FX-8120 för 1000 kr eller vänta på Piledriver?

Permalänk
Medlem

FX-8120 för 1000 kr eller vänta på Piledriver?

Hej!

Jag har hittat en FX-8120 för 1000 kr inklusive frakt (ebay, OEM utan kylare) och känner mig väldigt sugen att köpa den.
Man kan hitta ganska billiga moderkort också som ska funka så det skulle kunna bli en bra uppgradering på budget.
Jag komprimerar mycket x264 video och där är den ju särskilt bra.
Kör enbart Linux.

Men läser att piledriver troligen släpps om ungefär en månad men kommer det någon modell i samma prisklass som 8120?
Sitter för närvarande med en inte lXeon 3350 (motsvarande en Core 2 Quad 9450).

Läst något om FX-8300 skulle vara en ny motsvarighet?

En annan fråga, finns det FX-8120 på 95W och på 125W?
Tycker mig se när jag söker att en del skriver 95W och en del 125 W TDP.

Någon prisvärd kylare som rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Jag har hittat en FX-8120 för 1000 kr inklusive frakt (ebay, OEM utan kylare) och känner mig väldigt sugen att köpa den.
Man kan hitta ganska billiga moderkort också som ska funka så det skulle kunna bli en bra uppgradering på budget.
Jag komprimerar mycket x264 video och där är den ju särskilt bra.
Kör enbart Linux.

Men läser att piledriver troligen släpps om ungefär en månad men kommer det någon modell i samma prisklass som 8120?
Sitter för närvarande med en inte lXeon 3350 (motsvarande en Core 2 Quad 9450).

Läst något om FX-8300 skulle vara en ny motsvarighet?

En annan fråga, finns det FX-8120 på 95W och på 125W?
Tycker mig se när jag söker att en del skriver 95W och en del 125 W TDP.

Någon prisvärd kylare som rekommenderas?

Den kostar 1300 med frakt och kylare i Sverige. Är inte det värt de 300 extra så slipper du köpa en annan kylare om du inte måste ha en?

Jag tror annars att det är värt att vänta på piledriver. De har förhoppningsvis gjort något åt värmen

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur prispressad 8120 blivit sedan lansering (kostade i början runt 1800kr) så tror jag inte du får en lika bra Piledriver för samma låga pris när de kommer. Istället lär det bli efterföljaren till Fx 6100 som hamnar runt tusenlappen. Men detta tar ju inte hänsyn till att Amd kanske faktiskt förstått att de måste lägga sig lite billigare gentemot Intel för att kunna sälja, har vi tur så blir piledriver billigare redan vid lansering. Jag hade iaf rekommenderat en 8120 för 1000kr, det är onekligen en väldigt bra processor för de pengarna. Men just värmen är ju som sagt ett problem med Bulldozer, och det har de ju förhoppningsvis blivit bättre på i Piledriver om det är av större vikt för dig

TDP har sedan lansering justerats från 125w till 95w, jag har för mig att de gjorde det genom en lite förfinad tillverkning med mindre strömläckage i cpu:n. Detta gjordes ganska tidigt, så idag ska det till ganska mycket för att det ska finnas exemplar stämplade med 125w i butikerna.

Två prisvärda kylare är ju helt klart Cooler Master 212 Evo samt Antec H2O 620, även om det finns fler bra i samma pris som 620, tex från Thermalright. Men vad är det för kylare som är stock på 8120? Är det vattenkylningspumpen? Isåfall är det ju värt att köpa den boxade versionen i Sverige där den ingår, den lär vara likvärdig med Antec 620

Edit: Verkar som att jag hade fel angående TDP, enligt Amd är 8120 fortfarande på 125w, det är den lägre klockade 8100 som har ett TDP på 95w

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Jag har hittat en FX-8120 för 1000 kr inklusive frakt (ebay, OEM utan kylare) och känner mig väldigt sugen att köpa den.
Man kan hitta ganska billiga moderkort också som ska funka så det skulle kunna bli en bra uppgradering på budget.
Jag komprimerar mycket x264 video och där är den ju särskilt bra.
Kör enbart Linux.

Men läser att piledriver troligen släpps om ungefär en månad men kommer det någon modell i samma prisklass som 8120?
Sitter för närvarande med en inte lXeon 3350 (motsvarande en Core 2 Quad 9450).

Läst något om FX-8300 skulle vara en ny motsvarighet?

En annan fråga, finns det FX-8120 på 95W och på 125W?
Tycker mig se när jag söker att en del skriver 95W och en del 125 W TDP.

Någon prisvärd kylare som rekommenderas?

Riktigt bra pris! Jag kyler min med Antec KÜHLER H2O 620 med Corsair Air Series SP120 Quiet Edition TWIN PACK. Dessa är SP versionen som står för Static Pressure som är till för att kyla radiatorer med jag har då två stycken på båda sidor om radiatorn.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

om jag inte är ute och cyklar så kommer topmodellerna i piledriver kosta runt 1300 kr så jag hade väntat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mosq1to:

om jag inte är ute och cyklar så kommer topmodellerna i piledriver kosta runt 1300 kr så jag hade väntat

Hur har du fått denna info? Länk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur har du fått denna info? Länk?

jag var ute och cyklade va trinity jag syftade på

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en luftkylare med heatpipes som kommer med FX-8120 om man köper boxad så den kanske är OK i och för sig. Cooler Master Hyper 212 Evo för ca 250 kr verkar prisvärd annars. Men visst, då blir det ju ungefär samma pris ändå så man kanske hellre ska köpa den boxade versionen.

Men är boxade kylaren lika bra och lika tyst som exempelvis 212 Evo då? Annars kanske man ändå köper till en kylare i slutändan. Jag tror inte jag kommer att överklocka mycket, om ens alls men jag vill ha tyst kylare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ser ut att vara en luftkylare med heatpipes som kommer med FX-8120 om man köper boxad så den kanske är OK i och för sig. Cooler Master Hyper 212 Evo för ca 250 kr verkar prisvärd annars. Men visst, då blir det ju ungefär samma pris ändå så man kanske hellre ska köpa den boxade versionen.

Men är boxade kylaren lika bra och lika tyst som exempelvis 212 Evo då? Annars kanske man ändå köper till en kylare i slutändan. Jag tror inte jag kommer att överklocka mycket, om ens alls men jag vill ha tyst kylare.

Nej, den boxade är inte lika bra som EVO:n så överväg ändå att köpa den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är detta moderkort vettigt för bulldozer?: ASUS M5A78L-M/USB3
Ser gärna att det har stöd för ECC-minnen och inbyggd grafik och det ska vara prisvärt men ändå stabilt.

Ser i CPU-support-listan på ASUS hemsida att det stödjer både 95 W och 125 W FX-8120.
Så var hittar man de där 95W FX-8120 varianterna?
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#CPU...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är detta moderkort vettigt för bulldozer?: ASUS M5A78L-M/USB3
Ser gärna att det har stöd för ECC-minnen och inbyggd grafik och det ska vara prisvärt men ändå stabilt.

Ser i CPU-support-listan på ASUS hemsida att det stödjer både 95 W och 125 W FX-8120.
Så var hittar man de där 95W FX-8120 varianterna?
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#CPU...

Här är 95w varianten, men den kostar 1400kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=995744

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är detta moderkort vettigt för bulldozer?: ASUS M5A78L-M/USB3
Ser gärna att det har stöd för ECC-minnen och inbyggd grafik och det ska vara prisvärt men ändå stabilt.

Ser i CPU-support-listan på ASUS hemsida att det stödjer både 95 W och 125 W FX-8120.
Så var hittar man de där 95W FX-8120 varianterna?
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78LMUSB3/#CPU...

verkar som att jag ändå hade rätt om tdp-värdena då trots allt även om amd själva bara skriver 125w på sin sida men ang moderkortet så skulle jag säga att du vill ha ett med bättre strömförsörjning till en bulldozer, dvs ett moderkort med 8-pin kontakt samt gärna lite vrm-kylning. åtminstone om du hade övervägt överklockning. om du bara vill ha det billigt så är det kortet du länkade tillsammans med en 8120 för en tusenlapp oerhört mycket "bang for the buck"

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Om du ska bygga nytt så satsa på en intel i5 rigg, 500:- mer för en i5 gentemot en fx 8120 är värt enligt mig då i5 presterar bättre samt drar mindre ström.

Notera: Jag har haft både amd och intel.

Permalänk
Medlem

Tack för all information! Men jag avvaktar nog lite med FX-8120. Fick tag på på en Athlon II X4 plus ett bra AM3 moderkort (Gigabyte GA-870A-UD3 revision 2.1) på sweclockers marknad (dock utan stöd för bulldozer men med bra stöd för Penom II X6). Men 700 kr för moderkortet plus CPU känns OK. Får köpa till lite minne men DDR3 är ju billigt nu. Med lite tur passar 645:an i min filserver som sedan tidigare kör en AMD 4850e (2,5 GHz X2) på ett AM2+ moderkort. AM2+ moderkortet har officiellt inte stöd för 645:an men den stödjer både Athlon II 640 och 650 konstigt nog...

Jag har kikat på en Pehonom II X6 1045T för sisådär 850 kr inklusive moms, tull och frakt på ebay, troligen begagnad men ändå. Känns ju ganska prisvärt och vettigt det också med tanke på att jag nu har två stycken moderkort som stödjer den. Även filserverns moderkort har officiellt stöd för 1045T. Jag menar funkar inte 645:an i filservern så funkar 1045T där i alla fall och i så fall byter jag nog plats på moderkorten, vill ha bästa processorn i skrivbordsdatorn och 645:an i servern.

Men om vi antar att jag sätter en 1045T på Gigabyte GA-870A-UD3 plus en sådan där Cooler Master 212 Evo kylare och överklockar den litegrann, var hamnar jag då? Verkar som man kan överklocka en 1045T upp mot 3,2 - 3,4 GHz någorlunda enkelt utan att låsa några kärnor, jag vill ju komprimera video och ha många kärnor? Känns som prestandan då borde närma sig FX-8120 på det där "sämre" moderkortet.

http://www.x264fhdbenchmark.republika.pl/Results.txt
FX-8120 original ger 17,8 fps i x264 testet och en 1100T i original (3,3 GHz) ger 16,8 fps, vilket jag kanske kan komma upp till med en överklockad 1045T. Men Phenom II X6 är väl i överlag bättre än Bulldozer? Visst FX-8120 går väl att överklocka en hel del även på ett sämre moderkort, men nu har jag ju redan köpt moderkort som funkar med Penom II X6 i alla fall så FX-8120 föarsvann tyvärr ur leken. Känns som jag ändå får prisvärda grejer (ser det lite som sport att köpa grejer som ger mest "bang for the buck).

Har jag fattat rätt att Gigabyte GA-870A-UD3 är ett moderkort som bör fungera att överklocka med? Om man nu ska överklocka, är det dumt att köpa 1333-minnen då?
Tänkte mig dessa minnen: http://cdon.se/hemelektronik/kingston_8gb_2x4gb_ramkit_ddr3_1...
Funderar på två sådana 2-pack så maxar jag minnet i moderkortet (max 16 GB).
Man kan väl minska minnesmultipeln när man ökar HTT?

Men kanske dumsnålt. Dessa är inte mycket dyrare faktiskt och borde underlätta överklockningen:
http://cdon.se/hemelektronik/corsair_8gb_(kit)_ddr3_1600mhz_9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Om du ska bygga nytt så satsa på en intel i5 rigg, 500:- mer för en i5 gentemot en fx 8120 är värt enligt mig då i5 presterar bättre samt drar mindre ström.

Notera: Jag har haft både amd och intel.

plus 500kr till för moderkort... det blir totalt nästan det dubbla

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

plus 500kr till för moderkort... det blir totalt nästan det dubbla

Ett helt ok AM3+ 990FX moderkort för ca 1100kr
Ett helt ok 1155 z77 moderkort för ca 1000kr

Så moderkorten är i nästan samma pris. Är lite fördel för AMD om man ska köpa grymma överklockar moderkort. Då är det ca 300kr skillnad i 2300 kronors klassen.

Hur som helst tycker jag han ska köra med 8120 för 1000kr för det är ändå 600-800kr billigare än köra med en Intel 2500k eller 3570k.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Om du ska bygga nytt så satsa på en intel i5 rigg, 500:- mer för en i5 gentemot en fx 8120 är värt enligt mig då i5 presterar bättre samt drar mindre ström.

Notera: Jag har haft både amd och intel.

Notera att jag vill ha en som är bra på x264 komprimering:
http://www.x264fhdbenchmark.republika.pl/Results.txt

FX-8120 @ 4,5 GHz: 24,0 fps
Core i5 @ 4,5 GHz: 20,1 fps
X6 1090T @ 4GHz: 20,6 fps

Du har rätt i att Core i5 drar mindre ström i full load. Men den presterar sämre i detta sammanhang.
Edit: Core i7 däremot, den har jag funderat på... Den verkar prestera likadant som bulldozer i x264 (bättre på annat är i7:an också) men den känns inte lika prisvärd.

Permalänk
Rekordmedlem

Opencl och/eller cuda kan göra stor skillnad på videobehandling, mycket större prestandavinster där än med en ny cpu, så du kanske ska kolla på det om det är nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skulle nog väntat till nya Piledriver då dom ändå är på G och en hel del förvättringar både då det gäller strömförbrukning och prestanda. Fast med dagens pris på Bulldozer så kanske den ger bättre prestanda per krona förstås.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Opencl och/eller cuda kan göra stor skillnad på videobehandling, mycket större prestandavinster där än med en ny cpu, så du kanske ska kolla på det om det är nått.

Finns det för Linux? x264 stödjer väl heller inte detta?
Tror inte man får samma videokvalitet med de encoders som kör opencl / cuda.
Snabbt men dåligt...

Edit: Ja jag kanske ska vänta lite innan jag köper något, kan vara intressant att se vad Vishera / Piledriver levererar innan jag slänger ut mer pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Finns det för Linux? x264 stödjer väl heller inte detta?
Tror inte man får samma videokvalitet med de encoders som kör opencl / cuda.
Snabbt men dåligt...

Kvaliten behöver du nog inte oroa dig över, de flesta professionella program använder gpu accelereration, men jag vet inte hur stödet är i linux, linuxklusters används väl iofs för effekterna i hollywoodfilmer men det är väl snarare mjukvaran som är dyr där.
Adobe cs 6 och Sony vegas har tex stöd för gpuacceleraration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kvaliten behöver du nog inte oroa dig över, de flesta professionella program använder gpu accelereration, men jag vet inte hur stödet är i linux, linuxklusters används väl iofs för effekterna i hollywoodfilmer men det är väl snarare mjukvaran som är dyr där.
Adobe cs 6 och Sony vegas har tex stöd för gpuacceleraration.

Vad jag vet är det bara omskalning av video och speciella filter i CS 5 som använder det. Vet inte om stödet blivit bättre i cs 6 men kan tänka mig att det inte går så snabbt framåt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Om du ska bygga nytt så satsa på en intel i5 rigg, 500:- mer för en i5 gentemot en fx 8120 är värt enligt mig då i5 presterar bättre samt drar mindre ström.

Notera: Jag har haft både amd och intel.

I det som TS gör är 8120 bättre än i5 sandy eller ivy, så att betala mer för något som är sämre tror jag inte är sådär jättesmart

Permalänk
Medlem

Ja, det finns en del filter till avisynth som kan ta stöd av grafikkortet när jag tänker efter, och möjligen går detta att köra via Wine i Linux (jag kör avisynth i wine men har undvikit plugins som använder grafikkortet då de ofta är buggiga redan på windows så det lär inte bli bättre via Wine). Jag har för mig att OpenShot video editor kan använda OpenGL för 3D-effekter, men jag tror inte det kräver särskilt mycket av grafikkortet (mitt 9600GT duger nog). Jag använder KDEnlive en del men har inte riktigt koll på om det drar nytta av grafikkortet på något sätt. Men efter att allt är filtrerat ska det ändå komprimeras med x264 i processorn så grafikkort känns som en separat diskussion för min del. De som kör Windows och Adobe CS får väl ta större hänsyn till grafikkortet.

Men det är bra input jag får av er och visst kikar jag på intel också. Egentligen gillar jag intel då de har bra grafikdrivrutiner för Linux och jag har troligtvis inte mer behov av grafik än inbyggda grafiken i intels processor. Så man får väldigt strömsnålt system med intel och integrerad grafik. AMD har sina APUer i och för sig (trinity), men de har få processorkärnor. Får se vad det blir framöver. Jag brukar oftast rekommendera intel för allmänt bruk. Men jag har ju lite egna udda behov - många kärnor men ingen direkt grafikprestanda behövs. Köper jag Core i7 så sparar jag alltså in kostnaden för grafikkort. Skulle behovet uppstå kan jag köpa grafikkort senare. Nu har jag i och för sig redan ett grafikkort (9600GT) som funkar utmärkt till mina behov (och drar onödigt med ström dessutom) så visst det är också en aspekt.

Permalänk

Med tanke på priset så hade jag nog kanske köpt en 8120 i dina skor..
Själv så ska jag vänta på Piledriver och uppgradera från min nuvarande processor som kommer hamna i en ny speldator som skall byggas (så billigt som möjligt!)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|