satte dit en H40 på mitt 7970, funkar typ...

Permalänk
Medlem

satte dit en H40 på mitt 7970, funkar typ...

Hej!

Satt nu i eftermiddag och pillade dit en Corsair H40 på mitt radeon 7970. Rengjorde GPU med t-röd och använde den förapplicerade kylpastan på H40n. Satte fast kylblocket m.h.a buntband á la "the mod" stil och var mycket noggrann med att blocket hamnade över GPUn. Kopplade pumpens och fläktens sladd till min molex->4*3-pin som får sin ström från nätagget, båda till dem icke-strypta 3-pin kopplingarna, chassifläktarna går på dem (Ingen kontakt är kopplad till grafikkortets fläktuttag).

Startar upp datorn, startar gpu tweak asap och kollar temps:
GPU, 33 grader i idle
memory, 33 grader i idle
power, 32 grader i idle

Skitbra tänker jag och startar upp guild wars 2, kommer in och spelar i ca 10 sek, sen slocknar skärmen... jag startar om datorn, startar gpu tweak och minecraft i windowed så jag ser vad som händer med tempen, den stiger med 45 graders lutning, lite hackigt, upp till ca 68 grader, sen slocknar skärmen. Jag håller fingret över VRMen för att känna om dem är skitvarma (inte direkt emot då så klart), men strålar ingen värme alls, inte från någon annan stans från grafikkortet heller.

Kan det vara så att blocket inte är helt an mot GPUn och klarar därav inte av att avleda värmen i load? Är det kortslutning någonstans?! Vad har hänt? =(

MVH

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

Hej!

Satt nu i eftermiddag och pillade dit en Corsair H40 på mitt radeon 7970. Rengjorde GPU med t-röd och använde den förapplicerade kylpastan på H40n. Satte fast kylblocket m.h.a buntband á la "the mod" stil och var mycket noggrann med att blocket hamnade över GPUn. Kopplade pumpens och fläktens sladd till min molex->4*3-pin som får sin ström från nätagget, båda till dem icke-strypta 3-pin kopplingarna, chassifläktarna går på dem (Ingen kontakt är kopplad till grafikkortets fläktuttag).

Startar upp datorn, startar gpu tweak asap och kollar temps:
GPU, 33 grader i idle
memory, 33 grader i idle
power, 32 grader i idle

Skitbra tänker jag och startar upp guild wars 2, kommer in och spelar i ca 10 sek, sen slocknar skärmen... jag startar om datorn, startar gpu tweak och minecraft i windowed så jag ser vad som händer med tempen, den stiger med 45 graders lutning, lite hackigt, upp till ca 68 grader, sen slocknar skärmen. Jag håller fingret över VRMen för att känna om dem är skitvarma (inte direkt emot då så klart), men strålar ingen värme alls, inte från någon annan stans från grafikkortet heller.

Kan det vara så att blocket inte är helt an mot GPUn och klarar därav inte av att avleda värmen i load? Är det kortslutning någonstans?! Vad har hänt? =(

MVH

Ett par bilder skulle vara lättare och se om något är fel. Blir ju svårt annars att gissa vad som gått snett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Med buntband får du knappast något tryck på GPUn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ett par bilder skulle vara lättare och se om något är fel. Blir ju svårt annars att gissa vad som gått snett.

Skrivet av Primary:

Kommer strax...

Skrivet av Hardware guy:

Med buntband får du knappast något tryck på GPUn.

Men det är ju konstigt att andra har lyckats alldeles utmärkt med samma lösning. Mina buntband går verkligen inte att dra in ett enda hack till. Visst blocket går att vicka lite på i samma plan som GPUns yta, men inte mycket. Kolla bilderna gärna..

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Kommer strax...

Men det är ju konstigt att andra har lyckats alldeles utmärkt med samma lösning. Mina buntband går verkligen inte att dra in ett enda hack till. Visst blocket går att vicka lite på i samma plan som GPUns yta, men inte mycket. Kolla bilderna gärna..

Kolla temps på VRM, eftersom de brukar få kylning genom att fläkten blåser genom luften och kyler ner dom. Så troligen är det VRM som nu utan kylning överhettas.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Massa bilder! Det var fint och städat med kabeldragning etc innan detta lilla projekt startade, nu är allt i fasen "ska se så det funkar bara", vilket det inge gör...

Blåser luft ut ur toppen i pullkonfig.

Preliminär lösning för att undvika att slangarna ligger emot grafikkortet.

Framifrån. Slangarna vinklade åt varsitt håll för att kunna få på sidoplåten, ca 1cm till godo.

Inga slangar emot.

Dold text

Igen, lösning för att undvika tryck mot kortet, jäkligt meckigt att få dit radiatorn p.g.a dem stela slangarna.

Liten närbild på lösningen av buntbanden.

Molex kopplingen.

Dold text

I andra änden.

baksidan av grafikkortet och förankringen av buntbandskonstruktionen.

slangarna håller inte på att åka av, dem sitter som berget.

överblick frammifrån

Dold text
Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag tror inte blocket ligger emot gpun tillräckligt bra. Eftersom buntbanden blir vinklade istället för att gå rakt så känns det som att det inte blir tillräckligt med tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emye:

Jag tror inte blocket ligger emot gpun tillräckligt bra. Eftersom buntbanden blir vinklade istället för att gå rakt så känns det som att det inte blir tillräckligt med tryck.

kan vara så mycket väl. Om jag plockar av blocket, måste jag rengöra och applicera ny pasta?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Du bör ju ha kylning på minnena?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Marticus:

kan vara så mycket väl. Om jag plockar av blocket, måste jag rengöra och applicera ny pasta?

Ja.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Du bör ju ha kylning på minnena?

tänkte sätta tillbaka referenskylaren, men fick inte av ångkammaren så struntade i det för stunden då jag sett andra köra utan. Men vill få på ref.kylaren, så hur får jag av ångkammaren? Är det bara våld som gäller?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kylning för minnena är inte viktigt!

Däremot VRM!

Använde du antistat matta och antistat armband när du utförde din mod?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

tänkte sätta tillbaka referenskylaren, men fick inte av ångkammaren så struntade i det för stunden då jag sett andra köra utan. Men vill få på ref.kylaren, så hur får jag av ångkammaren? Är det bara våld som gäller?

Nja.. Våld vet ja inte men, du bör väl vara ganska så försiktig.. Kolla Google om de är andra som gjort liknande saker, och isåfall hur

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kylning för minnena är inte viktigt!

Däremot VRM!

Använde du antistat matta och antistat armband när du utförde din mod?

Va?? Klart man måste kyla minnena bra! Förkortad livslängd och omöjligt att klocka annars..
VRM likaså givetvis, men det är redan diskuterat tidigare i tråden..

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kylning för minnena är inte viktigt!

Däremot VRM!

Använde du antistat matta och antistat armband när du utförde din mod?

kortet låg på antistatmattan som kom med det. Armband hade jag inget.

Skrivet av Drasteroid:

Nja.. Våld vet ja inte men, du bör väl vara ganska så försiktig.. Kolla Google om de är andra som gjort liknande saker, och isåfall hur

Ja inte slå bort den då men bända lite.. får kolla upp bättre på google.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak förra hösten med ett 6950 och en H60. Fick samma resultat och kom fram till att det var på grund av att vattnet inte kunde få bort värmen tillräckligt fort. Testade för övrigt att ha kylflensar och fläkt mot Vramen och kunde därför utesluta att det var värmen där som var problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Gjorde samma sak förra hösten med ett 6950 och en H60. Fick samma resultat och kom fram till att det var på grund av att vattnet inte kunde få bort värmen tillräckligt fort. Testade för övrigt att ha kylflensar och fläkt mot Vramen och kunde därför utesluta att det var värmen där som var problemet

jag fattar inte riktigt vad du menar... du kom fram till att värmen va problemet, men sedan att det inte var det? Börjar bli sent nu...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jag fattar inte riktigt vad du menar... du kom fram till att värmen va problemet, men sedan att det inte var det? Börjar bli sent nu...

han menar alltså att vattnet inte kan kyla gpu kärnan tillräckligt, han hade samma problem utan kylning på vrm och med kylning på vrm så det var inte vrm kylningen som var problemet för han

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag ha tagit ett bit plexiglas och sågat den i rätt storlek och borrat hålen där de skulle vara(så att buntbanden blir raka) och sen lite dubbelhäftande mellan kylare och plexiet för att hålla den på plats kör med skruvar btw det är bättre, gängtapp finns på biltema och skruvar finns i tools(lösvikt)

Skaffa dej kylning på minnerna för då blir kortet stabilare under överklockning ( tänk dej som att överklocka en dator och vad minnerna spelar för roll....
Mosfeterna måstemåste ha kylning, de blir riktigt varma, de funkar som en transiratot* i en fläktkontroller...

Permalänk
Medlem

som folk säger, så måste du på något sätt kyla VRM...
med ganska stor säkerhet så är det därför ditt kort dör

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

han menar alltså att vattnet inte kan kyla gpu kärnan tillräckligt, han hade samma problem utan kylning på vrm och med kylning på vrm så det var inte vrm kylningen som var problemet för han

Det var något i den stilen jag misstänkte han menade, tack!

Skrivet av Gulbanan:

Om jag var du skulle jag ha taget ett plexiglas och sågat den i rätt storlek och borrat hålen där de skulle vara(så att buntbanden blir raka) och sen lite dubbelhäftande mellan kylare och plexiet för att hålla den på plats kör med skruvar btw det är bättre, gängtapp finns på biltema och skruvar finns i tools(lösvikt)

Skaffa dej kylning på minnerna för då blir kortet stabilare under överklockning ( tänk dej som att överklocka en dator och vad minnerna spelar för roll....
Mosfeterna måstemåste ha kylning, de blir riktigt varma, de funkar som en transiratot* i en fläktkontroller...

Funderar på om man kan använda någon av de olika adaptrarna för alla processorer dem ska passa till denna applicering ist? Sedan skruv som du sa, men gängtapp, ska jag göra små gängor i kortet? Är det inte bättre med bricka och dubbla muttrar på baksidan?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

som folk säger, så måste du på något sätt kyla VRM...
med ganska stor säkerhet så är det därför ditt kort dör

Dem måste ju alltså då bli så pass varma att gpu tweak inte hinner notera värmeökningen innan kortet stängs ner?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha någon kylning på minnen eller VRM... Säker på att kylblocket har bra kontakt med GPUn? Kolla VRM temps med GPU-Z, kan logga temps om datorn krashar.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

han har det ju enkelt med en färdigt utskuren adapter som bara är att skruva på, mitt fall är ju annorlunda, dessutom kyler han ju inte VRM heller. Vilket han i sin tur påstår inte är nödvändigt om man har bra chassiflöde, vilket säger emot det som sagts i tråden...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Det var något i den stilen jag misstänkte han menade, tack!
Funderar på om man kan använda någon av de olika adaptrarna för alla processorer dem ska passa till denna applicering ist? Sedan skruv som du sa, men gängtapp, ska jag göra små gängor i kortet? Är det inte bättre med bricka och dubbla muttrar på baksidan?

hmm jag vet faktiskt inte hur de ser ut men går säkert att göra om man har lite fantasi och ork annars http://www.sweclockers.com/galleri/8142-gtx-480-ghetto-vatten...
hmm gänga ska du göra på plexiet, men det är bättre att använda muter då det är billigare och mindre petigt.. så muter rekommenderas men skulle rekommendera 2muter och använd plast brickor på skruvarna, leder inte ström och sen så fastnar muterna bättre
ang kylning av mosfeterna så finns det separata kylflänsar som du kan använda, kanske mindre petigt
skaffa dej gummi/engångshandskar btw mindre risk för esd skador...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm jag vet faktiskt inte hur de ser ut men går säkert att göra om man har lite fantasi och ork annars http://www.sweclockers.com/galleri/8142-gtx-480-ghetto-vatten...
hmm gänga ska du göra på plexiet, men det är bättre att använda muter då det är billigare och mindre petigt.. så muter rekommenderas men skulle rekommendera 2muter och använd plast brickor på skruvarna, leder inte ström och sen så fastnar muterna bättre
ang kylning av mosfeterna så finns det separata kylflänsar som du kan använda, kanske mindre petigt
skaffa dej gummi/engångshandskar btw mindre risk för esd skador...

får fundera lite hur jag ska fästa allt bättre. men kylflänsar till allt annat har jag svårt att hitta faktiskt, du har inget tips?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

han har det ju enkelt med en färdigt utskuren adapter som bara är att skruva på, mitt fall är ju annorlunda, dessutom kyler han ju inte VRM heller. Vilket han i sin tur påstår inte är nödvändigt om man har bra chassiflöde, vilket säger emot det som sagts i tråden...

och det är helt annan kylare har du glömt att säga, tumme ner för videon...
id**ten använder inte esd skydd eller esd matta, han lär ångra sej nästa gång.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

och det är helt annan kylare har du glömt att säga, tumme ner för videon...
id**ten använder inte esd skydd eller esd matta, han lär ångra sej nästa gång.....

ja det också, dessutom verkade kylaren i videon lämpligare för detta då det var mycket större yta man hade till förfogande när man ska pricka in GPUn, H40 är ju aningen sparsmakad (läs, asliten)

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