Permalänk

Är 4gb overkill?

Ska bygga nytt system och har siktat på ett gtx 680. Ser att det skiljer en femhundring mellan kort med 2 resp 4 gb. Är det värt eller overkill?

Kommer spela Bf3, portal 2, Episode 3 när det kommer, med mera. (kommer också redigera video i premiere pro)

Väljer mellan MSI GeForce N680GTX Twin Frozr 2GD5/OC c:a 4500:- och
Gainward GeForce GTX 680 Phantom Dual-DVI HDMI DisplayPort 4GB c:a 5100:-

kikar också på EVGA GeForce GTX 680 Classified Dual-DVI HDMI DisplayPort 4GB, men det kostar närmare 6000:-. Fattar inte riktigt vad som skiljer det från Gainward-kortet, nån som vet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I bf3 med upplösningen 1920x1080 med allt ögongodis ultra 16xaa och 64pers på caspian border, så får det iaf mitt grafikkort att sluka strax över 1,8gb vram. så ska du spela i högre upplösning eller med fler skärmar, eller ha lite mer framtidssäkert och har pengarna så skulle jag hellre satsa på 4gb modellen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i för upplösning?

I den vanligaste upplösningen idag, 1920x1080 är det en enorm overkill. Du lär knappast ha använding av så mycket VRAM innan GPUn i sig är hopplöst utdaterat och långsam. Gå helt klart på MSi kortet i 1080!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ska du köra många skärmar med hög upplösning och senare kanske SLI så ska du ha 4GB, annars räcker 2 GB
EVGA tror jag har någon super garanti på deras kort.
Kan ha väldigt fel.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Moderator
Moderator

Hur många skärmar och i vilken upplösning kör du?

Har du tänkt köra med ett flertal skärmar i framtiden kan det vara värt att slänga en tanke åt 4GB-kortet, annars inte riktigt värt det ännu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

I bf3 med upplösningen 1920x1080 med allt ögongodis ultra 16xaa och 64pers på caspian border, så får det iaf mitt grafikkort att sluka strax över 1,8gb vram. så ska du spela i högre upplösning eller med fler skärmar, eller ha lite mer framtidssäkert och har pengarna så skulle jag hellre satsa på 4gb modellen.

Låter smart, skiljer ändå bara en femhundring upp till 4gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Låter smart, skiljer ändå bara en femhundring upp till 4gb.

Japp det är ju det.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Låter smart, skiljer ändå bara en femhundring upp till 4gb.

Om du inte ska använda minst två kort kommer det inte göra skillnad. När spelen kräver mer än 2gb är kortet ändå för långsamt själv. Kör du på hög upplösning kommer du även då behöva två kort för att få ut något av dessa extra 2gb.

Om du ska köra två eller fler kort, köp 4gb varianten, annars klarar du dig bra på 2gb och sparar 500kr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om du inte ska använda minst två kort kommer det inte göra skillnad. När spelen kräver mer än 2gb är kortet ändå för långsamt själv. Kör du på hög upplösning kommer du även då behöva två kort för att få ut något av dessa extra 2gb.

Om du ska köra två eller fler kort, köp 4gb varianten, annars klarar du dig bra på 2gb och sparar 500kr.

2gb är ett väldigt gränsfall för bf3. jag lirar det i 1920x1080 på ultra, mätte precis lite för skojs skull på caspian border, typ 4 min game och 1913mb användning av vram. http://www.n0.se/v/f/2984a_skrmklipp.png

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Jag passar på att slänga in den här artikeln i debatten: http://www.techpowerup.com/reviews/Point_Of_View/GeForce_GTX_...
Tydligen är inte 4 GB VRAM så viktigt som man kan tro, ens i höga upplösningar. Läser man sedan kommentarerna tycks det inte finnas någon vits att köpa kort med 4 GB minne förrän man kommer upp i riktigt höga upplösningar. När de testade att gå ner från 2 GB till 1 GB på ett 7859 så syntes knappt någon prestandaförlust heller.

Fast sedan kan man ju tycka att 10% mer för ett kort med 4 GB minne inte är mycket pengar i sammanhanget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malawie:

Ska du köra många skärmar med hög upplösning och senare kanske SLI så ska du ha 4GB, annars räcker 2 GB
EVGA tror jag har någon super garanti på deras kort.
Kan ha väldigt fel.

Så länge som man spelar i full HD upplösning (1920x1080) så behöver man inte mer än två GB minne.. oberoende om man sitter med SLI eller inte..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ta den femhundringen och köp dig lite hämtmat och öl istället ;).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

4GB VRAM kommer mest bara bli aktuellt när textur upplösningarna når extrema nivåer. Typ 8K-16K texturer. Dock lär det dröja ett par år till innan vi ser sådana spel med sådana extrema upplösningar.
DVD som lagrings media lär knappast räcka för att få plats med sådana texturer. Blu-ray får i så fall bli mer standard. Eller så får dom helt enkelt släppa HD textur pack som DLC, efter ett spel release.

En stor avgörande faktor rill om vi ens kommer få spel med sådana textur upplösningar, hänger mycket på hur minnes mängden som framtida spel konsoller kommer ha.
Och vad för typ av lagrings media nästa Xbox kommer köra på. Om nästa Xbox fortfarande kommer köra på DVD, så lär vi nog inte se många spel med extra höga texturer. Annars lär alla spelen skeppas med 5-10 DVD skivor

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

2gb är ett väldigt gränsfall för bf3. jag lirar det i 1920x1080 på ultra, mätte precis lite för skojs skull på caspian border, typ 4 min game och 1913mb användning av vram. http://www.n0.se/v/f/2984a_skrmklipp.png

Datorn använder inte klockcykler för att tömma minnet. Så även om du hade haft 20 gb ram så skulle du använda det efter några timmars spelande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har alltid tyckt att det aldrig är fel att ha för mycket RAM/VRAM. Har du råd med 4GB är det bara att köra på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Den här diskusionen har jag hört förut.
"512GB är fullt tillräckligt fär ett HD4850", ett år senare var det för lite, de som varit småsnåla, där ibland jag, stod med ett kort som föll på för lite minne, själva GPUn räckte fortfarande.
Samma sak om GTX560Ti och HD6950 1GB vs HD6950 2GB, köpare uppmanades köpa varianten på 1GB, trots att HD6950 2GB bara kostade ca 200kr mer, den gången hade jag lärt mig min läxa och köpte ett kort med 2GB.

Skall du ha ditt GTX680 i mer än ett år, köp då det med 4GB.
Det är inte hur det räcker i dag som är frågan, det är hur det räcker om ett år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Den här diskusionen har jag hört förut.
"512GB är fullt tillräckligt fär ett HD4850", ett år senare var det för lite, de som varit småsnåla, där ibland jag, stod med ett kort som föll på för lite minne, själva GPUn räckte fortfarande.
Samma sak om GTX560Ti och HD6950 1GB vs HD6950 2GB, köpare uppmanades köpa varianten på 1GB, trots att HD6950 2GB bara kostade ca 200kr mer, den gången hade jag lärt mig min läxa och köpte ett kort med 2GB.

Skall du ha ditt GTX680 i mer än ett år, köp då det med 4GB.
Det är inte hur det räcker i dag som är frågan, det är hur det räcker om ett år.

Beror helt på upplösningen skulle jag vilja säga. Kolla den här recensionen, och siffrorna på t.ex. BF3. http://www.techpowerup.com/reviews/Club_3D/HD_7850_RoyalQueen... Inte förrän du kommer upp i höga upplösningar syns det någon skillnad mot kortet med dubbelt så mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Beror helt på upplösningen skulle jag vilja säga. Kolla den här recensionen, och siffrorna på t.ex. BF3. http://www.techpowerup.com/reviews/Club_3D/HD_7850_RoyalQueen... Inte förrän du kommer upp i höga upplösningar syns det någon skillnad mot kortet med dubbelt så mycket minne.

Oj vad jag skulle vilja ha 690 kortet, fick ju nästan 60 fps i 5760x1080.

Men jag skulle ha valt 4gb dels pga att priset skiljer säg inte så jätte mycket plus att det känns mer framtidssäkrare.
Jag har oftast bytt ut gpu´n först av allt, och tycker att det är alltid mera värt att satsa på lite bättre kort.

Mvh Daza

Permalänk
Avstängd

BF3 drog över 2GB för mig på B2K-mapsen, så hade kört 4GB.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

som andra har sagt om du har pengarna så köp 4gb ist för 2 så är det mer framtidssäkert

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Datorn använder inte klockcykler för att tömma minnet. Så även om du hade haft 20 gb ram så skulle du använda det efter några timmars spelande.

pratar inte om ram minnet, utan grafikkortets minne, Vram. och det är det TS efterfrågar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

I bf3 med upplösningen 1920x1080 med allt ögongodis ultra 16xaa och 64pers på caspian border, så får det iaf mitt grafikkort att sluka strax över 1,8gb vram. så ska du spela i högre upplösning eller med fler skärmar, eller ha lite mer framtidssäkert och har pengarna så skulle jag hellre satsa på 4gb modellen.

förstår inte detta med ögon godis!? jag ser ingen skillnad mellan high och ultra på 1080p enda skilnaden är fpsen, och nu när A-K kommit så klarar inte ens mäktiga 680 av ultra med en fps som inte trillar under 60 ibland.

Vill minnas att jag såg längre ut på banorna i ultra men han ha inbillat mig för att det var den omtalade inställningen ULTRA OMG!!!

Permalänk
Medlem

Kostar det bara en femhundring mer för 4GB VRAM så ta det Du har inget att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

pratar inte om ram minnet, utan grafikkortets minne, Vram. och det är det TS efterfrågar.

Är samma sak där. Onödigt att tömma minnet istället för skriva över. Skulle ta mer kraft av GPUn om den skulle använda klockcykler för att tömma minnet och om den ska använda samma sak igen behöver den inte fylla den en gång till.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

samtidigt så kan man jämföra med mobilerna som finns nu,det är sällan deras prestanda maxas i vardagligt användande,men folk köper ändå kraftfulla mobiler..
så köp tycker jag. annars kommer du ångra dig och tänka "jag undrar hur det hade varit att ha kortet med 4 gb minne".

KÖP

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Rekordmedlem

Om prisskillnaden är liten (vilket den verkar vara ) och spel redan idag ligger precis under 2Gbyte gränsen så är det kanske dumt att inte ha mera ram, speltillverkarna begränsar sig nog redan idag så de inte överskrider 2Gbyte just pga att få kort har mer, allteftersom mer minne kommer på flera kort så kommer spelen att gå upp i minnesanvändning, man är naiv om man tror att det inte kommer att ske, kolla bara bakåt och se hur det ser ut
Spel kommer alltid att ta de resurser de får på nått sätt, snyggare/bättre grafik har alltid kommit när hårvaran har blivit kraftfullare, och troligen är det inga problem att använda slut på 4Gbyte, många spelare verkar begränsa sig till 1920x1080 men större monitorer äter mera minne redan idag och en delkör med flera monitorer. Dessutom så pratas det om 4k stöd i nästa konsolgenaration och intel har ju också börjat pressa på mot 4k, 1920x1080 är ju fånigt lite på en stor monitor idag, apple har ju redan pressat förbi det och det är väl fasiken om en surfplatta eller mobil ska ha högre upplösning än en monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.