Powercolor Radeon hd6870 Problem

Permalänk
Medlem

Powercolor Radeon hd6870 Problem

Hej, Köpte ett 6870 från inet för ett tag sen. Inga konstigheter, installerade det o funka bra i win miljö, men sen när jag provade o spela så började det o krångla. Hux Flux i spelen så låser sig kortet o skärmen blir en färgad ( mest blå, men har sett en rödaktig o svart) , spelar wow o fallout, inget oc o inte ens maxade effekter. har provat o avinstallerade, har kört med driver sweeper, provat 3 drivrutiner men samma skit, och inet vill att jag ska installera om hela burken innan jag returnerar kortet (orka!!) finns det nått annat man kan köra o stressa grafikkortet kanske för o utesluta att det e kortet som e skräp?
Edit. Köpte även ett nytt Fractal Design 650w (borde la räcka?)

Edit2. provade nu o öppna lådan o kör fläkten på 95% då kommer kortet upp i ugn 60 grader :/ har antec sonata med 2x 120fläktar en som drar in i front o en som drar ut bak ( går dock i silent mode) blir korten så jevulsk heta utan ens oc ? hade ett x1900gt (lite föråldrat jaja) innan men det ballade aldrig ut för värme iaf

Permalänk
Medlem

Det låter ju som hårdvarufel, men det är väl så att inet vill att man utesluter mjukvarufel så mycket det går innan de tar in kortet.
Jag brukar testa mitt 6870 med MSI kombustor.
Om du inte har lust och ork att installera om Windows, har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Powercolor Radeon hd6870 Problem

Hej! har haft mitt över 1 år .Det har funkat kanon inte oc eller annat med det. För nån vecka sen så går tempen upp o ner även fläkten finns det nåt man kan göra eller bara slänga kort ?

Visa signatur

JWT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabeldraken:

Hej! har haft mitt över 1 år .Det har funkat kanon inte oc eller annat med det. För nån vecka sen så går tempen upp o ner även fläkten finns det nåt man kan göra eller bara slänga kort ?

garanti kvar?
Ta ned MSI afterburner. Och ställ in fläkten som du vill ha den. går den fort varmt, remontera kylare, och applicera ny kylpasta. se om det fungerar tempen

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av snabeldraken:

Hej! har haft mitt över 1 år .Det har funkat kanon inte oc eller annat med det. För nån vecka sen så går tempen upp o ner även fläkten finns det nåt man kan göra eller bara slänga kort ?

Hur varmt blir kortet?
Blir det över ~85 grader, skicka tillbaka det till den du köpte det från. Att byta kylpasta/kylare kommer bara att bryta garantin och är inte värt det om du har garanti kvar.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Powercolor Radeon hd6870 Problem

Hej! Jag testade det innan jag skrev i forumet men fläkten fick spel gick upp på max varv.Fick ta bort msi afterburner sen gick den ner i varv .Provade kombuster o tempen gick upp o ner .Men är det svårt o byta kylpasta ? använder man samma pasta som till Cpu?kan man ta bort plastkpån som sitter över hela grafikkortet?

Visa signatur

JWT

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabeldraken:

Hej! Jag testade det innan jag skrev i forumet men fläkten fick spel gick upp på max varv.Fick ta bort msi afterburner sen gick den ner i varv .Provade kombuster o tempen gick upp o ner .Men är det svårt o byta kylpasta ? använder man samma pasta som till Cpu?kan man ta bort plastkpån som sitter över hela grafikkortet?

Samma kylpasta ja:)
inte svårt. Dock lite pilligare än att bytta kylpasta på en CPU.
Kåpan skall av ja för bytta av kyl pasta. Ta inte lös den om ni har garanti kvar, för då rycker garantin.
Vad pendlar kortet i för temp?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

F.y.i så är denna tråden 5 månader gammal.
TS lär redan ha åtgärdat problemet med sitt kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

F.y.i så är denna tråden 5 månader gammal.
TS lär redan ha åtgärdat problemet med sitt kort.

hahah, Kung ! stämmer jue. Dock kanske den andra fick någon input:P

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Powercolor Radeon hd6870 Problem

ja,jag vet att tråden är gammal men det klagas med om man startar nya trådar så jag tänkte hålla mig till denna tråd. Kortet har ingen garanti kvar o jag tackar för tipsen så jag ska byta kylpasta om det hjälper. Eller förslag mottages tacksamt

Visa signatur

JWT