USAs ambassadör död. Vad håller svensk media på med?

Permalänk
Avstängd

USAs ambassadör död. Vad håller svensk media på med?

Först mörkar de nyheten bland iphone5 reklam och annat värdelöst skit som ingen bryr sig om.
Efter i princip all svensk media har totalmörkat denna nyhet till skillnad från internationell media så ser jag till min förvåning idag att det tydligen blivit en nyhet igen.

Hur kan det komma sig att alla svenska medier samtidigt bestämmer sig för att gå från att ha haft nyheten väldigt gömd till att ha den på förstasidan igen?

Permalänk

Vadå ingen bryr sig med Iphone 5? Detta var en av årets största händelser som berörde många..

Angående mellanösternkonflikterna så tror jag inte på någon konspirationsteori att svenska medier försöker dölja något, visst de kanske vinklar åt något håll, men de rapporterar det som händer. Sedan beroende på vad som sker i världen så får nyheterna olika placeringar i tidningarna.

Angående dådet, så var detta för mig inget nytt. Jag kan inte säga hur det är för resten av befolkningen, men själv har jag börjat slutat bry mig så mycket om liknande. Speciellt då vi har en part som gillar att "reta upp" en annan part som är mycket lättretat, där den lättretade parten tydligt talar om att det kommer ske grova våldsdåd om ni fortsätter och "retar". Sedan när väl dådet sker, ja då tycker alla att de lättretade är så extremt våldsamma och många ser ner på dessa.

Så min åsikt kring dådet var att jag inte alls tycker att det var konstigt att det skedde. Sedan att personen som retar, i detta fall filmmakaren, inte är samma person som får straffet är vanligt. Men samtidigt är ju länderna målvakter för sina medborgare och då anser många att dessa är legitima mål. (nu vet väl ingen vem filmmakaren var)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Du menar stormningen av ambassaderna i Libyen och Egypten? De var väl uppe igår på SvD?

Permalänk
Medlem

Stackars Amerikanare som sitter i ambassaden just nu, dom verkar vara försvarslösa i vissa länder.

Permalänk
Medlem

Tvådelat dilemma detta.

Å ena sidan har vi i den civiliserade världen rätt att kritisera och ifrågasätta och på den andra sidan har vi religiösa fanatiker.
Kan handla om att man målar Muhammed som rondellhund, pedofil eller med bombturban.

Men det kan även handla om att man försöker sprida evolutionsläran, information och tolerans kring HBT-frågor eller försvara abortfrågor.

Jag är för att man ska kämpa mot extremister och sprida en tolerant synsätt på divere saker, men att med rasistisk propaganda försöka driva genom tolerans är absurt.
SKa jag med hat försöka få någon annan att sluta hata? Det funkar inte så.
Tar man tex abortfrågan, som är på tapeten i den mest civiliserade av världar (enligt dem själva) (dvs USA) så är det i princip skottpeng på dig om du är abortläkare. Där försöker man att sprida kunskap och tolerans med information, inte våld och hat.
Men när det gäller islam, muhammed (och för den delen även judendom och israel) så är det mer åt hathållet.

Varför?
Sen har man mage att påstå att man har yttrandefrihet och bara vill skapa debatt. När läste eller hörde ni senast en sansad debatt om/mot islam där parterna fick sätta sig ner vid ett bord och diskutera?
Det enda man hör är hatvideos från ena hållet som orsakar andra sidan att begå våldsbrott som andra sidan använder i sina nya hatfilmer som andra sidan begår nya våldsbrott för som andra sidan sen använder i sina nya filmer and so on.

Försöker skriva något vettigt, men har jobbat natt och är trött och ögonen ser i kors när jag försöker skriva och hjärnan gör brainfarts hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Förbättrar ju inte precis islams rykte.

Förövrigt så väntar jag på att judar börjar storma brittiska ambassader och mörda britter för filmen Life of Brian.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Förbättrar ju inte precis islams rykte.

Förövrigt så väntar jag på att judar börjar storma brittiska ambassader och mörda britter för filmen Life of Brian.

Ingen påstår att islam har ett gott rykte eller att det är rätt att agera med våld när man kritiseras. Islams rykte kommer aldrig återställas så länge det finns extremister som agerar med våld och så länge de är de enda som får medial utrymme.

Förstår inte vad det sista du skriver skulle ha för syfte faktiskt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Vadå ingen bryr sig med Iphone 5? Detta var en av årets största händelser som berörde många..

Angående mellanösternkonflikterna så tror jag inte på någon konspirationsteori attsvenska medier försöker dölja något, visst de kanske vinklar åt något håll, men de rapporterar det som händer. Sedan beroende på vad som sker i världen så får nyheterna olika placeringar i tidningarna.

Såhär valde t.ex aftonbladet att prioretera nyheterna den dagen.
För att sedan slänga upp nyheten på förstasidan dagen efter.

