Grafikkort vs Moderkort vs Nätagg - Varför SLI/CF inte klockar lika bra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nifflan:

Stort tack för svaret. Såg nu i OP att 460 GTX = 160W 6+6 = 53W från moderkortet.

En annan fråga jag inte hittar svaret på... Mitt moderkort [Asus P8P67] har EATX12v 8pin anslutning, men min PSU [Corsair 750AX] har ingen 8pins ATX12v interface. Jag pluggade in endast 4pin [manualen visade 3 olika alternativ]... Det fanns inget annat sätt! Stämmer det att jag endast får ut 75W av de potentiella 150W i min EATX12v anslutningen nu? Kan jag isåfall teoretiskt fixa en annan sladd med 8pins anslutning att använda istället?

Detta ändrar lite på kalkyleringarna och vad mitt system har råd att försörja...

AX750 har givetvis 8-pin EPS-anslutning (som väl är den korrekta benämningen), som alla moderna agg. Tror t o m det har 2st.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

AX750 har givetvis 8-pin EPS-anslutning (som väl är den korrekta benämningen), som alla moderna agg. Tror t o m det har 2st.

Ja, det har 2st: http://www.jonnyguru.com/modules/NDReviews/images/AX750/Corsa...

Men det är 4+4pins anslutning och jag får inte dit dem båda två.
4+4pins anslutning: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/eps4plus4.jpg
[0][1] + [0][0]
[1][0] + [0][0]

8pins anslutning: http://www.techaddicts.net/reviews/s12ii500/s12ii58.jpg
[1][0][0][1]
[0][1][1][0]

8pins kontakt i MoBo: http://imageshack.us/photo/my-images/72/eps12v.jpg
[1][0][0][1]
[0][1][1][0]

Jag får alltså bara in den ena kontakten, inte den andra...

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Antielefant

De ska passa, det är ingen skillnad mot mitt AX850 + Sabertooth, dock måste de hakas i varandra innan du trycker dit dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Annars kollar man här för exakta informationen.
http://www.thermaltake.outervision.com/index.jsp
/thread

Permalänk

Gör det skillnad hur mycket grafikkorten drar ur mobot beroende på modell?

typ 5770 vs 580

Jag har dator i sign och har använt den som vanligt i några dagar med följande överklockning. Har endast en 4-pin på moderkortet.

Grafikkorten: gpu 960/ minnen 1300mhz vilket är en relativt hög överklock med vanlig kylning.

Cpu: 4 ghz (höjd multipler)

Jag har klarat mig utan krascher hittills men det kan ju komma. Men om det inte skulle komma krasher... kan jag akut skada setupen genom denna överklock? Med akut menar jag typ inom 4-5 år.

(Anledningen till överklocken, var dels att jag ville se vad systemet kan prestera och för att köra igenom metro2033 så smidigt som möjligt.)

Edit: Såg att du, OP redan förklarat det...men är det generellt så att tyngre grafikkort drar mer ur moderkortet eller behöver det inte vara regel?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

[lista med="med" tdp="tdp"]

Får jag fråga vart du har fått denna lista ifrån?
Flertalet tdp eller max strömförbrukning verkar inte stämma, inte äns om man avrundar i stora slängar, speciellt på radeonkorten. Sedan skiljer ju "normalvärdena" från spel till spel där crysis 1 springer några varv runt hl1 så antar du inte går efter sådana?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Får jag fråga vart du har fått denna lista ifrån?
Flertalet tdp eller max strömförbrukning verkar inte stämma, inte äns om man avrundar i stora slängar, speciellt på radeonkorten. Sedan skiljer ju "normalvärdena" från spel till spel där crysis 1 springer några varv runt hl1 så antar du inte går efter sådana?

Vilken lista?

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt säker påatt jag vill hålla med om hur en del av texten är formulerad, det är väll inte felaktigt, men ger ett... märkligt intryck. Tänker på småsaker som % fördelningen av elförbrukning för grafikkort, via moderkort och extra kontakter. Det kan vara värt att nämna att fördelningen är baserad på maxlaster, och teoretiskt optimal design, för att maximera tillgänglig effekt. Det är fritt för tillverkare att disponera inkommande el från olika källor lite hur de vill, man måste inte dra 50% via moderkortat bara för att man har en 6-pin PCI-E power kontakt på kortet. Om kortet drar 80W står det tillverkaren fritt att lägga resurserna så att 5w dras via moderkortet och 75 via kabel.

Skrivet av Zcenicx:

(även om CPU drar 90W från +5W)

Det var det här som fick mig att skriva något över huvudtaget dock. Så vitt jag vet drivs VRM'erna helt av 12v, och de står för all CPU'ns ström. Matningen kommer närmast direkt från den separata 12v matningen, och inte från ATX2.x moderkorts anslutningen. Var kommer de här 90W'en på 5v från?

Skrivet av Stealthbomb:

Varifrån fick du att nätagg är som effektivast "runt 70-80%". Menar du 70-80% av nätaggets kapacitet mätt från väggen? Jag har alltid trott nätagg är som effektivast vid ~50% av max belastning.

I dag behöver man inte längre gissa. 80+ märkningen är till för att man ska veta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nätaggregat vs Grafikkort:

På ett moderkort med 24+8-pin plus extern strömförsörjning:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via EATX12V
EATX12V kan leverera max 225W
Extern strömförsörjning (extra Molex/EATX12V) levererar MER

Nu börjar det likna något, även om dessa moderkort ofta är rätt dyra. Det finns åtskilliga varianter, dels med kort som enbart har en extra molexkontakt (+40W), dels med kort som har en hel extra EATX-kontakt (+150W) dels kort som har båda eller mer.

Extremexemplet är Rampage III Extreme, som med två extra molexkontakter och en extra EATX12V-kontakt kan leverera hela 500W 12V, totalt 590W till processor och grafikkort (räcker till 4 grafikkort (4x75=300W och 2 processorer (2x140=280W).

Här finns få till inga begränsningar, men korten kostar också därefter.

Här blev jag bort tappad om jag ska va ärlig.... har inte många av dagens moderkort till 1155 socket som exxmpel 24+8? jag ska ge ett exempel
http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Med andra ord måste det va ett helt okay moderkort för en billig peng att utgå ifrån om man vill tänka i CF/ clockad CPU... eller har jag fått det här om bakfoten.

Övrigt grymt bra tråd önskar att jag hade läst denna tidigare! 5/5 och ett lyft på hatten!

Permalänk

Tack!!!! nu förstår jag varför det inte funkar
har annars följt swec ström-förbrukning i testcenter ^^

Permalänk

Hej,

Funderar på att uppgradera till 2 stycken HD7950. Jag är orolig för att mitt nätagg på 700w inte kommer att räcka till då recensioner jag läst rekommenderat ett sådant som minimum. Kan ni rekommendera något annat? Jag är inte särskilt intresserad av överklockning utan föredrar ett stabilt spelsystem.

Moderkort: ASUS P8Z77-V
Processer: Intel Core i5-3550
Minnen: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB
Hårddisk: 120GB SSD

I övrigt har jag bara en DVD-brännare och några fläktar som drar ström.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara ett problem, du har typ 300watt kvar till övrigt, efter de två grafikkorten. CPU, moderkort osv, borde inte klara dra mer än 200'ish. Det borde med andra ord vara lugnt med befintligt PSU, om det är något av kvalitet. Det framgår dock inte av ditt inlägg vad du har för något, så det går egentligen inte att lämna ett vettigt svar...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det borde inte vara ett problem, du har typ 300watt kvar till övrigt, efter de två grafikkorten. CPU, moderkort osv, borde inte klara dra mer än 200'ish. Det borde med andra ord vara lugnt med befintligt PSU, om det är något av kvalitet. Det framgår dock inte av ditt inlägg vad du har för något, så det går egentligen inte att lämna ett vettigt svar...
B!

Ajdå, mitt fel. Jag har ett sådant här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Funderade först på att köpa ett av mer välkänt märke, men en vän som jobbar på Kjell menade att de stod sig bra i konkurrensen. Jag har ingen större koll på om det stämmer, men jag fick rabatt.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om kvaliteten på det PSU't. Kamraten som jobbar på Kjell är kanske inte en auktoritet i ämnet, och jag hittar inga (vettiga) reviews på Plexgears PSU över huvudtaget.

Om det tål att leverera 85% av sin maxkapacitet över "längre tid" så är det inget problem. Annars lär du ju upptäcka att det inte fixar det... Får du stabilitetsproblem rekommenderar jag ett PSU byte innan det eventuellt orsakar permanenta skador.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Annars lär du ju upptäcka att det inte fixar det... Får du stabilitetsproblem rekommenderar jag ett PSU byte innan det eventuellt orsakar permanenta skador.
B!

Hade det, enligt dig (eller er), varit värt att prova först innan jag beställer ett nytt? Jag sparar ju in en del på att behålla det jag redan har och "chansa".

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Det bästa jag kan producera är en rent spekulativ gissning baserad på effektsiffran. Det borde fungera, och jag hade antagligen inte köpt något nytt i förväg. Speciellt eftersom om det inte fungerar så plockar du ut ett GFX, och sen fungerar det tills du får tag i ett nytt PSU. Det är inte som om du blir utan dator menar jag...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Speciellt eftersom om det inte fungerar så plockar du ut ett GFX, och sen fungerar det tills du får tag i ett nytt PSU. Det är inte som om du blir utan dator menar jag...
B!

Nej, så länge inget skadas permanent. Tack för din hjälp!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Det är väldigt osannolikt,men inte helt omöjligt att något skadas permanent av att du inte riktigt klarar att driva det.
Som sagt, ser du tecken på instabilitet, ryck ett GFX, och köp något kraftigare / bättre kvalitet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Kan meddela att det fungerat alldeles utmärkt under dagen. Nu har jag istället lite kylningsproblem, men det ska nog lösa sig. Åter igen tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

God kväll!

Använder följande:

XFX Radeon HD7950 3gb
MSI z77a-g43

Till frågan:

Ska inom kort köpa mig ett andra 7950 och börja köra crossfire är det tänkt. Problemet är att jag sett att ena sloten på moderkortet bara kommer arbeta i x4 hastighet (PCI-e 2.0). Kommer detta ställa till problem jämfört med 8x/8x setup så? Förstår att det givetvis inte borde bli lika bra men jag kan fortfarande räkna med en rejäl performance boost jämfört med bara ett kort?

Mvh

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av azmodan:

God kväll!

Använder följande:

XFX Radeon HD7950 3gb
MSI z77a-g43

Till frågan:

Ska inom kort köpa mig ett andra 7950 och börja köra crossfire är det tänkt. Problemet är att jag sett att ena sloten på moderkortet bara kommer arbeta i x4 hastighet (PCI-e 2.0). Kommer detta ställa till problem jämfört med 8x/8x setup så? Förstår att det givetvis inte borde bli lika bra men jag kan fortfarande räkna med en rejäl performance boost jämfört med bara ett kort?

Mvh

Att det övergår till 4x bidrar till en minskad framerate på kanske 3-5% gentemot 8x så det borde inte bli några problem. Du kommer garanterat att få en stor prestandaboost!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Antielefant

Dock brukar, tyvärr, x16/x4 även innebära att man stöter på ännu mer microstutter, och där är HD 7000-serien hemsk redan vid synkron buss.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Fick nu svar ifrån Inet att sloten ska stödja 16x, dvs 8x/8x.

Vad nån kanske kanske kan ge klarhet i är varför manualen skriver:

1x Pcie 3.0 x16 slot, PCI_E2, it supports up to PCIe 3.0x16 speed
1x PCIe 2.0 x16 slot, PCI_E4, it supports up to PCIe 2.0 x4 speed

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Manualen skriver så, för att det är exakt så det är. Den primära PCI-E porten stödjer PCI-E 3.0 standard, och har 16 "lanes". Alltså äkta PCI-E 3.0 16x.
Den sekundära PCI-E 16x slotten är 4 lanes, PCI-E 2.0. Inet skriver säkert att porten stödjer 8x, eftersom det är vad den motsvarar i bandbredd, PCI-E 1.0 spec. en PCI-E 3.0 lane har 4x bandbreddskapaciteten av 1 PCI-E 1.0 lane, så där är ganska mycket bättre fart i den primära kortplatsen...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Manualen skriver så, för att det är exakt så det är. Den primära PCI-E porten stödjer PCI-E 3.0 standard, och har 16 "lanes". Alltså äkta PCI-E 3.0 16x.
Den sekundära PCI-E 16x slotten är 4 lanes, PCI-E 2.0. Inet skriver säkert att porten stödjer 8x, eftersom det är vad den motsvarar i bandbredd, PCI-E 1.0 spec. en PCI-E 3.0 lane har 4x bandbreddskapaciteten av 1 PCI-E 1.0 lane, så där är ganska mycket bättre fart i den primära kortplatsen...
B!

Okaj, tack för svar. Förstod inte riktigt det där heller tyvärr. Slutsatsen blir att jag kommer kunna köra mina kort i vilken hastighet?
(och vart kan jag läsa mer o lära mig om det här om ingen orkar ta en snabbkurs med mig )

Edit: Och hur ska jag veta innan jag öppnar manualen att den kommer köra i x4 när det står pcie 2.0 x 16?

Edit2 : Hoppas det är nån som kan förklara så jag fattar

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Vad det betyder är att du har 8x mer bandbredd i den primära kortplatsen än vad du har i den sekundära. Det i sin tur betyder att flaskhalsen för vad dina båda kort kommer kunna prestera är vad du kan flytta på den långsammare kortplatsen. När den kortplatsen flaskar får du microstutter, och det är vad Zcenicx påpekar. Sen kan man vara olika känslig för det, jag sitter på ett gammalt 3870x2, och har aldrig lagt märke till fenomenet över huvudtaget. (Det sägs vara klart märkbart på de korten med)

Innan du öppnar manualen är enda sättet google. Om du sen väljer att läsa reviews där någon annan öppnat manualen, eller om du helt enkelt tankar manualen själv... ;- )

Hade jag varit du hade jag inte hängt upp mig för mycket på siffrorna. Det finns "mer seriösa" modekort inriktade på "gamers" som har samma design. Jag hade antagligen väntat och sett vad ett "7950x2" kommer kosta, rimligtvis kommer dessa både före, och til ett rimligare pris än det officiellt slopade 7990, och borde ha mindre problem med bandbredden, eftersom det sitter ensamt i den primära sloten...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad det betyder är att du har 8x mer bandbredd i den primära kortplatsen än vad du har i den sekundära. Det i sin tur betyder att flaskhalsen för vad dina båda kort kommer kunna prestera är vad du kan flytta på den långsammare kortplatsen. När den kortplatsen flaskar får du microstutter, och det är vad Zcenicx påpekar. Sen kan man vara olika känslig för det, jag sitter på ett gammalt 3870x2, och har aldrig lagt märke till fenomenet över huvudtaget. (Det sägs vara klart märkbart på de korten med)

Innan du öppnar manualen är enda sättet google. Om du sen väljer att läsa reviews där någon annan öppnat manualen, eller om du helt enkelt tankar manualen själv... ;- )

Hade jag varit du hade jag inte hängt upp mig för mycket på siffrorna. Det finns "mer seriösa" modekort inriktade på "gamers" som har samma design. Jag hade antagligen väntat och sett vad ett "7950x2" kommer kosta, rimligtvis kommer dessa både före, och til ett rimligare pris än det officiellt slopade 7990, och borde ha mindre problem med bandbredden, eftersom det sitter ensamt i den primära sloten...
B!

Ok, tack igen för svar Ja vi får se va det blir, det är trots allt ett par kr man pungar ut på ett grafikkort och då vill man ju få ut så mkt som möjligt av det. Alternativet vore väl isf o köpa nytt moderkort om det spökar alltför illa med hastigheterna på nuvarande moderkort. Börjar få dålig magkänsla för ett köp så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Tips o råd från er övriga?

Så det kommer alltså komma kort framöver (inom rimlig tid) som är som dubbla kort från början? Då blir man ju sugen på två sådana istället

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Så det kommer alltså komma kort framöver (inom rimlig tid) som är som dubbla kort från början? Då blir man ju sugen på två sådana istället

Definiera "inom rimlig tid". AMD har slopat 7990, men det brukar komma något kort från en eller annan tillverkare i alla fall. Powercolor har visat sitt monster, men jag tror inte det är släppt än. AMD har även visat upp ett två GPU's CAD/CAM kort, när det gå till försäljning kan man nog räkna med att designen kopieras till 7990 kort för andra tillverkare. Men precis när de kommer bli tillgängliga är inte jag mäniska till att säga.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Definiera "inom rimlig tid". AMD har slopat 7990, men det brukar komma något kort från en eller annan tillverkare i alla fall. Powercolor har visat sitt monster, men jag tror inte det är släppt än. AMD har även visat upp ett två GPU's CAD/CAM kort, när det gå till försäljning kan man nog räkna med att designen kopieras till 7990 kort för andra tillverkare. Men precis när de kommer bli tillgängliga är inte jag mäniska till att säga.
B!

Ett par två månader ungefär är nog "rimlig tid- gränsen" Nu går jag i tankarna på nytt moderkort, men det känns på nåt vis lite onödigt, det blev allt mer besvärligt än va det var tänkt det här hehe

Edit: Nje nu är det nog lagt på is ett tag detta, får väl helt enkelt försöka va nöjd med det jag har. Det är väl egentligen ingen dålig dator det heller men, men

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

hej

jag vet inte hur jag ska förklara detta men funka en ati 5870 på en pci-express 1.0 ?? tack för svar