ASUS P5Q PRO + Nya RAM; datorn beter sig udda när jag fyller alla slots.

Permalänk
Medlem

ASUS P5Q PRO + Nya RAM; datorn beter sig udda när jag fyller alla slots.

Hej!

Köpte idag 2+2GB Corsair 800MHz DDR 2 för att uppgradera gamla bettan (sitter likadana stickor i redan).
När jag testar med alla 4 stickor (8GB totalt) så beter sig datorn jättemärkligt;
Startup - inget problem.
BIOS - registrerar 8GB, inget udda.
Men, när jag är i Windows så kraschar diverse applikationer helt utan förklaring, går inte ens att starta dem. T.ex. Chrome, Word, Spotify, AVG etc. Vi snackar alltså ingen tung belastning eller ovanliga program.

Jag har testat att:

Ta ut mina nya RAM och testa bara de gamla: Inget problem.
Tagit ut de gamla och satt in de nya där de gamla satt (alltså slot 1 och 3): Inget problem.
Testat med de nya på slot 1&3 och de gamla på 2&4: Problem. (även vice versa).
Nu senast testade jag de nya på slot 1&3 samt ett gammalt på slot 2: Verkar fungera (spelat BF3 i en timme som "test" ).

Någon som känner igen problemet eller har en förklaring till varför det är såhär? Trasigt Mobo? Finns lösning? Kan det vara fel på sista RAM-sloten?

Övrig config: Intel e8400@3GHz, ASUS P5Q PRO, SSD 128 GB, Radeon HD5870.

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Klocka ned minnena från 800 till ca 775 MHz så funkar det förmodligen bättre. Känt problem med p965, p35 och p45 moderkort.

Om du orkar/vågar, installera Ket's modifierade BIOS @ http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?200109-Mod...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Klocka ned minnena från 800 till ca 775 MHz så funkar det förmodligen bättre. Känt problem med p965, p35 och p45 moderkort.

Om du orkar/vågar, installera Ket's modifierade BIOS @ http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?200109-Mod...

Okej intressant!
Har inte överklockat mycket, om jag bara till klocka ner minnena - hur bör jag gå tillväga? Sänka FSB? Bidrar inte det till lägre CPU-klock också? Den vill jag helst inte behöva skruva ner om inte nödvändigt.