Permalänk
Medlem

Quad GTX 690 SLI

Hej,

Bytte igår ut mitt grafikkort mot 2 st GTX 690 SLI. Jag får ingen post eller signal till monitorn. Testade även med bara ett kort, samma problem.

Detta är mitt första SLI bygge och vet inte riktigt ännu vad som strular, vore snällt om någon kunde hjälpa till med troubleshooting eller det är något viktigt jag kanske missat.

Testade även med ett kort, samma problem.

Systemet har funkat helt felfritt innan.

mvh

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk

För svagt nätagg?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Agget är Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular, det borde klara av konfigurationen, inte?

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joqqy:

Agget är Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular, det borde klara av konfigurationen, inte?

Inga problem alls.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

något trams i biosen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

något trams i biosen kanske?

Möjligt, vet inte riktigt vad ännu, men ska försöka se om jag kan ställa in något där. Tacksam för förslag om vad det troligast kan vara isåfall.
Uppdaterade till senaste bios innan nybygget.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

för bra grafikkort

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Skrivet av joqqy:

Möjligt, vet inte riktigt vad ännu, men ska försöka se om jag kan ställa in något där. Tacksam för förslag om vad det troligast kan vara isåfall.
Uppdaterade till senaste bios innan nybygget.

Testa koppla skärmen till moderkortet och se om du får bild så du kan komma in i bios i alla fall och se om du hittar kortet där. Fungerar det om du byter tillbaka till ditt 590?

Permalänk
Medlem

Prova att ta ut båda korten och köra på den inbygda grafiken i processorn, funkar det?

Kollat alla ström kabblar till korten? Snurrar fläktarna?

1200 w skall vara fullt tillräkligt.

Sedan om man skall vara petig så skulle jag nog skrivit, 2 GTX 690 Quad SLI

Permalänk
Medlem

Strömmen ser ut att vara ok, alla fläktar går etc... ska prova det gamla kortet igen och eventuellt direkt mot moderkortet.

Återkommer strax...

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Men bootar det till OS då? Det kan hända din BIOS initierar på fel display vid POST.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Medlem

Testat med ett grafikkort i taget?
Edit: Med båda grafikkorten ett i taget?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Tänkte samma som Adde, har du testat med ett grafikkort i taget? Du kan ju alltid fråga en vän om du skulle få testa grafikkorten i hans dator för att se om de verkligen fungerar.

Edit: Såg att du redan testat med ett grafikkort i taget. Men kanske är det så att moderkortet är inställt på att din processor ska skicka ut grafiken, det är inte svårt att lösa vad jag har hört, men vet inte vart man ska gå in och byta till grafikkortet för min processor har ej ett grafikchip. Koppla in skärmen i moderkortet, in i bios och ändra sedan! Känner att texten blev väldigt luddig men om det är något mer är det bara att fråga på! Mvh / Micke

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Prova att ta ut båda korten och köra på den inbygda grafiken i processorn, funkar det?

Kollat alla ström kabblar till korten? Snurrar fläktarna?

1200 w skall vara fullt tillräkligt.

Sedan om man skall vara petig så skulle jag nog skrivit, 2 GTX 690 Quad SLI

fast det heter ju quad sli när det är 4 kärnor eller har jag fel?

hade han haft 4 st 680 hade han skrivit 4 way sli, medans man brukar skriva quad när man kör 2 grafikkort med dubbla kärnor

kan ju ha helt fel nu men..

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

fast det heter ju quad sli när det är 4 kärnor eller har jag fel?

hade han haft 4 st 680 hade han skrivit 4 way sli, medans man brukar skriva quad när man kör 2 grafikkort med dubbla kärnor

kan ju ha helt fel nu men..

Jojo, men "Quad GTX 690 SLI" låter ju som 4st 690 dvs 8 kärnor, alltså kan man tro att han undrar om man kan ha octa-SLI (om man ska överanalysera)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Jojo, men "Quad GTX 690 SLI" låter ju som 4st 690 dvs 8 kärnor, alltså kan man tro att han undrar om man kan ha octa-SLI (om man ska överanalysera)

OffTopic som tusan, men om jag inte är helt ute och cyklar så heter det från nvidias sida (eller i alla fall moderkorts tillverkarna) just quad SLI så fort det handlar om 2st dual GPU kort så som 295/590/690 osv. Man kan ofta se moderkort med stöd för quad SLI fast dom enbart har 2st PCI x16 portar, detta är just pga dual GPU korten. Precis som Laggzor säger, är det 4st single GPU kort typ GTX680 heter det 4-way SLI.

EDIT: Detta är helt klart en tolkningsfråga, från nvidias sida så är det själva tekniken att sammankoppla två stycken dual-gpu grafikkort i SLI som kallas för QUAD-SLI®, men det går ju inte att frångå att QUAD betyder 4, så det blir en tolkningsfråga. Men jag tycker även att har man koll på datorer och nvidias kortportfölj så vet man vad det handlar om när någon säger QUAD-SLI.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Om du kan, så börja bara med processorns inbyggda grafik, avinstallera dina gamla grafikdrivrutiner, starta om i felsäkert läge och kör driversweeper och plocka bort alla rester av dina gamla Nvidia drivrutiner.
Hett Tips...kör även CCleaner direkt och kör en registerrensning så du är helt säker på att inga rester av din gamla drivrutin ligger och skräpar.

starta upp datorn utan grafikkort och kolla i enhetshanteraren att du endast har Intels grafikdrivrutin för din processor.
om så är fallet stänger du av datorn och stoppar i ett kort i rätt slot på Mobo´t och starta upp datorn igen, nu laddar du in nya drivrutinerna.
Fungerar ditt kort då så är det bara att stänga av datorn igen och stoppa i ditt andra kort.

Du kan även pröva en CMOS reset, det kan lösa ditt problem.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

fast det heter ju quad sli när det är 4 kärnor eller har jag fel?

hade han haft 4 st 680 hade han skrivit 4 way sli, medans man brukar skriva quad när man kör 2 grafikkort med dubbla kärnor

kan ju ha helt fel nu men..

Skrivet av smacked:

Jojo, men "Quad GTX 690 SLI" låter ju som 4st 690 dvs 8 kärnor, alltså kan man tro att han undrar om man kan ha octa-SLI (om man ska överanalysera)

Skrivet av AlbertMwugabi:

OffTopic som tusan, men om jag inte är helt ute och cyklar så heter det från nvidias sida (eller i alla fall moderkorts tillverkarna) just quad SLI så fort det handlar om 2st dual GPU kort så som 295/590/690 osv. Man kan ofta se moderkort med stöd för quad SLI fast dom enbart har 2st PCI x16 portar, detta är just pga dual GPU korten. Precis som Laggzor säger, är det 4st single GPU kort typ GTX680 heter det 4-way SLI.

EDIT: Detta är helt klart en tolkningsfråga, från nvidias sida så är det själva tekniken att sammankoppla två stycken dual-gpu grafikkort i SLI som kallas för QUAD-SLI®, men det går ju inte att frångå att QUAD betyder 4, så det blir en tolkningsfråga. Men jag tycker även att har man koll på datorer och nvidias kortportfölj så vet man vad det handlar om när någon säger QUAD-SLI.

Det jag tänkte på var samma sak som adde sa, inte just ordet quad utan vart han placera det han sa först quad 690 sli som kan låta som som 4 stycken olika kort, utan man sätter quad precis framför sli istället "690 quad sli" så blir det tydligare.

Men det va bara en liten detalj skit i det, får du det att funka?

Permalänk
Medlem

Tillbaka on topic ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

OffTopic som tusan, men om jag inte är helt ute och cyklar så heter det från nvidias sida (eller i alla fall moderkorts tillverkarna) just quad SLI så fort det handlar om 2st dual GPU kort så som 295/590/690 osv. Man kan ofta se moderkort med stöd för quad SLI fast dom enbart har 2st PCI x16 portar, detta är just pga dual GPU korten. Precis som Laggzor säger, är det 4st single GPU kort typ GTX680 heter det 4-way SLI.

EDIT: Detta är helt klart en tolkningsfråga, från nvidias sida så är det själva tekniken att sammankoppla två stycken dual-gpu grafikkort i SLI som kallas för QUAD-SLI®, men det går ju inte att frångå att QUAD betyder 4, så det blir en tolkningsfråga. Men jag tycker även att har man koll på datorer och nvidias kortportfölj så vet man vad det handlar om när någon säger QUAD-SLI.

4-way SLI med 4 enkelkort har väl aldrig existerat? Max 3 st.
4-way SLI blir då samma sak som Quad SLI.

Rubriken säger Quad och SLI i samma mening som dubbelkort, vilket blir för mycket.

Skrivet av joqqy:

Strömmen ser ut att vara ok, alla fläktar går etc... ska prova det gamla kortet igen och eventuellt direkt mot moderkortet.

Återkommer strax...

Strax har passerat med många timmar.

Hur gick det?
Har du prövat båda korten ensamma? Kan ju vara så att ett kort är defekt och det råkade bli det som du prövade ensamt enligt beskrivning i första posten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ja, det blev ett uttdraget "strax" hehe

Allt funkar bra nu, körde en memok! Håller på och tweaka settings. Bytte också upp mig till 32 GB från 16GB minne. Tack så mycket för all hjälp.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Skrivet av joqqy:

Ja, det blev ett uttdraget "strax" hehe

Allt funkar bra nu, körde en memok! Håller på och tweaka settings. Bytte också upp mig till 32 GB från 16GB minne. Tack så mycket för all hjälp.

lite benchmarks tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

lite benchmarks tack!

Visst, ska först optimera inställningarna

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joqqy:

Ja, det blev ett uttdraget "strax" hehe

Allt funkar bra nu, körde en memok! Håller på och tweaka settings. Bytte också upp mig till 32 GB från 16GB minne. Tack så mycket för all hjälp.

Vad var felet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad var felet?

Timing på minnet. : )

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem

Vad verkar ha varit problemet?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av joqqy:

Timing på minnet. : )

Ok, jobbigt att lista ut det där. ^^ Ha det roligt med din feta maskin nu då!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

4-way SLI med 4 enkelkort har väl aldrig existerat? Max 3 st.
4-way SLI blir då samma sak som Quad SLI.

Rubriken säger Quad och SLI i samma mening som dubbelkort, vilket blir för mycket.

Strax har passerat med många timmar.

Hur gick det?
Har du prövat båda korten ensamma? Kan ju vara så att ett kort är defekt och det råkade bli det som du prövade ensamt enligt beskrivning i första posten.

Jo, 4-way sli finns visst, har väl funnits sedan gtx 280. 4-way sli är fyra kort med en gpu var, quad sli är två kort med två gpu:er var.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Quad-SLI eller 4-Way SLI. Jag tror man hursom förstår att det handlar om 4st, som om det är 2x2 eller 4x1 spelar mindre roll. Varför ska ni krångla till alla diskussioner med fullständigt meningslösa saker.

Trådskapare: Som nämnts ovan. Prova att sätta tillbaka ditt tidigare grafikkort och se om det fungerar. Gör en BIOS reset, bör finnas en knapp på baksida där t.ex USB portarna finns osv eller i andra fall direkt på moderkortet. Skulle inget av dessa fungera så kanske en USB BIOS Flashback kan göra tricket (googla) och lösa problemet med en äldre BIOS version, men oftast brukar den senaste BIOS versionen vara att föredra. Lycka till hursom, det ska nog lösa sig

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ok, jobbigt att lista ut det där. ^^ Ha det roligt med din feta maskin nu då!

Skrivet av XrOo:

Quad-SLI eller 4-Way SLI. Jag tror man hursom förstår att det handlar om 4st, som om det är 2x2 eller 4x1 spelar mindre roll. Varför ska ni krångla till alla diskussioner med fullständigt meningslösa saker.

Trådskapare: Som nämnts ovan. Prova att sätta tillbaka ditt tidigare grafikkort och se om det fungerar. Gör en BIOS reset, bör finnas en knapp på baksida där t.ex USB portarna finns osv eller i andra fall direkt på moderkortet. Skulle inget av dessa fungera så kanske en USB BIOS Flashback kan göra tricket (googla) och lösa problemet med en äldre BIOS version, men oftast brukar den senaste BIOS versionen vara att föredra. Lycka till hursom, det ska nog lösa sig

Tackar : ) Jag gjorde en BIOS reset och har uppgraderat till senaste BIOS

Ska försöka få till en benchmark så snart jag löst en del kvarvarande problem.

SLI verkar vara rätt känsligt för drivrutiner och div kompatibilitetsproblem. Jag har fortfarande inte fått SLI att funka riktigt ännu. Misstänker att det möjligtvis kan vara fel på SLI-bryggan. Jag har beställt en ny brygga för att utesluta problemet, samtidigt så testar jag att byta plats på korten i olika slots, se över drivrutinerna osv...

Ska uppdatera er om hur det går.

mvh

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W