[Diskussion] iPhone 5 (iOS 6.0)

Permalänk
Medlem

[Diskussion] iPhone 5 (iOS 6.0)

Hej,

En samlingstråd för iPhone 5. (Uppdaterad 2012-09-12)

Tillverkarens produktsida: http://www.apple.com/se/iphone/

Produktkod: ??
Processor: Apple A6
Skärm: 4" Retina
Minne: ??
Grafik: Apple A6
Batteri: 8h taltid - LTE
Lagring: 16 / 32 / 64
Kamera: iSight 8 MP + Panorama
Mått (BxHxD): 58,6 x 123,8 x 7,6 mm
Vikt: 112 gram
OS: iOS 6.0

Release: 28 sept - 2012
Pris: ??

Både trådnamnet och specifikations-listan ovan är tagen från Mockas SGS3-tråd.

Igår (2012-09-04) skickades det ut inbjudningar till alla som är tillräckligt viktiga för Apples mediaevent som som vanligt befinner sig i San Fransisco. 12 September händer det, och "It's almost here" skriver de på inbjudan. De tipsar även om att det är iPhone 5 genom att lägga dit en femma i skuggan av siffran 12.

iPhone 5 lanseras den 12 September.

Rykten om vad som väntar;
http://www.engadget.com/2012/07/29/supposed-next-gen-iphone-p...
http://www.macrumors.com/2012/09/04/photos-of-iphone-5-batter...
http://www.macrumors.com/2012/09/01/video-shows-completely-re...

Säg till om jag missat något så lägger jag till det.

Spekulationer, hur tror ni den blir?

4" retinaskärm, 4G, bättre CPU & GPU? Det känns nästan självklart att de flesta hårdvaruuppdateringarna är sanna. Personligen är jag mer intresserad utav mjukvaruuppdateringarna. Samsung gjorde några väldigt bra "Smart"-funktioner med SGS3 som fick mig att köpa den luren, vi får se hur Apple svarar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

NFC blir det väl inte, de skulle väl utveckla eget system?

ninjaedit: det var bara mjukvaran (iWallet) som de hade eget.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Apples presentationer är alltid j*vligt bra, hur dålig en produkt än är känns det som att de kan få alla att köpa den. Inte för att jag inte tycker om deras produkter, för det gör jag. "Läckt" video från "Apple", vill ju nästan köpa den direkt!;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av armara:

Apples presentationer är alltid j*vligt bra, hur dålig en produkt än är känns det som att de kan få alla att köpa den. Inte för att jag inte tycker om deras produkter, för det gör jag. "Läckt" video från "Apple", vill ju nästan köpa den direkt!;

http://www.youtube.com/watch?v=uIRBxRlsYR0&feature=player_emb...

Märker man direkt att det inte är en riktig Apple-reklam. Inte ett ord om en uppfinning som ger något helt nytt och fantastiskt och kommer ändra vår livsstil. Inte ett enda amazing. Helt klart fake så det stänker om det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag tror att iPhone 5 blir en rätt sval uppdatering vad gäller hårdvaran bortsätt från den nya skärmen.

Anandtech har skrivit en sammanställning av de rykten som finns och gått igenom dessa med realistiska ögon och det känns som vettiga slutsatser han drar: http://www.anandtech.com/show/6196/preparing-for-the-iphone-n...

Apple brukar alltid lansera nya SoC i iPaden först så något bättre än A5X bör man ju inte förvänta sig (Dual-core Cortex-A9, SGX 543MP4) och nästa gererations CPU:er och GPU:er är inte redo än allafall så det är bara att glömma.

Men som Anandtech skriver så är det även högst osäkert om det ens blir iPad 3:s SoC som sitter i iPhone 5. Kretsen som den är i iPad 3 är för stor för att sitta i en iPhone så om de skall använda den så måste de krympa den först. Sen är det frågan om den verkligen behöver iPads kraftfulla GPU eftersom upplösningen inte skiljer så mycket mot iPhone 4:a.

Så kanske blir det samma SoC som redan sitter i den senaste versionen av iPad 2. Alltså samma A5 SoC som iPhone 4S har men en krympt version. Då skulle de kunna öka klockfrekvensen lite och få den att prestera lika bra som iPhone 4 trots lite högre upplösning.

Inte direkt spännande måste jag säga ifall det stämmer. Jag hoppas Apple kan överaska med något intressant, vare sig det är mjukvara eller hårdvara för just nu tycker jag båda mjukvaran(iOS6) och hårdvaran (om Anandtech får rätt) är rätt ointressanta.

Permalänk
Medlem

Kan det vara the real deal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Märker man direkt att det inte är en riktig Apple-reklam. Inte ett ord om en uppfinning som ger något helt nytt och fantastiskt och kommer ändra vår livsstil. Inte ett enda amazing. Helt klart fake så det stänker om det.

Haha, förstod du allvarligt inte att det var ett skämt

"Siri can suggest fun captions that will imply a life worth living".

Skrivet av S_Z:

Jag tror att iPhone 5 blir en rätt sval uppdatering vad gäller hårdvaran bortsätt från den nya skärmen.

Anandtech har skrivit en sammanställning av de rykten som finns och gått igenom dessa med realistiska ögon och det känns som vettiga slutsatser han drar: http://www.anandtech.com/show/6196/preparing-for-the-iphone-n...

Apple brukar alltid lansera nya SoC i iPaden först så något bättre än A5X bör man ju inte förvänta sig (Dual-core Cortex-A9, SGX 543MP4) och nästa gererations CPU:er och GPU:er är inte redo än allafall så det är bara att glömma.

Men som Anandtech skriver så är det även högst osäkert om det ens blir iPad 3:s SoC som sitter i iPhone 5. Kretsen som den är i iPad 3 är för stor för att sitta i en iPhone så om de skall använda den så måste de krympa den först. Sen är det frågan om den verkligen behöver iPads kraftfulla GPU eftersom upplösningen inte skiljer så mycket mot iPhone 4:a.

Så kanske blir det samma SoC som redan sitter i den senaste versionen av iPad 2. Alltså samma A5 SoC som iPhone 4S har men en krympt version. Då skulle de kunna öka klockfrekvensen lite och få den att prestera lika bra som iPhone 4 trots lite högre upplösning.

Inte direkt spännande måste jag säga ifall det stämmer. Jag hoppas Apple kan överaska med något intressant, vare sig det är mjukvara eller hårdvara för just nu tycker jag båda mjukvaran(iOS6) och hårdvaran (om Anandtech får rätt) är rätt ointressanta.

Tackar för länken, bra läsning där. Håller med om att SoC kanske inte ändras med tanke på hur allt utvecklats, tycker dock det skulle vara dumt att utesluta en uppgradering till A5X, känns som att det fortfarande är möjligt. Tror även att iPhone 5 kommer med LTE, allt annat skulle bara vara konstigt, de gillar ju att ligga längst fram med sådant så det känns som att det är dags. Får hoppas på att de anpassar den för Sverige också, det hade vart något med tanke på att inte ens SGS3 har LTE här. Men det kanske är att hoppas på lite för mycket.

Hoppas även på att de säger när Siri kommer på Svenska.

Läste kommentarerna lite, känns inte som den är äkta!

Permalänk
Medlem

Liveblog börjar om 20 min för de som vill/orkar följa;

http://www.engadget.com/2012/09/12/apple-iphone-5-liveblog/

Går inte att livestreama någonstans, men Apple kommer nog med stor sannolikhet slänga upp en video på sin hemsida inom ett par dagar. Kanske bara några timmar efter, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas en video dagen efter. Varför man vill se det förstår jag dock inte

Permalänk

4 tum och 16:9. nytt chip, A6. 2X snabbare än A5.

Permalänk
Medlem

Innovativa jävlar som har samma design hela tiden. Dubbelmoral?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Innovativa jävlar som har samma design hela tiden. Dubbelmoral?

Känns korkat att ändra på ett vinnande koncept, eller hur?

Permalänk
Medlem

Ååå, hade ju bestämt mig för att prova på något annat än iPhone nu när jag är less på min iPhone 4 så drar dom jävlarna fram A6 och köpsuget är ett faktum

Permalänk

Den verkar helt klart bättre än gamla IPhone 4 och jag tror denna kommer bli en försäljningssucce. Både snabbare, större skärm och lättare är inte dåligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Ååå, hade ju bestämt mig för att prova på något annat än iPhone nu när jag är less på min iPhone 4 så drar dom jävlarna fram A6 och köpsuget är ett faktum

LTE, kommer ju bli stämda av HTC och Samsung iaf

Permalänk
Medlem

sa dom att det skulle va 28 megapixel kamera?? :O:O

EDIT: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/09/img0186...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

sa dom att det skulle va 28 megapixel kamera?? :O:O

Nej, åtta.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

sa dom att det skulle va 28 megapixel kamera?? :O:O

EDIT: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/09/img0186...

Nej 8 megapixel men du kan få in 28 megapixlar när du tar panoramabilder

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Nu så är väll inte Sverige och våran kultur huvudmålet för deras presentation men överanvändningen av ord som amazing, stuning och breathtaking för dom mest självklara förändringarna/funktionerna börjar kännas lite löjligt. Även om dom har rätt till en viss del.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

I mina ögen är det en stor flopp, men det viste man redan i.o.m. iOS 6.
Telefonen har dom uppdaterat hårdvaran lite men med samma menlösa design och inget direkt nytt. Förutom att det har gått in hos trögtänkta Apple att det inte var så smart med glas som yttersta materialet både bak och fram.
Men det står Apple och jag har inte så höga tankar om folkmassan så det lär sälja.
Och dom tar upp så banala saker som för en annan är självklar sen länge. Som när dom "uppfann" videosamtal, sicket skämt.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Hur i HELVETE kan de hoppa över NFC? Förstår verkligen inte. Ogillar allt som har med Apple att göra men hoppades innerligt att de skulle komma med NFC för att driva på utvecklingen.. Men icke

Tråkigt nog verkar alla som styr och ställer i samhället tro att iPhone är det som dominerar maknaden, medan sanningen är att android står för runt 64% och iPhone kring 22%. Det verkar som att om iPhone inte har NFC så behöver inte samhället NFC.

Dags att vakna upp!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

sa dom att det skulle va 28 megapixel kamera?? :O:O

EDIT: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2012/09/img0186...

28mpix panorama om man så önskar.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

LTE, kommer ju bli stämda av HTC och Samsung iaf

Troligtvis ingen LTE, det står bara HDSPA på bilden från Europa!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Den verkar helt klart bättre än gamla IPhone 4 och jag tror denna kommer bli en försäljningssucce. Både snabbare, större skärm och lättare är inte dåligt.

Får hålla med! Telefonen var en positiv överraskning.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Den 28:e September släpps iPhone 5 i Sverige och Europa

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

Hmm den nya Nokian har ju högre PPI än nya iPhone 5. Känns som gammal hårdvara. Är detta början på en nedgång för Apple?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Hmm den nya Nokian har ju högre PPI än nya iPhone 5. Känns som gammal hårdvara. Är detta början på en nedgång för Apple?

Varför skulle det vara det? Säg någon av dom senaste modellerna som inte legat efter på flertalet punkter redan då dom presenterats.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Hmm den nya Nokian har ju högre PPI än nya iPhone 5. Känns som gammal hårdvara. Är detta början på en nedgång för Apple?

Iphone har redan så hög PPI att man knappt kan se pixlarna

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd. Över förväntan. Trodde inte det skulle bli ngn A6. Ska man bara få tag i ngn innan de tar slut.

Permalänk
Medlem

Jag är också ganska nöjd. Nu är ju bara frågan. Vilken storlek och vilken färg?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |