Permalänk
Medlem

Ljud över Ethernet-kabel

Hej hej
Jag har en himla massa Ethernet-kabel dragit i väggarna i min bostad, men tyvärr ingen annan kabel och jag har inte möjlighet att dra ngn annan kabel.

Jag har en musikserver i ett rum som jag vill koppla in direkt i en förstärkare som står i ett annat rum. Mellan dessa två rum finns det Ethernet-kabel dragen. Kan man göra som följer?

Dela upp tåtarna i Ethernet-kabel och tvinna ihop dem i tre grupper samt koppla på en RCA-kabel med 3,5mm-propp?

Permalänk
Medlem

Ja det går. Om inte är de för ledarna är för tunna men känns som 3 var borde fixa det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Det borde gå Är det bra kvalitet på kabeln?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Riktigt bra idé. Så länge det inte blir för mycket signalförlust pga för tunna ledare så ska det inte vara några problem.

Detta gav mig en idé för att slippa den långa ljudkabeln mellan datorn och stereon

Någon som vet om detta fungerar alls med t.ex vga/d-sub, eller blir det för mycket problem?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hedersmedlem

Ljud och inte nätverksrelaterat.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nätverkskablar brukar hålla rätt ok kvalitet, och kopplar man bara "rätt" så får man ju tvinnade kablar som dämpar störningar. Har skälv byggt högtalarkablar av nätverkskabel, tror det var sexdubbla i och för sig, tror det var TNT-audio som hade "receptet".

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som elektriker och jag har vid ett tillfälle dragit ljudsystem i en lägenhet. Jag var tvungen att använda kabel med två kopparledare med 2,5mm2 vardera, för att minimera risken för förlust. Det var väldigt långa sträckor dock.

http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=732&...

Du kan säkert få ut något ljud ur en patch kabel, men jag tvivlar på att det kommer fungera bra då arean på paren i dessa kablar är typ 0.22mm2

Du behöver minst 1.5mm2 +-0.5 beroende på sträcka.

EDIT: Men det skadar aldrig att testa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vemoth:

Jag jobbar som elektriker och jag har vid ett tillfälle dragit ljudsystem i en lägenhet. Jag var tvungen att använda kabel med två kopparledare med 2,5mm2 vardera, för att minimera risken för förlust. Det var väldigt långa sträckor dock.

http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=732&...

Du kan säkert få ut något ljud ur en patch kabel, men jag tvivlar på att det kommer fungera bra då arean på paren i dessa kablar är typ 0.22mm2

Du behöver minst 1.5mm2 +-0.5 beroende på sträcka.

EDIT: Men det skadar aldrig att testa.

Men detta gällde väl ersättning för signalkabel och inte högtalarkabel? Då är nog risken för brum större än att motståndet blir några ohm högre.

För övrigt, när jag (för längesen) experimenterade med yteffekter och annat på kablar kördes även väldigt tunn enledare, både ensam och flera parallellt. Ljudet blev annorlunda ibland, men nödvändigtvis inte sämre.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemoth:

Jag jobbar som elektriker och jag har vid ett tillfälle dragit ljudsystem i en lägenhet. Jag var tvungen att använda kabel med två kopparledare med 2,5mm2 vardera, för att minimera risken för förlust. Det var väldigt långa sträckor dock.

http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=732&...

Du kan säkert få ut något ljud ur en patch kabel, men jag tvivlar på att det kommer fungera bra då arean på paren i dessa kablar är typ 0.22mm2

Du behöver minst 1.5mm2 +-0.5 beroende på sträcka.

EDIT: Men det skadar aldrig att testa.

Det känns som om du och trådskaparen pratar om äpplen och päron, trådskaparen skall förflytta en signal mellan A och B, som i sin tur skall förstärkas vid B, för att sedan användas.

Vad du menade, var troligen kablage ifrån förstärkare till högtalarelement, då jag aldrig hört talas om signalkablage för ljud med ett behov av en tvärsnittsarea på 2,5m².

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Men detta gällde väl ersättning för signalkabel och inte högtalarkabel? Då är nog risken för brum större än att motståndet blir några ohm högre.

För övrigt, när jag (för längesen) experimenterade med yteffekter och annat på kablar kördes även väldigt tunn enledare, både ensam och flera parallellt. Ljudet blev annorlunda ibland, men nödvändigtvis inte sämre.

Jaha. Ursäkta. Jag missförstod och/eller läste slarvigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär funka skapligt bra att göra som du visat på bilden, skulle det bli störningar så se till att hålla ihop paren, dvs signal och jord på samma par och inte blandat på det sätt du ritat, och skulle det behövas så går det ju faktiskt att ansluta ett riktigt interface till kabeln och kanske även köra en balanserad överföring eller digitalt, och då fungerar det garanterat, men det kostar några hundra, det beror på miljön och kabellängderna helt enkelt.
Det finns tex Sändare http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=504&s...
mottagare http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=505&s...
Och en massa andra modeller, men Kramer lär ha delar som fixar det om det blir problem med störningar, de fixar även bildöverföring om du skulle vilja ha det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du vill nog ha 4 trådar till jorden och 2 till höger resp vänster.
Som det är nu 3 trådar till och bara en retur.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara