Adaptiv V-Sync = Frame Limit?

Permalänk

Adaptiv V-Sync = Frame Limit?

Vad är egentligen skillnaden mellan Adaptiv V-Sync något som introducerades med 600 serien och en gammal hederlig Frame Limiter (som den i MSI AB), har funderat på detta i några dagar och testat att söka runt lite men jag tycks inte hitta något riktigt svar. Därför vänder jag mig till er kära Sweclockers medlemmar för att få en liten förtydling

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Adaptive V-sync : Håller dig på 60fps, men vid droppar så går funktionen ur så du får droppar till kanske 55-57fps som ett exempel.. Medans med vanlig V-sync so va det nått med att dela med 6 eller hur det nu var.. Du droppar i alla fall ifrån 60fps ner till 30, sedan 15 har jag för mig.. Lästa själv igenom detta för någon dag sedan då jag låg på 30fps i WvW i GW2 för det mesta och mitt grafikkort inte jobbbade alls som jag ville. Bra mycket bättre med adaptive... 60fps på 60hz givetvis..

Här finns lite info: http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsy...

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Hjulstad:

Adaptive V-sync : Håller dig på 60fps, men vid droppar så går funktionen ur så du får droppar till kanske 55-57fps som ett exempel.. Medans med vanlig V-sync so va det nått med att dela med 6 eller hur det nu var.. Du droppar i alla fall ifrån 60fps ner till 30, sedan 15 har jag för mig.. Lästa själv igenom detta för någon dag sedan då jag låg på 30fps i WvW i GW2 för det mesta och mitt grafikkort inte jobbbade alls som jag ville. Bra mycket bättre med adaptive... 60fps på 60hz givetvis..

Här finns lite info: http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsy...

Ja vad vanlig V-Sync är vet jag mycket väl, det använder jag ganska frekvent. Det jag undrar var en feature som Nvidia släppte på sina senaste kort som dom kallar Adaptiv V-Sync och på vilket sätt det skiljer sig ifrån en frame limiter, för jag har väldigt svårt att förstå skillnaden mellan det

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag förstår fortfarande inte skillnaden, den låter helt enkelt inte grafikkortet visa mer än 120 fps men det är väll precis det man gör med frame limiter också?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Ja vad vanlig V-Sync är vet jag mycket väl, det använder jag ganska frekvent. Det jag undrar var en feature som Nvidia släppte på sina senaste kort som dom kallar Adaptiv V-Sync och på vilket sätt det skiljer sig ifrån en frame limiter, för jag har väldigt svårt att förstå skillnaden mellan det

En frame limiter kan man ställa in själv.

V-Sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen med skärmens uppdateringsfrekvens, exempelvis låses FPS:en vid 60 om du har en skärm på 60Hz. Promblemet blir att FPS:en halveras till 30 om den sjunker under 60, och till 15 om den sjunker under 30 osv.

Adaptive V-Sync stänger av V-Sync om FPS:en sjunker under vad din skärm klarar av att visa, så att man slipper halveringen.

Jag använder själv inte V-Sync, eftersom jag aldrig upplevt några promblem med tearing.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av kabex:

En frame limiter kan man ställa in själv.

V-Sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen med skärmens uppdateringsfrekvens, exempelvis låses FPS:en vid 60 om du har en skärm på 60Hz. Promblemet blir att FPS:en halveras till 30 om den sjunker under 60, och till 15 om den sjunker under 30 osv.

Adaptive V-Sync stänger av V-Sync om FPS:en sjunker under vad din skärm klarar av att visa, så att man slipper halveringen.

Jag använder själv inte V-Sync, eftersom jag aldrig upplevt några promblem med tearing.

så dom har bara finputsat Frame limiter så att den känner av i vilken frekvens din skärm jobbar och ställer in sig själv?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Det blir ju en dynamisk frame limiter, som endast begränsar när 60fps @ 60hz uppfylls, allt utöver arbetar den utan någon "limiter".

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Skrivet av Altaire:

Det blir ju en dynamisk frame limiter, som endast begränsar när 60fps @ 60hz uppfylls, allt utöver arbetar den utan någon "limiter".

fast en frame limiter sätter ju också bara stopp vid till exempel 60 Hz precis som Adaptiv V-Sync hade gjort?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

så dom har bara finputsat Frame limiter så att den känner av i vilken frekvens din skärm jobbar och ställer in sig själv?

Skllnaden är att en frame limiter bara låter grafikkortet rendera säg 120FPS (du har ställt in den på det och din skärm är en 120Hz skärm), då kan den fortfarande visa hälften av en bild och hälften av en annan, men med V-sync så synkroniseras bilderna med skärmen så att bara en bild visas samtidigt. Adaptive V-sync stänger bara av sig så du får 119FPS istället för 60FPS som vanlig V-sync.

Permalänk
Medlem

V sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen mellan grafikkortet och monitorn.

Frame limiter begränsar antalet bilder grafikkortet ska rendera.

Adaptive vsync, så vitt jag förstått det, är att v sync slås på när man lyckas rendera i monitorns hastighet och stänger av det om grafikkortet inte orkar med.

PS: Den där LinusTechTips videon hade mycket fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjulstad:

Adaptive V-sync : Håller dig på 60fps, men vid droppar så går funktionen ur så du får droppar till kanske 55-57fps som ett exempel.. Medans med vanlig V-sync so va det nått med att dela med 6 eller hur det nu var.. Du droppar i alla fall ifrån 60fps ner till 30, sedan 15 har jag för mig.. Lästa själv igenom detta för någon dag sedan då jag låg på 30fps i WvW i GW2 för det mesta och mitt grafikkort inte jobbbade alls som jag ville. Bra mycket bättre med adaptive... 60fps på 60hz givetvis..

Här finns lite info: http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsy...

Skrivet av kabex:

En frame limiter kan man ställa in själv.

V-Sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen med skärmens uppdateringsfrekvens, exempelvis låses FPS:en vid 60 om du har en skärm på 60Hz. Promblemet blir att FPS:en halveras till 30 om den sjunker under 60, och till 15 om den sjunker under 30 osv.

Adaptive V-Sync stänger av V-Sync om FPS:en sjunker under vad din skärm klarar av att visa, så att man slipper halveringen.

Jag använder själv inte V-Sync, eftersom jag aldrig upplevt några promblem med tearing.

Halvering sker endast vid första gången när frameraten går under skärmens uppdateringsfrekvens. Formeln är skärmens uppdateringsfrekvens/(1+n) där n är hur många bilduppdateringar som missades för att bilden inte var färdigrenderad.
n=0, alla bilder renderas i tid till skärmuppdateringen. 60 fps (60/1) för 60 Hz skärm
n=1, 1 missad skärmuppdateringar, 30 fps (60/2) på 60 Hz skärm.
n=2, 2 missade skärmuppdateringar, 20 fps (60/3) på 60 Hz skärm
...

på 60 Hz skärm är nivåerna alltså
60 30 20 15 12 10

på 120 Hz skärm är stegen
120 60 40 30 24 20

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Zarper:

V sync synkroniserar uppdateringsfrekvensen mellan grafikkortet och monitorn.

Frame limiter begränsar antalet bilder grafikkortet ska rendera.

Adaptive vsync, så vitt jag förstått det, är att v sync slås på när man lyckas rendera i monitorns hastighet och stänger av det om grafikkortet inte orkar med.

PS: Den där LinusTechTips videon hade mycket fel.

Det låter som att du är väldigt kunnig i det här, men visst borde det väll ske någon slags kommunikation mellan grafikkortet och skärmen för att förhindra tearing annars hade man väll kunnat ha ett konstant tearing streck i mitten om man vidhåller 60 fps och bilderna konstant hade kapats i mitten?
jag kan inte heller påstå att jag har sett en tearing vid <=60

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Halvering sker endast vid första gången när frameraten går under skärmens uppdateringsfrekvens. Formeln är skärmens uppdateringsfrekvens/(1+n) där n är hur många bilduppdateringar som missades för att bilden inte var färdigrenderad.
n=0, alla bilder renderas i tid till skärmuppdateringen. 60 fps (60/1) för 60 Hz skärm
n=1, 1 missad skärmuppdateringar, 30 fps (60/2) på 60 Hz skärm.
n=2, 2 missade skärmuppdateringar, 20 fps (60/3) på 60 Hz skärm
...

på 60 Hz skärm är nivåerna alltså
60 30 20 15 12 10

på 120 Hz skärm är stegen
120 60 40 30 24 20

Ähh detta gör ju att en 120hz skärm har fler steg att hoppa ner till om man kör med v-sync på. Stegen blir ju mjukare jämfört med 60hz vilket är till klar fördel för en 120hz. Kanske värt att investera i en sådan skärm Synd bara att det inte finns någon stor skärm då allt under 50tum är för litet.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

Det låter som att du är väldigt kunnig i det här, men visst borde det väll ske någon slags kommunikation mellan grafikkortet och skärmen för att förhindra tearing annars hade man väll kunnat ha ett konstant tearing streck i mitten om man vidhåller 60 fps och bilderna konstant hade kapats i mitten?
jag kan inte heller påstå att jag har sett en tearing vid <=60

V sync fungerar så att en bild renderas upp i en buffer på grafikkortets vram och hålls där tills monitorns nästa uppdatering.
Utan v sync så struntar grafikkortet i vad monitorn vill ha och byter buffer så fort den hinner rendera upp nästa bild. Kvittar om grafikkortet är snabbare eller långsammare, när grafikkortet byter buffer och det inte matchas upp exakt med monitorn så blir det tearing. Om man kan se det beror på hur stor skillnad det är på bilderna, ögat kan förlåta ganska mycket.

Permalänk

jaha okej tack för alla svar

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nickieponken:

Det låter som att du är väldigt kunnig i det här, men visst borde det väll ske någon slags kommunikation mellan grafikkortet och skärmen för att förhindra tearing annars hade man väll kunnat ha ett konstant tearing streck i mitten om man vidhåller 60 fps och bilderna konstant hade kapats i mitten?
jag kan inte heller påstå att jag har sett en tearing vid <=60

Om du alltid har konstant och exakt 60 och alltid offsync stämmer detta, men det löses till viss del i att skärmen faktiskt kan justera sin timing en aning. Det tar trots allt sällan exakt 1/60 sekunder för skärmen att rendera en bild utan man har viss marginal.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync