Permalänk

Gtx550 Ti överklockning

Tjenare, tänkte överklocka mitt 550 Ti för att få ut lite mera fps i t.ex Bf3. Vilket program ska jag använda för själva överklockningen och för att hålla kolla på temperaturen? Övriga tips?

Tack på förhand// Infraxtor

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner för överklockningen.
Sedan Afterburner eller GPU-Z för temp.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Tjenare, tänkte överklocka mitt 550 Ti för att få ut lite mera fps i t.ex Bf3. Vilket program ska jag använda för själva överklockningen och för att hålla kolla på temperaturen? Övriga tips?

Tack på förhand// Infraxtor

Hej. har själv ett gtx 550ti och det program jag kan rekomendera är msi afterburner för att klocka sen gpu-z för att hålla koll på temp o så vidare. mvh

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk

Tackar för snabba svar Nu blire lite överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Tackar för snabba svar Nu blire lite överklockning

tänk bara på att ta 10 MHz i taget o prova dig fram men rör inte volten för mycket om du inte är van vid att överclocka.

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Skrivet av jimsan89:

tänk bara på att ta 10 MHz i taget o prova dig fram men rör inte volten för mycket om du inte är van vid att överclocka.

Okej, första gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej, första gången

hur gick det med klockningen? vad hade du för instälningar innan oc och vad fick du till efter oc?

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Skrivet av jimsan89:

hur gick det med klockningen? vad hade du för instälningar innan oc och vad fick du till efter oc?

Ökade bara 10mhz och gpu:n blev 87 grader i Msi kombustor Gpu burn in, vilket jag tycker är ganska varmt. Hur varmt får det bli innan det tar skada?

Edit: Tror att det är för dålig kylning för överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Ökade bara 10mhz och gpu:n blev 87 grader i Msi kombustor Gpu burn in, vilket jag tycker är ganska varmt. Hur varmt får det bli innan det tar skada?

Edit: Tror att det är för dålig kylning för överklockning

allt över 80 grader är inte till att rekomendera men du kan ju ställa fläkten manuellt med ju. vilket märke var det på din modell? testa att spela lite med klockningen. sen kan du ju klocka minnena med ju.

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Skrivet av jimsan89:

allt över 80 grader är inte till att rekomendera men du kan ju ställa fläkten manuellt med ju. vilket märke var det på din modell? testa att spela lite med klockningen. sen kan du ju klocka minnena med ju.

När kortet blev 87 grader ställde jag fläkten på fullt men det vart ingen temperatur skillnad... I gpu-z står det Sapphire/Pcpartner men när jag googlar på sapphire gtx550 ti kommer bara andra märken upp, btw har den här datorn http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/acer...

Permalänk

Hur är ventilationen i chassit? Om du inte får någon temperatursänkning trots högre varvtal (och därmed högre luftflöde över kylaren), så verkar du ha ett dåligt ventilerat chassi, som inte får in tillräckligt med kall luft (och inte evakuerar tillräckligt med varm luft).

Prova även vad du får för temperaturer vid spelande (Kombustor ger för det mesta rätt mycket högre belastning och därmed temperaturer än spel)

Sedan är inte 87°C hela världen, då Nvidia specifierar 100°C som maxtemperatur för kretsen:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-550t...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Hur är ventilationen i chassit? Om du inte får någon temperatursänkning trots högre varvtal (och därmed högre luftflöde över kylaren), så verkar du ha ett dåligt ventilerat chassi, som inte får in tillräckligt med kall luft (och inte evakuerar tillräckligt med varm luft).

Prova även vad du får för temperaturer vid spelande (Kombustor ger för det mesta rätt mycket högre belastning och därmed temperaturer än spel)

Sedan är inte 87°C hela världen, då Nvidia specifierar 100°C som maxtemperatur för kretsen:
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-550t...

Har bara en ca: 90mm fläkt i chassit. Ska testa att köra Bf3 överklockat
Så kortet tar inte skada under 100°C ?

Permalänk
Medlem

Hoppas du inte betalade 7000kr för den där burken

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Hoppas du inte betalade 7000kr för den där burken

Jo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Inte för att vara taskig men plockade ihop din burk på Inet och då har jag förmodligen tagit bättre kvalitetgrejer än de som sitter i din burk för mycket är gjort själva av Acer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2295000/2012-09-14

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Inte för att vara taskig men plockade ihop din burk på Inet och då har jag förmodligen tagit bättre kvalitetgrejer än de som sitter i din burk för mycket är gjort själva av Acer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2295000/2012-09-14

Var lite slö, men det straffade sig..