1.Just nu: 81 årig svamplockare försvunnen

2.Gabriella: "Jag ljög- det fanns ingen pojkvän"

3."Det kan bli lockout över TVÅ säsonger"

"Nya iPhone 5- så blev den"

"Extremhögern rasade- totalt"

"Jag skulle bli ledsen om han ångrade sig"

"Smugglarna hade apor i kalsongerna"

"Nya ledtrådar att jobba med"

"karatemästaren krossad av rollen"

"Har bestämt mig för att gilla läget"

"NY LISTA: De tjänar mest-där du bor"

TV: Följ med in till nya nationalarenan

"AIK spelar här i tio år"

"Här blir Johnny rånad och överkörd"

"Strömberg stängs av efter överfallet"

"Succestart- för budget-malmö"

"Patetiskt- ett stort skämt"

"TV: Leksands lekstuga med seriens nykomling"

"Mora gav svar på tal i premiären"

"Ny iPhone kan ge nytt priskrig"

"Den kommer inte att heta iphone 5"

"Nya iPhonen får oss att glömma allt annat"

"Här krossar Obama tidigare presidenter"

"USA valet Ett val -två skilda ekonomiska program"

"Agneta: Det värsta jag har upplevt"

"Bengt: Alla brev kom som en chock"

"Nej vi vill inte ha ett vinstförbud"

"Tobias blir av med all hjälp"

"Bilbyggarna tjänar som på McDonalds"

"Detroit är som bengtsfors fast större"

"Tidigare inlägg i "Flykten från Detroit""

"Här är Sveriges vassaste landslag"

"Så gör du drinkar- som ett proffs"

"Klottret säljs- för 10000-tals kronor"

"Blev blixtkära innan de hann vara med i tv"

"Kärlekssucce för "bonde söker fru""

"Så gick det sen - för tv-bönderna!"

"Missade öppet mål med flit i vm-kvalmatch"

"många albaner ser oss som förrädare"

"Säkerheten höjs efter hot"

"Nya kärlekar vid middagsbordet"

"Oväntade hindret som kan sänka svenska stjärnan"

"Drottningen ska återta tv-tronen"

"Vi behöver sätta kedjor runt Zlatan"

"Perelli sjuk- nu hotas premiären"

"Börja ditt nya sunda liv i dag"

"inlåsta- 289 dog i branden"

"De fem värsta byggnadsbränderna"

"Min dotter tittar på porr"

"Ska jag berätta att pappa är otrogen"

"Vågar jag föreslå ett öppet förhållande?"

"Hur frågar jag henne om analsex?"

"Kommer hem till Sverige- om två dagar"

"Utskälld Vilks blev narr i New York"

"Kolla in elitseriens hetaste förstakedjor"

"Kollapsade i publiken- av hjärtinfarkt"

"Wrestlingsstjärnornas tragiska öden"

Clinton om Succetalet: Obama hjälpte mig"

"Debatt om kött"

"Fyra dödade i raketattack mot USA-ambassad"

Dold text

Edit: Kan det vara så att de gömmer undan nyheten då de inte kunnat få tillräckligt bra information om händelsen och därför avvaktar?

Permalänk
Medlem

det konstiga är att muslimerna säger att USA diskriminerar dem, men det var ju bara en person av 300 miljoner som gjorde videon. De flesta Amerikanare är nog emot det, och alla de som stormade ambassaden hade inte ens sett videon p.g.a att deras länder är så långt back i utvecklingen.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Såhär valde t.ex aftonbladet att prioretera nyheterna den dagen.
För att sedan slänga upp nyheten på förstasidan dagen efter.

1.Just nu: 81 årig svamplockare försvunnen

2.Gabriella: "Jag ljög- det fanns ingen pojkvän"

3."Det kan bli lockout över TVÅ säsonger"

"Nya iPhone 5- så blev den"

"Extremhögern rasade- totalt"

"Jag skulle bli ledsen om han ångrade sig"

"Smugglarna hade apor i kalsongerna"

"Nya ledtrådar att jobba med"

"karatemästaren krossad av rollen"

"Har bestämt mig för att gilla läget"

"NY LISTA: De tjänar mest-där du bor"

TV: Följ med in till nya nationalarenan

"AIK spelar här i tio år"

"Här blir Johnny rånad och överkörd"

"Strömberg stängs av efter överfallet"

"Succestart- för budget-malmö"

"Patetiskt- ett stort skämt"

"TV: Leksands lekstuga med seriens nykomling"

"Mora gav svar på tal i premiären"

"Ny iPhone kan ge nytt priskrig"

"Den kommer inte att heta iphone 5"

"Nya iPhonen får oss att glömma allt annat"

"Här krossar Obama tidigare presidenter"

"USA valet Ett val -två skilda ekonomiska program"

"Agneta: Det värsta jag har upplevt"

"Bengt: Alla brev kom som en chock"

"Nej vi vill inte ha ett vinstförbud"

"Tobias blir av med all hjälp"

"Bilbyggarna tjänar som på McDonalds"

"Detroit är som bengtsfors fast större"

"Tidigare inlägg i "Flykten från Detroit""

"Här är Sveriges vassaste landslag"

"Så gör du drinkar- som ett proffs"

"Klottret säljs- för 10000-tals kronor"

"Blev blixtkära innan de hann vara med i tv"

"Kärlekssucce för "bonde söker fru""

"Så gick det sen - för tv-bönderna!"

