Hur mycket skatt kommer jag få betala? 30kkr/år

Permalänk
Medlem

Hur mycket skatt kommer jag få betala? 30kkr/år

Hej!

Jag har bara en snabb liten fråga som lyder såhär: Hur mycket skatt kommer jag att få betala om jag har jobbat in 30kkr på ett år?

Har hört att det är 30% som gäller när man överstiger en viss gräns? Frågat samtliga i min närhet men ingen har kunskap när det blir mindre belopp som det här. Varför jag frågar är för att jag har jobbat lite här och där men inte fått lönen än, vill gärna veta ungefär hur mycket jag kommer få.

Tack på förhand // Max

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Det kommer bli mycket mindre än 30% tack vare alla avdrag.
Jag är inte helt säker, men jag tror att du ska räkna om din årslön till månadslön och då kan du få fram det i skatteverkets skattetabeller.

Du måste först ta reda på vilken skattetabell du tillhör, det kan du göra på skatteverkets hemsida.
Skattetabellerna för 2012 kan du hitta här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadbl...

Så om vi gissar att du tillhör skattetabell 32 så blir det följande beräkning.
30000/12 = 2500kr i månadslön.
Vilket ger en skatt på 186kr/månad (enligt skattetabell 32). Så totalt på hela året blir det 2232kr (186*12).
Sedan beror det lite på hur företaget du jobbat för har betalt ut det. Det kan vara så att dom betalar in 30% skatt till skatteverket när du får din lön. Du får sedan tillbaka detta när du deklarerar. Det finns sätt att undvika att betala för mycket skatt, det heter jämkning och du kan läsa om det här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/jamkn...

Permalänk
Hedersmedlem

Skattetabellerna visar ju bara hur mycket arbetsgivaren ska betala in om man inte ansökt om jämkning. Mycket intressantare är enligt mig att titta på hur stor skatten blir i slutändan. Vill man kolla det fungerar http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatt... mycket bra. Fyll i dina uppgifter där. För att veta vad skattesatserna är kan du använda http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/raknautdinskatt/2.... Tänk på att även fylla i eventuella kapitalinkomster eftersom det när man har så här små årsinkomster av tjänst kan uppstå vissa speciella effekter som gör att man får ett större jobbskatteavdrag om man har kapitalinkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Skattetabellerna visar ju bara hur mycket arbetsgivaren ska betala in om man inte ansökt om jämkning. Mycket intressantare är enligt mig att titta på hur stor skatten blir i slutändan. Vill man kolla det fungerar http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatt... mycket bra. Fyll i dina uppgifter där. För att veta vad skattesatserna är kan du använda http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/raknautdinskatt/2.... Tänk på att även fylla i eventuella kapitalinkomster eftersom det när man har så här små årsinkomster av tjänst kan uppstå vissa speciella effekter som gör att man får ett större jobbskatteavdrag om man har kapitalinkomster.

Finner det väldigt förvirrande att fylla i formuläret.

Har jobbat 4 veckor 2 dagar som inhoppare under en annan persons ledighet (sommarjobb). Sen har jag haft småjobb hit och dit. Ex. 20kkr från sommarjobbet sen 10kkr från småjobb under hela året.

Bor i Sundbyberg så då blir det 31.13%, 0.735%, 0.105% men det verkar ju vara irrelevant med denna årsinkomst?

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PCFreak:

Finner det väldigt förvirrande att fylla i formuläret.

Har jobbat 4 veckor 2 dagar som inhoppare under en annan persons ledighet (sommarjobb). Sen har jag haft småjobb hit och dit. Ex. 20kkr från sommarjobbet sen 10kkr från småjobb under hela året.

Bor i Sundbyberg så då blir det 31.13%, 0.735%, 0.105% men det verkar ju vara irrelevant med denna årsinkomst?

I så fall fyller du ju i de uppgifterna och skriver 30000 i fältet för lön. Förutsatt att du inte har några kapitalinkomster över huvud taget verkar det som att skatten blir 2194 kr. Om du också har kapitalinkomster på exempelvis 10000 kr betalar du ju 30 procent (d.v.s. 3000 kr) i skatt på dem, men däremot blir det bara kyrko- och begravningsavgift (94 kr) på skatten på den vanliga lönen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

I så fall fyller du ju i de uppgifterna och skriver 30000 i fältet för lön. Förutsatt att du inte har några kapitalinkomster över huvud taget verkar det som att skatten blir 2194 kr. Om du också har kapitalinkomster på exempelvis 10000 kr betalar du ju 30 procent (d.v.s. 3000 kr) i skatt på dem, men däremot blir det bara kyrko- och begravningsavgift (94 kr) på skatten på den vanliga lönen då.

Okej tack för info. Farsan sa förut att han trodde det var 30% såfort man hade tjänat mer än 18000kr på ett år men jag tyckte det lät lite extremt! Mestadels därför jag ville kolla.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Okej tack för info. Farsan sa förut att han trodde det var 30% såfort man hade tjänat mer än 18000kr på ett år men jag tyckte det lät lite extremt! Mestadels därför jag ville kolla.

Det där är ju sådant som ändras från år till år, eller i alla fall från regering till regering, så det kan mycket väl ha stämt någon gång i tiden. Min erfarenhet är hur som helst att det nästan alltid lönar sig att göra sig besväret att kolla mot förstahandskällan istället för att lyssna på vad folk påstår i den sortens spörsmål

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Varför inte kontakta skatteverket och fråga så får du rätt svar

Permalänk
Entusiast

Värt att notera är även att det man ska betala i skatt och det som faktiskt betalas i skatt ytterst sällan stämmer överens. Vanligt är att man betalar mer i skatt än vad man borde och de pengarna ser du först nästa sommar. Eller i vissa fall får man istället ett inbetalningskort då det dragits för lite skatt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Varför inte kontakta skatteverket och fråga så får du rätt svar

Nu tycker jag du är lite tvär. Varför skulle man kolla skattefrågor med skatteverket när man kan ställa frågan på ett datorforum och få en mängd oklara och motstridiga svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Varför inte kontakta skatteverket och fråga så får du rätt svar

Skrivet av Woland:

Nu tycker jag du är lite tvär. Varför skulle man kolla skattefrågor med skatteverket när man kan ställa frågan på ett datorforum och få en mängd oklara och motstridiga svar?

Därför att man kan få användbara tips och länkar, t.ex. den som GAPa föreslår här nere. Varför ska skatteverket behöva lägga ner tid och resurser på att svara på frågor där man lika gärna kan ta reda på svaret själv?

Skrivet av GAPa:

Skattetabellerna visar ju bara hur mycket arbetsgivaren ska betala in om man inte ansökt om jämkning. Mycket intressantare är enligt mig att titta på hur stor skatten blir i slutändan. Vill man kolla det fungerar http://www.skatteverket.se/webdav/fi...kut12ink1.html mycket bra. Fyll i dina uppgifter där. För att veta vad skattesatserna är kan du använda http://www.skatteverket.se/privat/et...800038233.html. Tänk på att även fylla i eventuella kapitalinkomster eftersom det när man har så här små årsinkomster av tjänst kan uppstå vissa speciella effekter som gör att man får ett större jobbskatteavdrag om man har kapitalinkomster.

Permalänk

Mata in dina uppgifter på www.jobbskatteavdrag.se

Det är det enklaste och exaktaste sätt jag vet iaf. Kalkylerar med grundavdrag, jobbskatteavdrag, avdrag för A-kassa, osv.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Mata in dina uppgifter på www.jobbskatteavdrag.se

Det är det enklaste och exaktaste sätt jag vet iaf. Kalkylerar med grundavdrag, jobbskatteavdrag, avdrag för A-kassa, osv.

Den där sidan verkar räkna fel när man har så här små inkomster. Det ser ut som att den dels inte tar hänsyn till att jobbskatteavdraget aldrig påverkar kyrko- och begravningsavgiften, dels inte tar hänsyn till hur jobbskatteavdraget påverkas av eventuella kapitalinkomster.