Permalänk

Minne: 1600 vs 1866

Tja! Min andra tråd här på sweclockers gällande min dator ^^
Nu är min fråga, vilka minnen ska man ha? Vill ha 16gb, och det är inte så stor prisskillnad på de två varianterna.
http://www.inet.se/produkt/5315093/corsair-16gb-4x4096mb-cl9-...
http://www.inet.se/produkt/5315128/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1... (x2)
Bara en 100kr mer. Är det värt att ta 1866? Hur mycket snabbare, eller bättre är de?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad. Det som gör skillnad är låg latens (dvs dessa siffror: 9-9-9-24). Köp 1866 och kör dem i 1600 och sänk latensen. Dock tjänar du väldigt lite på det.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

man brukar räkna 5-8 % prestanda för varje hopp i minneshastighet har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

man brukar räkna 5-8 % prestanda för varje hopp i minneshastighet har jag för mig.

Tokfel.
Visst har bandbredd betydelse i viss mjukvara. Men sådant folk frågar inte, dom vet redan.
TS. Kör på dom minnen du tycker blir bäst.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

man brukar räkna 5-8 % prestanda för varje hopp i minneshastighet har jag för mig.

Du ökar minnesprestandan men datorn blir inte märkbart snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Du kommer inte märka någon skillnad. Det som gör skillnad är låg latens (dvs dessa siffror: 9-9-9-24). Köp 1866 och kör dem i 1600 och sänk latensen.

Detta är tokfel iaf för socket 1155.

Clockrate vs Timings

Läs för den delen hela artikeln. Slutsatsen är att du ska ha så hög clockrate som möjligt (inom rimliga prismarginaler), men vinsten i slutändan även om du drar upp frekvensen rejält är ganska marginell på några procent.

Permalänk

Ah, tack för alla svar ^^ clockrate är det hur många mhz minnet har? typ 1866? eller är jag helt ute och cyklar xD
annars köper jag bara 1600, latencyn är bättre på den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffiiee:

Ah, tack för alla svar ^^ clockrate är det hur många mhz minnet har? typ 1866? eller är jag helt ute och cyklar xD
annars köper jag bara 1600, latencyn är bättre på den då.

Kör 1600, du kommer inte märka någon skillnad på något alls

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har själv nyligen bytt ner mig från 1600 mhz till 1300 mhz och märker faktiskt ingen skillnad alls. Å andra sidan är den ekonomiska skillnaden så liten att jag nog skulle betala 100 kr mer "just in case" inför framtiden.

Summa summarum av vad jag och alla andra i tråden verkar säga är att ta vad du vill - det blir nog bra ska du se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffiiee:

Ah, tack för alla svar ^^ clockrate är det hur många mhz minnet har? typ 1866? eller är jag helt ute och cyklar xD
annars köper jag bara 1600, latencyn är bättre på den då.

Latenserna anges faktiskt i klockcykler, så de beror på klockfrekvensen som minnet körs i ([url="http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency"Wikipedia[/url] har en bra artikel om detta). CL9@1600 MHz ger t.ex. en latens på 11.25 ns, medan CL10@1866 MHz ger en latens på 10.7 ns. 1866-minnena du kollade på är alltså snabbare på alla sätt jämfört med 1600 MHz. Men som andra redan sagt så spelar det inte så stor roll i praktiken, så det finns ingen större anledning att betala mycket mer för lite snabbare minnen.