Permalänk

socket 1155

Har dom slutat göra processorer till Socket 1155?

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem

Ivy bridge talar du om alltså? Det tror jag inte. Här har du en mängd processorer för socket 1155; http://www.inet.se/sok/ivy-bridge.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Kort svar så tror jag att dom inte kommer göra några nya 1155or... kanske kommer någon enstaka 3920 till LGA-2011 eller så, men Haswell kommer väl i sommar om jag inte är ute och cyklar och dom ska köra en 1150 socket.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Kort svar så tror jag att dom inte kommer göra några nya 1155or... kanske kommer någon enstaka 3920 till LGA-2011 eller så, men Haswell kommer väl i sommar om jag inte är ute och cyklar och dom ska köra en 1150 socket.

Och varför är en 2011-processor relevant i det här fallet?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme | Intel Core i7 3960X | 4x GeForce GTX 680 | Corsair 32GB (8x4096MB) 2400MHz Dominator Platinum | Corsair AX1200i | Corsair Obsidian 800D

Permalänk
Medlem

Tjae.. ett scenario kanske är att han ska bygga en dator och undrar om det finns någon framtid för socketen som är "teh shiznits" just nu, då tycker jag nog personligen att 2011 är "bättre men inte bra" i jämförelse.

Väldigt privat åsikt osv osv och vi ska inte gå offtopic. Men man kan ju undra varför du undrar det?

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Tjae.. ett scenario kanske är att han ska bygga en dator och undrar om det finns någon framtid för socketen som är "teh shiznits" just nu, då tycker jag nog personligen att 2011 är "bättre men inte bra" i jämförelse.

Väldigt privat åsikt osv osv och vi ska inte gå offtopic. Men man kan ju undra varför du undrar det?

Det han frågade var ju om det skulle komma några nya processorer till 1155.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme | Intel Core i7 3960X | 4x GeForce GTX 680 | Corsair 32GB (8x4096MB) 2400MHz Dominator Platinum | Corsair AX1200i | Corsair Obsidian 800D

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan om TS menar "ny" som i ny modell eller bara om de "gammla" fortfarande tillverkas

Permalänk
Medlem

Ehh... ? Va? Vart vill TS komma? 3770 och 3570 släpptes för någon månad sedan liksom 77-serie chipsetet, z77, h77 etc.

Det kommer nya processorer med dubbla kärnor till socketen...

Läs lite nyheter och googla...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Har dom slutat göra processorer till Socket 1155?

Om du menar att det kommer mer prestandamodeller till LGA 1155 så är inte det troligt, 3770K är nog Top of the line här, några enklare och strömsnålare varianter lär komma.
Nästa processor som kommer är som kanske bekant Arkitekturen "Haswell" under 2013, den kommer få Intels nya socket LGA1150 .
Näst i kön för ny arkitektur står "Broadwell" kommer få en krympning av arkitekturen frå Ivy Bridge och Haswells 22nm till 14nm, denna förväntas komma under 2014 allt efter Intels egen TIC TOC Roadmap.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Tick-Tock

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Jag funderar på att köpa ett moderkort med socket 1155 intel processor och då undrade jag ifall jag ska byta processor i framtiden så måste jag säkert byta moderkort också tänkte köpa asus sabertooth Z77

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Jag funderar på att köpa ett moderkort med socket 1155 intel processor och då undrade jag ifall jag ska byta processor i framtiden så måste jag säkert byta moderkort också tänkte köpa asus sabertooth Z77

Ja så blir det nog tyvärr, men å andra sidan så brukar man sällan uppgradera utan i regel köpa ny plattform om man ska förnya sig.

Köper du Z77 och t.ex 3570K eller 3770K i dag så klarar du dig lätt i 3-5 år utan att du ska känna att du sitter på "gamla" grejjer.
Uppgraderingar som kanske behöver göras innan du byter CPU och Mobo nästa gång lär väl bli nästa generations Grafik och Hdd

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatrixAxel:

Jag funderar på att köpa ett moderkort med socket 1155 intel processor och då undrade jag ifall jag ska byta processor i framtiden så måste jag säkert byta moderkort också tänkte köpa asus sabertooth Z77

Som tidigare skrivit så kommer du inte att behöve göra en uppgradering på många år om du tex. köper en 2500k.

