Hjälp mig, blir galen på alla alternativ.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig, blir galen på alla alternativ.

Hej.
Jag kan inte bestämma mig vilken platta jag ska köpa. Jag planerar att använda plattan många timmar per dag, jag är sjukskriven så det blir många timmar framför datorn nu å vill börja använda en platta istället för stationära. Det jag planerar att göra på plattan är se på youtube, surfa och se på film. Har funderat på plattor i 4-5000kr klassen pga att jag vill ha bra prestanda i menyer och liknande.

Men jag vet inte vilken platta som skulle passa mina behov, har funderat på samsungs note 10.1 eller någon av asus tranformer plattor. Ganska dyra, men verkar ha bra prestanda. Samsung plattan har ju en cool penna och asus transformer modeller har docka, vilket känns rätt bra men kanske inte användbart? jag har ingen aning.

Behöver hjälp med att hitta en som skulle passa mig bra, alla svar uppskattas!

Edit: vill tillägga att jag inte är intresseread av ipad eller skärmar mindre än 10".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Hej.
Jag kan inte bestämma mig vilken platta jag ska köpa. Jag planerar att använda plattan många timmar per dag, jag är sjukskriven så det blir många timmar framför datorn nu å vill börja använda en platta istället för stationära. Det jag planerar att göra på plattan är se på youtube, surfa och se på film. Har funderat på plattor i 4-5000kr klassen pga att jag vill ha bra prestanda i menyer och liknande.

Men jag vet inte vilken platta som skulle passa mina behov, har funderat på samsungs note 10.1 eller någon av asus tranformer plattor. Ganska dyra, men verkar ha bra prestanda. Samsung plattan har ju en cool penna och asus transformer modeller har docka, vilket känns rätt bra men kanske inte användbart? jag har ingen aning.

Behöver hjälp med att hitta en som skulle passa mig bra, alla svar uppskattas!

Edit: vill tillägga att jag inte är intresseread av ipad eller skärmar mindre än 10".

jag har den första transformer plattan och haft galaxy tab. tycker fan att de väger för mycket om man använder de en stund. personligen ska jag skaffa nexus 7 om de nu löser problemet med skärmen.

men du skrev ej under 10 tum. om du inte absolut måste ha android så kanske microsoft surface pro e nåt för dig? en platta med core i5 prolle. den kommer ju med riktig windows.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Surface med intel kommer inte vara billig. Räkna med runt 10000 för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Surface med intel kommer inte vara billig. Räkna med runt 10000 för den.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Källa på det?

Kolla specarna på den. Det är en dator inte en platta. Den kommer ligga i ultrabook segmentet. Surface med ARM är den som ska konkurrera med de andra plattorna i 5-6000 kronors klassen.

Permalänk

Jag har en Asus TF300T med docka. Den är skapligt snabb och har tillräcklig skärmupplösning. Stora fördelen med den just dockan som förlänger batteritiden ganska mycket samt de gånger man får för sig att skriva lite eller ska koppla in någon USB-enhet.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jo Transformer TF300T är nog lätt ditt bästa alternativ, både prisvärd och snabb, klarar filmer i 720p rakt av, kan nog spela upp 1080p-filmer också även om skärmupplösningen är 720p.

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Medlem

Hmm ja, är inget lätt beslut.. Men har funderat nu och tror att jag bestämt mig för en TF700T + docka. Känns alldeles för dyrt för en surfplatta, men när jag troligtvis kommer använda den mycket så känns det som att det är värt att lägga ut nån/några tusen extra. 700plattan är ju mer intressant (än 300) pga designen och skärmen. Men jag får se, inget är bestämt än.

Tack för alla svar :)!