mig för att bara köpa ett RF och testa. Funkar det inte så får jag väl försöka sälja det med lite förlust, men då har jag i alla fall provat ett RF.

Skrivet av Extrapaj:

Om du inte gillar röda cherry switchar har jag faktiskt svårt att tro att du skulle gilla bruna, bruna switcharna känns som en trasig röd switch eller en röd med sand i enligt mig. Det taktila "bumpet" känns mer som att nått är ivägen halvvägs ner.

Bruna brytare verkar vara de mest omdiskuterade, vissa tycker att de känns som röda medan andra tycker att det är stor skillnad. Jag har eventuellt ett billigt defekt tangentbord med bruna brytare på ingång, så om jag får tag på det så kan jag testa bruna också utan att lägga ut för mycket pengar på det. Möjligtvis så bygger jag kanske om mitt 6G till bruna brytare då, eller kanske bruna brytare med svarta fjädrar om de bruna fjädrarna är för lätta. Då kan jag ha det på jobbet istället för HP OEM-tangentbordet jag har nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Som du säger så kanske 55g skulle vara bäst, men det går ju inte att få tag på med ISO-layout verkar det som. Helst skulle jag vilja ha ett vitt också, tycker de ser riktigt snygga ut och är inte riktigt såld på svarta knappar med svart text, men alla vita som jag kan hitta har variabelt motstånd på knapparna.

Men nu har jag i alla fall beställt ett Realforce 88UB med 45g-brytare, baserat på att jag gillar ljudet på knapparna Jag börjar bli så himla trött på att inte kunna bestämma mig, så till slut så bestämde jag mig för att bara köpa ett RF och testa. Funkar det inte så får jag väl försöka sälja det med lite förlust, men då har jag i alla fall provat ett RF.

Bruna brytare verkar vara de mest omdiskuterade, vissa tycker att de känns som röda medan andra tycker att det är stor skillnad. Jag har eventuellt ett billigt defekt tangentbord med bruna brytare på ingång, så om jag får tag på det så kan jag testa bruna också utan att lägga ut för mycket pengar på det. Möjligtvis så bygger jag kanske om mitt 6G till bruna brytare då, eller kanske bruna brytare med svarta fjädrar om de bruna fjädrarna är för lätta. Då kan jag ha det på jobbet istället för HP OEM-tangentbordet jag har nu

Härligt, berätta gärna vad du tyckte när du fått hem tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Härligt, berätta gärna vad du tyckte när du fått hem tangentbordet

Jag beställde tangentbordet i torsdags på kvällen, och idag (måndag) anlände det till mitt postombud runt kl. 9 på morgonen. Hur Royal Mail och Posten lyckades med det har jag ingen aning om, förmodligen var magi involverat

Hur som helst, jag var lov att vänta tills jag kom hem från jobbet, men nu har jag hämtat ut det och hunnit testa det en liten stund. Mitt första intryck är väldigt positivt, känslan i tangenterna är underbar. Jag var ju lite rädd för att tangenterna skulle kännas för lätta, som jag tyckte om Cherry MX Red, men de känns bara helt rätt faktiskt. De är väldigt mjuka att trycka ner, men ändå lite taktila så att man känner att man tryckt ner dem.

Jag körde ett litet skrivtest på nätet, och kommer upp i ungefär samma hastighet som med mitt 6G med svarta brytare. Däremot så känns det som att jag har lättare att träffa rätt, vilket också visade sig i att jag fick lite högre procent i precision på testet. Med röda brytare kändes det tvärtom, där kändes det som att jag hade väldigt lätt för att träffa fel tangent. Jag tror att det beror på att det är enkelt att av misstag trycka ner en tangent med röda brytare.

Det är även trevligt att tangentbordet har NKRO via USB, mitt gamla har problem även när det ansluts via PS/2 vilket faktiskt varit ett problem för mig. Jag har märkt av det tydligt när jag suttit och kodat ibland och tangentbordet missat knapptryck för att jag haft flera tangenter nedtryckta samtidigt, vilket lätt händer när man skriver snabbt och inte hinner släppa upp alla tangenter (särskilt om man håller in shift för att skriva t.ex. namnet på en konstant med versaler. Med detta tangentbord så kan jag sätta hela handflatan på det, och det registrerar vartenda knapptryck. Däremot så kommer det bara ihåg de sex senaste knapparna som trycktes ner, men det är inget problem för mig.

Jag har bara hunnit använda tangentbordet i några minuter nu, men de svarta brytarna i mitt gamla tangentbord känns redan tröga och lite sträva. Det känns som att de inte är perfekt linjära, medan Topre-brytarna är mycket mjukare (varje brytare består ju av en liten fe som trycker emot när man trycker ner tangenten, det är därför som Topre-tangentbord är så dyra ). Tangenterna själva känns också mycket bättre, ytan på dem är lite len på något sätt. Mina gamla tangenter känns blanka och hala i jämförelse, t.o.m. nästan oanvända tangenter som § och caps lock.

De enda sakerna jag kan klaga lite på är väl att mellanslag-tangenten känns lite vass på grund av hur den lutar. Det blev bättre när jag började använda vriststödet så att händerna kom upp lite, men den känns fortfarande lite ovan. Men det är nog mest en vanesak. Jag testade att vända på den som jag såg någon föreslå på geekhack, men då blev det ju bara helt fel. Jag har inte riktigt kommit överens med vriststödet jag har heller. Jag tror att jag kanske skulle föredra ett stöd i trä hellre än läder, så vi får se vad jag hittar på. Men det har ju egentligen inget med tangentbordet att göra

Så överlag är jag väldigt nöjd än så länge, det är överlägset det bästa tangentbordet jag någonsin använt. Förhoppningsvis så kommer det bara att kännas ännu bättre när jag fått vänja mig vid det ett tag. Är det värt ca 2000 kr? Kanske, fråga mig om 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

*recension av topre 88ub*

Jag har en fråga: Om du trycker lite på tangentbordet nedanför space eller ovanför F7 ungefär, känner du också en viss svikt ? Jag tyckte mitt filco känndes lite stabilare faktiskt..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag har en fråga: Om du trycker lite på tangentbordet nedanför space eller ovanför F7 ungefär, känner du också en viss svikt ? Jag tyckte mitt filco känndes lite stabilare faktiskt..

Jo, lite sviktar den. Fast det är inte hela tangentbordet som sviktar, utan bara höljet på ovansidan. Det märks tydligast om man trycker ner plasten mellan F7 och 8 ungefär. Plasten går att trycka ner en pytteliten bit, sen tar det tvärstopp. Så det känns som att höljet inte riktigt ligger emot innandömet. Jag har tyvärr inte kvar Filcot att jämföra med, så jag kan inte riktigt säga vilken som känns bäst. Filcot kändes inte sådär jättestabilt har jag för mig, men det hade nog mer att göra med de röda brytarna än något annat. Överlag så tycker jag att Realforcet känns mycket stabilt, men något annat hade ju varit en stor besvikelse.

På tal om det så glömde jag säga något i mitt förra inlägg. Jag skulle nämligen vilja tacka Webhallen för att de levererade fel tangentbord till mig, och sen inte kunde säga när de skulle få in rätt. Om de inte strulat till det så hade det nog inte slutat med att jag köpte ett Realforce istället, vilket hade varit väldigt synd. Så tack Webhallen

Permalänk
Medlem

Precis, det är höljet på ovansidan som sviktar lite.. det är ju inte ett problem egentligen, bara jag som stört mig lite och undrat om jag hade ett måndags-ex eller liknande :>

Själva brytarna dock är riktigt nice. Känslan är annorlunda mot mina cherry-brown jag hade innan (vilken man föredrar är helt klart en smaksak) men det jag främst gillar är att de inte låter så mycket. Saknar dock numpad:en fortfarande :x

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag beställde tangentbordet i torsdags på kvällen, och idag (måndag) anlände det till mitt postombud runt kl. 9 på morgonen. Hur Royal Mail och Posten lyckades med det har jag ingen aning om, förmodligen var magi involverat

Hur som helst, jag var lov att vänta tills jag kom hem från jobbet, men nu har jag hämtat ut det och hunnit testa det en liten stund. Mitt första intryck är väldigt positivt, känslan i tangenterna är underbar. Jag var ju lite rädd för att tangenterna skulle kännas för lätta, som jag tyckte om Cherry MX Red, men de känns bara helt rätt faktiskt. De är väldigt mjuka att trycka ner, men ändå lite taktila så att man känner att man tryckt ner dem.

Jag körde ett litet skrivtest på nätet, och kommer upp i ungefär samma hastighet som med mitt 6G med svarta brytare. Däremot så känns det som att jag har lättare att träffa rätt, vilket också visade sig i att jag fick lite högre procent i precision på testet. Med röda brytare kändes det tvärtom, där kändes det som att jag hade väldigt lätt för att träffa fel tangent. Jag tror att det beror på att det är enkelt att av misstag trycka ner en tangent med röda brytare.

Det är även trevligt att tangentbordet har NKRO via USB, mitt gamla har problem även när det ansluts via PS/2 vilket faktiskt varit ett problem för mig. Jag har märkt av det tydligt när jag suttit och kodat ibland och tangentbordet missat knapptryck för att jag haft flera tangenter nedtryckta samtidigt, vilket lätt händer när man skriver snabbt och inte hinner släppa upp alla tangenter (särskilt om man håller in shift för att skriva t.ex. namnet på en konstant med versaler. Med detta tangentbord så kan jag sätta hela handflatan på det, och det registrerar vartenda knapptryck. Däremot så kommer det bara ihåg de sex senaste knapparna som trycktes ner, men det är inget problem för mig.

Jag har bara hunnit använda tangentbordet i några minuter nu, men de svarta brytarna i mitt gamla tangentbord känns redan tröga och lite sträva. Det känns som att de inte är perfekt linjära, medan Topre-brytarna är mycket mjukare (varje brytare består ju av en liten fe som trycker emot när man trycker ner tangenten, det är därför som Topre-tangentbord är så dyra ). Tangenterna själva känns också mycket bättre, ytan på dem är lite len på något sätt. Mina gamla tangenter känns blanka och hala i jämförelse, t.o.m. nästan oanvända tangenter som § och caps lock.

De enda sakerna jag kan klaga lite på är väl att mellanslag-tangenten känns lite vass på grund av hur den lutar. Det blev bättre när jag började använda vriststödet så att händerna kom upp lite, men den känns fortfarande lite ovan. Men det är nog mest en vanesak. Jag testade att vända på den som jag såg någon föreslå på geekhack, men då blev det ju bara helt fel. Jag har inte riktigt kommit överens med vriststödet jag har heller. Jag tror att jag kanske skulle föredra ett stöd i trä hellre än läder, så vi får se vad jag hittar på. Men det har ju egentligen inget med tangentbordet att göra

Så överlag är jag väldigt nöjd än så länge, det är överlägset det bästa tangentbordet jag någonsin använt. Förhoppningsvis så kommer det bara att kännas ännu bättre när jag fått vänja mig vid det ett tag. Är det värt ca 2000 kr? Kanske, fråga mig om 10 år

Ja, royalmail är helt sjukt snabba har jag märkt. Tog bara 5 timmar från att jag beställt till att dom skickat den till Sverige.

Kul att du gillar det, blev lite orolig för att du skulle söka upp mig och slå ihjäl mig för att ha krängt på dig ett tangentbord du inte vill ha, haha! Jag tror att du kommer gilla tangentbordet mer och mer för varje dag som går, så var det iaf för mig

Skrivet av Triffid:

Precis, det är höljet på ovansidan som sviktar lite.. det är ju inte ett problem egentligen, bara jag som stört mig lite och undrat om jag hade ett måndags-ex eller liknande :>

För mig verkar det som höljet på ovansidan är lite större än i botten så att om jag trycker på sidan nere på tangentbordet och sen på sidan ovanför tangentbordet så kan jag flytta höljet en liten bit, är det samma för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

För mig verkar det som höljet på ovansidan är lite större än i botten så att om jag trycker på sidan nere på tangentbordet och sen på sidan ovanför tangentbordet så kan jag flytta höljet en liten bit, är det samma för dig?

yep.

På tal om något annat sitter jag nu och funderar vilken färg tangenter jag skall beställa =p

lite bilder jag hittat på nätet:

de flesta är nice, svårt att bestämma sig

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

yep.

På tal om något annat sitter jag nu och funderar vilken färg tangenter jag skall beställa =p
...
de flesta är nice, svårt att bestämma sig

Jo, de flesta såg rätt så snygga ut. Jag föredrar nog svarta tangenter som jag har nu, men skulle gärna ha vit text istället för svart mest för att jag tror det hade sett snyggt ut.

Det var också lite synd att man inte fick med någon röd escape-knapp som jag sett att man får med till vissa modeller, det hade kunnat se lite snyggt ut. Däremot fick man med gula WASD, men det är inget jag kommer använda. Hade hellre haft HJKL i någon trevlig färg då jag spelar Angband med rogue-knappar samt använder VIM

Har du något bra tips på vart man får tag på bra Topre-tangenter? Jag har sett att elitekeyboards har, men det känns lite tokigt att köpa t.ex. en röd ESC ändå från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jo, de flesta såg rätt så snygga ut. Jag föredrar nog svarta tangenter som jag har nu, men skulle gärna ha vit text istället för svart mest för att jag tror det hade sett snyggt ut.

Det var också lite synd att man inte fick med någon röd escape-knapp som jag sett att man får med till vissa modeller, det hade kunnat se lite snyggt ut. Däremot fick man med gula WASD, men det är inget jag kommer använda. Hade hellre haft HJKL i någon trevlig färg då jag spelar Angband med rogue-knappar samt använder VIM

Har du något bra tips på vart man får tag på bra Topre-tangenter? Jag har sett att elitekeyboards har, men det känns lite tokigt att köpa t.ex. en röd ESC ändå från USA.

Har inte heller hört talats om något annat ställe än elitekeyboards som säljer topre tangenter :s

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Triffid:

Har inte heller hört talats om något annat ställe än elitekeyboards som säljer topre tangenter :s

Du tog lite bilder på mitt tangentbord.

Jag har dom där capsen kvar om det skulle vara av intresse. De är egentligen inte för Topre, men de passar rätt bra, räcker att man drar en tejpbit runt stemmen på tangenten så sitter de hur bra som helst.

Någon som är intresserad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du tog lite bilder på mitt tangentbord.
http://i105.photobucket.com/albums/m212/Mondoran/topre%20keyc...

Jag har dom där capsen kvar om det skulle vara av intresse. De är egentligen inte för Topre, men de passar rätt bra, räcker att man drar en tejpbit runt stemmen på tangenten så sitter de hur bra som helst.

Någon som är intresserad?

kul xD

är de gjorda av samma plast som orginal topre ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

yep.

På tal om något annat sitter jag nu och funderar vilken färg tangenter jag skall beställa =p

lite bilder jag hittat på nätet:

de flesta är nice, svårt att bestämma sig

Tyckte dom blåa såg rätt nice ut, om man tog bort den fula esc-knappen han satt dit. Skulle nog vara snyggare om knapparna var blanka också.

Sitter just nu och skriver på ett keytronic, var iväg på loppis för att se om jag kunde hitta några model M's men hittade bara detta.

Gillar det lite faktiskt, känns nästan som ett topre förutom att det är "lite" svampigare, lite mjukare och lite mer taktilt.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Triffid:

kul xD

är de gjorda av samma plast som orginal topre ?

Det är inte PBT(som topre har) utan ABS, som alla andra har.

Skrivet av Exiphi:

Tyckte dom blåa såg rätt nice ut, om man tog bort den fula esc-knappen han satt dit. Skulle nog vara snyggare om knapparna var blanka också.

Den där fula ESC knappen brukar gå för 150$~ på begagnat marknaden, alltså bara en tangent, inget annat. Sjukt men sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den där fula ESC knappen brukar gå för 150$~ på begagnat marknaden, alltså bara en tangent, inget annat. Sjukt men sant.

Haha fyfan, inte lär den vara speciellt skön att trycka på heller.

Kanske skulle börja tillverka keycaps och sälja iväg dyrt, är du med mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den där fula ESC knappen brukar gå för 150$~ på begagnat marknaden, alltså bara en tangent, inget annat. Sjukt men sant.

WTF, går att beställa på Elitekeyboards för 18$, fast finns inte i lager, så de kanske har gått ut.

kan annars bli din för bara 30$

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Breddas:

WTF, går att beställa på Elitekeyboards för 18$, fast finns inte i lager, så de kanske har gått ut.
http://elitekeyboards.com/proddata/images/th/cf_5t_sku_sal_18...

kan annars bli din för bara 30$

Jag tar gärna en för 30$!

Permalänk
Medlem

Nu har jag även testat bruna brytare, genom att jag fick tag på ett trasigt Zowie Celeritas för en billig peng. z-knappen på det fungerade inte, men jag tog fram lödkolven och bytte plats på z och § (som jag aldrig någonsin använder). Jag vet inte riktigt vad jag tycker om bruna brytare, de känns lite tyngre än röda men det är mer som att de skrapar emot när man trycker ner dem än något klick. Men om jag hade fått Filcot med bruna brytare så hade jag nog kunnat lära mig att gilla det.

Av Cherry MX-brytarna så är nog bruna de som liknar Topre mest, även om jag inte testat blå, men skillnaden är rätt så stor. Jag är faktiskt riktigt glad över att jag skaffade ett Topre istället, det passar mig mycket bättre än någon av Cherry MX-brytarna. Jag gillar det mer och mer för varje dag som går faktiskt Det enda som jag klagade på när jag fick det var den vassa space-tangenten, men det problemet har på något sätt försvunnit och är inget jag tänker på nu för tiden. Jag börjar t.o.m. komma överens med Ducky-vriststödet.

Jag funderade ett tag på att använda Zowiet på jobbet, men jag upptäckte ganska snabbt att det inte fungerar som det ska i Linux. Modifierar-knapparna registreras när man trycker på dem, men fungerar inte tillsammans med andra knappar. Det går t.ex. inte att trycka ner shift + någon bokstav för att få stor bokstav. Tydligen så är detta ett välkänt problem med Zowie Celeritas, för det skickar knappkoderna för modifierarna på något skumt sätt som inte är standard. Jag hade inte en tanke på att ett tangentbord inte skulle fungera med Linux, men tydligen så har Zowie lyckats konstruera ett sådant. Jag har inte lyckats hitta något sätt att lösa detta på, så det tangentbordet är tyvärr helt värdelöst för mig.

Jag har väl någon liten fundering på att flytta brytarna från Zowiet till mitt 6G, men det känns inte som att jag föredrar bruna över svarta så mycket att det är värt besväret och risken att man har sönder något. Det kanske är bättre att bara sälja vidare Zowiet till någon som kan ha nytta av det istället.