Spårrånaren gripen ( Kanske )

Permalänk
Medlem

Spårrånaren gripen ( Kanske )

Läste om det nyss, verkar som att Sveriges just nu mest hatade man har gripits.

Tycker ni alla om detta?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15444686.ab

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Frågan är om han får något speciellt straff då han "bara" rånade honom... Hoppas dom kan döma honom för mordförsök då han lämnade honom på spåret även fast möjligheten fanns att hjälpa honom.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Frågan är om han får något speciellt straff då han "bara" rånade honom... Hoppas dom kan döma honom för mordförsök då han lämnade honom på spåret även fast möjligheten fanns att hjälpa honom.

Ja, man kan ju hoppas men tvivlar på att man kan få detta att bli dråpförsök/vållande till annans död osv. Finns väl inget speciellt straff mot "brott mot mänsklighet" av denna form?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Inte vad jag vet men man är ju ingen jurist eller så... Men förhoppningsvis är denna killes liv förstört då hela Sverige vet vem han är och vilket svineri han håller på med.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Inte vad jag vet men man är ju ingen jurist eller så... Men förhoppningsvis är denna killes liv förstört då hela Sverige vet vem han är och vilket svineri han håller på med.

Sätter en peng på att killen inte är svensk medborgare och åker vidare till nästa Europeiska land och fortsätter sin "karriär" där.

Avliva slöddret.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Livstid i elektriska stolen borde vara ett rimligt straff

Tragiskt. Han kunde varit sveriges största hjälte om han istället för att råna snubben hade hjälpt honom upp från spåret men icke.
Några futtiga hundralappar var viktigare och istället blev han sveriges mest hatade man.

några jävla hundralappar...

Permalänk
Entusiast

Fast han är ju inte ens efterlyst för rån eftersom han inte försatt offret i en hjälplös situation. Senaste jag hörde är brottet rubricerat som stöld.

Vidare är det inte straffbart att titta på när någon blir överkörd av ett tåg, något som KD vill ändra på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast han är ju inte ens efterlyst för rån eftersom han inte försatt offret i en hjälplös situation. Senaste jag hörde är brottet rubricerat som stöld.

Vidare är det inte straffbart att titta på när någon blir överkörd av ett tåg, något som KD vill ändra på.

Ja, känns inte som straff för stöld räcker till i detta fallet....man tappar förtoendet för människor när sådant här händer.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ceogar:

Ja, känns inte som straff för stöld räcker till i detta fallet....man tappar förtoendet för människor när sådant här händer.

Fast en civilkuragelag är luriga saker. Var drar man gränsen för att det ska vara utan fara för ens eget liv. Räcker det med att ringa räddningstjänsten så de i sin tur kan stoppa trafiken i tunnelbanan? Eller ska man tvingas riskera sitt egna liv med att hoppa ner på rälsen? Jag kan ju säga att jag aldrig hade gått ut på spåret eftersom jag vet att det är förenat med livsfara. Extra lurigt ät det med tunnelbanor där man har väldigt dålig uppsikt och räls där höghastighetståg går för promenerar du ut i en kurva så hinner du eventuellt inte bort när X2000 kommer dundrande i 200 km/h. Ska man gå in och stoppa en misshandel eller räcker det med att ringa polisen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en civilkuragelag är luriga saker. Var drar man gränsen för att det ska vara utan fara för ens eget liv. Räcker det med att ringa räddningstjänsten så de i sin tur kan stoppa trafiken i tunnelbanan? Eller ska man tvingas riskera sitt egna liv med att hoppa ner på rälsen? Jag kan ju säga att jag aldrig hade gått ut på spåret eftersom jag vet att det är förenat med livsfara. Extra lurigt ät det med tunnelbanor där man har väldigt dålig uppsikt och räls där höghastighetståg går för promenerar du ut i en kurva så hinner du eventuellt inte bort när X2000 kommer dundrande i 200 km/h. Ska man gå in och stoppa en misshandel eller räcker det med att ringa polisen?

Fast i det här fallet hade gärningsmannen, om nyhetsrapporteringen stämmer, glatt traskat ut från T-banestationen och till och med vinkat till spärrvakten. Även om det säkert kan bli svårt att hävda att det är ett brott att inte stanna kvar på spårområdet den extra tid det tar att få ut den medvetslöse ur farozonen, så kunde det ju argumenteras att vem som helst som inte är direkt förståndshandikappad borde fatta att han ska slå larm hos spärrvakten när efter att ha upptäckt situationen. Då är det ju inte en fråga om krav på civilkurage heller, man tar ju ingen direkt personlig risk genom att kontakta en spärrvakt. I och med att han vinkade till spärrvakten kan han ju inte direkt komma undan med att han inte märkte spärrvaktens närvaro heller.

I övrigt hoppas jag svinet får en jävligt jobbig tid i fängelset. Kan bara hoppas att det skedda tas upp i detalj i domslutet oavsett om det ökar straffvärdet eller ej, så det blir känt för hans medfångar vad han går för. Förr eller senare lär väl namnet läcka ut på Flashback också om det inte redan gjort det, med lite tur tar sig någon dåre i klientelet där sig an fallet innan svinet hinner bli utvisat :>

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast en civilkuragelag är luriga saker. Var drar man gränsen för att det ska vara utan fara för ens eget liv. Räcker det med att ringa räddningstjänsten så de i sin tur kan stoppa trafiken i tunnelbanan? Eller ska man tvingas riskera sitt egna liv med att hoppa ner på rälsen? Jag kan ju säga att jag aldrig hade gått ut på spåret eftersom jag vet att det är förenat med livsfara. Extra lurigt ät det med tunnelbanor där man har väldigt dålig uppsikt och räls där höghastighetståg går för promenerar du ut i en kurva så hinner du eventuellt inte bort när X2000 kommer dundrande i 200 km/h. Ska man gå in och stoppa en misshandel eller räcker det med att ringa polisen?

Jo, att inte våga går ner på spåret är en sak. Men när han tog beslutet att hoppa ner och ta hans grejer och inte ens försöka hjälpa honom så tycker jag nästan att det är på gränsen till att kunna dömmas för vållande till annan persons död. Som tur var gick det ju inte så långt.

Hade han tex inte vågat hoppa ner på spåret och ringt 112 och tex ställt sig i början av stationen och viftat med en tröja eller något för att öka chanserna för tåget att stanna. Det hade jag förstått, hade inte hyst något agg alls mot personen då. Jag förstår helt klart att man inte kan tvinga någon att riskera sitt eget liv.

Blir fan depprimerad av allt det här.

Jag tycker fler personer borde se Kick-Ass Nu säger jag inte att man ska klä ut sig till superhjälte men finns några riktigt fina scener i den filmen ang moral

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Fast i det här fallet hade gärningsmannen, om nyhetsrapporteringen stämmer, glatt traskat ut från T-banestationen och till och med vinkat till spärrvakten. Även om det säkert kan bli svårt att hävda att det är ett brott att inte stanna kvar på spårområdet den extra tid det tar att få ut den medvetslöse ur farozonen, så kunde det ju argumenteras att vem som helst som inte är direkt förståndshandikappad borde fatta att han ska slå larm hos spärrvakten när efter att ha upptäckt situationen. Då är det ju inte en fråga om krav på civilkurage heller, man tar ju ingen direkt personlig risk genom att kontakta en spärrvakt. I och med att han vinkade till spärrvakten kan han ju inte direkt komma undan med att han inte märkte spärrvaktens närvaro heller.

I övrigt hoppas jag svinet får en jävligt jobbig tid i fängelset. Kan bara hoppas att det skedda tas upp i detalj i domslutet oavsett om det ökar straffvärdet eller ej, så det blir känt för hans medfångar vad han går för. Förr eller senare lär väl namnet läcka ut på Flashback också om det inte redan gjort det, med lite tur tar sig någon dåre i klientelet där sig an fallet innan svinet hinner bli utvisat :>

Problemet är, som många före mig redan påpekat, att brottsrubriceringen i det här fallet inte nödvändigtvis ens har fängelse med i straffskalan. Den moraliska/etiska aspekten av det hela är det säkerligen ingen som argumenterar emot, men svensk straffrätt har dessvärre en tendens att vara till mer nytta för GM än dennes offer (såtillvida det inte rör sig om brott av monetär karaktär, allra helst gentemot staten, då kan GM räkna med att råka illa ut).

