Permalänk

Hög MS på min dator

Hej.

Jag har tidigare haft en tråd uppe här där jag nämnt mitt ms-problem. Efter många samtal med Telia, Mätningar, tekniker o.s.v så har vi kommit fram till att det antagligen är något med min dator som är fel, var felet ligger har jag dock ingen aning om. Har formaterat och ominstallerat datorn flera ggr, uppdaterat drivrutiner till nätverkskortet etc men inget tycks lösa problemet.

Problemet är alltså att min ms är väldigt instabil, det går upp och ned väldigt mycket. På senare tid har det blivit värre, ibland kan msen "låsa" sig och stanna på hög höjd och då räcker det med att jag drar in och ut nätverkskabeln så blir min ms låg igen tills problemet börjar om. Har en tydling printscreen här, där jag gör en mätning och man ser tydligt var jag drar ut och sätter tillbaka nätverkskabeln.

Bild: http://i.imgur.com/LpWSp.png

Är det någon som har en aning om vad det skulle kunna vara? Jag är såklart inte 100% på att felet ligger i datorn, men om det räcker med att dra ut nätverkskabeln och sedan stoppa tillbaka den så känns det ju som att det borde vara i den felet ligger?

För övrigt så sitter jag med trådad lina, Telia ADSL. Sitter med det inbyggda nätverkskortet på moderkortet. Kan ett nätverkskort som har någon slags defekt uppvisa dessa symptom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

20-25 ms avg är väll ganska normalt med adsl om inte t.om bra...

vill minnas att jag låg runt 40-50ms på mitt gammla adsl innan ja flyttade och fick fiber och gick ner till 5-10ms

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

20-25 ms avg är väll ganska normalt med adsl om inte t.om bra...

vill minnas att jag låg runt 40-50ms på mitt gammla adsl innan ja flyttade och fick fiber och gick ner till 5-10ms

Missade du tabellen helt?

Det jag syftar på är inte min "vanliga" ms. Det är hoppen jag får, när msen är hög eller "låser" sig hög, som du ser på tabellen så är den uppåt 500, när jag sedan drar ut kabeln och sätter tillbaka den igen går den ned till 20-25ms. (Lite efter 00:12 drar jag ut och sätter tillbaka kabeln om jag var lite otydligt)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Inaktiv

Köp nytt nätverkskort?

Permalänk
Skrivet av anon150406:

Köp nytt nätverkskort?

Det är inbyggt, det är en vän till mig som hjälpte mig bygga ihop datorn så jag har inte jättekoll på allt. Men går det att sätta i ett externt och på något sätt avaktivera det inbyggda?

Visa signatur

Permalänk

Kör internt, sen flyttar du sladden till det nya kortet istället.

Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> View network status and tasks -> Change adapter settings
(Jag kör mitt OS på engelska så du får ursäkta)
Där går du in, högerklickar på det nätverkskort som sitter på moderkortet, avaktivera, klart.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Kör internt, sen flyttar du sladden till det nya kortet istället.

Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> View network status and tasks -> Change adapter settings
(Jag kör mitt OS på engelska så du får ursäkta)
Där går du in, högerklickar på det nätverkskort som sitter på moderkortet, avaktivera, klart.

Okej, låter smidigt. Så när jag sätter i det externa kortet kommer det bara att dyka upp ännu ett alternativ/ikon med namnet på nätverkskortet i (change adapter settings) rutan?

Tack!

Visa signatur

Permalänk

Japp!

Förutsatt att du installerat drivers osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Japp!

Förutsatt att du installerat drivers osv.

Yes, ska ge det en chans bara jag får tag på ett kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte mer troligt att det är din Router som är boven?
Hade det varit datorn så hade det ju varit hög MS till routern också men det börjar ju först mellan router och telia gateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synt:

Är det inte mer troligt att det är din Router som är boven?
Hade det varit datorn så hade det ju varit hög MS till routern också men det börjar ju först mellan router och telia gateway.

Håller med. Fram till routern är det 0 eller 1 ms. Mellan router och telias gateway är det som fördröjningarna uppstår.

Till TS, vad för router respektive modem är det?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Oj, en miss av mig att säga. Samma problem sker även utan routern. Att jag kopplat in den nu är bara för att få trådlöst till laptop o.s.v.

Jag satt också och funderade på att det visade låg ms mellan dator och router, men det som fick mig att ändå tro att det är datorn är just att det räckte med att dra ut och sätta tillbaka internetkabeln.

Modemet jag använder är en bryggad Thomson från Telia.

Routern jag sitter på är en ASUS RT-N56U.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Oj, en miss av mig att säga. Samma problem sker även utan routern. Att jag kopplat in den nu är bara för att få trådlöst till laptop o.s.v.

Jag satt också och funderade på att det visade låg ms mellan dator och router, men det som fick mig att ändå tro att det är datorn är just att det räckte med att dra ut och sätta tillbaka internetkabeln.

Fast är det inte mer troligt att det är mellan ditt uttag och telia isf eftersom routern får samma fel till telia's gateway?
medans din ms till routern är helt ok.

prova med en annan dator/laptop och se om det blir samma problem.

isf kan du ju iaf utesluta om det verkligen är din dator det är fel på eller om det är telia som försöker skylla ifrån sig och inte tittat på sin gateway i ditt område.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Robin.Samuelsson:

Har du låg ping mot routern samtidigt som du har hög ping mot internet ligger problemet inte i nätverkskortet, då är det antagligen modemet om problemet kvarstår utan router.

Bör förstås kontrolleras med annan dator alternativt annat modem, men det låter inte som ett nätverkskortsfel.

Eller, ännu bättre, ta bort bryggningen på modemet så blir det Telias sak att förklara varför du har bra ping mot modemet och usel efter

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync