Permalänk

Bygga dator imorgon. Behöver råd

Hej!

Beställde en dator som kommer imorgon som jag ska bygga ihop. Men jag är orolig att jag ska kortsluta nånting, gjorde det nämligen igår när jag skulle montera en ny CPU kylare, då startade inte datorn mer efter det Vart ska jag sätta ESD klämman?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Ett element är bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Okej, ett element verkar bra, har jag precis där jag ska bygga Hur är det med Power Switchen? Kan den sitta på 2 olika håll? Har alltid haft problem med dom små kablarna

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Byggt datorer i 13 år och har aldrig använt anti-statiskt armband. Men du kan sätta fast den antingen i chassit, eller i ett element (du och komponenterna ska ha samma spänning, det är skillnaden i spänning som utgör ESD-skador.)

Bygg inte på en matta, ha inga ullkläder på dig, koftor etc. och inga strumpor.

Skrivet av Whiskeyboy666:

Okej, ett element verkar bra, har jag precis där jag ska bygga Hur är det med Power Switchen? Kan den sitta på 2 olika håll? Har alltid haft problem med dom små kablarna

Det står på moderkortet, det är ju en plus- och en minuskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Hej!

Beställde en dator som kommer imorgon som jag ska bygga ihop. Men jag är orolig att jag ska kortsluta nånting, gjorde det nämligen igår när jag skulle montera en ny CPU kylare, då startade inte datorn mer efter det Vart ska jag sätta ESD klämman?

mellan dig o chassiet (gjorde själv så när jag plockade ur och i komponenter i min burk (har inte bytt någonting på ett tag dock räcker med att du hänger med armen på chassiet när du satt i nätagget och satt i strömkabeln i den så det jordar sig till väguttaget chassiet alltså och sen sätter du dit esd armbandet sen tar du o packar ut komponenter medans du är jordad i chassiet ^^) och börjar montera komponenter

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Chamezz: Japp, blir antingen i elementet eller chassit. Vad för kläder ska jag ha på mig tycker ni?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Sätt fast det i chassit, kolla så det inte är färg eller lack där du sätter den.
Använd inte elementet!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Chamezz: Japp, blir antingen i elementet eller chassit. Vad för kläder ska jag ha på mig tycker ni?

Kalsonger + t-shirt är väl rätt standard, sen sitta på en yta som inte är en matta, alt. kan du rensa skrivbordet och bygga datorn där.

Permalänk

Okej, tack, bra tips Ni får hjälpa mig imorgon om den inte startar

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Naken med två kalla öl är manligast.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Glöm inte moderkorts distanser bara ta det lugnt och stressa inte, som sagt ovan med esd. ha kul också ta det säkra före det osäkra, tex vilket håll man ska sätta i cpun. då bprde du klara dig super vi hjälper dig såklart om det händer nått eller så lycka till

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk

Ronnie60: Hehe öl har jag faktiskt 4 st Corona
Derbi_Quiz: Moderkortets distanser är väl dom guldiga skruvarna som sitter bakom moderkortet om jag inte har fel? Japp, CPUn kan vara lite pilligt också, det är oftast en pil som visar vart man ska sätta den Tack grabbar

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Sätt klämman i chassit, smeta inte händerna över alla kretskort.. Ta gärna i kanterna! Glöm INTE distanserna, kan bli en dyr historia

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Sätt klämman i chassit, smeta inte händerna över alla kretskort.. Ta gärna i kanterna! Glöm INTE distanserna, kan bli en dyr historia

Glöm verkligen inte alla distanser som sagt, kostade mig 2 tusen i en tragiskt historia i ett bygge som gick fel

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Thumbii: Okej, bra tips. Ska sätta i alla distanser, såg att det fattades några på min nuvarande dator Men det medföljer väl moderkortet eller chassit imorgon? Vad tror ni?
Jesperlowendahl: Nej då, ska komma ihåg precis allt som jag kommer ihåg, annars får jag läsa era tips tusen gånger för att fatta det

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Thumbii: Okej, bra tips. Ska sätta i alla distanser, såg att det fattades några på min nuvarande dator Men det medföljer väl moderkortet eller chassit imorgon? Vad tror ni?
Jesperlowendahl: Nej då, ska komma ihåg precis allt som jag kommer ihåg, annars får jag läsa era tips tusen gånger för att fatta det

Sånt följer oftast med chassit! Kolla med moderkortet vart distanserna ska sitta, råkar du sätta en fel så kan det kortslutas, så du ska ju bara ha distanser där det är hål i moderkotet, men det förstår du säkert

Lycka till!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Sånt följer oftast med chassit! Kolla med moderkortet vart distanserna ska sitta, råkar du sätta en fel så kan det kortslutas, så du ska ju bara ha distanser där det är hål i moderkotet, men det förstår du säkert

Lycka till!

Ja det tror jag också. Ja det visste jag, mitt förra chassi fattades det distanser Men mitt nuvarande var det alla med, hoppas det finns alla i det nya också
Tack du!

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whiskeyboy666:

Thumbii: Okej, bra tips. Ska sätta i alla distanser, såg att det fattades några på min nuvarande dator Men det medföljer väl moderkortet eller chassit imorgon? Vad tror ni?
Jesperlowendahl: Nej då, ska komma ihåg precis allt som jag kommer ihåg, annars får jag läsa era tips tusen gånger för att fatta det

Hellre för många än för få Och de medföljer alltid i de lite dyrare chassina.. Så länge som du inte köpt billigt plastskräp från Claes Olssons eller liknande så kommer det antagligen följa med en påse eller kartong med skruvar, distanser och annat med chassit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Hur är det med Power Switchen? Kan den sitta på 2 olika håll? Har alltid haft problem med dom små kablarna

Det är lysdioderna som du behöver oroa dig för, det spelar absolut ingen roll vilket håll du sätter power och reset switchen, de är ju bara enkla brytare.
Men på dioderna så sätter du den färgade kabeln på den pinnen som är markerad som positiv i manualen, så brukar det fungera.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Det är lysdioderna som du behöver oroa dig för, det spelar absolut ingen roll vilket håll du sätter power och reset switchen, de är ju bara enkla brytare.
Men på dioderna så sätter du den färgade kabeln på den pinnen som är markerad som positiv i manualen, så brukar det fungera.

Jaha, då får jag kolla en extra gång sen när jag monterar dom. När moderkortet är på plats, vilken komponent ska man ta först? Jag är nog tvungen att ta CPU kylaren när moderkortet inte sitter i, annars blir det jävligt svårt och trångt för fingrarna Sen kanske grafikkort eller nätagget?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Jaha, då får jag kolla en extra gång sen när jag monterar dom. När moderkortet är på plats, vilken komponent ska man ta först? Jag är nog tvungen att ta CPU kylaren när moderkortet inte sitter i, annars blir det jävligt svårt och trångt för fingrarna Sen kanske grafikkort eller nätagget?

Nätagget brukar jag ta först, och sen koppla in alla komponenter allt eftersom man monterar in dem, så att man inte glömmer att koppla in något

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Medlem

de står oftast på moderkortsplåten vart man ska ha distanserna:)

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ett element är bra.

Är du dum?
Han vill ju vara ett med chassit och komponenterna, då stoppar han inte i elementet..

Lättast är om du stoppar i chassit, då slipper du sträcka sladden, samt att du får precis den effekt av ESD bandet som du vill ha

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Jaha, då får jag kolla en extra gång sen när jag monterar dom. När moderkortet är på plats, vilken komponent ska man ta först? Jag är nog tvungen att ta CPU kylaren när moderkortet inte sitter i, annars blir det jävligt svårt och trångt för fingrarna Sen kanske grafikkort eller nätagget?

börja med att montera i hop moderkortet utanför chassit, dvs minnen, prolle, kylare.. sedan nätaggregatet i chassit -> dvd rom -> hårddiskar sedan moderkortet i chassiet. när allt sitter i kopplar du all el och sist grafikortet. (den ordningen brukar jag göra i allfall och jag har byggt ca 15 datorer både åt mig själv och andra)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk

Okej, strålande tips Längtar som fan nu efter att den kommer imorgon Kommer troligtvis vid 9-10 så runt 1-3 är den nog klar Men jag tänkte arbeta på ett skrivbord när jag bygger den. Är det nått där man ska tänka på? Jag läste att många håller i kanten av moderkortet så man inte smeter ut händerna hur som helst

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

Skapligt överdrivna tips hehe, jag brukar bygga min datorer i sängen med ullkläder på mig Lite spänning ska det väl vara.. Nej men seriöst esd är överdrivet så inåt skogen men ha på dig normala kläder och ha chassit typ på skrivbordet och sätt i grejerna bara..

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Skapligt överdrivna tips hehe, jag brukar bygga min datorer i sängen med ullkläder på mig Lite spänning ska det väl vara.. Nej men seriöst esd är överdrivet så inåt skogen men ha på dig normala kläder och ha chassit typ på skrivbordet och sätt i grejerna bara..

Haha lustigt Ja det går nog jättebra

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem

En sak till som man kan tänka på är att det är en speciel 8 pins kabel som går till moderkortet brevid cpun som ser nästan likadan ut som pci-e ström kablarna, vet inte om det går att sätta fel då jag inte har provat men värt att kolla en extra gång.

En annan sak som satte många frågetecken i mitt huvud när jag byggde första gången är vart "ac 97" kontakten skulle gå, efter lite googlande så visade det sig att den inte behövs då den är till äldre system och att man numera använder sladden "hd audio" istället.

En annan sak att tänkta på som jag vet att det går att göra fel på är att om ditt moderkorrt har en intern firewireport så akta så att du inte sätter en usb port där då de ser likadana ut. Firewire porten brukar vara märkt med 1394 och usb står det bara usb på.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Chamezz: Japp, blir antingen i elementet eller chassit. Vad för kläder ska jag ha på mig tycker ni?

Förstår att det är nervöst första gången när man ska bygga dator. Men det är mer eller mindre lättare än att bygga lego, grejerna passar oftast bara på att sätt, annars står det i manualen. Sen finns det typ en halv miljon (lite lätt avrundat uppåt..) guider om hur man bygger datorer både här på forumet, på andra hemsidor, både svenska och engelska. Finns en väldigt bra guide skriven på en annan svensk hårdvaru sajt men låter google för dig dit då jag inte riktigt vet om man får länka till konkurrenter. Sen finns det även ett gäng på youtube med.
Ta det lugnt bara och kolla en extra gång på bilder, manualer, etc om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Angående kläder så kör på det du har på dig för tillfället,

Det absolut viktigaste tipset jag har till dig är att ha bra belysning, gärna två lampor som du kan rikta och sen rätt verktyg. Brukar räcka med en stjärnmejsel i dem allra flesta fall, en tång hjälper jävligt mycket!
Är du klumpig så bör du inte dricka heller där du bygger. Men är du som jag och kan hålla både lämmar och glas/flaskor i styr utan att spilla så kör hårt.

Lycka till!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag brukar tvätta händerna ordentligt med tvål i varmvatten så att de är rena o fina och inte blir några fett fläckar när jag bygger dator.