Förutsatt att den här typen av egenmäktigt förfarande är att döma som grovt kan han dock fängelse i upp till två år komma på tal, men rån tror jag inte kommer att förekomma i brottsrubriceringen. Jag har dock inte följt hela historien tillräckligt väl för att kunna uttala mig om någonting egentligen, utan det är (precis som många andra redan gjort) mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Fördelen med den här typen av mediauppmärksamhet är att de tenderar att driva på straffsatsen i positiv riktning, då det ofta är ett ypperligt tillfälle att statuera exempel och visa att rättsväsendet de facto fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Problemet är, som många före mig redan påpekat, att brottsrubriceringen i det här fallet inte nödvändigtvis ens har fängelse med i straffskalan. Den moraliska/etiska aspekten av det hela är det säkerligen ingen som argumenterar emot, men svensk straffrätt har dessvärre en tendens att vara till mer nytta för GM än dennes offer (såtillvida det inte rör sig om brott av monetär karaktär, allra helst gentemot staten, då kan GM räkna med att råka illa ut).

Förutsatt att den här typen av egenmäktigt förfarande är att döma som grovt kan han dock fängelse i upp till två år komma på tal, men rån tror jag inte kommer att förekomma i brottsrubriceringen. Jag har dock inte följt hela historien tillräckligt väl för att kunna uttala mig om någonting egentligen, utan det är (precis som många andra redan gjort) mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Fördelen med den här typen av mediauppmärksamhet är att de tenderar att driva på straffsatsen i positiv riktning, då det ofta är ett ypperligt tillfälle att statuera exempel och visa att rättsväsendet de facto fungerar som det ska.

Nej, förmodligen har du tyvärr helt rätt i det du säger. Det enda rättsväsendet kan göra är väl att försöka klämma dit honom så mycket extra det bara går på det fullständigt hänsynslösa utnyttjandet av offrets extremt prekära situation. Det kommer nog som du säger bli marigt att hitta något extra straffvärde i gärningsmannens beslut att lämna offret åt sitt öde, och det kommer nog bedömas som ett andra brott, om det nu är ett brott, vilket om jag minns det rätt innebär straffrabatt på den delen. Det finns väl (tack och lov ska man väl säga) inga prejudicerande domar från liknande händelser heller, så det är nog svårt att spekulera i vad den grejen kan addera till straffet.

Med reservationer för att jag inte heller är särskilt påläst i det specifika fallet, och att jag liksom du är lekman när det kommer till juridik; det kommer nog med all sannolikhet rubriceras som stöld, då offret var medvetslöst från början till slut.

På det hela taget kan det nog tyvärr antas att GM kommer att komma undan alldeles för billigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Som nämns så lär han knappast dömas för rån, då rån innebär att inslag av våld eller hot om grovt våld förekommer.

Nu kan dock grov stöld innebära långt fängelsestraff: T.ex. en ficktjuv i Uddevalla dömdes för grov stöld vid 13 tillfällen till fängelse i tre år och sex månader och sedan utvisning: http://vgnt.se/47-arig-ficktjuv-doms-till-fangelse-och-utvisn...

Något liknande tror jag kommer hända den aktuella personen, de kommer söka igenom och döma honom för flera stölder. Taket för grov stöld är 6år och detta är kanske det han får, iaf om de hittar mer brott begångna av honom.

Angående civilrätt kurage så är jag för en sådan lag, den denna lag ska vara så vag så att man oftare dömer än friar. Hade man som i denna fall hoppat ner på spåret, hälsat på vakterna etc, så är det lite ursäkter som att han inte hade tid att hjälpa inte så trovärdig.

Liknande lagar finns inom att som skyldig att skydda sina djur emot rovdjur, detta innebär inte att man nödvändigtvis behöver ställa upp på en "renhårig fajt" emot en stor björn som attackerar ens djur. Däremot kan man göra allt som att gapa och försöka skrämma iväg den.
Något liknande tycker jag även ska gälla arten homosapiens, alltså man ska ej behöva ge sig in i bråk, men ändå göra det man kan på säkert avstånd för att hjälpa individen.

*edit*
Om mannen skulle ha svensk medborgarskap så tror jag att vederbörande kan känna sig som en fri man när han släpps, folk glömmer fort och blir upprörda över något annat. Så jag tror inget märkvärdigt händer honom.
Det stora som kan hända är att debatten kring civilkurage blir större, men samtidigt kan man fråga sig hade denna lag på något sätt påverkat denna handling som gärningsmannen hade gjort? Knappast, skulle straffet bli högre för gärningsmannen med denna lag? Knappast inte är heller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Rätta mig om jag har fel men var det inte en mamma som bar ett barn som råkade falla ner på en tunnelbana, där fick hon hjälp väldigt snabbt dock så var det många som väntade på tåget.

