Permalänk
Medlem

Varmt 6950

Hej,

Har haft problem med mitt 6950 ett tag att det blir för varmt. Det började för några månader sen, från att ha legat på max 75c i load till att ligga på 90-95c i load. Bestämde mig idag för att byta kylpastan då detta var den ända anledningen jag kunde komma på till att ett kort helt plötsligt blir jätte varmt.

Har nu bytt kylpasta och märker endast 2-3 graders skillnad, kortet är alltså fortfarande för varmt.

Borde jag vänta och se om det blir bättre när kylpastan suttit på ett tag eller borde jag köpa en annan kylare?

Permalänk

Vilken kylare? Överklockning? Bra flöde i burken?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kör med stockkylare, det konstiga är ju dock att första 8-9 månaderna jag hade kortet så hade jag inga problem med att det var varmt. Har bra luftflöde och inga andra delar i datorn är varma.

Permalänk
Medlem
Permalänk

det är inte så att kylaren till kortet är helt full med damm?

Permalänk
Medlem

Nope, har blåst ur det flera gånger med tryckluft och tog bort det lilla som satt fast inne i kortet när jag bytte kylpasta.

Permalänk
Medlem

Dags o blåsa rent

Permalänk
Medlem

Heatsinken är jag dock inte helt 100% på om där är något damm i den eller inte, borde dock inte vara det eftersom jag blåst med tryckluft flera gånger igenom kortet från baksidan.

Permalänk
Medlem

Okay, jag plockade isär kortet igen för att kolla hur kylpastan hade sprit sig och det visade sig att jag hade satt dit den ganska dåligt. Hittade även det tjockaste lager damm jag någonsin sett i kylflänsen.. det hade tydligen varit för tjockt och suttit för hårt för tryckluften att ta.

Förhoppningsvis får jag lite bättre temperaturer nu.