Ljud och bild "fryser" och datorn crashar.

Permalänk
Medlem

Ljud och bild "fryser" och datorn crashar.

Hej.

Köpte mig en dator för bara några månader sedan och redan efter några veckor hände följande problem.

Oftast när jag spelar Battlefield 3 så kan jag spela ca 5-10 minuter till då att skärmbilden hänger sig och ljudet bara står och tugga i ett väldigt irriterade ljud. Kan inte göra något annat än att starta om datorn och då fungerar den igen och man kan återigen spela 5-10 min.
Till en början hände detta lite då och då, men nu har det varit så i flera dagar. Det har även börjat hända när jag kollar film, eller surfar runt lite random.

Sist den höll på att hålla på så här så testade jag av en slump och uppdatera de uppdateringar till Windows Uppdate och då fungerade den felfritt i ca 3 veckor fram till nu. Jag har testat uppdatera drivrutiner till grafikkort utan framgång.

Jag har försökt få tag i kompletts support i flera dagar utan framgång så jag tänkte om något vettig människa här kanske har något idé!?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3770K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUS P8Z77-V LX
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Hårddisk: Corsair SSD Force Series 3, 120GB
Seagate Barracuda® Green 2TB
Seagate Barracuda® Green 2TB
Nätaggregat: Silver Power SP-SS850 850W PSU

Permalänk
Medlem

Skojar du? Har haft exakt likadant problem! Och det kom tillbaks idag, har rivit hår från skallen och försökt få ordning på det igen. Dock förmodligen bara en slump! /En till som behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Jasså? Ja felet verkar komma och gå lite som den vill.

Men det sista jag gjorde nu var att avinstallera catalyst control center och nu har det fungerat problemfritt i 3 dagar. Hoppas det håller i sig nu.
Har du det installerat?

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem fram och tillbaka, kan det vara Catalyst?

Förut skulle man har 12.4 (tror jag ) om man hade 6970, för då hade man bäst prestanda.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Var nog inte Catalyst, fungerade problemfritt i nästan en vecka men nu ikväll crashade det givetvis igen.

Inga andra som har haft detta problem och hittat någon lösning? Vi verkar ju inte vara ensamma om detta.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft detta problem och har kommit fram till att felet är det inbyggda ljudkortet i moderkortet. För mig fungerar det utmärkt när jag stänger av ljudkortet. Men det är givetvis inte så värst kul att spela bf3 utan ljud.

Är det så att du använder moderkortets ljud är jag övertygad om att detta är felet. Isåfall föreslår jag att du köper ett nytt ljudkort, innan crashandet förstör ditt moderkort vilket hände för mig. Men eftersom din dator crashar även när du inte spelar bf3 tror jag ditt moderkort redan är trasigt...

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset!

Men hur kan det komma sig att det nästan bara är i bf3? Är ju ytterst sällan det hänger sig när man gör något annat. Har nog bara hänt en 2-3 gånger.

Permalänk
Medlem

Så var det för mig också men efter ett tag började datorn frysa frekvent även utanför bf3 vilket gjorde att det knappt fungerade att använda datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja med att tanka hem occt och kör linpack ett par timmar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av JStoorm:

Okej, tack för tipset!

Men hur kan det komma sig att det nästan bara är i bf3? Är ju ytterst sällan det hänger sig när man gör något annat. Har nog bara hänt en 2-3 gånger.

Bf3 kräver mycket prestanda.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Haha ja givetvis. Så långt tänkte jag inte.

jag har testat och försöka logga med OCCT nu. Men är väll ingen jätte höjjdare på datorer så vet inte riktigt vad jag ska kika efter.

jag försökte logga under tiden jag spelade men loggen sparas inte när datorn crashar.

På system infon står följande:

CPU

Aktuellt: 1604,7 Mhz
Orginal: 3500 Mhz
Överkloc: -54,2%

Vad menas med -54,2% ? Använder jag inte hela CPUns potential?

Mvh joel

Permalänk

Har ungefär samma problem, men nästan bara när jag spelar WoW. Allting fryser sig och ljudet hackar upp sig på ett robotliknande sätt. Enda sätter att få stopp på det är att stänga av datorn via knappen=/

Visa signatur

|CM Haf 922|GTX 560 ti oc|G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming|Intel Core 2500k 3,3ghz|FSP Aurum 700W|P8P67 PRO REV B3|CM Hyper 212 plus|Hörlurar: AKG K 480 NC|

Permalänk
Medlem

Väcker min gamle tråd igen. Hoppas detta är OK!

Datorn har fungerat helt felfritt i nästan 6 månader, fram till förra veckan.

Då börjar samma problem återkomma igen! Någon mer som har haft samma problem och lyckas lösa det?
Funderar på köpa externt ljudkort som en nämnde innan här i tråden men jag vet inte.

Tips någon?

Mvh