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Inte för att vara taskig men plockade ihop din burk på Inet och då har jag förmodligen tagit bättre kvalitetgrejer än de som sitter i din burk för mycket är gjort själva av Acer.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2295000/2012-09-14

Du glömde chassi, DVD-läsare, Windows, tangentbord, mus och montering. Kollar man tekniska spec så har Acer datorn en Athlon II x4 3.1 Ghz och den du valt är endast 3.0 Ghz. Skulle kunna gå att få in ett lite bättre grafikkort i det paketet dock

Acer datorn är inte gjord för överklockning. Kylningen är nog endast gjort för att hålla temperaturerna i schack som det är, men inte mer än så. Skulle gissa på att grafikkortet blir ganska varmt även utan överklockning.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Du glömde chassi, DVD-läsare, Windows, tangentbord, mus och montering. Kollar man tekniska spec så har Acer datorn en Athlon II x4 3.1 Ghz och den du valt är endast 3.0 Ghz. Skulle kunna gå att få in ett lite bättre grafikkort i det paketet dock

Acer datorn är inte gjord för överklockning. Kylningen är nog endast gjort för att hålla temperaturerna i schack som det är, men inte mer än så. Skulle gissa på att grafikkortet blir ganska varmt även utan överklockning.

Är uppe i 960 mhz (900 standard) och tempen har inte kommit över 85 grader när jag kör Bf3 utan V-Sync.

Btw någon som vet när det är dags att höja spänningen? Hade max tänkt klocka till 1 ghz.

Edit: Har larm på 85 grader.

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Är uppe i 960 mhz (900 standard) och tempen har inte kommit över 85 grader när jag kör Bf3 utan V-Sync.

Btw någon som vet när det är dags att höja spänningen? Hade max tänkt klocka till 1 ghz.

Du höjer spänningen när du börjar få artifakter eller att spelet kraschar.

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Du höjer spänningen när du börjar få artifakter eller att spelet kraschar.

Okej Men vad är artifakter? (Är lite noob)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej Men vad är artifakter? (Är lite noob)

Sträck och roliga flygande saker som inte ska vara i spelet.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Okej Men vad är artifakter? (Är lite noob)

Här är ett extremt fall av artifakter: http://www.youtube.com/watch?v=A5_lbXe0HRU&feature=related

Permalänk

Tack, då vet jag

Permalänk

Men vad ska man tänka på när man klockar grafik minnena?

Det är väl ingen fara med att nätagged har för låga watt när man överklockar grafik-kortet? Har 500 watt. Datan: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/acer...

Permalänk
Skrivet av Infraxtor:

Har bara en ca: 90mm fläkt i chassit. Ska testa att köra Bf3 överklockat
Så kortet tar inte skada under 100°C ?

Det måste ju ändå finnas fler fläktplatser som du kan sätta i fläktar i. Det ser ju ut som om det går att sätta en i taket (ser ut som något slags fläktgaller där i alla fall), rimligtvis borde det även gå att sätta någon i fronten också. Har du öppnat sidan på chassit och kollat efter?

Vad har du för chassitemperatur (kolla med speedfan/HWMonitor/SIW eller liknande)?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Det måste ju ändå finnas fler fläktplatser som du kan sätta i fläktar i. Det ser ju ut som om det går att sätta en i taket (ser ut som något slags fläktgaller där i alla fall), rimligtvis borde det även gå att sätta någon i fronten också. Har du öppnat sidan på chassit och kollat efter?

Vad har du för chassitemperatur (kolla med speedfan/HWMonitor/SIW eller liknande)?

Har garanti tills 20 april så har ej öppnat och kollat om det går.

Chassi tempen vart max 57 grader när jag körde Bf3 conquest på en Armored kill map.

Permalänk

Hur mycket kan man överklocka minnet i kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Hur mycket kan man överklocka minnet i kortet?

nu har jag klockat mitt kort o spelat bf3 i en timme o jag har klockat till core clock 1000MHz orginal 900 och minnet till 2250 från 2050 utan problem med en idle speed på 60 grader o mitt kort är ett geforce gtx 550 ti gainward

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Skrivet av jimsan89:

nu har jag klockat mitt kort o spelat bf3 i en timme o jag har klockat till core clock 1000MHz orginal 900 och minnet till 2250 från 2050 utan problem med en idle speed på 60 grader o mitt kort är ett geforce gtx 550 ti gainward

Okej men mitt Bf3 crashar när jag går över 985 mhz

Vilken drivrutin version har du? Jag har 306.23

3D Mark 11 crashade en gång med 985 mhz gpu och 2100 mhz minne, det stog att drivrutinerna hade slutat svara och hade återställts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infraxtor:

Okej men mitt Bf3 crashar när jag går över 985 mhz

Vilken drivrutin version har du? Jag har 306.23

3D Mark 11 crashade en gång med 985 mhz gpu och 2100 mhz minne, det stog att drivrutinerna hade slutat svara och hade återställts.

okej jag har samma drivrutin det är den senaste. men vilken tillverkare har du på ditt kort? lägg dig på 970 på gpu och 2150 på minne det är stabilt för mitt kort:)

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |