Permalänk
Medlem

problem med en dell ultrasharp U2412M

Hej.

Jag har en några månader gammal U2412M som jag kört via VGA från datorn vilket fungerat dåligt, det blir skuggor vid sidan om bokstäverna och bilden är inte riktigt skarp. Hörde nånstans att det kan vara dåligt skärmad sladd och att den är för nära strömsladden men jag har provat allt möjligt men inget verkar fungera

Sen har jag köpt både en DVI-HDMI och en Displayport till hdmi (har bara vga och hdmi i datorn (en asus zenbook ux32vd) och displayport/DVI/VGA på skärmen) men ingen av dessa verkar ge någon signal. Kopplad till DVI-HDMI så hittar datorn att det finns en skärm men ingenting kommer upp på skärmen, med Displayport-HDMI hittas ingenting och skärmen är helt död, får inte ens upp menyn där man kan välja input. I Ubuntu är det samma problem, datorn känner av en skärm och utökar skrivbordet men inget visas med DVI-HDMI och med displayport-HDMI fungerar ingenting.

DVI porten fungerar när den är kopplad till en annan dator men den datorn fungerar knappt så jag har inte kunnat ställa om upplösningen, verkar inte vara på max iaf.

Jag har testat beta-drivrutinerna från NVIDIA men det gör ingen skillnad

Någon som har några idéer? Har jag köpt fel typ av sladdar eller vad kan det vara för fel?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

VGA-problemen beror troligen på en dålig kabel. Om impedansen på kabeln skiljer sig från monitoringångens impedans kommer en del av signalen från datorn till monitorn att studsa fram och tillbaka i kabeln och ge upphov till öve/under-slängar på signalen.
Suddigheten kan bero på att du inte matar ut skärmens native-upplösning från datorn och då måste bilden skalas om. Du måste mata ut 1920x1200 från datorn för att slippa sudd.
Högre upplösning som 1920x1200@60Hz gör dessutom att kabeln måste vara riktigt bra för inte få skuggor.

DVI-HDMI borde fungera och det verkar vara problem med någon inställning. Det verkar som grafikdrivrutin/windows inte är överens med skärmen. Har du installerat drivrutinerna för skärmen så windows känner igen den och vet vad den klarar. Bara att prova dig fram tills det fungerar.

Displayport-HDMI, här har du gjort samma misstag som jag gjort. Den fungerar bara i riktningen Displayport/grafikkort till HDMI/skärm, inte åt andra hållet. Grafikkort med displayport kan koppla om mellan displayport och HDMI på kontakten. Adaptern talar om för grafikkortet att den vill ha HDMI formatet ut och justerar dom elektriska nivåerna på signalerna till HDMI/DVI.

Permalänk
Medlem

Du har installerat drivrutinerna va??

Till dellen menar jag nu;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

En annan liten bagatell som man lätt inte tror är så viktig är Cleartypeinställningar.
Det kan göra jättemycket för suddigheten, och även för konstiga "kanter" på bokstäver.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Har samma skärm som TS o den fungerar jätte bra, men undrar va folk menar när ni säger att man ska installera drivrutiner till skärmen? vah :S har aldrig gjort det, trodde inte skärmar behövde nåt sånt, har jag helt fel?

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonnePonne:

Har samma skärm som TS o den fungerar jätte bra, men undrar va folk menar när ni säger att man ska installera drivrutiner till skärmen? vah :S har aldrig gjort det, trodde inte skärmar behövde nåt sånt, har jag helt fel?

Dellen behöver faktiskt sina drivisar;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Dellen behöver faktiskt sina drivisar;)

jaha?
Kan inte påstå att jag märkt något till det.
enligt Dell

Citat:

Level of Importance: Optional

Fast, har man problem så kan det förstås vara värt att prova.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Har en likadan monitor och jag har problem med att jag inte får bild via Displayport -ingången från min ena stationära dator. Från dockan till en Lenovo går det däremot utmärkt (med samma kabel)...

Jag förutsätter att du ändrat källa på skärmen i menyn ifall den inte råkar stå på "auto"?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, inget har hjälpt dock. Om jag köper en ny VGA sladd, hur vet jag att den håller måttet. Den jag har nu följde med skärmen. Jag har en liten adapter från mini-vga till vga som följde med datorn, kan den vara begränsande?

Jag har uppdaterat drivrutinerna för grafikkortet och försökt installera drivrutiner till skärmen, det hade jag inte tänkt på. Hur vet jag att jag har rätt drivrutiner? Jag kan som sagt inte ens få upp skärm-menyn nu med DVI-HDMI sladden. Skärmen identifieras av datorn, har rätt upplösning och allt det där men ingen bild. hur installerar man drivrutinerna, jag har både låtit windows söka själv efter drivrutiner vilket den säger sig hitta och laddat ner http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sebsdt1/Product/del... och pekat på dem i windows "update driver"

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk

Hej

Det bedste ville være, hvis du kunne anvende DVI, eller Dispayport kabel, men det ser desværre ikke ud til, at din computer supporterer dette.

Når du kører med VGA kablet, har du så sikret dig, at du kører med anbefalet opløsning (1920x1200). for at få skarpest muligt billede?

Et sidste tip kan være, at aktivere Cleartype i Windows. Åben start-menuen, og skriv "Cleartype".

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar"

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Det visade sig att det var DVI-HDMI sladden det var fel på. Köpte en ny och nu är det kristallklar bild i full upplösning.

Tack för all hjälp

Visa signatur

ubuntu 16.04