"Missade öppet mål med flit i vm-kvalmatch"

"många albaner ser oss som förrädare"

"Säkerheten höjs efter hot"

"Nya kärlekar vid middagsbordet"

"Oväntade hindret som kan sänka svenska stjärnan"

"Drottningen ska återta tv-tronen"

"Vi behöver sätta kedjor runt Zlatan"

"Perelli sjuk- nu hotas premiären"

"Börja ditt nya sunda liv i dag"

"inlåsta- 289 dog i branden"

"De fem värsta byggnadsbränderna"

"Min dotter tittar på porr"

"Ska jag berätta att pappa är otrogen"

"Vågar jag föreslå ett öppet förhållande?"

"Hur frågar jag henne om analsex?"

"Kommer hem till Sverige- om två dagar"

"Utskälld Vilks blev narr i New York"

"Kolla in elitseriens hetaste förstakedjor"

"Kollapsade i publiken- av hjärtinfarkt"

"Wrestlingsstjärnornas tragiska öden"

Clinton om Succetalet: Obama hjälpte mig"

"Debatt om kött"

"Fyra dödade i raketattack mot USA-ambassad"

Dold text

Edit: Kan det vara så att de gömmer undan nyheten då de inte kunnat få tillräckligt bra information om händelsen och därför avvaktar?

Aftonbladet är en skräpsida, knappt 20% av innehållet på sidan är nyheter och att hämta sina nyheter därifrån är lika bra som att hämta dom från msn.se, passagen eller andra skräpsidor. DN hade flera artiklar längst upp på sidan under ganska många timmar, svd minns jag faktiskt inte men de brukar vara hyffsade de med.

Sen kan man ju alltid disskutera varför Iphone får en liknande mängd spaltmeter som denna nyhet...

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Storm i ett vattenglas om man ser till vad som händer runt om i världen. Det är förhållandevis få muslimer som deltar i detta, många är säkerligen upprörda över filmen men det innebär inte att de går man ur huse med facklor och högafflar för det. Betänk att Kairo (exempelvis) är en av världens folkrikaste städer och ändå rör det sig om ett hundratal vettvillingar.

Precis lika lite som att USAs medborgare ska få klä skott för vad några så kallade filmmakare skapat så ska inte all världens muslimer behöva ta ansvar för vad en handfull idioter hittar på.

Apropå Life of Brian, ja du, vi har ju bevittnat här i Sverige hur vissa judar och staten Israel ser på kritik gentemot landet. Men inte ska alla judar eller israeler behöva stå till svars för det?

Personligen så är jag less på så kallade provokatörer som Vilks, den koptiske jönsen i USA med flera. Ja, vi vet att vissa grupper av muslimer reagerar något överjävligt på niderier runt islam et cetera. Så istället för att slå på getingboet om och om igen och förnumstigt utbrista "kolla, de sticks, jag sa ju det!" så kanske de kunde ta en annan väg för att minimera extremismen inom islam och arabvärlden (samtidigt fokusera på annan slags extremism och fanatism, det är ju inte exklusivt inom islam det existerar). Till exempel som att hålla käften och låta vettiga människor hantera det hela.

Just nu är jag glad över att det är Obama som sitter i VH, hade det varit Bush Jr så hade bombplanen antagligen redan lyft …

Permalänk
Skrivet av Xinforel:

det konstiga är att muslimerna säger att USA diskriminerar dem, men det var ju bara en person av 300 miljoner som gjorde videon. De flesta Amerikanare är nog emot det, och alla de som stormade ambassaden hade inte ens sett videon p.g.a att deras länder är så långt back i utvecklingen.

Detta gör igen bra reklam för islam. Tror västvärlden mer och mer börjar avsky islam.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Svenska media är väldigt bajsnödiga om muslimsk fundamentalistisk terror. De danska skämtteckningarna har fortfarande aldrig visats i svenska "mainstream" media, och när Pakistan blockerade Facebook och Twitter över motprotesten "Everybody Draw Mohammed Day" så rapporterade media om att Pakistan blockerat facebook men inte varför.

Självcensuren gäller bara islam. Media har inga problem med att rapportera om kristna knäpp-fundamentalister eller judar, så det handlar inte om att man vill undvika att göra religiösa personer upprörda, utan det handlar om att man inte vill göra våldsamma religiösa personer upprörda.

Jag vet inte om medias självcensur beror på att svenska journalister är ovanligt fega eller om det finns en överenskommelse mellan alla större media att inte rapportera sånt som kan göra islamiska fundamentalister upprörda, men att det finns en självcensur är uppenbart.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~