Har för mig att detta var nyligen och finns på youtube.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Fast i det här fallet hade gärningsmannen, om nyhetsrapporteringen stämmer, glatt traskat ut från T-banestationen och till och med vinkat till spärrvakten. Även om det säkert kan bli svårt att hävda att det är ett brott att inte stanna kvar på spårområdet den extra tid det tar att få ut den medvetslöse ur farozonen, så kunde det ju argumenteras att vem som helst som inte är direkt förståndshandikappad borde fatta att han ska slå larm hos spärrvakten när efter att ha upptäckt situationen. Då är det ju inte en fråga om krav på civilkurage heller, man tar ju ingen direkt personlig risk genom att kontakta en spärrvakt. I och med att han vinkade till spärrvakten kan han ju inte direkt komma undan med att han inte märkte spärrvaktens närvaro heller.

I övrigt hoppas jag svinet får en jävligt jobbig tid i fängelset. Kan bara hoppas att det skedda tas upp i detalj i domslutet oavsett om det ökar straffvärdet eller ej, så det blir känt för hans medfångar vad han går för. Förr eller senare lär väl namnet läcka ut på Flashback också om det inte redan gjort det, med lite tur tar sig någon dåre i klientelet där sig an fallet innan svinet hinner bli utvisat :>

Skrivet av ceogar:

Jo, att inte våga går ner på spåret är en sak. Men när han tog beslutet att hoppa ner och ta hans grejer och inte ens försöka hjälpa honom så tycker jag nästan att det är på gränsen till att kunna dömmas för vållande till annan persons död. Som tur var gick det ju inte så långt.

Hade han tex inte vågat hoppa ner på spåret och ringt 112 och tex ställt sig i början av stationen och viftat med en tröja eller något för att öka chanserna för tåget att stanna. Det hade jag förstått, hade inte hyst något agg alls mot personen då. Jag förstår helt klart att man inte kan tvinga någon att riskera sitt eget liv.

Blir fan depprimerad av allt det här.

Jag tycker fler personer borde se Kick-Ass Nu säger jag inte att man ska klä ut sig till superhjälte men finns några riktigt fina scener i den filmen ang moral

Mannen i det specifika fallet är ett svin, det håller alla med om men att därifrån dra slutsatsen att det ska vara brottsligt att vara ett svin är lite lurigare. Det är ju lite konstigt att det ska vara olagligt att vara ett vittne helt plötsligt. Så om tio personer ser en misshandel som de inte vill avbryta rent fysiskt av rädsla för sin egen säkerhet så ska det vara brottsligt? Om tre av dem ringer polisen vilket man ju bör göra så har resterande 7 helt plötsligt begått ett brott genom att inte ringa polisen trots att de såg att andra gjorde det? Hel konceptet med att tvinga folk att agera i situationer som ofta är förknippade med stress och panik är en väldigt dålig idé för det är just under stress och panik som man fattar dåliga beslut. Blanda in lite chock i det hela också så blir det garanterat dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vart kan man se hans ansikte?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vart kan man se hans ansikte?

http://www.friatider.se/wp-content/uploads/cache/picture96091... Var det jag hittade genom google.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fy vilken äcklig människa (personlighet alltså), var det verkligen så jobbigt att ta upp killen från spåret?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Fy vilken äcklig människa (personlighet alltså), var det verkligen så jobbigt att ta upp killen från spåret?!?!

Var det verkligen så svårt att säga till spärrvakten att det låg en kille på spåret? Han borde dömas för försök till mord.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Var det verkligen så svårt att säga till spärrvakten att det låg en kille på spåret? Han borde dömas för försök till mord.

Avliva karln, det är vad jag tycker! Om man läser alla kommentarer kring LiveLeak där detta klipp finns så dömer ALLA ut Sverige för att vi tar in för många invandrare, och jag måste tyvärr hålla med dom, vi tar in fler kriminella än dom ärliga, och vem blir lidande? Jo, dom som är ärliga och gör rätt för sitt levebröd... Tråkigt nog!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Philippk:

Avliva karln, det är vad jag tycker! Om man läser alla kommentarer kring LiveLeak där detta klipp finns så dömer ALLA ut Sverige för att vi tar in för många invandrare, och jag måste tyvärr hålla med dom, vi tar in fler kriminella än dom ärliga, och vem blir lidande? Jo, dom som är ärliga och gör rätt för sitt levebröd... Tråkigt nog!

Skickades från m.sweclockers.com

och där sänktes nivån till något jag väntade mig från Flashback och inte här. SweC brukar generellt hålla lite högre nivå men det verkar gå utför. Det är många ogenomtänkta kommentarer här vilket är rätt deprimerande, främst för landet i stort och dess framtid. Personligen är jag mycket mer rädd för och bekymrad över den växande xenofobin än någon sorts fiktiv massinvandring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och där sänktes nivån till något jag väntade mig från Flashback och inte här. SweC brukar generellt hålla lite högre nivå men det verkar gå utför. Det är många ogenomtänkta kommentarer här vilket är rätt deprimerande, främst för landet i stort och dess framtid. Personligen är jag mycket mer rädd för och bekymrad över den växande xenofobin än någon sorts fiktiv massinvandring.

Ja, din kommentar var väll inte så genomtänkt heller. Jag drar inte alla över en och samma kant, utan jag är själv i klassen som "invandrare" och dessutom väldigt många vänner som är det också, och många av dom utsätts för rasism just pga en sak som denna, och dom har aldrig gjort något för att skattebetalarna ska vara lidande, men blir ändå utsatt för att bli kallade olika saker. Om du nu läser mitt tidigare inlägg så beskriver jag rätt tydligt att det finns 2 olika typer av folk, dom goda och dom onda. Lika så för dom som är inhemska. Men det blir alltid invandrar folket som blir mest utsatt. Och det kan jag förstå också när dessa idiotiska brott begås så kan man inte säga något annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Ja, din kommentar var väll inte så genomtänkt heller. Jag drar inte alla över en och samma kant, utan jag är själv i klassen som "invandrare" och dessutom väldigt många vänner som är det också, och många av dom utsätts för rasism just pga en sak som denna, och dom har aldrig gjort något för att skattebetalarna ska vara lidande, men blir ändå utsatt för att bli kallade olika saker. Om du nu läser mitt tidigare inlägg så beskriver jag rätt tydligt att det finns 2 olika typer av folk, dom goda och dom onda. Lika så för dom som är inhemska. Men det blir alltid invandrar folket som blir mest utsatt. Och det kan jag förstå också när dessa idiotiska brott begås så kan man inte säga något annat..

Skickades från m.sweclockers.com

Tror han är känslig själv blivit kallad för typ främlingsfientlig utan grund av honom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och där sänktes nivån till något jag väntade mig från Flashback och inte här. SweC brukar generellt hålla lite högre nivå men det verkar gå utför. Det är många ogenomtänkta kommentarer här vilket är rätt deprimerande, främst för landet i stort och dess framtid. Personligen är jag mycket mer rädd för och bekymrad över den växande xenofobin än någon sorts fiktiv massinvandring.

Jag tycker faktiskt inte analysen i sluttampen av inlägget är helt uppåt väggarna.

Jag vågar inte spekulera i några siffror, men jag utgår från att de invandrare som ägnar sig åt kriminalitet och annat samhällsfientligt beteende bara är en bråkdel av totalsumman, till och med om vi börjar kategorisera invandrare efter ursprungsländer. Problemet är att det finns ett annan sida av myntet. Samtidigt som det med all säkerhet är en minoritet bland invandrarna som ägnar sig åt sånthär, så visar det sig väldigt ofta, för att inte säga så gott som alltid, att det är en invandrare som ligger bakom det skedda när det rapporteras sällsynt grova och hänsynslösa brott.

Med det som facit är det inte ett dugg svårt att förstå varför såväl etniska svenskar som hederliga invandrare blir förbannade. Svenskarna tenderar att ställa upp den såväl enkla som tämligen svårbestridbara ekvationen att om ingen invandring tillåtits, så skulle inte heller klicken ohederliga invandrare varit i landet, och därmed skulle de omöjligtvis kunna begå brotten. De hederliga invandrarna tycker givetvis att de ohederliga drar skit och vanära över dem.

Jag är också ledsen över den växande xenofobin då den inte har något egenvärde, optimalt vore det givetvis om alla kunde hålla sams oberoende av geografiskt och kulturellt ursprung. Jag är dock inte det minsta förvånad över att det sker, snarare är det en tämligen förväntad utveckling om man tittar tillbaka på historien. Finns det alls några exempel på balanserade mångkulturella samhällen som bestått någon längre tid, där olika folkgrupper kunnat leva sida vid sida i sämja utan att friktion uppstått, utan att det helt enkelt handlat om att en folkgrupp varit så dominerande att minoriteterna helt enkelt tvingats foga sig, och överlevt på att hålla sig i skymundan?

Människan är i slutändan ett flockdjur som inte är så jäkla långt från apstadiet som vi gärna vill inbilla oss, och vi agerar därefter; de primala instinkterna styr mer än vi vill medge. Bland dessa instinkter ligger också tendensen att generalisera, den förmågan har varit direkt livsavgörande tills för bara några tusen år sedan. Vem tror du är vår förfader exempelvis, stenåldersmannen som generaliserade och höll sig undan från samtliga sabeltandade tigrar efter att med nöd och näppe överlevt en attack, eller stenåldersmannen som såg det ur ett individperspektiv, och tyckte "söt kisse, säkert inte lika arg som den förra som såg likadan ut, den måste vi klappa" nästa gång han stötte på en?. Det är inte ett dugg förvånande att vi i mångt och mycket inte klarar av att se andra levande varelser vi inte känner sedan tidigare ur ett individperspektiv.

Trots att jag önskar att det vore på ett annat sätt, så har även jag börjat undra på senare tid om det inte helt enkelt är bäst att spela med de kort man har på hand, och anpassa sig efter rådande förhållanden, istället för att låta ideologin styra och misslyckas kapitalt med skapandet av den där mångkulturella utopin. Xenofobin kommer alltid finnas där, och dess styrka är direkt proportionell mot den upplevda hotbilden från andra folkgruppers storlek, som i sin tur är proportionell mot olikheter i kultur och värderingar hos folkgrupperna, och folkgruppernas styrkeförhållande sinsemellan. Så länge människan är vad hon är idag är motsättningar oundvikliga, det kanske är bäst att bara acceptera det och leva därefter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Avliva karln, det är vad jag tycker! Om man läser alla kommentarer kring LiveLeak där detta klipp finns så dömer ALLA ut Sverige för att vi tar in för många invandrare, och jag måste tyvärr hålla med dom, vi tar in fler kriminella än dom ärliga, och vem blir lidande? Jo, dom som är ärliga och gör rätt för sitt levebröd... Tråkigt nog!

Skickades från m.sweclockers.com

För mig så spelar det ingen roll vare sig han var en invandrare eller en etnisk svensk... Det enda jag vet är att någon så likgiltig och iskall som gm förtjänar inte att vara ett del av vårt samhälle och borde flytta till skogen långt upp i Norrland minst 40 km från närmaste människa. Varför skulle han kunna unna sig allt gott som ett samhälle har att bjuda på om han inte kan ge det lilla minsta tillbaka och hjälpa en annan människa i nöd?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Skulle jag träffa på den här personen på stan så skulle jag sannolikt försöka mig på att slå ihjäl honom. Tur han inte bor i Göteborg. Får han ett litet straff och samtidigt får stanna i Sverige så hoppas jag att det blir en lynchmob.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Vidriga lynchmobb. Sansa er för böfvulen! Döda, slå och ha sig. Nu sköter vi jurister resten, och det är en jävla tur märker jag.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Vidriga lynchmobb. Sansa er för böfvulen! Döda, slå och ha sig. Nu sköter vi jurister resten, och det är en jävla tur märker jag.

Fast det här fallet är väl ett av få där lynchstämningen faktiskt känns ganska befogad.

Men du har nog rätt i att det är tur att är ni jurister tar vid nu. Hade vi sjöingenjörer gjort det, så ser jag framför mig en kille som hade slutat sina dagar som alternativbränsle i en donkeypanna eller nåt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Vidriga lynchmobb. Sansa er för böfvulen! Döda, slå och ha sig. Nu sköter vi jurister resten, och det är en jävla tur märker jag.

Ljuga, förhala och få brottslingarna att gå fria?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.