Anledningen till det är att processor utveklingen ligger långt före grafik delen så mest troligt kommer det vara grafikortet som begränser spelen du kommer att spela de närmaste åren (med några undantag)

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett z68 och en 2500k, mest för billigt pris men även för att detta lär hålla ett bra tag framöver.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Okej, tack för hjälpen! jag har ju en i5 2500k så jag håller mig ett bra tag! jag har tänkt mig köpa en sabertooth z77 nu i oktober sedan längre fram uppgradera!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sj6:

Ehh... ? Va? Vart vill TS komma? 3770 och 3570 släpptes för någon månad sedan liksom 77-serie chipsetet, z77, h77 etc.

Det kommer nya processorer med dubbla kärnor till socketen...

Läs lite nyheter och googla...

i3 och de lite billigare pentium har redan släpts Ca en vecka sedan de kom ut.

Skrivet av MatrixAxel:

Okej, tack för hjälpen! jag har ju en i5 2500k så jag håller mig ett bra tag! jag har tänkt mig köpa en sabertooth z77 nu i oktober sedan längre fram uppgradera!

Ingen anledning att uppgradera den platformen ännu
en i5 2500k kan man ju köra i 4.6-4.8GHz utan större problem
Att du byter moderkort kan man nog bara motivera om du inte kan överklocka på det moderkort du har idag eller om det saknar SLI/Xfire lösning som du vill byta till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter med i7 950 1366 socket och har inte ännu känt nått behov av uppgradering på den sidan, grafikkort däremot skulle behövas bytas.

Jag väntar till Haswell antagligen i första eller andra generation innan moderkort / CPU blir aktuellt för byte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

i3 och de lite billigare pentium har redan släpts Ca en vecka sedan de kom ut.

Ingen anledning att uppgradera den platformen ännu
en i5 2500k kan man ju köra i 4.6-4.8GHz utan större problem
Att du byter moderkort kan man nog bara motivera om du inte kan överklocka på det moderkort du har idag eller om det saknar SLI/Xfire lösning som du vill byta till.

Jooo det är sant!

Visa signatur

Specs:Prolle - Intel i5 2500k @4.0ghz, Mobo - Gigabyte z68 ud3p, Ram - 8gb ddr3, Nätagg - Fractal design newton r2 1000w, Graffe - Gtx670 2gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggustavsson:

Sitter med i7 950 1366 socket och har inte ännu känt nått behov av uppgradering på den sidan, grafikkort däremot skulle behövas bytas.

Jag väntar till Haswell antagligen i första eller andra generation innan moderkort / CPU blir aktuellt för byte.

Min polare sitter på en i7 920 som körs i 3.36GHz och den har mer eller mindre prestanda än vad min stockclockade i5 3570k gör
(Dock dra ju min processor bra mycket bättre i standard mot standard klock och även om båda är överclockade så kan jag ju pressa ut ca 4.6-4.7GHz (vilket jag har lyckats med))

Men en av de tidiga i7.orna är mycket bra och kapabla till de mesta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag har en i5-750 med ett 1156 moderkort. (har inte byggt ihop datorn än, ska vattenkylas, klockar kanske bra?)
Ska köra ett GTX 580.
Är det värt att lägga pengar på ett 1155 moderkort med en 3570k Cpu?
Kommer att spela mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Lånar tråden lite. Jag har en i5-750 med ett 1156 moderkort. (har inte byggt ihop datorn än, ska vattenkylas, klockar kanske bra?)
Ska köra ett GTX 580.
Är det värt att lägga pengar på ett 1155 moderkort med en 3570k Cpu?
Kommer att spela mest.

Spontant säger jag nej.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Lånar tråden lite. Jag har en i5-750 med ett 1156 moderkort. (har inte byggt ihop datorn än, ska vattenkylas, klockar kanske bra?)
Ska köra ett GTX 580.
Är det värt att lägga pengar på ett 1155 moderkort med en 3570k Cpu?
Kommer att spela mest.

Skaffar du en 3570k så kommer du få bättre prestanda, helt klart, jag köpte ett MSI moderkort och 3570k för totalt 2800:-(inkl. frakt). Om du tycker att det känns som ett lagom pris, så kommer du garanterat bli nöjd med vad du får. Men första generationens i5 fungerar fortfarande bra i dagsläget, speciellt om du vet hur man klockar ordentligt.

Och om du orkar lägga ner tid på detta, så kan du även försöka sälja av din gamla i5 samt moderkort så kanske du hamnar under 2000:- för de nya.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √